X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על-מנת להרגיע את הרוחות במחלוקות הנוקבות שבין שר המשפטים לנשיאת בית המשפט העליון, ננסה להראות בתמצית את נקודות ההסכמה הרחבות מאוד בין המחנות שהקפן רחב בהרבה מנקודות המחלוקת. הסכמות אלו מהוות בסיס להידברות ואינן מתיישבות עם תרועות הקרב
▪  ▪  ▪

בנאומו הראשון של יו"ר הלשכה בפני המועצה הארצית הנבחרת של לשכת עורכי הדין התייחס עו"ד גיא-רון למחלוקות הנוקבות שבין שר המשפטים לנשיאת בית המשפט העליון וקבע, כי "לדידי, מתנהל בימים אלה מאבק, שהפך לקרב, שהתפתח למלחמה בין שתי עמדות עקרוניות מנוגדות, המיוצגות ע"י ראשי המערכת המשפטית בישראל. מחלוקת זו חולשת על כל רשויות השלטון בישראל".
נראה לי שיו"ר הלשכה מתאר בחריפות יתר את התמונה כ"מלחמה" וניתן לשער כי בכך הוא מושפע מהתבטאויות מתלהמות שבאו, דווקא מכיוון הנשיאה ביניש, שופטי בית המשפט העליון (בדימ.), עיתונאים, אקדמאים שלוחי רסן ואחרים. על-מנת להרגיע את הרוחות ננסה להראות בתמצית את נקודות ההסכמה הרחבות מאוד בין המחנות שהקפן רחב בהרבה מנקודות המחלוקת. הסכמות אלו מהוות בסיס להידברות ואינן מתיישבות עם תרועות הקרב.
כל המשתתפים בוויכוח מסכימים כי בית המשפט העליון חייב למלא את תפקידו כערכאה הבכירה במדינה. בית המשפט העליון חייב להמשיך ולפקח על פעילות מערכת המשפט, תוך יצירת הלכות מחייבות שיחייבו את כלל מערכת המשפט ויפתחו את "המשפט המקובל" בישראל. ללא מילוי תפקיד חיוני זה לא תוכל מערכת המשפט לתפקד.
קיימת הסכמה גורפת כי על בית המשפט העליון למלא את תפקידו אם כבג"צ ואם בשבתו בערעורים על פסקי דין של בתי המשפט המנהליים, באופן שעליו לפקח על רשויות השלטון שיקפידו לפעול במסגרת החוק ועל-פי סמכותם כמוגדר בחוק. אין מחלוקת כי בכל הנוגע להתערבות בשיקול דעת של רשויות מוסמכות, התערבות בית המשפט חייבת להיות זהירה תוך כיבוד העיקרון שסמכויות הביצוע והחקיקה ניתנו לרשויות אחרות. למרות כל הוויכוחים עקרונות אלו מקובלים על כולם אם כי היו ויהיו מחלוקות על יישום עקרונות מוסכמים אלו.
יתר על כן על אף מחלוקות נוקבות דומה כי סמכותו העקרונית של בית המשפט העליון לבטל את חוקי הכנסת אם הם עומדים בניגוד לחוקי היסוד כבר אין מערערים עליה. רבים ואני בכללם שערערו על הלכת "בנק המזרחי" שקבעה סמכות זו משלימים בדיעבד עם פתרון שיאזן בין סמכות זו לריבונות המחוקק והמודל הקנדי המוצע על-ידי השר פרידמן הינו בסיס סביר להידברות.
