X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מומחה השבוע, ד"ר גיא אלמוג, מנהל תחום כירופרקטיקה בשיר"ם, המרכז הרפואי אסף הרופא, משיב לשאלות
▪  ▪  ▪
ד"ר אלמוג

מהי סיאטיקה?
סיאטיקה או כאב "אישיאס", פירושו כאב על-רקע דלקת בעצב הסיאטי. העצב הסיאטי הוא העצב הגדול והארוך ביותר בגוף. הוא מתחיל בחוליות הגב התחתונות וממשיך עד לכף הרגל.
דלקת או גירוי של העצב הסיאטי, גורמת לכאב חד לאורך הישבן והרגל ולעיתים מלווה בעקצוץ, נימול, תחושת שריפה, ירידה בתחושה ברגל, איבוד רפלקסים וירידה בכוח השרירים. הדלקת בעצב מתפתחת כאשר מצטברים נוזלים בתוך מעטפת העצב המפריעים לזרימת הדם ומשבשים את ההולכה החשמלית בעצב.
למי זה קורה?
סיאטיקה היא תופעה שכיחה התוקפת כ-8% מהאוכלוסיה בשלב כל שהוא של חייהם, רוב הסובלים הם בגילאי 60-40, כאשר נשים סובלות יותר מגברים.
סיאטיקה עלולה להופיע ככאבים קשים המגבילים מאוד את התפקוד ולעיתים סיאטיקה יכולה להתבטא בכאב עמום שאינו מגביל. בכל מקרה חשוב לזכור, כי רובם המכריע של המקרים נפתר בתוך כ-6 שבועות ורק מעטים הם המקרים שנמשכים חודשים ושנים. ככלל, פחות מ-0.5% מהאוכלוסיה סובלים מהכאבים יותר מחצי שנה ברצף.
מהם הגורמים לסיאטיקה?
חשוב להבחין, כי סיאטיקה היא אינה הבעיה אלא הסימפטום. ישנן סיבות רבות להתפתחות סיאטיקה, השכיחות ביותר הן:
  • פריצת או בלט דיסק;
  • מחלות ניווניות של הדיסק;
  • היצרות של תעלת השדרה או התעלה הבין חוליתית;
  • התכווצות שריר הפירימורמיס שנמצא בישבן שלוחץ על העצב;
  • ספונדילוליטיסיס - תזוזת חוליה;
  • זריקה בישבן שניתנת שלא במקום המדויק ופוצעת את העצב.
יחד עם זאת, כיום, הגישה הרפואית לבעיות עמוד שדרה הינה מולטי פקטוריאלית ואין מתייחסים עוד רק לגורמים פיזיולוגיים. המודל הביו פסיכו-סוציאלי מוביל את אבחנת המומחים וכולל בתוכו בחינה של גורמים סביבתיים (עבודה, מצב משפחתי וכ"ו) ונפשיים (לחץ, דיכאון, אכזבה) וההשלכות שלהם על בעיות עמוד שדרה. מעבר לאבחנה המשולבת - כך גם ניתן הטיפול, כאשר במרכזי השיקום המתקדמים ביותר שמים דגש על טיפולים פיזיקליים בשילוב טיפולים קוגניטיביים - שיחות עם המטופל ולעיתים אף התערבות פרמקולוגית-פסיכיאטרית בטיפול במקרה הצורך.
כאמור, רובם של מקרי הסיאטיקה הנובעים מפציעות ושחיקת דיסק (בלטים, פריצות או תהליך ניווני) העלולים להתפתח עקב תנועה לא נכונה, חבלה, עמידה ממושכת (מורות ואחיות), ישיבה ממושכת (נהגים ועובדי מחשב), עודף משקל וגם תורשה בעייתית.
אנו יודעים כיום, כי קיים קשר תורשתי למידת החוזק של סיבי הדיסק והרקמות הסובבות, אך חשוב מכך הוא מצבם של השרירים המייצבים, שרירי הבטן והגב אשר להם השפעה מכרעת על רמות הסיכון פציעת דיסק. כיום, ידוע כי קיים מתאם ברור בין חוזק שרירי הגב והבטן לבין הסיכוי לפציעת גב בשנים הקרובות.
מה שיטת הטיפול? (neurodynamic unloading taping)
הטכניקה שפותחה היא אינה פולשנית וללא תופעות לוואי, מערבת שינוי של המתח העצבי ברגל על-ידי מתיחה כלפי מעלה של העצב ושל הרקמות הסובבות אותו, באמצעות שימוש בפלסטרים רחבים, חזקים ועמידים במים.
ההדבקה נעשית בשלבים, ובמקומים מדוייקים לאורך מהלך העצב בהתאם לירידה בעוצמת ומיקום הכאב. המטרה - מירכוז הכאב לכיוון הגב.
