X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דברים בטכס מינוי נשיא בית הדין הצבאי לערעורים [כ"ט באב תשס"ז 14.08.2007]
▪  ▪  ▪

במעמד חגיגי זה באתי לברך את מערכת השיפוט הצבאי שבראשה עומד נשיא בית הדין הצבאי לערעורים הנכנס היום לתפקידו, בשם אחיו הבכור בית המשפט העליון, ובשם מערכת השיפוט האזרחי. מערכת השיפוט הצבאית היא בת למשפחת השיפוט בישראל והיא חלק מהרשות השופטת. ייחודה בהיותה רבת פנים; מהצד האחד היא נטועה במסגרתו של צה"ל, היא צמחה משורותיו וקרובה לענייניו. יש לה מומחיות באופיו המיוחד של השירות הצבאי ובנורמות ההתנהגות המיוחדות לשירות הצבאי. היא מודעת לצרכי הצבא ולכללים ולהוראות המחייבות במסגרת הצבאית, והיא מסוגלת לבחון את אשר לפניה באספקלריה של אופי השירות וצרכיו. מהצד האחר, היא מערכת משפט על כל מאפייניה - מערכת מקצועית ובלתי תלויה ואין עליה אלא מרות הדין. מטבע הדברים זהו המאפיין הדומיננטי והמרכזי שאליו נשואות עיניהן של כל המאמינים בחוסנה של מערכת שיפוטית באשר היא.
בתי הדין הצבאיים מיישמים את דיני העונשין החלים בישראל ואת הדין הכללי כשם שהוא חל ומחייב את כל בתי המשפט בישראל. על מערכת השיפוט הצבאי נאמר באחד מפסקי הדין מפי הנשיא שמגר - אשר הטיב להכירה והניח מסד למעמדה הנכבד: "מערכת השיפוט הצבאית איננה מערכת שיפוט משמעתית-פנימית, אלא בית משפט בן סמך של מערכת השיפוט הישראלית. מערכת השיפוט הצבאית היא מערכת שיפוט פלילית ספציאלית, בעלת סמכות מקבילה למערכת השיפוט הרגילה בעניינים פליליים, ובנסיבות מסוימות אף רחבה ממנה" (ע"א 503/87 שפק נ' "אגד" אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ, פ"ד מב(1) 162, 164). ואכן, בפסיקתו של בית המשפט העליון נקבע מקדמת דנא כי המונח "בית משפט" כולל גם בית דין צבאי. השאלה התעוררה ביחס לפרשנות המונח "בית משפט" והוראת דין-משמעתי של עורכי דין; על הקביעה כי בית דין צבאי הוא בית משפט לכל דבר ועניין, נאמר אז מפי השופט זילברג: "לי נראית דעה זו כל כך ברורה וגלויה ופשוטה ומוכרחת, עד שאין אני מתאר לעצמי כי יכול מישהו לחלוק עליה, ולסבור ברצינות כי אין הדבר כן" (עמ"מ 8/57 עו"ד פלוני נ' יו"ר וחברי המועצה המשפטית, פ"ד יב 900, 908). היותה של מערכת השיפוט הצבאית חלק אינהרנטי ממערכת המשפט הכללית במדינה באה לידי ביטוי מובהק גם בכך שמכוח סעיף 440ט לחוק השיפוט הצבאי, שנחקק לפני למעלה מעשרים שנה בעקבות המלצותיה של ועדת שמגר, נקבעה האפשרות לערער ברשות לבית המשפט העליון על פסק דין של בית הדין הצבאי לערעורים - בנוגע לשאלות משפטיות שיש בהן חשיבות, קשיות או חידוש. באופן זה מוסדר מחד-גיסא מעמדו המקצועי והייחודי של בית הדין הצבאי לערעורים, שלא בנקל יתערב בית המשפט העליון בפסיקותיו, ומנגד הוראה זו מדגימה בבירור את היותה של מערכת השיפוט הצבאית חלק ממערכת המשפט הכוללת במדינה. בפסיקתנו אף נקבע כי אמות המידה להפעלת שיקול הדעת בהתאם לסעיף 440ט הנ"ל יהיו אותן אמות מידה שנתגבשו בנוגע למתן רשות ערעור לבית המשפט העליון בכלל (רע"פ 25/87 הבר נ' התובע הצבאי, צה"ל, פ"ד מב(1) 45, 47). זהו ביטוי נוסף להיותם של בתי הדין הצבאיים חלק מהרשות השופטת במדינה, וכבר אמרנו בפסיקתנו: "במציאות חיינו, השירות הצבאי מקיף חלק נכבד מהאוכלוסיה, בבחינת 'כל העם צבא', בין בשירות סדיר ובין במילואים. על חלק נכבד מאזרחי המדינה חלות במישרין - בנוסף לנורמות העונשיות הכלליות - הנורמות המיוחדות הנובעות מהשירות הצבאי, וחלק אחר של האוכלוסיה קשור אליהן בעקיפין מכוח שירותם של ילדיהם ויקיריהם בצבא" (בג"צ 4723/96 עטייה נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד נא(3) 714, 732).
