X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מסעדת "דוזאן" החיפנית איננה רק גן-עדן קולינארי - היא גם מיפגש-תרבויות של ממש בין מזרח למערב
▪  ▪  ▪

למרגלות גן הבאהאים החיפני, בין כתליו של בניין טמפלרי יפהפה מהמאה ה-19, ממוקמת מסעדת "דוזאן", שמלבד היותה גן-עדן קולינארי - היא גם מיפגש-תרבויות של ממש בין מזרח למערב.
מעצבה ורוחו החיה של השילוב המיוחד הזה הינו פאדי נג'אר, ארכיטקט ערבי-ישראלי, דור שלישי לילידי חיפה. מאז שהקים אותה, לפני שש שנים, בשדרות בן-גוריון 35, שוקד פאדי, במלוא המרץ על מה שהוא מכנה: "השילוב הקדוש הזה".
ואכן, בכל ימות השבוע שוקקת מסעדתו אורחים ערביים מקומיים, לצידם של יהודים, תושבי העיר וכאלה המזדמנים אלה מכל קצווי הארץ, לאחר ששמעה הגיע אליהם מפה לאוזן. בין אורחיה הרבים בולטים אישים רמי-מעלה מהארץ ומחו"ל, אנשי תרבות ואקדמיה, שירה ותיאטרון, שמגיעים אליה בשל אווירתה הייחודית, ולצידו של עיתון "אל-איתיאחד" הערבי אפשר למצוא, תמיד, גם את הארץ העברי.
עיצוב מיוחד
כארכיטקט ומעצב-פנים, שקיבל את חינוכו האקדמי בטכניון החיפני, כמו גם במכללת שנקר, הקפיד פאדי על עיצוב המקום בסיגנונו המיוחד, המתאים לתקופתו. בין כותלי בניין האבן מוקמו שולחנות מריהוט עתיק, בן למעלה מ-120 שנה, שיובא מאיטליה, גרמניה, סוריה ומזרח-ירושלים. על-פי משנתו של פאדי - כל שולחן מהווה פינה אינטימית משלו וכל שולחן גם שונה בתכלית מרעהו, בדיוק כפי שכל אדם שונה מזולתו. כך או אחרת, אין הדבר מונע שיח ושיג בין יושביו של השולחן הערבי לבין יושביו של השולחן היהודי הסמוך, כשפאדי, הדוגל כל כך באחוות העמים הזו, מנצח, בלהיטות רבה, על מלאכת ההיכרות ההדדית.
שולחנות המסעדה מעוטרים בתמונות ססגוניות של העיר חיפה מן המאה ה-19 ועל הקירות מתנוססות תמונותיו של אמן הבית, הצייר הברזילאי-צרפתי, אנטוניו מטרוסו, שיצירותיו חביבות כל כך על פאדי. בקרן-זווית של המסעדה, המעוצבת בטוב-טעם, ממוקמת ספריה עשירה של ספרי-הגות ואמנות יהודית וערבית, לעיונם החופשי של באי המקום.
שילוב גסטרונומי
על מלאכת הקולינריה מנצחת אמו של פאדי, בסיועם של השפים המקומיים. האם מבשלת את המנות הראשונות, מן המטבח הלבנוני, ואילו השפים את המנות העיקריות והקינוחים, מן המטבח האיטלקי-צרפתי. בין המנות הראשונות ראויים לציון מיוחד הקובה, הספיחה, הסמבוסק, עלי הגפן והלבנה, הנימוחים כולם בפה. בין המנות העיקריות בולטים השרימפס ברוטב הבית וסטייק פילה-העגל, ברוטב פלפל, מלווה בירקות מהתנור. ובין הקינוחים יצא לפניהם שמם של פרפה התאנים עם פירות העיר, תפוח-עץ ממולא באגוזים, ברוטב קרמל סמיך, ומלבי עם פירות יבשים.
לפני שאנו נפרדים מפאדי, הוא מגלה את אוזננו לפירוש-שמה של מסעדתו. מתברר ש"דוזאן", בערבית, אינו אלא כיוונם של כלי המיתר, אבל בפרסית ובטורקית יש לשם הזה משמעות נוספת: "הרמוניה" - והרי זו אינה אלא תמציתו של המקום: תיאום ושילוב בין יהודים לערבים. מן הסתם, זו גם הסיבה לכך שתמונותיה של "דוזאן", ושלה בלבד, נבחרו לעטר את דפי ספר הצילומים הרשמי של העיר חיפה, כמייצגת את מפת הקולינאריה המקומית.

תאריך:  30/09/2007   |   עודכן:  01/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
חבל שטומי לפיד לא היה העורך של כמה עיתונאים שוליים, כמו בוב וודוורד וקרל ברנסטיין (ווטרגייט) ורבים אחרים    אם טומי לפיד היה העורך שלהם, לא היו נאלצים אישים חשובים כמו נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל לעסוק בהטרדות קטנוניות בנוגע לנקיון כפיהם וכולם היו מרוצים
ציפי כהן
אז אהוד היקר - תהיה חזק, אל תיקח ללב    עשית מה שאף אחד בדרג הפוליטי והמדיני לא העז לעשות    אתה משמש בתפקידך היום כאפוד המגן של כל משמיציך ומבקשי רעתך    זכור שהתחלת במערכה לבד, עם שר ביטחון שדואג לסקרים ולא לביטחון, נכון שכרגע אתה ראש ממשלה תחת חקירות, ותקשורת חסרת סנטימנטים
עמוס שריג
נהגי מוניות "שוכחים", לעתים קרובות לצערנו, שהם סוג של משרתי ציבור בשל היותם נהגים על רכב המחייב רישיון ציבורי
דניאל בלוך
ישראל שגתה בעבר לא פעם כאשר נוצר רושם כאילו היא מעדיפה מועמד מסוים או מפלגה מסוימת בבחירות לנשיאות. אסור שרושם כזה ייווצר במערכה הנוכחית
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
בטענות "שה"י ופה"י" מהתל לו מר אולמרט (חברו הטוב של טומי לפיד - המגונן האישי הצמוד) במפכ"ל המשטרה החלש ודוחה את חקירתו בפרשת לאומי 4 פעמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il