X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני מאשים את אלו שיכלו למנוע הרס חייהם של מאות רוכשי דירות מקבלני בניין, שיכלו לעצור באיבו את חוסר ההגנה המובנה בחוק, על רוכשי דירות, ואת הדיספרופורציה בין רוכש ובין הקבלן, "הנטועה" חזק בחוק מכר דירות!
▪  ▪  ▪

1. אני מאשים את ממשלות ישראל - לדורותיהן, את ח"כ היום ובעבר, המפקחים על הבנקים בבנק ישראל בעבר, ואת רשם הקבלנים במשרד השיכון!
בקצרה - אני מאשים את אלו שיכלו למנוע הרס חייהם של מאות רוכשי דירות מקבלני בניין, שיכלו לעצור באיבו את חוסר ההגנה המובנה בחוק, על רוכשי דירות, ואת הדיספרופורציה בין רוכש ובין הקבלן, "הנטועה" חזק בחוק מכר דירות!!
אף אחד מהגורמים הנ"ל לא דאג לשנות את החוק, ולגרום לכך כי רוכש דירה לא יאלץ לחיות בפחד, כאשר קבלן פשט את הרגל, או הפסיק את הבנייה.
2. אני כתבתי על חוסר האיזון הנ"ל, כבר לפני 20 שנה, לח"כ דאז ובמיוחד ליו"ר ועדות הכלכלה; אך, אף אחד לא התייחס ברצינות לבעיה; מאידך, גורמי האכיפה לא התערבו בנעשה "בשטח", ועצמו עיניים כאשר רוכשים נאלצו לפנות לבתיהמ"ש ולהתמודד בעצמם מול סוללות עו"ד שייצגו קבלנים. אך כעת כאשר בבת אחת כ-500 משפחות נפלו במלכודת "החוק", כולם התעוררו והחלו לחפש את האשם בחצרו של האחר!
3. מהן המלכודות הטמונות בחוק מכר דירות, אשר רוכשי דירות מקבלן עלולים ליפול בהן, וחלקם נפלו (ולא רק רוכשי הדירות מחברת "חפציבה"):
א) רוכש דירה אמור לקבל "מהקבלן" אחת משלוש בטוחות: הערת אזהרה או ערבות בנקאית או פוליסת ביטוח. מזה שנים אף מבטח אינו מנפיק פוליסות ביטוח לעניין זה, ונותרנו עם שתי החלופות האחרות.
ב) גם אם תירשם הערת אזהרה לטובת רוכש, קבלן חייב לרושמה, רק כאשר סכום הכספים שקיבל עולה על 15% ממחיר הדירה (כנקוב בהסכם המכר).
ג) הערת האזהרה חייבת להיות "ראשונה במעלה"; דהיינו, אף זכות אחרת לחובת הקבלן (כגון: שיעבוד, עיקול או הערת אזהרה אחרת), אינה אמורה לגבור על הערת האזהרה לטובת הרוכש!
בפועל, רוב הקבלנים מממנים בניית פרויקטים באמצעות "ליווי פיננסי" של בנק, ואז כל הקרקע בפרויקט משועבדת לטובת בנק זה!לכן, הערת אזהרה שנרשמת לטובת רוכש דירה, לאחר רישום שיעבוד לטובת בנק כנ"ל, הינה חסרת ערך! אלא אם הבנק המלווה, הסכים כי הערה לטובת רוכש תהא עדיפה על פניו, וזה לא קורה לעולם!
ד) יש מצבים, שהקבלן המוכר אינו הבעלים של הקרקע (אלא יש לו זכויות בה מכוח "עסקת קומבינציה"; קרי - בנייה נגד דירות לבעלים של הקרקע); ואז, לא ניתן לרשום הערת אזהרה לטובת רוכש דירה, אלא בהסכמת הבעלים!
תתכן בעיה עתידית, אם הסכם הקומ' יבוטל, עקב דרישת הבעלים, ואז מה דינן של הערות האזהרה, שנרשמו לטובת רוכשי דירות? עד כה, נפסק כי לא ניתן למוחקן (אך זה לא מעוגן בחוק).
ה. ממועד כריתת הסכם מכר דירה ועד לרישום צו בית משותף, חולפות כ-6 שנים; לכן, מה עושה רוכש אם ברצונו למכור את דירתו, לפני רישומה בספרי רשם המקרקעין? עליו לדאוג (בעת כריתת הסכם רכישת דירתו), כי בידי הקבלן הסכמת הבעלים של הקרקע, לרישום הערות אזהרה עתידיות, לטובת רוכש בכוח של דירה מאת הרוכש הראשון, ולטובת בנק למשכנתאות שילווה כספים לרוכש- בכוח.
