X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בהעדר מידע מלא על הפעולה, סיבותיה ותוצאותיה, אין פלא כי שמועות רבות פרחו מיד בתקשורת, כפטריות לאחר גשם
▪  ▪  ▪

בשבוע שעבר, בעוד עם ישראל עסוק בהכנות האחרונות לקראת השנה החדשה, הפציצו מטוסי הקרב של ישראל מטרות עלומות בסוריה. בעוד שדובר צה"ל סרב להגיב על הידיעה, צבא סוריה דיווח כי כוחותיו ירו לעבר מטוסי צה"ל אשר לטענתו, הפציצו מטרות במדינה. עם זאת מעניין לציין כי תגובת סוריה היתה מאופקת. היא אומנם שלחה מכתב מחאה למזכיר הכללי של האו"ם, אך לא דרשה את כינוס מועצת הביטחון.
בהעדר מידע מלא על הפעולה, סיבותיה ותוצאותיה, אין פלא כי שמועות רבות פרחו מיד בתקשורת, כפטריות לאחר גשם. כתבת ה-סי.אן.אן, כריסטיאן אמנפור, טענה כי מטוסי צה"ל תקפו משלוח נשק מאירן שנועד לחיזבאללה, והועבר דרך שטחה של סוריה. היא גם טענה כי כוחות קרקע ישראלים השתתפו בתקיפה.
לעומתה טען הוושינגטון פוסט כי מטרת ההפצצה היו מתקנים שישראל חשדה כי הכילו חומרים גרעיניים שהעבירה צפון קוריאה לסוריה.
גורמים בנאט"ו טענו כי גיחת מטוסי חיל האוויר נועדה להעביר אזהרה לסוריה, ולא לגרום נזק נרחב או להצית מלחמה. היא היוותה למעשה הודעה לסורים כי ישראל מודעת למאמצי סוריה לפתח מערכות טילים שייעדם הסופי יהיה כנראה החיזבאללה. המטוסים שיגרו על-פי מקור זה, ארבעה טילים לאזור שבו ישראל מעריכה כי קיימים מתקנים לפיתוח ולייצור טילים. במתקנים אלה שוהים כנראה מומחים מאירן ומצפון קוריאה. ייתכן, הוסיף המקור, כי ישראל רצתה גם לבחון את יעילותן של מערכות ההגנה נגד מטוסים שרוסיה העבירה לאחרונה לסוריה.
עיתון בכווית מסר כי גורמי מודיעין טורקיים סייעו לצה"ל בגיחה לשטח סוריה, בלי ליידע את הממשלה הטורקית. הוא גם טען כי מטוסי הקרב של ישראל חדרו בכוונה ובידיעת הצבא הטורקי אל שיטחה הריבוני של טורקיה. זאת כדי להעביר מסר לממשלה האיסלאמיסטית הטורקית, בראשותו של עבדוללה גול, כי ישראל בשיתוף צבא טורקיה, מעוז החילוניות במדינה, אינם רואים בעין יפה את הסלחנות שמגלה גול כלפי העברת הנשק מאירן לסוריה וללבנון דרך טורקיה.
משרד החוץ האמריקני אישר כי דמשק יצרה קשרים חשאיים עם ספקים כדי להשיג ציוד גרעיני. במסגרת קשרים אלו ביקרה בדמשק משלחת מצפון קוריאה. ייתכן כי הקשר בין סוריה לצפון קוריאה הוא חלק מרשת שהקים מדען הגרעין הפקיסטני עבדול קאדר חאן. מעניין לציין בהקשר זה כי צפון קוריאה היתה המדינה הלא-מוסלמת היחידה שגינתה את ישראל. שרת החוץ האמריקנית קונדוליזה רייס אמרה כי ארה"ב מודאגת מהפצת נשק להשמדה המונית, והוסיפה, "עלינו לנקוט את המדיניות שתמנע מהאנשים המסוכנים ביותר בעולם להשיג את הנשק המסוכן ביותר, וזה מה שאנחנו עושים מדי יום."
יחסי ישראל עם סוריה מתוחים ביותר מהיום הראשון להקמתה של מדינת ישראל. במאי 1948 פלש צבא סוריה לשטחה של מדינת ישראל וכבש את צמח, מסדה ושער הגולן, אך נהדף כחודשיים לאחר מכן. סוריה היתה המדינה הערבית האחרונה שחתמה עם ישראל על הסכם שביתת נשק ביולי 1949. התקופה בין מלחמת העצמאות למלחמת ששת הימים הייתה רצופה בתקריות אש חמורות, כולל הפגזת יישובים לאורך הגבול המשותף וירי על ספינות דייגים בכנרת. כתוצאה מכך כבשה ישראל במלחמת ששת הימים את רמת הגולן.
