X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כ-12,000 עובדים זרים מנפאל נמצאים בישראל, רובן נשים. חלקם הגדול אינם יודעים אנגלית או עברית, אינם מוכשרים לעבודה כמטפלים ומובאים לארץ מחברות כוח אדם לא בצורה חוקית, המסבכת גם את העובדים וגם את המעסיקים
▪  ▪  ▪

סריז'נה מאהאט הינה עובדת זרה מקטמנדו. היא באה לעבוד אצלי ולעזור לי. בניגוד למרבית העובדים היא משכילה, יודעת אנגלית ומאוד אכפתית. היא גם דואגת לי וגם מדברת איתי שיחות ארוכות ומעניינות. שתינו דומות מאוד (כותבות, מסייעות לאחרים, יודעות להקשיב) ואלי זה קשור לעובדה ששתינו במזל דגים. ביום החופשי שלה, סריז'אנה ועוד כמה עובדים מנפאל מתנדבים במסילה ונרתמים לעזרת העובדים שמסתבכים.
הבעיה היא שחלק מחברות כוח האדם מביאים אותם אפילו לא באופן חוקי וכך גם לעובד אין בסוף ויזה להישאר והמעסיק צריך לדאוג לו. החברות מספרות למעסיקים שעובדים מנפאל הם חרוצים ומאוד נאמנים, גורמות להם להתלהב. חלק מהחברות גם טוענות שאפשר לשלם להם 450$ וכך הם מובאים בצורה לא חוקית.
שמעתי גם מכמה מעסיקים שחברות כוח אדם הביאו להם עובדת, כשהם לא היו מרוצים החברה "נעלמה" והם היו חייבים לשלם עליה ולארגן את כל הסידורים במשרד הפני.
"מה שקורה", מספרת לי סריז'אנה באנגלית רהוטה "שחברות כוח האדם מביאות עובדים ללא השכלה, שפה והכשרה, המעסיק מאוד לא מרוצה, מפטר אותם והם נשארים בארץ ללא כלום, מחפשים עבודה ללא הצלחה".
כידוע, מרבית הדורשים עזרה טיפולית הינם אנשים זקנים, שכרגיל לא מתמצאים בשפה האנגלית ואף רובם לא צלולים מספיק. "מותר להם להישאר בארץ כחודשיים לאחר הפיטורים ולמצוא עבודה אחרת", היא מבהירה, "אך חוסר ההכשרה והשפה מקשים".
סריז'אנה מספרת לי סיפורים מזוויעים. חלק מהעובדות הזרות נאלצות לקיים יחסי מין למען לא יפטרו אותם, אחרות לא מקבלות תשלום ועיקר העובדות מוצאות עצמן ללא תעסוקה וללא כסף. העובדים הזרים צריכים לשלם סכום נכבד רק להגיע לארץ, וכשהן לא מסתדרות ומפוטרות, הן אינן יכולות גם לחזור לנפאל.
"הבעיה העיקרית," היא ממשיכה לספר "זה התקשורת. הם לא מובנים בארץ ולכן גם לא מצליחים להבהיר בעיותיהן למעסיקים שלנם. אני התנדבתי וכעת מסייעת הרבה במתורגמנות. חשוב לי מאוד לעזור להן".
סריז'אנה מתנדבת בכמה וכמה ארגונים. ביניהם ארגון מסילה, קו לעובד וקו חם למהגרים זרים. סריז'אנה ועוד כמה עובדים מסייעים כמה שביכולתם ללא תשלום וביום החופשי שלהם.
הם גם דואגים לנסות ולשמר את התרבות הנפאלית בארץ, על אף העדר מקדש. היא מספרת לי על חתונה הינדית בין שני עובדים, חגים ומסיבות סטייל נפאל הכוללות ריקודים, שירים ומאכלים נפאלים. אני מקווה פעם לבוא איתה ולהחשף קצת לתרבות.
לאחרונה הופסקה הקליטה מנפאל. עקב הבעיות שנוצרו וחוסר קשרים דיפלומטיים עם נפאל, הממשלה החליטה להפסיק להביא עובדים מנפאל. לפחות לעת עתה ישראל הפסיקה להנפיק ויזות לאנשים מנפאל, על אף החלטת הממשלה הנפאלית להקים בארץ שגרירות.
לא רק לנפאלים נוצרת בעיה, שכן המעסיקים רוצים לשמור על זכויות העובדים הזרים ולשלם כדרוש, אך רבים מהם מתקשים בזה, שכן קצבת ביטוח לאומי אינה מספיקה, בעיקר לאלו שמתקשים לעבוד וצריכים טיפול צמוד והרבה תרופות וטיפולים בבתי חולים, כאשר חלק ניכר לא בסל התרופות.
ועכשיו, כמה טיפים לבחירת חברת כוח אדם:
  • חייבים לוודא שיש לחברה תעודת הכשרה ממשרד התעסוקה והעבודה
  • אם מציעים לכם לשלם לעובד פחות מ-550 דולר לחודש – יש כאן עניין חשוד.
  • התהליך לוקח זמן עד לקבלת אישור העסקת עובד זר, קבלת אישור ממשרד הפנים וקבלת ויזה לעובד. אם מבטיחים לכם בפחות זמן, אין זה חוקי.
  • בכלל חשוב לשים לב לכל התהליכים ולוודא שהם כשירים.

נורית פלג, כתבת פרילנסרית וסופרת
תאריך:  19/09/2007   |   עודכן:  19/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עובדים זרים מנפאל – האמת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חשוב ומעניין
סיוון  |  19/09/07 15:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני אלוני סדובניק
תפקידם של העיתונים כמגייסי נשים ישראליות לעיסוק בזנות
עו"ד אתי סדיס-פרל, עו"ד שירה לוי
עבודתו של המייצג מאופיינת בביסוס יחסי אמון אישיים ייחודיים וארוכי טווח עם הלקוח, שההכנסות בגינה אינן ידועות תמיד מראש
יוני בן מנחם
התהליך הזה שבו ארגון החיזבאללה מקבל הכרה ומעמד מגורמים אירופאים וגורמי או"ם מפחית את הלחצים עליו לשנות את התנהגותו הטרוריסטית והוא מסוכן לישראל
אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
לא ניתן לחייב את לקוחותיו של מוכר המוניטין לבלעדיות כלפי הקונה אותם ממנו, אך הציפיות להמשכיות הקשר עם לקוחותיו של המוכר, היא כשלעצמה מהווה נכס שווה ערך
ראובן לייב
העיר היפהפיה, שבין בודה ופשט, על גדות הדנובה, מציעה להמוני התיירים הפוקדים אותה, אוצרות בלתי נדלים של תרבות עשירה מאין כמוה ויופי שאין לו סוף [צילומים: מיקה]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il