4. כאשר קבלן מתחייב למתן ערבות בנקאית (במקום הערת אזהרה), נוצרות בעיות אחרות, והן:
א) כתבי ערבות אינם אוטונומיים; קרי - במקום ערבות ללא כל תנאי, הבנק (עושה הערבות) מסייגה בתנאים דרקוניים (שלא כאן המקום לפרטם), ואז אין לפנינו ערבות אמיתית אלא ערבות מותנית, שספק רב אם ניתן יהא לממשה. נוסח כתבי הערבות שכל הבנקים בישראל עושים, מנוגד לחוק מכר דירות!
ב) בנק עושה הערבות הינו גם הבנק המספק ליווי פינאנסי לפרויקט, ובגין כך נרשם לטובתו שיעבוד ראשון על כל הקרקע נשוא הפרויקט.
לפיכך, בעת כריתת הסכם מכר בין קבלן לרוכש, הוא מקבל מסמך מאת בנק זה, כי "שחרור" השעבוד מהדירה ייעשה בכפוף לתנאים כדלקמן: תשלום כל התמורה, נעשה באמצעות חשבון בנקאי של הקבלן אצל בנק המלווה; נמסרה החזקה בדירה - לרוכש; כתבי הערבות הבנקאית - הושבו לבנק.
וכאן נוצר כשל, שכן נגד השבת כתבי הערבות, הרוכש זכאי לרישום הערת אזהרה ראשונה במעלה - לטובתו (ולא, הוא נותר ללא בטוחה); לצורך רישום זה, הוא אמור לקבל מאת הבנק המלווה, כתב "שחרור" לא מותנה; אך, הבנקים לא נוהגים ליתן כתב שחרור לא מותנה, ואז הערת האזהרה שנרשמת- חסרת ערך!!
5. במצב דהיום, אין לרוכשים בטוחה שתבטיח רישום צו בית משותף בבוא היום, ותיקון ליקויים שיתגלו (ותמיד מתגלים) בדירה וברכוש המשותף.
התוצאה, אם וכאשר קבלן פושט את הרגל, וטרם שילם חיובי מס לרשות המיסים (מס שבח או מס הכנסה), רוכש דירות יאלצו להוציא כסף מכיסם, כדי להגיע להסדר עם שלטונות המס, כדי לקבל האישורים הנדרשים לצורך רישום ב"מ בספרי רשם המקרקעין.
6. העולה מהאמור, כי לרוכשי דירות מקבלן אין הגנת אמת, ולכן חובה על המחוקק לתקן את חוק מכר דירות, כדלקמן:
א) על הקבלן ליתן ערבות אוטונומית ללא כל סייג.
ב) קבלן מנוע מלקבל את כתבי הערבות שנמסרו לרוכשי דירות, אלא אם נגד כך נרשמה הערת אזהרה ראשונה במעלה לטובת רוכש (קרי - ניתן כתב "שחרור" לא מותנה מאת הבנק המלווה את הפרויקט).
ג) עם מסירת החזקה, יוותר בידי הרוכשים כתב ערבות בסכום של 10% מהתמורה, שנועד להבטיח רישום צו בית משותף ותיקון ליקויים שיתגלו; או שכתב הערבות יוחזר עם רישום ב"מ, ואם עד אז טרם חלפה תקופת האחריות, הקבלן ימציא פוליסת ביטוח להבטחת התיקונים.
ד) עד לרישום צו בית המשפט, ב"כ הקבלן יחזיק יפוי כוח בלתי חוזר מאת הבעלים של הקרקע (אם זה הקבלן, או צד ג' שעשה עסקת קומ' עם הקבלן), לפיו עוה"ד רשאי לרשום הערות אזהרה לטובת רוכשים בכח של דירה, מאת רוכשיה הראשונים, ולטובת בנק שילווה כספים לרוכש בכוח.
ה) בעסקת קומ', בעלים של הקרקע לא יהא זכאי למחוק הערות אזהרה לטובת רוכשי דירות!
ו) אי מתן בטוחה ע"פ חוק, מהווה עבירה פלילית של מנכ"ל הגורם המוכר וסמנכ"ל לשיווק.