במלחמת יום הכיפורים ב-1973, פלש צבא סוריה אל הגולן והצליח להשתלט על חלקים ממנו למשך כמה ימים, אך כוחות צה"ל כבשו שטחים אלו בחזרה לפני תום המלחמה, ואף השתלטו על שטחים בעומק סוריה. במאי 1974 נחתם הסכם הפרדת כוחות בין ישראל לסוריה וכוח או"ם הוצב בין שני הצבאות. בדצמבר 1981 קיבלה הכנסת את חוק רמת הגולן אשר סיפח למעשה את הרמה לישראל.
בספטמבר 2004 הכריז ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין, זכרו לברכה, כי ישראל תהיה מוכנה לסגת מרמת הגולן בתמורה להסכם שלום סורי-ישראלי. אולם המשא-ומתן בין הצדדים נקלע למבוי סתום עקב הפער בין הצדדים בנוגע למיקומו הסופי של הגבול, וסידורי הביטחון שיתקיימו לאחר נסיגת ישראל.
ראשי הממשלה שבאו לאחר רבין, בנימין נתניהו ואהוד ברק ניהלו אף הם מגעים גלויים וחשאיים עם הסורים, אולם הם לא הצליחו לגשר על פני שאלת הגבול והשליטה במימי הכנרת.
המתיחות הרבה בין ישראל לסוריה בימים האחרונים הזכירה לכולנו כי אווירת המרגוע הנפלאה ברמת הגולן היא תמיד בסימן שאלה גדול אשר יטריד כנראה את שלוותה של מדינת ישראל עוד לימים רבים.

הכותב הוא מרצה בכיר בחוג למדע המדינה במכללה האקדמית עמק יזרעאל, וחוקר במרכז ללימודי התרבות היהודית באוניברסיטת מונאש מלבורן-אוסטרליה.
תאריך:  16/09/2007   |   עודכן:  16/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על פעולת ישראל בסוריה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חשבתי שתחדש לנו משהו.... ל"ת
אז חשבתי  |  16/09/07 13:16
2
מאורגן
לדעת  |  16/09/07 18:18
3
בספטמבר 2004 הכריז ראש ממשלת י
נתנאל  |  16/09/07 22:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריק פורסטר
מי רוצה לפתוח את העיתון ולקרוא על מגפת הסיפיליס הישראלי? למזלנו אין עדיין וירוס בשם זה, אך מה מונע מאיזה חוקר עלום שם במכון ויצמן מלכנות את תגליתו הבאה על שם ישראל, מתוך הנחה מוטעית שהדבר יביא כבוד והלל למדינה?
נרי אבנרי
זונה תגיד לכם: "הבעיה היתה ה... תשלום הראשון". אחרי שהתגברה על הבושה של התשלום הראשון, המחסום המוסרי נפרץ. לפיד ודנקנר אחרי התשלום הראשון. כשמדובר בראש הממשלה, הם ביטלו את הספק: מאה אחוז אולמרט נקי כפיים
אלכס לוין
סוף סוף מדינת ישראל הוציאה רשימה מסודרת של קבלנים שהם סרבני רישום בטאבו. על כל קונה דירה לעיין טוב טוב ברשימה ולהחליט החלטה אמיצה שתחסוך לו ברבות בזמן הרבה כסף ועוגמת נפש
עו"ד נבון קצב
להזכירך אדוני ראש הממשלה, לאזרחי מדינת ישראל אין מקלטים אטומים, ולרבים מהם אף אין מקלטים וחדרי ביטחון כלל! כל שיהוי וכל התמהמהות בעניין הזה עלולים לגרום לאסון לאומי של ממש, לשואה השנייה בתולדות עמנו חלילה, אותה הצליח למנוע בזמנו מנחם בגין ז"ל
נסים ישעיהו
מה שיהודים חשים בשמעם קול שופר, זה את פתיחת שערי השמים, לא את פתיחת לבם. חסר לנו האומץ לעמוד מול פנימיות הלב של עצמנו, לכן מגיבים לקול השופר בקביעה כי נפתחו שערי השמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il