X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאמרנו ידון באחת מן השאלות שנשאלה ע"י פרשני המקרא, והיא: "מדוע התורה מונה מספר רב של "מסעות עם ישראל במדבר" [42 מסעות!]? מהי המשמעות של ציון ופירוט השמות של המקומות שבהם "נסעו" בני ישראל מיציאתם ממצרים ועד לכניסתם לארץ"?
▪  ▪  ▪

פרשיות "מטות - מסעי" שבסוף שבוע זה ייקראו בציבור, בעזר ה', כ"פרשיות מחוברות" על-פי מנהגם של אחינו האשכנזים, הספרדים וחלק מבני עדת יהודי תימן המכונים "שאמי", כוללות שמונה מצוות ועיקרן: ענייני "דיבור והפרת נדרים", כמו גם, עינייני "ערי המקלט ודיני הרוצח" [ובניגוד למנהגם של חלק מבני עדת תימן המכונים "בלדי" אשר קראו את פרשיות "חוקת - בלק" כפרשיות מחוברות, ודו"ק].
אולם, 112 פסוקי "פרשת מטות" [=קי"ב פסוקים, וסימנך: "בקי"] ו-132 פסוקי "פרשת מסעי" [=קל"ב פסוקים, וסימנך: "מחלה חולה"] כוללים מיגוון רחב היקף ביותר של נושאים, כמו למשל: מלחמתם של עם ישראל במדיינים, היציאה לקרב וחלוקת השלל, בקשתם של בני ראובן, גד וחצי שבט מנשה, תוכחתו של משה לבקשתם והתנאים שהציב להם משה, ערי הלוויים שיינתנו להם מנחלתם של שאר השבטים, גבולות הארץ, סיום פרשת "בנות צלופחד הצדקניות, החכמניות והדרשניות" [כפי שחז"ל כינו אותן] ועוד.
לצערנו, מחמת "קוצר הזמן והיריעה" לא נוכל להרחיב ולפרט. אבל, מאמרנו ידון באחת מן השאלות שנשאלה ע"י פרשני המקרא, והיא: "מדוע התורה מונה מספר רב של "מסעות עם ישראל במדבר" [42 מסעות!]? מהי המשמעות של ציון ופירוט השמות של המקומות שבהם "נסעו" בני ישראל מיציאתם ממצרים ועד לכניסתם לארץ"? ולעניות דעתי, עיקר השאלה, היא: האם ניתן ללמוד מ"עובדות יבשות" אלה מוסר ולקח חינוכי, ערכי, אמונתי גם לימינו אנו?!
וגם אמנה, רש"י, גדול פרשני התורה, בפרשנותו לפסוק הראשון של "פרשת מסעי", בשמו של ר' משה הדרשן, שואל ומשיב כהאי לישנא: "ולמה נכתבו המסעות הללו? - להודיע (את) חסדיו של מקום...". עפ"י דברי רש"י, ציון ופירוט המסעות בא ללמדנו את גודל חסדיו של הקב"ה לעם ישראל, שאפילו שנגזר עליהם לנוע ולשהות במדבר 40 שנה, הקב"ה לא הניעם "וטרטרם" כל השנים הללו. אלא - אדרבא, התחשב בעם ישראל וצמצם את מסעם הקשה והבלתי נוח למספר שנים מועטות, כדבריו: "... נמצא שכל שמונה ושלשים שנה, לא נסעו, אלא - עשרים מסעות".
הרמב"ם בספרו "מורה נבוכים" [דבריו הובאו בדברי הרמב"ן על אתר] הולך בעקבות ר' משה הדרשן ומדגיש שציון ופירוט המסעות בא ללמדנו את גודל חסדיו של הקב"ה לעם ישראל. אולם, מהיבט אחר, והוא: שאף על-פי שהמדבר מייצג מקום של צייה, יובש, חוסר חיות וחוסר מים, בכל זאת הקב"ה סיפק את צרכי עם ישראל "בכל מכל כל".
לעומתם, ה"ספורנו" רואה את החסד בכוון ההפוך, דהיינו: ציון ופירוט המסעות בא ללמדנו את חסדם, זכותם ושבחם של עם ישראל כלפי הקב"ה. שאף על-פי שנגזר עליהם לחיות ולשהות במדבר 40 שנה, הם הולכים אחר הקב"ה ב"ארץ צייה וצלמוות", בארץ של יובש ושממון, וזאת, מבלי להרהר [ובוודאי, מבלי לערער] אחרי גזרתו והחלטתו האלוהית. כדבריו: "רצה האל יתברך שייכתבו כל המסעות של בני ישראל, כדי להודיע זכותם בלכתם אחריו במדבר בארץ לא זרועה, באופן שיהיו ראויים להיכנס לארץ".
