X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחרונה, מתרבים מבצעי המתנות של חברות ביטוח הרכב. הן מציעות "לסלוח" למבוטח על תאונה ולוותר לו על ההשתתפות העצמית או לקבל הנחות גדולות אם יסכים לתקן את ריכבו על-פי תנאים מוסכמים מראש. מה מסתתר מאחורי המבצעים החגיגיים של חברות הביטוח?
▪  ▪  ▪

תקופת החגים נפתחה במבצעי מתנות של חברות ביטוח הרכב. חברת הביטוח הפניקס מציעה הנחות גדולות בהשתתפות העצמית למבוטחים שיסכימו לתקן את ריכבם במוסכי ההסדר של החברה. הגדילה לעשות חברת ביטוח ישיר המציעה "לסלוח" למבוטח על התאונה שעשה ולוותר לו לגמרי על ההשתתפות העצמית. בנושא זה אף הוגשה תלונה לממונה על הגנת הצרכן במשרד התעשיה והמסחר בגין חשש להטעיית הציבור. מסתבר כי החברה "שכחה" לציין כי מתנה זו מותנה בהגבלות רבות (ביניהן תיקון במוסכי ההסדר שלה...).
השאלות, אותן ישאל כל בר-דעת, הינן רבות: מדוע חברות הביטוח משקיעות מאמצים רבים כל כך בהשפעה על שיקול דעתו החופשי של המבוטח בבחירת שמאי ומוסך (תוך שימוש בהשתתפות העצמית שהן גובות ככלי מיקוח)? מדוע הפרסומים מצניעים את העובדה כי ה'מתנות' מותנות בתנאים שונים (ובעיקר בכך שתיקון הרכב שעבר תאונה יתבצע במוסכי ההסדר של חברות הביטוח)? הספקנים שבינינו, ישאלו אף "מהיכן מגיע הכסף למתן ההנחה?" ו"מדוע יש לחברת הביטוח עניין היכן יתקן המבוטח את הרכב?"
לדעתי ולדעת רבים אחרים, מבצעים אלו מטעים את הצרכן, אינם עומדים בדרישות החוק, ומטרתם הפקת רווח על גבם של המבוטחים בדרך עקיפה - חיסכון בעלויות התיקון ובעלויות תשלומי ירידת הערך.
מה מסתתר מאחרי המבצעים החגיגיים של חברות הביטוח?
אין מתנות חינם! ניסיון החיים והערכאות המשפטית בישראל הוכיחו כי מה שטוב לחברת הביטוח בדרך כלל רע למבוטח. במוסך ההסדר שולטת חברת הביטוח בכל מהלך התיקון, לרבות הבטיו המקצועיים והבטיו השמאיים. וזה משתלם לה כלכלית. הרבה יותר משתלם. מדוע? ראשית, היא מפחיתה את שיעור ההוצאה הכספית לסילוק תביעת המבוטח בגין התאונה (הן ברכיב נזק ישיר והן ברכיב ירידת ערך). שיעור ההפחתה עולה לרוב בהרבה על שיעור ה-"הנחה" בדמי ההשתתפות העצמית. שנית, חברת הביטוח מצטיירת בעיני המבוטח כ"מיטיבה". היא "השיגה" למבוטח תיקון (לכאורה) ללא מאמץ לוגיסטי או משפטי מצידו, אך מאידך, כשמתגלה כי המוסך ו/או השמאי לא עשו מלאכתם נאמנה, לרב הינה מתנערת מאחריות ("אני כבר שילמתי") ומפנה אצבע מאשימה כלפי בעלי מקצוע אלו (תוך שהיא מפקירה גם את המבוטח וגם אותם) - זאת למיטב ידיעתנו וניסיוננו הרב.
מהי ההשתתפות העצמית וכיצד הפכה לכלי מיקוח?
ההשתתפות העצמית הינו ה'קנס' אותו נדרש לשלם בעל הרכב אם עשה תאונה באשמתו. שיעור דמי ההשתתפות העצמית שעל מבוטח לשלם במקרה תאונה הינו למעשה הכלי באמצעותו שולטות חברות הביטוח בשוק תיקוני הרכבים. השליטה מתבצעת ע"י ניתוב המבוטחים למוסכי ההסדר שהפניה אליהם מקנה הנחה. הפער בשעורי ההשתתפות העצמית שנדרש מבוטח לשלם לחברת הביטוח אם פנה למוסך הסדר, לעומת מוסך חופשי, עשוי להגיע לכדי 3,000 ש"ח. ל'שיטה' זו אין אח ורע בשום מדינה אחרת בעולם (בדקנו היטב).
מדוע לחברת הביטוח אסור לקבוע היכן יתוקן הרכב?
ע"פ החוק, הסמכות והאחריות לתיקון רכבים נתונה בידי המוסך ולא בידי חברת הביטוח. השתלטות גורם בלתי מקצועי מחד ובעל אינטרס כלכלי גרידא מאידך על ההיבטים המקצועיים בתיקון הרכב, מביאה לפיחות מסוכן ברמת העבודה המבוצעת וברמת החלפים המותקנים במוסכי ההסדר. כבר נכתבו מחקרים וקיימות הוכחות כי חלפים ברמה ירודה מסכנים את בטיחות הרכב והנוסעים.
משנפרצה הגדר, קיימת הסלמה וחברות הביטוח כיום גם מספקות חלפים למוסכי ההסדר. מעבר לסוגייה החוקית האם מותר לחב' ביטוח לעסוק בתיווך ובסחר חלפים (התשובה שלילית), הרי המדובר לרוב בחלפים שמקורם ואיכותם בלתי ברורים במקרה הטוב, ואין מי שיבדוק, יפקח ובמידת הצורך ימנע התקנת החלף הלקוי - כיוון שמוסך ההסדר והשמאי המבצע שם את השומה מצויים בעבדות כלכלית ומקצועית שנוטלת מהם את שיקול הדעת המקצועי העצמאי, והופכת את בעל המקצוע המתעקש על רמה מקצועית נאותה - לקורבן של איום בשלילת פרנסה.
האזרח תמיד נדפק
המבוטח הוא הניזוק העיקרי משיטה קלוקלת זו, והוא ניזוק בכל אחת מהדרכים:
אם יפנה למוסך הסדר: לא יקבל לרוב את שזכאי לו על-פי חוק, קרי - השבת מצב רכושו לקדמות - לא בפועל (התיקון) ולא בכסף (ירידת ערך, וזאת כיוון שהשמאויות המתבצעות במוסכי ההסדר נשלטות אף הן ע"י חברות הביטוח); לעיתים קרובות התיקון הלקוי גורם בעצמו נזק לרכב ואזי נגרמות הוצאות נוספות של תיקון מחודש; רמת התיקון והחלפים הירודים הופכת את הרכב למסוכן ובלתי בטיחותי למבוטח ונוסעיו; בצד השליטה הכלכלית והמקצועית - אין נטילת אחריות, על כן המבוטח נותר חשוף מול מוסך ההסדר ומול השמאי שהרעו לו, והפרו את חובותיהם המקצועיות והאתיות כלפיו.
מאידך, אם יפנה למוסך חופשי אותו הוא מכיר ועליו הוא סומך: ייענש כמה פעמים: יפסיד את ההנחה בהשתתפות העצמית; יעבור מסע ייסורים מכוון ומתוזמן בהליך בירור התביעה וכן "יזכה" לפיצוי רק בסכום אותו לטענת חב' הביטוח אפשר להשיג תיקון במוסך ההסדר. תופעה זו של פערים בין מה ששילם המבוטח למוסך לבין הפיצוי שקיבל מחברת הביטוח מתבררת למבוטח לרוב רק בסוף הליך בירור החבות ולא בעת רכישת הפוליסה.
שיטה זו מתיימרת להקל על המבוטח, אך יוצרת למעשה מאות אלפי תביעות משפטיות מיותרות של מבוטחים נגד חברות ביטוח, שמאים ומוסכים, ומערימה תוספת בלתי פרופורציונאלית של תיקים למערכת בתי המשפט, עד כדי סתימה של בתי המשפט לתביעות קטנות.
שיטה זו הינה בגדר פיקציה, הינה מנוגדת לדין, הינה פוגענית ומסוכנת, ועלויותיה ונזקיה לכלל הציבור- גבוהות ובלתי מוצדקות. לצערנו, שיטה זו מקבלת סיוע ותמיכה עקיפים באמצעות שתיקת הרגולטורים והגופים האמונים, שהינם היחידים המסוגלים המוסמכים והחייבים - לראות את השיטה בכללותה ובהבטיה המערכתיים. זכותם של המבוטחים לבחור בעצמם את נותני השרותים שלהם בהתאם לשיקולי מקצועיות ואמינות ולא בהתאם לתרגילים השיווקיים של חברת ביטוח זו או אחרת.

