הקטל בדרכים גובה מדי יום קורבנות רבים, במדינת ישראל נהרגים כל שנה כתוצאה מתאונות דרכים כ-500 בני אדם ועוד כ-3,000 איש נפצעים באופן קשה (הנתונים נלקחו מתוך אתר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים). אין ספק כי המלחמה בתאונות הדרכים הנה מלחמה קשה אתה מתמודדת מדינת ישראל מאז הקמתה.
לתאונות הדרכים מספר גורמים שכיחים: בעיקר טעויות אנוש ומצב הדרך. אלא שגורם חשוב נוסף ממנו נוטים אנו להתעלם לעיתים, הוא מצבו של כלי הרכב. אכן, על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רק 8% מהתאונות הקטלניות הן תוצאה של מצבו הטכני של הרכב, ואולם על כך נאמר "המציל נפש אחת בישראל כאילו הציל עולם מלא".
יתר על כן, נוסעי רכב חדיש, המאובזר במיטב אמצעי הבטיחות הקיימים בשוק, המעורבים בתאונה קטלנית, יינזקו בצורה פחותה מנוסעי רכב ישן, שאינו מאובזר באמצעי בטיחות ראויים, ללא קשר לגורם התאונה (גורם אנוש, דרך וכד´).
לדעתנו, אין ספק כי לרשות המיסים תפקיד משמעותי בהגברת בטיחות כלי הרכב הנוסעים בכבישי ישראל. צעד ראשון בכיוון נעשה בסוף שנת 2005 ע"י אהוד אולמרט, בתפקידו אז כשר אוצר, אשר החליט על מהפך בשיעורי מס הקניה על רכב חדש והורדתם הדרגתית מרמה של 95% בשנת 2005 עד לרמה של 72% בשנת 2010.
ברי, כי הוזלת מחיר הרכבים החדשים תוביל אף להוזלה במחיר רכבים ממודלים ישנים יותר, הואיל וקיים מתאם בין השניים, עובדה שתאפשר לפרטים המתקשים לרכוש רכבים חדשים לרכוש רכבים ממודלים מתקדמים יותר בעלי אביזרי בטיחות כגון כריות אוויר ומערכת ABS. כאמור, מטרת הורדת מס הקנייה היתה עידוד רכישתן של מכוניות חדשות המאובזרות במיטב אמצעי הבטיחות, עובדה שתנטרל או תפחית את שכיחותן של תאונות הנגרמות כתוצאה ממצבם הטכני הלקוי של כלי רכב ישנים, ואף תקטין את הנזקים האיומים (פגיעות גוף ונפש) הנגרמים כתוצאה מתאונות דרכים.
אלא, שמהלך מבורך זה אינו מספיק. נטל מסי היבוא על כלי רכב בישראל הינו מהגבוהים בעולם. שיעור המס על רכב פרטי בישראל מורכב ממכס, מע"מ ומס קנייה, כך שבסופו של יום מגיע נטל המס לשיעור של כ-110%, שיעור גבוה לעין ארוך בהשוואה למדינות במערב אירופה, בהן שיעור המס המצטבר על רכב נמוך מ-50%. לא בכדי חברי הכנסת אחמד טיבי, אברהים צרצור, טלב אלסאנע ועבאס זכור, גיבשו הצעת חוק לפיה שיעור מס הקנייה ששר האוצר רשאי להטיל על רכב לא יעלה על 50% ממחירו הסיטונאי (ראה: הצעת חוק מס קניה (טובין ושירותים) (תיקון - הפחתת מס על רכב, התשס"ו - 2006), הצעה שטרם נתקבלה.
כמו כן, יודגש, כי אל מהלכו זה של אהוד אולמרט להורדת שיעור מס הקנייה, התלווה מהלך של קיזוז בהטבה הניתנת לאנשים הרוכשים רכבים חדשים עם אביזרי בטיחות כגון כריות אוויר ו- ABS, עובדה אשר ביטלה, לפחות בשלב הראשוני, את ההטבה לרכישת רכב חדש.
אכן, הורדת נטל המס על רכישת רכבים חדשים פוגעת בקופת המדינה. איתן רוב, מנהל רשות המיסים בישראל לשעבר, הסביר כי עלות מהלך הורדת נטל המס נאמדת ב-100 מיליון ש"ח מדי שנה. מנגד, שוכח הוא לציין כי עידוד רכישת רכבים חדשים ו/או רכבים משנתונים מתקדמים וכתוצאה מסתברת הפחתת מספר תאונות הדרכים והקטנת נזקי התאונות, חוסכת למשק מיליוני שקלים רבים בשנה.
כך לדוגמא, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מצביעה על נזק כלכלי למשק כתוצאה מתאונות דרכים הנאמד בסך של כ-12.6 מיליארד ש"ח בשנת 2004 בלבד!
רשות המיסים אינה יכולה אפוא להישאר אדישה לנוכח מראות הזוועה להם אנו עדים מדי יום בעיתונים ובטלוויזיה, וחייבת גם היא להושיט ידה ולתרום כמו כולנו למלחמה בתאונות הדרכים.
אין ספק כי אחד האמצעים העומדים לרשותה הוא היכולת ליזום חקיקה וחקיקת משנה להורדת מס הקנייה על רכבים חדשים, נתון שיעודד רכישת רכבים חדשים ורכבים משנתונים מתקדמים בעלי אביזרי בטיחות מתקדמים ובעלי רמת תקינות גבוהה.
נכון, שעלותם של תיקוני חקיקה בכוון זה, גבוהה. אלא שחיסכון בחיי אדם והקטנת נזקי הגוף הנגרמים כתוצאה מתאונות, לא רק שהנם בעלי ערך לכשעצמם, גם תועלתם הכלכלית למשק, הינה מרובה.