X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המאבק שממומן בעיקרו על-ידי האוכלוסיה המבוססת יותר, יסייע גם לאוכלוסיה החלשה. יש לגנות את הגישה הפופוליסטית המנסה לראות בכל מאבק, גם מאבק על איכות האוויר שאנו נושמים, מאבק בין עשירים לעניים. זו גישה פסולה כמו גם הגישה הפוסלת את זכותם של עשירים לאוויר נקי
▪  ▪  ▪

זה כמה חודשים מנהלים תושבי השרון מאבק למניעת הרעלת האוכלוסיה מזיהום אוויר חמור הצפוי מכלי רכב ורכבת בכביש 531. מדובר בדרך ארצית שתעבור בין כביש 6 במזרח לכביש 20 (נתיבי איילון) במערב, לאורך הישובים הרצליה, רעננה, גבעת חן, כפר מלל ורמות השבים. התושבים מציעים העברת הדרך במנהרת תעבורה כפתרון למכלול המפגעים שיגרמו הכביש והמסילה - זיהום אוויר, רעש, בזבוז קרקעות יקרות, פגיעה נופית, ניתוק הישובים, ירידת ערך הקניין, פגיעה באדמות חקלאיות ועוד.
המאבק הציבורי, שמנהל ועד הפעולה שהוקם על-ידי התושבים, חשף מספר בעיות מהותיות בהתנהלות הממשלה בבואה להחליט על מדיניות תשתיות תחבורה.
1. ליקויים בתהליכי קבלת החלטות בממשלה - מאופיינים בחוסר יכולת לבחון בראיה רחבה את מכלול הבעיות שיוצר פרויקט תחבורתי בהיקף לאומי. וכשאין מכירים בבעיות אין כמובן פתרונות.
כחברת כנסת וכיו"ר הוועדה לביקורת המדינה לשעבר, בחנתי מקרוב את תהליכי קבלת ההחלטות בממשלה, את מוקדי הכוח המשפיעים ואת הפרוצדורות הכרוכות בהקמת תשתית לאומית. לכן ברור לי כי תהליכי קבלת ההחלטות במקרה זה, כמו גם במקרים רבים אחרים, לקויים משום שמקבלי ההחלטות הנעולים על תפיסות (קונספציות) שמרניות, אינם שוקלים את החלופות במטרה להפחית את מפגעי הזיהום והרעש הצפויים, חלקם אף אינם מכירים כלל את התוכנית לפרטיה, לא התעמקו בנזקים שהיא תגרום לאוכלוסיה ובוודאי שלא שקלו את החלופה היחידה שנותנת מענה לכל המפגעים היא חלופת המינהור. לו בדקו הגורמים הממשלתיים היו מגלים כי חלופת המינהור גם זולה בהרבה מחלופת הממשלה.
התופעה של חוסר נכונות אמיתית לבחון חלופות ולהיות פתוחים להצעות ורעיונות, עוברת כחוט השני בפרויקטים תחבורתיים רבים ואיננה אופיינית רק לתוכנית דרך 531.
רשויות התכנון והביצוע בממשלה "מורחים" את השרים כמו גם את התושבים בטענות סרק, חסרות ביסוס מקצועי ועובדתי. תפקידו של כל גורם ממשלתי הממונה על תכנון וביצוע תשתית לאומית לבדוק לעומק ובמקצועיות את כל החלופות הקיימות כדי להפחית למינימום את הנזק לאוכלוסיה, תפקיד זה מתבצע לעיתים בשלומיאליות לעיתים בזלזול וברשלנות. יש להזכיר לבעלי התפקידים בממשלה מהשרים ועד אחרון הפקידים כי תפקידם כשליחי ציבור לדאוג לציבור ולא לפגוע בו.
2. מדיניות תחבורה המעודדת כבישים ולא תחבורה ציבורית - סלילת כביש 6 גררה בעקבותיה מחוייבות ממשלתית לסלילת כבישי רוחב ארציים. התוצאה, יותר כבישים לרכב פרטי על חשבון פיתוח תחבורה ציבורית. גם היוזמה לסלילת דרך 531 כדי לחבר את ערי המרכז לכביש 6, מקורה במשרד התחבורה. גורם רשמי במשרד התחבורה הטוען כי תוכנית 531 ראויה כי סלילת המסילה תפחית את מספר כלי הרכב באזור, מטעה את הציבור.
על-פי התוכנית של הממשלה הכביש שייסלל דומה בהקפו לנתיבי איילון מבחינת מספר כלי הרכב הצפויים לעבור בו, כלומר, הממשלה בהחלט מעודדת הפניית התנועה של כלי רכב לאזור השרון גם אלו שאינם מתגוררים בסביבה ומעוניינים רק לחצות ממערב למזרח וההפך. המסילה אם כן, לא תביא להפחתת מספר כלי הרכב, אדרבא, הכביש הנוח על ששת נתיביו יזרים לאזור השרון כלי רכב רבים נוספים ואיתם זיהום אוויר ורעש בלתי נסבלים. אי-אפשר שלא לציין כי התגובה הרשמית של משרד התחבורה לפניית ועד הפעולה כלל אינה מתייחסת לטענות לגבי המפגעים שהכביש והמסילה יגרמו לתושבים.
3. איכות הסביבה האמנם לעשירים בלבד - דרישת ועד הפעולה למינהור דרך 531 נתקלת לעיתים מזומנות בטענה כי הוועד דואג לעשירים בלבד, טענה מגוחכת זו מעידה על חוסר הבנה וידע בסיסיים ביותר וכמובן על אי הכרת התוכנית המדוברת. זיהום אוויר הינו שוויוני ביותר, הוא אינו יודע להבחין בין עשיר לעני. סביב תוואי דרך 531 מתגוררת אוכלוסיה בעלת מאפיינים סוציו אקונומיים שונים. מצידו האחד שכונה מבוססת, מצידו האחר שכונה בה אוכלוסיה חלשה. אלו גם אלו יסבלו מהזיהום ומהרעש. אך בעוד החלק המבוסס יוכל להגן על עצמו באמצעות מיזוג אוויר, חלונות כפולים או אף להעתיק את מקום מגוריו, האוכלוסיה החלשה תסבול מהרעלת זיהום האוויר ומהרעש ללא יכולת להתגונן.
המאבק שממומן בעיקרו על-ידי האוכלוסיה המבוססת יותר, יסייע גם לאוכלוסיה החלשה. יש לגנות את הגישה הפופוליסטית המנסה לראות בכל מאבק, גם מאבק על איכות האוויר שאנו נושמים, מאבק בין עשירים לעניים. זו גישה פסולה כמו גם הגישה הפוסלת את זכותם של עשירים לאוויר נקי. לכל אדם באשר הוא, ללא כל קשר למעמדו מוצאו ומינו, יש זכות לנשום אוויר נקי, יש זכות לחיים בריאים.