פסקי הדין של בית הדין הצבאי והנורמות הנקבעות בפסיקותיו הם, אפוא, חלק מהערכים השומרים על ייחודו של צה"ל כצבא לוחם ומגן במסגרת החוק ועל-פי ערכיה של החברה בישראל. בפני בית הדין הכול שווים, חיילים ומפקדים, זוטרים ובכירים. זה כוחו של בית הדין וזה כוחו של צה"ל המקיים בתוכו מסגרת שיפוטית הפועלת ללא משוא פנים ומיישמת את החוק בכפיפות לערכי היסוד שבבסיס משפטנו החוקתי והפלילי; תפקודו העצמאי של בית הדין הוא ביטוי נוסף לחוסנה של הדמוקרטיה הישראלית ולעוצמתו של שלטון החוק במדינת ישראל על כל רשויותיה.
לא למותר להזכיר כי באחריותו של נשיא בית הדין הצבאי לערעורים נתונה גם מערכת המשפט באזור יהודה ושומרון, המפעילה סמכויותיה על אלפי תושבים מוגנים בשטחים; מערכת שיפוט המתמודדת עם קשיים עצומים של אכיפת חוק על מי שפוגעים בביטחון ישראל, תוך חובתה להגן על זכויות האדם של תושבי השטחים בתנאים קשים. מערכת השיפוט ביהודה ובשומרון ממלאת תפקיד שיפוטי עצמאי, מקצועי ונטול פניות כבר ארבעה עשורים, אך רק לפני שלוש שנים בוטלה כפיפותה הפורמאלית לפרקליט הצבאי הראשי והמערכת עברה לאחריותו של נשיא בית-הדין הצבאי לערעורים. יש לקוות כי יימשך המאמץ לחיזוק עצמאותה ומעמדה של מערכת השיפוט ביהודה ובשומרון, אשר ממלאת תפקיד מורכב וקשה כשעיני הקהילה הבינלאומית בוחנות את תפקודה ועצמאותה כל העת.
פיקדון יקר מופקד, אפוא, בידיך נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, עליך הוטלה היום המשמרת. אני מאמינה ובטוחה שתעמוד בה במסירות, במקצועיות ובדבקות ותישא בשליחות שכולנו ממלאים כשופטים.
במעמד זה שלוחה ברכה לנשיא היוצא של בית הדין שבא לשליחותו השיפוטית במעמד כפול של איש אקדמיה ואיש צבא שנשא כבר בעול בשדה. ילוו אותך, אלוף ישי בר, איחולי הצלחה בהמשך דרכך באשר תפנה.

תאריך:  14/08/2007   |   עודכן:  15/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משמרת ביה"ד לערעורים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עלייתה, שקיעתה ונפילתה
משפטן ותיק  |  14/08/07 22:27
2
כמה בורות בנשיאה אחת?
סניגור צבאי  |  15/08/07 05:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שושנה ויג
בין שפע ספרי השירה המתפרסמים חדשות לבקרים אי אפשר להתעלם מנוכחותו של ספר שיריה הצנוע של דבי סער "תופרת מילים", שראה אור בהוצאת כרמל לפני כשנה (2006)
ד"ר חזי אהרוני
לפעילות גופנית תרומה חיובית להפגת מתחים    אנשים הפעילים יותר באופן פיזי, הם בעלי סיכוי קטן יותר להיות בדיכאון
ד"ר צ'לו רוזנברג
במהומת האלוהים סביב עניין הסרבנות, הולכת לה ותופסת מקום מנטרה חדשה: "אסור לערב את צה"ל בפוני". כמחמירים, מוסיפים את הטיעון ההגיוני, כביכול, שחיילי צה"ל לא התגייסו כדי לעסוק אלא בהגנה על המדינה. כל זאת יכול היה להיות נכון, לו המציאות והחוק היו לצדם של אלה המשתמשים בטעונים הללו לצרכים שונים ומשונים
בועז מושקוביץ
האם "תיק דבקה" פוגע בתדמית התקשורת הישראלית? קצת מוגזם לומר את זה. יחסית לתרבות "הברווזים", האתר שהקפיץ את ניו-יורק הוא מקרה קל
אביתר בן-צדף
יש לפתוח את תיקי ועדת העיטורים לעיון הציבור    עשרות עיטורי-שווא הוענקו למפקדים ולחיילים ממלחמת הקוממיות ועד הנה    לפחות שניים מאותות הגבורה במלחמת הקוממיות מפוקפקים    אני מקווה, שבמלחמת לבנון 2 לא חזר מופע האימים    ובאותה הזדמנות, גם משהו נגד קידום אוטומטי של קצינים בדרגות אחרי מלחמות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il