X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בכנס לשכת עוה"ד באילת הציג דנציגר עמדה מנוגדת להלכת אפרופים של ברק, שלפיה חוזים יפורשו בפרשנות תכליתית ברק: "כשהגיתי את אפרופים, עשיתי זאת אחרי מחקר מעמיק ולא בדרך של ירייה מהמותן"‏
▪  ▪  ▪
אהרן ברק
שופט העליון יורם דנציגר [צילום: בוצ´צ´ו]

שמו הבנאלי של פאנל "פרשנות חוזים" שהתקיים הבוקר (ג') בכנס העשור של לשכת עורכי הדין באילת לא הסגיר את מאבק המוחות שעמד להתרחש באולם עמוס עורכי הדין במלון רויאל ביץ' בין שניים מבכירי עולם המשפט: נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט (בדימוס) אהרן ברק, ושופט בית המשפט העליון יורם דנציגר.
בפאנל השתתפו גם שופט בית המשפט העליון (בדימוס) אליהו מצא, הפרופסורים נילי כהן ואיל זמיר ועו"ד דליה טל, אך ברק ודנציגר גנבו את ההצגה כשהציגו לראשונה את עמדתם המנוגדת בנוגע להלכת אפרופים המפורסמת (הלכה של ברק, שלפיה חוזים יפורשו בפרשנות תכליתית) מעל במה אחת.
במהלך הדיון תקף ברק את דנציגר באופן חסר תקדים, ולבסוף נאלץ להתנצל על חלק מהדברים שאמר, בין השאר על כך שכינה אותו "שולף מהמותן" ואמר כי דבריו הם "דברי הבל".
הפאנל נפתח בהצגת תוצאות משאל שנערך בין משתתפי הכנס לקראתו. בין היתר נשאלו עורכי הדין אם המליצו ללקוחותיהם שלא להביא עניין של פרשנות חוזה לבית המשפט כיוון שלא יכלו להעריך מה תהיה התוצאה שם, ו-91% מהם (קרוב ל-200 עורכי דין) ענו בחיוב.
‏דנציגר, שהנחה את הפאנל, התייחס לשאלון בפתח דבריו. "27 שנים עבדתי כעורך דין פעיל, ואני יכול להגיד שרוב עורכי הדין שאיתם נפגשתי סבורים כי הלכת אפרופים, הרוח שלה או הדרך שבה היא יושמה מערערת את היציבות ואת הוודאות שנדרשות בתחום של דיני חוזים", אמר. "אם עורכי הדין לא יכולים להמליץ ללקוחותיהם ללכת לבית המשפט משום שהם חוששים מהתוצאה האפשרית - זה אומר שאין לנו את האלמנט הקריטי, את ערך היציבות והוודאות בדיני חוזים".
דנציגר ציין כי אינו חושב ששופטי העליון צריכים לפעול על-פי דעות של הציבור, אך הוסיף כי "אם יש ביקורת על פסק דין שנמשכת 15 שנה, צריך לבדוק אם יש בה ממש".
‏במהלך הדברים ציטט דנציגר לא מעט מכתביו של השופט ברק על-מנת לחזק את עמדתו, ובין השאר אמר: "השופט ברק ציין בספרו 'שופט בחברה דמוקרטית' כי מן הראוי שהשופט ישמע את דעת הציבור משום ששופט אינו עומד לבחירה, ולכן מן הראוי שהוא עצמו ישמע את הביקורת שנשמעת מהעם".
‏דנציגר ציין כי בבואו לפרש חוזה הוא פועל לפי מספר כללים: "עיקרון חופש החוזים הוא עליון בתחום דיני החוזים, ומכאן שגם בפרשנות של דיני חוזים. זו הזכות שלי ושל הצד השני לחוזה לעצב אותו ואת תוכנו בדיוק כפי שאנחנו רוצים. הצדדים קובעים את תוכן החוזה - לא השופט", אמר.
