X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ויצמן שירי שולח לקוחות לאנליסט חיתום בית ההשקעות מנהל עמו מו"מ על הסדר חוב תשואה 10 הפסידה ב-2009 44 מיליון שקל וצברה גירעון של 10 מיליון שקל
▪  ▪  ▪
ויצמן שירי [צילום: לע"מ]

האם בית השקעות, ששימש חתם של הנפקת אג"ח של חברה, ושבעלי השליטה של החברה הזו שולחים אליו לקוחות כדי שיגייס בעבורם כסף - יכול לשבת 3 שנים אחר כך בנציגות בעלי אג"ח של חברה הנלחמת על הסדר חוב ולהילחם עם בעלי השליטה על הכסף שהם חייבים לו? אותם בעלי שליטה שמשמשים מעין "מתווכים" באותו בית השקעות. הסיפור של חברת תשואה 10 (11.84% , 17.0), שבשליטת ויצמן שירי (לשעבר ח"כ במפלגת העבודה) ושל בית ההשקעות אנליסט - מעלה את התהייה הזו.
במאי 2007, בעיצומו של גל ההנפקות הגדול ורגע לפני שהגיע המשבר ששיתק את שוק ההנפקות, הצליחה חברת תשואה 10, שבשליטת ויצמן שירי ויונה שמש, לגייס 70 מיליון שקל באג"ח מהציבור. אלא שההנפקה לא עברה בקלות. הציבור לא הזרים ביקושים, המשקיעים המוסדיים כמעט שלא הגיעו והחתמים נאלצו לעמוד מאחורי התחייבות חיתומית שסיפקו לחברה. אחד הנושאים הגדולים בנטל של ההתחייבות החיתומית היה אנליסט חיתום, שהייתה אז חברת חיתום חדשה שהקימו שמואל לב ואהוד שילוני יחד עם מאיר דלאל, והובילה את הנפקת תשואה 10. אלא שלא רק אנליסט חיתום השקיעה באג"ח של תשואה 10. בזמן שהמשקיעים המוסדיים לא הזרימו הזמנות, בקופות הגמל של אנליסט חשבו כנראה שמדובר בהנפקה ראויה, והשקיעו באיגרות החוב של החברה בזמן חברת החיתום של אנליסט הובילה את ההנפקה.
שירי היה אמור לקחת את הכסף שגויס מהמשקיעים, ובכלל זה מקופות הגמל של אנליסט, שחברת החיתום שלה הובילה את ההנפקה, ולהשקיע בנדל"ן במזרח אירופה, בעיקר ברומניה. אזורים אלו נפגעו בצורה הקשה ביותר במשבר.
ההבטחות הגדולות הסתיימו במפח נפש. בדוחות 2009 כבר התנוססה על דוחות תשואה 10 אזהרת עסק חי, אחרי שצברה בתוך שנתיים הפסדים של כ-44 מיליון שקל ונוצר לה גירעון של 19 מיליון שקל בהון העצמי.
בעקבות זאת החלה באחרונה החברה במו"מ עם מחזיקי האג"ח שלה באשר לאפשרות של הסדר חוב, כשאחת ההצעות שהועלו בידי שירי הייתה "תספורת" למחזיקים. לא לקח זמן רב לגלות שאחד המחזיקים הגדולים האלו הוא בית ההשקעות אנליסט, ובייחוד קופות הגמל שלו. אנליסט מחזיק בכמעט 12 מיליון ערך נקוב באיגרות החוב מסדרה א' ו-ב' של החברה.
בהתחלה נראה היה שבאנליסט לא מתכוונים לתת לעובדה ששימשו כחתם בהנפקת איגרות החוב של תשואה 10 - אג"ח שאינה יכולה להחזיר כעת - להפריע להם. הם הביעו התנגדות להצעה ואיימו לקחת את החברה לפירוק. עם הזמן שינו באנליסט את דעתם והחליטו דווקא לנסות ולהגיע עמה להסדר.
בכך אין פסול. מחזיקי האג"ח יכולים לשנות דעתם ולהחליט שבמקום פירוק הם מעוניינים לשבת למו"מ עם בעלי השליטה בחברה בקשיים. בנוסף, שירי שיפר את הצעתו, ולכן לגיטימי שלנוכח שיפור זה אנליסט תשנה את דעתה.
ואולם בכך לא נגמרו השינויים בעמדות של אנליסט. בתור מחזיק גדול באג"ח של החברה, אנליסט גם ביקשו להגיע לנציגות שתשב מול תשואה 10. כדי שימונו לנציגות היה עליהם להצהיר בפני הנאמן, חברת הרמטיק, על המועמדות שלהם לכהונה, ובמסגרת זו לציין אם יש להם או אין להם עניין אישי בהצבעה. ב-5 במאי הצהירו באנליסט כלפי הרמטיק כי אין להם עניין אישי בנוגע לתשואה 10. זאת אף שהובילו את ההנפקה של איגרות החוב בעבור החברה, שכיום לא מסוגלת לעמוד בהחזר החוב.