אכן קיימת מחלוקת ביחס לנושא החמקמק של האקטיביזם השיפוטי וביחס לנושא הויתור על דרישת זכות העמידה כתנאי סף בפניה לבית המשפט הגבוה לצדק. נושאים אלו אינם קשורים זה בזה. יתכן בית משפט אקטיביסט שיקפיד מאוד על דרישת זכות העמידה ובית משפט שמרני שלא יעשה כן. האקטיביזם השיפוטי בנושאי המשפט השונים הוא אכן עילה לוויכוח אך לא למלחמה, שכן הוא פרוש על כלל ענפי המשפט ונוגע לנושאים רבים ומגוונים מדי. נושא דרישת זכות העמידה הוא שונה במהותו אך גם במחלוקת זו ניתן להגיע לפתרון נכון וטוב מהפתרון הקיים - פתרון שיאזן בין הגישות השונות.
כך גם בכל הנוגע לריב הסמכויות בין סמכויות נשיאת העליון ושר המשפטים, עומס העבודה בבית המשפט העליון ובערכאות הנמוכות, דרכי בחירת השופטים ושאר המחלוקות. אין מדובר במחלוקות שלא ניתן ליישבן, אלא במחלוקות שיישובן בדרך שלך פשרה יגרום לכך שסוף סוף, לאחר שנים רבות, תפעל מערכת המשפט על בסיס הסכמה לאומית רחבה.
על-מנת להגיע לתוצאה מבורכת זו יש לנהל את הוויכוח אחרת, ללא התלהמות, ללא הכפשות אישיות וללא שימוש מניפולטיבי באמצעי התקשורת. במקום כל אלו יש לנהל מפגשים שקטים ואף דיון ציבורי פתוח שיתנהל לגופו של עניין ולא מתוך קריצת עין למהדורות החדשות ולכותרות העיתון של מחר.
באשר ליו"ר הלשכה הנבחר, הרי שעד כה, למרות הגדרתו את המצב כמלחמה, הוא נמנע בחוכמה, בניגוד לקודמו, מלהצטרף "כצד לוחם" לאחד המחנות, למרות שניתן לשער את עמדותיו בוויכוח. לשכת עורכי הדין בה קיים ייצוג רב להשקפות השונות יכולה ואולי אף חייבת להיות במה להידברות ומציאת פשרות. אם ישכיל יו"ר הלשכה לנווט אותה במסלול זה הוא יוכל לתרום בכך תרומה רבת ערך למדינה ולחברה.

תאריך:  06/09/2007   |   עודכן:  06/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ממש לא מלחמה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
טעות גדולה בידך
פנחס  |  6/09/07 14:12
2
קאַזוּס בֶּלִי או סקס עם פיל
ע. סובול  |  6/09/07 15:52
3
החמצת העיקר
משה גולדמן  |  6/09/07 18:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל בלוך
סוף, סוף, יש לנו סיבה להודות לראש ממשלתנו, אהוד אולמרט. העילה - החלטתו שלא להעניק השנה ראיונות ראש השנה לכלי התקשורת. אכן, אנחת הקלה נשמעת בכל רחבי המדינה. אבן נגולה מעל לבנו
ד"ר יובל ברנדשטטר
אי שפר לצפות מן המורים לחיות עם מערכת שלא מתגמלת אותם כדי פרנסה    הרפורמות המוצעות נובעות מחוסר חזון ביחס למערכת החינוך
ד"ר יובל ברנדשטטר
אורי בינדר, עורך זמן הנגב לא מבין מדוע מדינת ישראל מפקירה את הנגב    יש פתרון: החלת הריבונות היהודית על כלל ארץ ישראל
אלעזר לוין
הוא מאשים את כולם בנפילת חברתו - את סולל בונה, את אלקטרה, את הבנקים    בדיקת העובדות מגלה: אין ממש בסיפורים שלו    האם הוא חושש שהמלווים מהשוק האפור יפרצו את חומות הכלא בישראל, כדי לנקום בו?
גרשון אקשטיין
האוסטרים למדו להכיר בכך שחוזקה של האימפריה תלוי ביחסה למיעוטיה, ובראשם ההונגרים, וכי אם יימשך המצב של אי השקט הפנימי, תתמוטט האימפריה תחת הלחצים מבפנים ומבחוץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il