‏לדבריו, הצד השני של המטבע אומר שעיקרון חופש החוזים הוא גם זכותם של הצדדים ליהנות מהגנה מפני התערבות בית המשפט כשלא צריך להתערב בזכות הזו. "אין צורך לחשוף את הצדדים לאפשרות שבדיעבד יכתיב להם השופט ערכים שעומדים בניגוד לאלה שהכניסו לחוזה".
‏‎‎תחילת הסערה
‏‎‎מה שהחל את הסערה שהתרחשה מאוחר יותר בפאנל היה הכלל השלישי שציין דנציגר במהלך דבריו. "בניגוד לעמדתו של פרופ' ברק, אני סבור שלא כל טקסט חוזי זקוק לפרשנות. עם כל הצניעות, אני סבור שאמירתו של ברק מרחיקת לכת מדי. בחוזה הפשוט המילים אומרות הכול, וחוזה כזה שבו המילים ברורות וחד-משמעיות - לא צריך לפרש", אמר.
‏בסיום דבריו התייחס דנציגר גם לביקורת שעלתה בעבר על כך שהוא, שופט בן יומו, "מעז" לצאת כנגד הלכה שנתן הנשיא ברק ושאושרה בהרכב של 9 שופטים. "האם אני הקטן, שהגעתי רק לפני שנתיים וחצי לבית המשפט העליון, צריך להרכין ראשי בפני הלכה שנקבעה לפני 5 שנים על-ידי הרכב של 9 שופטים?", שאל, והוסיף: "אני אצטט מדברי ברק שאומר שאין להבטיח יציבות, ודאות, עקביות והמשכיות בלי להבטיח שינוי. אז אני מתחיל בשינוי, ואם אני מאמין באמת ובתמים שההרכב שגה - אני לא חושב שאני יכול לשבת בשקט. גישתי היא שאם לשון החוזה ברורה וחד-משמעית, צריכים לתת ללשון הזו משקל מכריע בפרשנות חוזה. אני מקווה שיום יבוא והגישה הזאת תתפוס אחיזה".
‏תשובתו של ברק לדנציגר היתה: "28 שנה אני חושב ועוסק בפרשנות, 28 שנה אני עובר על ספרות בתחום. יש מקום לדיון מחדש אם מציגים תזה נוגדת. אך מה שיורם עשה הוא לא תזה נוגדת. לא מציגים תזה נוגדת אם לא יודעים לאן התזה שלך מובילה אותך, ואני חושב שיורם לא יודע לאן התזה שלו מובילה אותו. לא מציגים תזה נוגדת בלי להתמודד עם הפרופוזיציות הקיימות - ויורם לא עשה זאת", עקץ.
‏באותה נימה הוסיף ברק כי "כשהגיתי את אפרופים, עשיתי זאת אחרי מחקר מקיף ומעמיק ולא בדרך של ירייה מהמותן, ומה שיורם עשה היה ירייה מהמותן. אגב, כשיורים מהמותן לפעמים פוגעים, אבל כשיטה זאת לא שיטה טובה".
‏ברק הוסיף כי הוא מסכים עם דנציגר בכך שצריך לעיין מחדש בהלכת אפרופים. "בעניין הזה הוא מתפרץ לדלת פתוחה", ציין, אך מיד הוסיף עוד מכה מתחת לחגורה: "אני מגדיר פרשנות כמתן מובן לטקסט שלשונו יכולה לשאת. על-פי ההגדרה הזו כל טקסט דורש פרשנות. להבין משמעו לפרש. האמירה שטקסט פשוט אינו זקוק לפרשנות היא פשוט דבר הבל".
‏"טדסקי אמר שהאמירה שטקסט ברור אינו זקוק לפרשנות זה כמו האמירה שמזון קל אינו דורש עיכול", הוסיף ברק.
