X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עיר הפיננסים והקניות השלווה והמונוטונית של שווייץ הפכה את עורה: בתום יום המסחר שוב אין היא הולכת לישון עם התרנגולות, אלא מתעוררת לחיים חדשים, והכל בזכות הרובע העתיק, שהשתלט עליה, לרווחת התיירים [צילומים: מיקה]
▪  ▪  ▪

מהפך של ממש מתרחש בימים אלה בציריך שבשווייץ, שעד לאחרונה עטתה לבוש שמרני ומונוטוני מובהק, המאפיין את המדינה השלווה כל כך. העיר, שיותר מכל היתה מזוהה תמיד עם ה"באנהופשטראסה" - רחוב הפיננסים והקניות העולמי המפורסם - שוב אינה הולכת לישון עם התרנגולות בתום יום-מסחר מונוטוני.
את המהפך חוללה העיר העתיקה, שבין רחוב באנהוף לנהר הלימאט, החוצה את ציריך. את הטון למנגינה הזו חוללו, ללא ספק, התיירים הרבים, הגודשים אותה בכל עונות השנה. הם הם שהפכו את ציריך מעיר שווייצרית טיפוסית ורגועה לעיר קוסמפוליטית רועשת, שהחיים בה מתנהלים מסביב לשעון, 24 שעות ביממה.
התיירים המזדמנים אלה - רבים מהם צעירים, שלא כבעבר - נוטים להתרכז בה, ובה בלבד, כל אימת שהם שוהים בציריך, ולא בכדי: יש בה, מסתבר, כל מה שתייר מצוי נכסף אליו.
המהפך
ה"באנהופשטראסה", על חנויות הפאר שלו; נהר הלימאט המקסים; ובתי הכלבו הידועים, "ילמולי" ו"מיגרוס", הם היום "פאסה". אפילו "שפרינגלי" - בית הקפה המיתולוגי לעוגות, הסגור, לרגל שיפוצים, לתקופה ארוכה, שוב אינו מזיז לתיירים. אז נכון שגם התייר המצוי עדיין אינו פוסח עליהם ממש, אבל את עיקר ימיו ולילותיו בציריך הוא מבכר לבלות בסימטאותיו הצרות של הרובע הציורי והרומנטי העתיק, שגם הוא, מסתבר, אינו טומן ידו בצלחת: יש בו חנויות מובחרות, מעדניות, בוטיקים וצורפים, שאינם מביישים את ה"באנהוף" היוקרתי.
אבל, הרובע העתיק הוא, קודם כל, מדרחוב קוסמופיטי גדול-ממדים - כמעט עיר בפני עצמה, שיש בה הכל-בכל-מכל-כל: למן מלונות ציוריים, דרך בתי-קפה ומסעדות קולינריות, עם מיטב מעדני העולם, ועד למועדונים ובארים, עם "לייף-שואו" נועז וסרטים פורנוגרפיים, בהא הידיעה, ב"אזור הוורוד", שהמבורג וקופנהגן לא היו מתביישות בהם.
פוטה מאדרה
בעונת הקייץ עוטה העיר העתיקה לבוש חגיגי במיוחד: נערכים בה מצעדי-גאווה עולמיים, כמו גם מופעים יומיומיים של להקות מובחרות ושל אמני-רחוב מן השורה הראשונה, המרתקים אליהם את העוברים-ושבים, הצופים בהם מבתי הקפה והמסעדות הסמוכות. שמח וצוהל כאן בכל שעות היממה. הצעירים הרבים, הגודשים את סימטאות הרובע העתיק, נוהרים - איך לא - ל"פוטה מאדרה" - היכל הקודש של הלבוש הנועז ואביזרי המין של המילה האחרונה בשוק, ורוכשים בה אטרקציות שלא מן העולם הזה.
העיר העתיקה, שבעבר הלא-כל-כך-רחוק כיהנה כאחד ממוקדי הסמים המרכזיים של אירופה, שוב אינה כזו. המסוממים הורחקו והוגלו ממנה על-ידי פרנסי העיר, כמו גם הקבצנים, הצוענים והבריונים, שהטילו אימה על העוברים-ושבים. למרות חייו הסוערים מסביב לשעון - הרובע העתיק הוא אזור בטוח לחלוטין בכל שעות היממה והעוברים ושבים בו אינם נזקקים לסיוע משטרתי. וזו, מן הסתם, גם הסיבה ששוטר בל ייראה כאן.
הבילוי המועדף בעיר העתיקה הוא ביקור בפונדק פופולרי, שיש בו קורטוב של כנות עצמית והרבה מאוד קיטש תיירותי: עלמה לבושה "דירנדל" (החצאית של בנות האלפים) ושירת "יודל" מקורית מאפיינים כל פונדק כזה והתייר המצוי נהנה, גם אם הוא יודע שזהו קיטש של ממש.
גם בבתי המלון של הרובע העתיק נערכים, מדי יום, ערבי-פולקלור עליזים, עם הרבה שירה בציבור ונשיפות בקרנות-יער, שאורכן מגיע עד לשני מטרים. הצרה היא רק שבעונת התיירות הבוערת של הקייץ כמעט שאין מקום לאורח המבקש להיכנס ורק ללגום משהו לרווייה, בעוד שארוחה עלולה להיות יקרה למדי וכדאי, בכל מקרה, להזמין מקום מראש. במיוחד אם אתה נכנע לשידוליו של המלצר ומזמין את ה"ספסיאליטה-דה-לה-מאזון" : פונדי בורג'יון - המאכל הלאומי המסורתי של שווייץ.

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  12/07/2007   |   עודכן:  12/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המהפך הגדול של ציריך
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עיר מגעילה, יקרה, של אנטיפטים
לא אסע לעולם לשם  |  12/07/07 14:31
 
- מסכים בהחלט
פיטרהומבלי  |  15/07/07 17:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
כ-20% מאוכלוסיית ישראל תהיה חרדית בשנת 2020. בעולם הפרסום והשיווק נערכים לבאות ומקבלים החלטות לשיווק מותאם לסקטור ההולך וגדל
נרי אבנרי
הנחתי את היסודות לשלום עם המדינות הערביות המתונות... זה שאולמרט אמר עלי שהייתי "קריקטורה של שר חוץ", אויש, גם את זה שכחתי. אוקיי - הצטלמתי עם שרון סטון. עכשיו נראה אתכם משכנעים את הנמר להתמודד מולי
צלי פלג
בשנים האחרונות רבו המקרים בהם המשטרה והפרקליטות הפעילו איומים ו/או נקטו בהליכים פליליים כלפי חוקרים פרטיים אשר ביצעו חקירות בתיקים פליליים במקביל לחקירת המשטרה, זאת בהתעלמות מהחוק, ותוך פגיעה חמורה בזכויות החשודים והחוקרים
שלמה טל
על-מנת שלא תידרש לחוס על עובדי בנק ישראל "הדלים" הרשה לי להסב תשומת לבך לתנאי השכר של עובדי בנק ישראל בהשוואה לתנאי השכר של כלל העובדים, לאחר זאת, לא יהיה מקום לספק כי עובדי בנק ישראל מחזיקים שכר ותנאי שירות כמו היו הבעלים של המדינה
מנחם ברוד
הגלות הקשה מכול היא הפנימית, כשאדם שרוי בגלות בנפשו. הגלותיות הזאת ספוגה בחיינו הציבוריים, עד שרבים כבר אינם מעלים על דעתם שאפשר להתנהג כעם בריא ונורמלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il