ועד הפעולה למינהור 531
תאריך:  30/08/2007   |   עודכן:  02/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכות לאוויר נקי
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
יש עוד סוג של אוויר נקי!
רון...  |  30/08/07 19:00
2
אתם טענתם:ריאות ירוקות-בחו"ל.
שמש.  |  30/08/07 19:45
3
תגידו - אתם יודעים מה עושה צלי
חבר של צלי ומלי  |  30/08/07 23:12
4
בקשה לגילוי נאות
יששכר  |  30/08/07 23:40
5
ל1 - זו לא הפעם הראשונה
איציק הורוד  |  31/08/07 07:20
6
מספר נקודות להתייחסות
אפרי הלפרין  |  31/08/07 10:43
7
יש העושים, יש המלעיזים
מלי פולישוק  |  31/08/07 18:17
8
היכן היית מלי. האם המחתרת?
שמש.  |  31/08/07 19:28
 
- היכן היית מלי ,במחתרת?
שמש.  |  31/08/07 22:55
9
תגידי אנחנו נראים לך מטומטמים?
שוקי ובוקי  |  2/09/07 22:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים משגב
לפני כמה שנים תוקן החוק המאפשר את קציבת עונשם של רוצחים באופן שנקבע בו שאם אדם רצח ראש ממשלה ממניע פוליטי-אדיאולוגי, הוא לא ישוחרר לעולם. אם כך, מדוע אי אפשר ליישם את אותה אמת מידה גם על ערבים שרצחו סתם נער יהודי, לא ראש ממשלה, מתוך מניע דומה?
חנה אקרמן
שיחה עם מומחה השבוע, ד"ר אלי כרמלי, החוג לפיזיותרפיה, הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב
ד"ר מיכאל שוחט
ישנן שומות מולדות המופיעות אצל 1% מכלל הילודים, המתחלקות לפי גודלן לקטנות, בינוניות וענקיות    קיימות מספר שיטות להסרת שומה קוסמטית
עו"ד דב אבן אור
מדוע מה שמותר היה למנחם בגין, אריאל שרון, ביבי נתניהו (לרבין, פרס, מצנע, פרץ וברק - "בעבודה"), אסור על משה פייגלין?
אביתר בן-צדף
מינוי תא"ל אייל אייזנברג: עוד יריקה לפרצופם של ההורים השכולים    רא"ל אשכנזי עוסק בטיהור הכישלונרים במלחמה, תוך זלזול מחפיר בהורים השכולים ובציבור    כשרמטכ"ל טועה, מתמלאים בתי-הקברות הצבאיים והאזרחיים בשורות נוספות של קברי חיילים ואזרחים, שהולכו שולל, והובלו כצאן לטבח בידי מפקדים לא-ראויים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il