על בסיס ההצהרה הזו קיבלו מחזיקי האג"ח החלטה למנות את אנליסט לנציגות. אלא שבתוך זמן קצר הודיעה הרמטיק כי ההצבעה מבוטלת מסיבות טכניות. ב-10 במאי נשלח למחזיקים טופס עם הצהרה חדשה, ולפיה הפעם לאנליסט יש עניין אישי בנוגע לתשואה 10, בשל עובדת היותה חתם בהנפקתה בעבר.
מעניין יותר מכך הוא שאנליסט כותבת כי בעלי השליטה בתשואה 10, כלומר שירי ושמש, הפנו אליה לקוחות במהלך השנים. היא מציינת כי עד כה היא לא התקשרה עם לקוח כשלהו מאלה שנשלחו אליה, אבל היא מוסיפה וכותבת כי בימים אלו היא מנהלת מו"מ עם לקוחות ששירי שלח אליה.
הסיפור של אנליסט ותשואה 10 ממחיש בצורה טובה מדוע קיימת בעיית ניגודי עניינים קשה כשקופות גמל, קרנות פנסיה או קרנות נאמנות משתתפות בהנפקות שמובילה חברת החיתום של אותו בית השקעות. פוטנציאל ניגודי העניינים במקרה כזה הוא גדול.
אנליסט מחזיקה בשני כובעים במקרה של תשואה 10 - באחד היא חתם שהוביל הנפקת אג"ח, שכעת החברה לא מסוגלת להחזיר וכזו שהיו לה קשרים עסקיים עם תשואה 10 ושירי; ובשני היא מחזיקה אג"ח בהיקף גדול, שבראש מעייניה אמורים לעמוד כספי העמיתים.
אותם ניגודי עניינים קיימים במידה מסוימת גם בחברת הביטוח הראל. הראל שימשה גם היא חתם בהנפקת האג"ח של תשואה 10 וגם היא יושבת כיום לצד אנליסט בנציגות בעלי האג"ח.
בעקבות פניית TheMarker הודיעו אתמול מאנליסט כי הם פורשים מנציגות האג"ח וציינו בתגובתם כי "אנליסט ניהלה משא-ומתן נוקשה עם שירי ותשואה 10 ואילצה את בעלי תשואה 10 להודיע פומבית על הזרמת 10-15 מיליון שקל לקופת החברה בתמורה לנכונות להיכנס למו"מ על הסדר לבעלי איגרות החוב. אנליסט חיתום הצהירה מפורשות על קשר בינה לבין שירי ושמש.
"לנוכח דרישת נאמן האג"ח כי יהיה רק גוף מוסדי אחד בנציגות בעלי האג"ח, וכדי שלא תיווצר מראית עין של קשר בין פעילות החיתום לבין ניהול ההשקעות שלה, הסירה אנליסט את מועמדותה לנציגות, לא לפני שקיימה דין ודברים עם שירי. אנליסט השיגה תקדים בתחום הסדרי החוב ומעריכה כי עמדת נציגות בעלי האג"ח בפתיחת המו"מ טובה יותר בעקבות מהלך זה, מה שיקל על הנציגות להגיע להישגים שיחזירו חלק ניכר מהחוב למחזיקי האג"ח.

פורסם במקור: דה-מרקר
תאריך:  13/05/2010   |   עודכן:  13/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ויצמן שירי ואנליסט חיתום: שולח לקוחות, מקבל הסדר חוב
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שירי ויצמן ירחם השם עליך! ל"ת
גימי-יהודי מיהודה  |  13/05/10 16:36
2
עכשיו ששירי הוא מנכ"ל עמותת
ע"ש ברל כצנלסון  |  13/05/10 18:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
פנתה לרה"מ, לשר האוצר ולגופי הרגולציה בדרישה לצמצם את כוחן של פירמידות השליטה במשק ולבטל את האחזקות הצולבות בתחומים הפיננסיים והריאליים
עידן יוסף
יחד איתו נאשמים גם שני עובדים לשעבר במשרד החקלאות    נגד השר כ"ץ נסגרה החקירה בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד מחוסר אשמה
עופר וולפסון
היחידה לצרכנות של משרד התמ"ת במחוז ת"א קיימה מבצע אכיפה בענפי ההלבשה וההנעלה בתחנה המרכזית    בבדיקה נבדקו קרוב ל-100 חנויות בתחנה
תלם יהב
צוות חוקרים הודים גילו זן חדש של צפרדע בהירה בפארק מרוחק בגובה של כ-3,000 מטר מעל לפני הים
תיגל נשיא
עונה חדשה לעדי אשכנזי ולעידו רוזנבלום, איך נראים החיים של רוצחים סדרתיים, הסרט התיעודי המרגש "המורה אירנה" ועוד המלצות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il