בהמשך דבריו ציין ברק כי הלכת אפרופים חלה בכל העולם, "חוץ מאשר אצל אלה בישראל שחושבים שהיא לא טובה" אמר - והפנה את דבריו במפורש לדנציגר. לדבריו, העולם חי עם אפרופים, ואין טענה שזה לא בטוח ושאנשים לא הולכים בגלל זה לבתי המשפט.
ברק ציטט רבות מדברי לורדים אנגלים, גדולי השופטים האמריקנים, ופנה להיסטוריה של הפסיקה והחקיקה בכל העולם. "חוזה לא נותר באינקובטור. כל טקסט מקבל את צביונו מהקשרו", אמר לדנציגר.
‏"אל תחנכו שופטים"
‏‎‎‏"אשרי וטוב לי שנתתי את פסקי הדין שלי בלי לשאול מה התוצאות של משאלי דעת קהל, ואני מקווה שאתם לא רוצים שופטים שהולכים לפי משאלי דעת קהל, לא בחוזים ובוודאי לא בחוקתי. אל תחנכו שופטים", התייחס ברק לתוצאות המשאל שהוצגו בראשית הפאנל.
לדבריו, ברור שעורכי הדין ימליצו ללקוחותיהם לא להגיע לבית המשפט בעניין של פרשנות חוזה, משום שהם "לא רוצים שיראו למה הם באמת התכוונו כשניהלו משא-ומתן על החוזה".
‏לבסוף הפנה ברק שאלה רטורית לכאורה לדנציגר: "כשלשון החוזה ברורה לחלוטין ומשקפת את דעתם של הצדדים - הולכים לנסיבות או לא? אם הולכים לנסיבות אין בינינו ויכוח, אך אם לא הולכים לנסיבות אז אני חלוק על דעתך", סיכם את דבריו - וגרף מחיאות כפיים סוערות מהקהל.
‏דנציגר סיכם את הוויכוח ללא התלהמות באמירה שאולי הגיעה השעה לעשות צעד זהיר לאחור, שאומר "בוא לא ניתן לשופט הפרשן לדהור כמו סוס פרא. זאת לא אוניברסיטה. קטונתי להתווכח עם פרופ' ברק, אך העולם אינו שחור ולבן".
‏בסוף הפאנל התנצל ברק ואמר: "מיותר לומר שאני מעריך את הדעות של אחי הצעיר. כל מה שאני אומר זה קח נייר ועיפרון, שב על המדוכה ותציג נייר שנוכל להסכים עליו". ‏‎‎‏
עמדת דנציגר
  • על שופטים להתייחס לביקורת שמושמעת מהציבור.
  • הצדדים קובעים את תוכן החוזה - לא השופט.
  • הצדדים מוגנים מפני התערבות מאוחרת של בית המשפט בתוכן החוזה.
  • לא כל טקסט חוזי זקוק לפרשנות.
עמדת ברק
  • שופטים לא צריכים לפעול לפי משאלי דעת קהל.
  • הלכת אפרופים חלה בכל העולם.
  • כל טקסט דורש פרשנות - להבין משמעו לפרש.
הלכת אפרופים
הלכת אפרופים המפורסמת ניתנה בפסק דינו של הנשיא ברק בפרשת אפרופים (ע"א 4628/93), שגרס כי יש לפרש את החוזה לאו-דווקא בהתאם למילותיו, אלא בפרשנות תכליתית על-פי כוונתם הסובייקטיבית של הצדדים.
ההלכה היוותה את יריית הפתיחה של המאבק האידיאולוגי בתוך בית המשפט העליון בנוגע לפרשנות חוזים, בין אלה שסוברים כי יש לתת ללשון החוזה את המשקל המכריע בפרשנות חוזה ורק אם אינו ברור לפנות לבחינת הנסיבות (פרשנות בשני שלבים) - לבין המצדדים בפרשנות התכליתית שאותה התווה ברק ואשר הינה ההלכה המחייבת עד היום.