מהניסיון שנצבר בעולם בשימוש בטכניקה החדשה הועלו מספר הסברים לתוצאות הטובות שאנו מקבלים, אך מניסויים שנעשו בבעלי חיים אנו יכולים לשער שעם הנחת הפלסטרים ושינוי המתח ברקמות הסובבות, יורד לחץ הנוזלים בעצב וזרימת הדם אליו משתפרת, דבר שכמובן מקדם את ההחלמה. הפלסטרים נשארים על הרגל במשך 5-3 ימים, לאחריהם מוסרים הפלסטרים ונבדק המצב מחדש.
פיתוח הטכניקה נמשך כשנתיים, והוא מבוסס על ידע, ניסיון ושיתוף פעולה עם מומחים מאוסטרליה ואנגליה: ד"ר ג'ני מק'קונול - פיסיותרפיסטית אוסטרלית וד"ר אדואר רוטמן, מנהל בית הספר לבריאות הציבור, מאוניברסיטת בורנמו'ת באנגליה.
מהי העבודה שנעשתה בביה"ח "אסף הרופא"?
בשיתוף פעולה בין היחידה לניתוחי עמוד שדרה, בראשותו של פרופ' יגאל מירובסקי ומכון שיר"מ לרפואה משולבת, בדקנו 43 מטופלים הסובלים מסיאטיקה, נשים וגברים בחלוקה שווה, בגיל ממוצע של 47. כל המטופלים סבלו מסיאטיקה זמן רב כאשר הממוצע עמד על 128 שבועות של כאבים (למעלה משנתיים).
כל המשתתפים עברו בדיקות MRI או CT ומילאו שאלוני בריאות כללית, שאלוני מידרג ואופי כאב וכן את שאלון רולנד מוריס ( ע"ש הרופא שפיתח אותו) הבודק יכולת תפקוד יום יומית והשפעת הכאב על תפקודים אילו.
כמו-כן, נערכו בדיקות אורטופדיות כגון בדיקת יכולת הרמת הרגל ישרה כלפי מעלה במצב שכיבה. בדיקה זו הידועה כ-SLR מהווה אינדיקציה מכרעת לרמת הדלקת בעצב (ככל שהתנועה מוגבלת כך הדלקת יותר אקוטית). בדיקות אלה ערכנו למטופלים בתהליך הקבלה למחקר וכעבור 5 ימים - כאשר פלסטרים לרגליהם.
תוצאות: דרגת הכאב ירדה ב-33.38%, רמת המסוגלות להרים רגל ישרה עלתה ב-27.5%, יכולת התפקוד הכללית (על-פי מבחן רונלד מוריס) עלתה ב-14.3%.
לא נמצאו הבדלים בתגובות בין נשים וגברים, ולא אובחנה השפעה של גיל או משקל על התגובה לטיפול. ככלל, ברור כי הטכניקה אכן מקלה על הכאב והתפקוד של הסובלים מסיאטיקה וכעת היא מהווה נדבך מרכזי בטיפול בסיאטיקה ופריצות דיסק. הטכניקה אינה מתאימה לסובלים מ-G6Pd בשל רגישותם לפלסטרים, וכמו-כן לחולי סוכרת או בחולים בהם הכאבים ברגל אינם על-רקע דלקת בעצב הסיאטי.
  • המאמר פורסם לראשונה באתר להיות בריא של חנה אקרמן

מחברת המאמר הינה עורכת האתר "להיות בריא"
תאריך:  01/08/2007   |   עודכן:  01/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיאטיקה: טיפול בפלסטרים מפחית כאב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
האתגר העיקרי העומד בפני הממשלה והכנסת אינו פתרון נקודתי של משבר עובדי הרשויות המקומיות, עובדי הציבור, המורים, נמלי הים והאוויר ועוד, אלא גיבוש פתרון חקיקתי-מערכתי ארוך-טווח שיטיל עונש כבד ומרתיע על הלנת שכר, ימנע שימוש מופקר בנשק השבתת המשק ויתמרץ מו"מ אמיתי ולא למראית עין
מערכת PCאון
מחקר אוסטרלי חדש מצא כי מדפסות מסויימות פולטות חלקיקי אבק המסוכנים לבריאותנו ממש כמו עישון
יחיאל לייטר
אם ישראל תכנס למבצע בעזה שהמטרה הסופית שלה היא חידוש תהליך מדיני המבוסס על פרדיגמות כושלות, הרי שהמחיר של מלחמה בעזה יהיה התעצמות הטרור מיהודה ושומרון
פרופסור דניאל האובן
יופי הפנים נבחן על-פי הפרופורציה והסימטריה שלהם. למרות העובדה שאנו נתקלים בפנים שאינם פרופורציונלים וסימטרים ועדיין נחשבים יפים. לדעתי, כל אדם הוא יפה אבל ניתן להיות יפים ויפות יותר על-ידי שיפור תמונת הפנים
עו"ד חיים קליר
דירתו של המבוטח נפרצה ונגנבו תכשיטים. בטרם חודשה הפוליסה לשנת הביטוח בה נפרצה הדירה, המבוטח נדרש להתקין כספת מעוגנת לרצפה או לקיר. המבוטח לא קיים אחר דרישה זו. האם יש לשלול ממנו את תגמולי הביטוח?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il