7. במאמר מוסגר אציין, כי בפרשת "חפציבה", טעו פרשנים רבים, בכך שהאשימו את הרבנים בויתור על כתבי ערבות בנקאית; גם אם היתה הנחיה של הרבנים, אזי חובה היה על "חפציבה" ליתן בטוחה (הערת אזהרה "נקייה" או ערבות בנקאית), ואי מתן אחד מאלו מהווה לדעתי עבירה פלילית.

תאריך:  23/08/2007   |   עודכן:  23/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בועז יונה  מרדכי יונה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אני מאשים
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה לכתבה-אני מאשים
אזרח כועס  |  23/08/07 13:13
2
תיקון למס' -1 ושתי שאלות. ל"ת
אזרח כועס  |  23/08/07 14:28
3
תיקון -
אזרח כועס  |  23/08/07 14:37
4
כל הזמן מספרים לנו שאין כסף ל
רבי ומורי  |  23/08/07 18:13
5
תשובה לאזרח כועס
ב אבן אור  |  23/08/07 18:54
 
- תגובה למר בן אור
אזרח כועס  |  23/08/07 20:03
 
- צודק! בלתי אפשרי בממשל  ל"ת
הקומבינות  |  24/08/07 05:11
6
מאמר נהדר שעושה סדר בדברים
החרד  |  23/08/07 23:40
7
תשובה מס' 2
דב אבן אור  |  24/08/07 10:32
8
תשובה לחרד
דב אבן אור  |  24/08/07 10:49
9
אנשים תתעוררו ! לא יתכן ש...
נפגע   |  25/08/07 08:21
10
הפתרון צריך להיות כמו בארה"ב -
הקבלן יכול למכור   |  25/08/07 09:44
11
לא מדובר ברוכשים
עמוס הדר  |  26/08/07 06:12
12
רישום נטאבו
zvig  |  26/08/07 07:48
13
שובר שמירה
ברברע  |  26/08/07 21:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוש מיימון
במקום לטפל בישראלים שאמרו נואש מהארץ, ושלא מעטים מהם נלחמו בשבילה, שפכו שפע של הטבות על עולים חדשים מרוסיה, שחציים בכלל לא יהודים והנקודה הציונית מעניינת אותם כקליפת השום
יהודה צורף
לאחר תלאות מלחמת העולם השנייה שהקיזה את דמם, לאחר פגעי ההרפתקה היוגוסלבית בראשות טיטו הקרואטי, לאחר גזילת קוסובו על-ידי האלבנים שניצלו לרעה את הכנסת האורחים הסרבית, לאחר פשעי המלחמה שביצע בהם המערב, לאחר רצח האופי המרושע שרקחו נגדם האינטלקטואלים המערביים זחוחי הדעת - נראה שתש כוחם של הסרבים
ראובן לייב
רשלנות בתחזוקת כביש הדמים, הגובה חדשות לבקרים קורבנות בנפש ופצועים, היא, לדעת משפטנים בכירים, עילה מובהקת לתביעה נגד רשויות השלטון
אליקים העצני
לפי שיטת ברק יעלו עשבים בלחיי מחנה השלום וגאולת פלשתין לא תבוא, עד שיתחולל הנס בנפשותיהם ובמוחותיהם של הערבים, והם מרצונם יחנכו מחדש, מהגן ועד לאוניברסיטה, להשקפת עולם אחרת, מערבית. ועד אז, שואלים במפלגתו, יימשך "הכיבוש"?
יוני בן-מנחם
אסור לישראל לגלות אדישות כלפי הנעשה ברצועה, במיוחד בכל מה שקשור לאוכלוסיה האזרחית. ישראל חייבת לנצל כל הזדמנות להסברת עמדתה כי התנתקה באופן מוחלט מהרצועה וכי רוב הבעיות הביטחוניות והכלכליות של התושבים הן תוצאה ישירה של מדיניות הארגונים הפלשתינים הקיצוניים
רשימות נוספות
פרשת חפציבה: גם מנהלי אלקטרה נחקרים במע"מ  /  אלעזר לוין
לאומי ומזרחי הקפיאו בקשתם למינוי כונסים  /  אלעזר לוין
צו מעצר בינלאומי נגד בועז יונה  /  איציק וולף, אלעזר לוין
על חיזבאללה וחפציבה  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
אנטומיה של כישלון עיסקי  /  ראובן לייב
היכן היו כלבי השמירה?  /  אלעזר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il