תאריך:  01/06/2010   |   עודכן:  01/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אהרן ברק לדנציגר: "דבריך דברי הבל ואתה שולף מהמותן"
תגובות  [ 36 ] מוצגות  [ 36 ]  כתוב תגובה 
1
הרבה עונשים נענש עם ישראל
רפאל1  |  1/06/10 17:09
 
- אינני מבינה בחקים ומשפטים
שמרית  |  1/06/10 19:45
2
אולי דנציגר טועה
ארז ע  |  1/06/10 17:17
3
אם ברק כועס סימן שדנציגר צודק! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  1/06/10 17:23
 
- איזה מזל שאת לא שופטת
גולן פ.  |  2/06/10 11:57
4
דנציגר צודק, גם כאן ברק בתפקיד
"הקרציה הקובעת"  |  1/06/10 17:23
5
ברק טועה ובגדול >>>
א מ רול  |  1/06/10 17:52
 
- צודק בהחלט
אליהו חיים  |  1/06/10 18:32
 
- שניכם טועים
גולן פ.  |  2/06/10 11:48
6
פרצופה של מערכת המשפט
עידן סובול  |  1/06/10 18:19
 
- דברי הבל ושליפות מהמותן !?
הנ"ל  |  2/06/10 10:37
7
ברק למד מהנשיא שז"ר
שייייקה  |  1/06/10 18:31
8
לברק אין סמכות לכפות ערכים על  ל"ת
איש. הוא לא נבחר!  |  1/06/10 18:39
9
ברק- זקנתו מביישת את צעירותו
מוריסון  |  1/06/10 19:00
10
ברק כבר בדימוס...
אאנניי  |  1/06/10 19:02
11
הלכת אפרופים - שגעון הגדלות
דניאלה  |  1/06/10 19:02
12
מזג שיפוטי של דיקטטור משפטי
הפרקליטים  |  1/06/10 19:24
13
"חכם בלילה"}
יונני  |  1/06/10 19:40
14
לפרש מובנו לא להבין את הכתוב
איש אחד  |  1/06/10 20:05
15
ברק מזכיר לי מנהיג גרמני משנות
פרופסור חסידים  |  1/06/10 20:08
16
barrack reminds me o
isseec  |  1/06/10 20:59
17
פרשנות חוזה
רחמים  |  1/06/10 21:04
 
- תגובה מוצלחת ומאוד משעשעת ל"ת
דכשגעגדכ  |  2/06/10 22:05
18
טלמצ'יו נגד האפוטרופוס הכללי
עורכי הדין בישראל  |  1/06/10 21:53
19
הברק כבר לא מבריק.כי אם אפור
פלא יועץ  |  1/06/10 22:12
20
חנן וייס-לא הבנתי כיצד מרשה
לעצמו פנסיונר לדב  |  1/06/10 22:51
21
דיקטטורה של מגלומנים מוביל ברק
ישע  |  1/06/10 22:53
22
אם הכל היה כמו שצריך .
S  |  1/06/10 22:59
23
ההזוי ששחרר את דמיאניוק,מטיף?
אחד מהעמך  |  1/06/10 23:22
24
את ברק מעניין הכח, לא האמת
בן הארץ  |  1/06/10 23:45
25
הברק מכה שנית
ברדק  |  2/06/10 04:22
26
ברק בעליבותו
בני בנקר  |  2/06/10 08:33
27
מתחיל להזכיר מריבות של רבנים ל"ת
ג'ובדיה ג'וזף  |  2/06/10 09:54
28
ברק הפיראט המשפטי הפך לבריון
משפטן ותיק  |  2/06/10 10:14
29
שופטים כמו דנציגר, הם הבעיה
עסקי אוויר בע"מ  |  2/06/10 10:27
30
עצביו של ההגמון מתערערים
אלישמע  |  2/06/10 12:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
השופט המחוזי איתן אורנשטיין קבע כי רייפמן לא הראה התקדמות ממשית בקידום החזרת הכספים אותם הוא חייב ושלח אותו לעוד 45 ימי מאסר    ההחלטה מעוכבת ב-7 ימים, כדי לאפשר לרייפמן לערער לביהמ"ש העליון
איציק וולף
ראש הממשלה שב מקנדה ועוד בטרם עלה לירושלים עצר בבית החולים שיבא בתל השומר    "אין לנו ויכוח ואין לנו מאבק עם האוכלוסיה בעזה אלא רק עם החמאס"
לי-אור אברבך
בתו של איש העסקים יוסי מימן, מבעלי ערוץ 10, כתבה בפרופיל הפייסבוק שלה: "דמוקרטיה לא נבנית על גופות פעילים"    "ריבונו של עולם, אי-אפשר לפרוץ לביתו של מישהו - ואז להתלונן שהוא פגע בך בהגנה עצמית"
עידן יוסף
שרת התרבות לימור לבנת מסרבת להתערב בהעסקתם של שחקני תיאטרון שלא שירתו בצה"ל    אומ"ץ מתקוממת
זוהר בלומנקרנץ
השיפוץ בנתב"ג התחיל היום    בג"צ לא ממהר: נדון בעתירת חולון עד סוף 2010
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il