ונראה לנו להוסיף ולומר: שציון ופירוט המסעות בא ללמדנו שכאשר עם ישראל, לקראת "סוף המסע" שלהם במדבר, ממש בכניסתם ל"ארץ המובטחת", הסתכלו אחורה בכל ה"תחנות" שהם עברו במדבר, הם גילו את העובדה הבאה: שכמו שהיו, לצערם הגדול, "תחנות חולש" במסעותיהם [חטא המרגלים, חטא עגל הזהב, חטא המתאוננים וכו'], היו גם "תחנות חוזק", תחנות של אור גדול [בניית המשכן, מעמד הר סיני, קריעת ים סוף וכו'].
עניין זה, אין כל ספק, בא ללמד את האדם, בכל זמן ובכל אתר ואתר, שכאשר הוא מגיע ל"סוף הדרך במסעו" [תרתי משמע] או: לחילופין, כאשר האדם פותח במסע חיים שונה ממה שחווה וחי עד עכשיו, יביט אחורה "ולא בזעם" ויבדוק את "התחנות" שעבר בחייו. ברגע שכזה, ניתנת לאדם הפריבילגיה לעשות "חשבון נפש נוקב" עם עצמו, כמו גם, עם סביבתו. או אז האדם יגלה אלו "תחנות" מחייו היו "תחנות שליליות", "תחנות חולש" ואלו "תחנות" מחייו היו "תחנות חיוביות", "תחנות חוזק".
במקום שהאדם "חנה" וביצע דברים אשר לא ייעשו, ב"מסלולו ובמסעו החדש" - יתקן, ישפץ ויצ'פר זאת. ואילו במקום שהאדם "חנה" וביצע דברים על הצד הטוב ביותר, הוא ימשיך לחזק ולהתחזק, יתמיד בדרך הזו ובוודאי ינחיל זאת לבניו, בנוותיו וצאצאיו אחריו.
וב"שולי האדרת", הרשוני להוסיף רעיון קצר, אך מהותי גם לחיינו ובחיינו, כדלקמן: בתחילת פרשת מסעי [בפסוק השני] התורה קושרת בין "המוצאות" ובין "המסעות", כשהיא מקדימה את "המוצאות". מה רצתה התורה ללמדנו? - ש"מסעו" של האדם יש לו זיקה ישירה ל"מוצאו" של האדם. "מסע מוצלח" תלוי באם האדם מכיר ומכבד את "המוצא" שלו, כלומר: "את "שורשיו". "מסעו" של אדם הוא הבבואה והראי שמשקפים את "מוצאו" של האדם, וד"ל. אשריהם ישראל ש"מוצאם" הוא בהררי קודש.

המאמר מוקדש לרפואתן המלאה, בגוף ונפש, של שתי נשים יקרות וחשובות שמסע חייהן הוא "מסע" מכובד ביותר והיכול לשמש כ"מודל לחיקוי" לרבים. מסע של עבודת ה', אהבת אמיתית לבורא יתברך, לבעל השותף בחיים ולילדים המקסימים: הגב' רחל אפרת בת חממה מב"ת ואורנית בת שושנה מב"ת. יעמידן הקב"ה מחוליין ויאמר על כל אחת מהן: "אל, נא, רפא נא לה", בעגלא ובזמן קריב, ונאמר: אמן!!!
תאריך:  12/07/2007   |   עודכן:  12/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסעות בני ישראל במדבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ישר כח
דב אבן אור  |  12/07/07 20:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
המבוטח החל את דרכו המקצועית כרואה חשבון. משך עשרות שנים התקדם בקריירה ושימש בתפקידי ניהול גבוהים כמנהל כספים ראשי בחברות גדולות. התאונה קטעה את הקריירה המפוארת בשיאה. המומחה הרפואי קבע כי המבוטח לא כשיר יותר לתפקידי ניהול אולם מסוגל לחזור ולעבוד כרואה חשבון, במשרה של 80%. האם חברת הביטוח רשאית להפנות את המבוטח לעבוד כרואה חשבון ולהשתחרר מכל תשלום?
שמואל קופר
הממסד החילוני יוצא מכליו להלל ולשבח באמצעות המדיה המגויסת את דה-הרטוך על שהכה ח"כ ממפלגה המייצגת את ציבור החרדים לדבר ה´
אפרי הלפרין
יו"ר מועצת יד ושם, יוסף (טומי) לפיד סובר שאהוד ברק עוסק יותר מדי בפוליטיקה ופחות מדי בביטחון. מילא שהוא חושב כך, מעריב והרשות השנייה (ערוץ 10) נותנים לו במה פומבית
ראובן לייב
עיר הפיננסים והקניות השלווה והמונוטונית של שווייץ הפכה את עורה: בתום יום המסחר שוב אין היא הולכת לישון עם התרנגולות, אלא מתעוררת לחיים חדשים, והכל בזכות הרובע העתיק, שהשתלט עליה, לרווחת התיירים [צילומים: מיקה]
עידן יוסף
כ-20% מאוכלוסיית ישראל תהיה חרדית בשנת 2020. בעולם הפרסום והשיווק נערכים לבאות ומקבלים החלטות לשיווק מותאם לסקטור ההולך וגדל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il