הכותב הוא סא"ל (מיל.), בן 43, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ובעלים ומנכ"ל משותף בקבוצת סוכנויות רכב ומוסכים מורשים. לוי פעיל ציבורית בתחום המוניציפאלי בירושלים, בפרויקטים לקליטת עלייה בשיתוף הסוכנות היהודית ומשרד ראש הממשלה וכן בתפקיד יו"ר 'פורום התיקון הבטוח' להבטחת האיכות והבטיחות בתיקוני רכב. הפורום מספק ייעוץ ומידע (חינם) וסיוע משפטי לבעלי רכב בהגשת תביעות נגד חברות ביטוח, שמאים ומוסכים
תאריך:  03/10/2007   |   עודכן:  03/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חגיגת המתנות של חברות הביטוח
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ותגובת הממונה על הביטוח? ל"ת
הניה  |  3/10/07 16:11
 
- מפקח על הביטוח כמו מפקח בנקים
אדונים ומשרתים  |  3/10/07 17:49
2
גבינה חינם- רק במלכודת עכברים ל"ת
פריץ החתול  |  3/10/07 17:44
3
מוסכי ההסדר ,שערוריה בטיחותית
אביצור  |  3/10/07 23:23
4
רונן לוי
גלילי  |  4/10/07 08:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דותן קוניגיס
לפני שאתם באים לשפוט, לכמת, להתאכזב, ולהתייאש מהנוער ה"כוכבנולדי" שלכם, ספרו לו קצת על עצמכם
אליקים העצני
המגע עם הנוצרים הציונים גורם לתופעה הפוכה: כנסיות במערב התיכון מניפות דגלי ישראל, גויים ציונים עונדים מגיני דויד, הם נפתחים למנגינות, להווי ולסמלים יהודיים
עמוס שריג
איננו מעוניינים לחיות במדינה שמנהיגיה וראשי הציבור שלה מושחתים. אבל גם לא במדינה, שבה פקיד אחד מכריז על עצמו כרובין הוד
מייקי דגן, חיים הנדוורקר
המיליארדר יצחק תשובה חגג 100 שנות פעילות של מלון פלאזה בניו-יורק שבבעלותו    סיפורו של תשובה: רגע אחד מורם מעם ומייד אחר כך יורד אליו
עדי ניב
האם קרן קיימת לישראל צריכה להיפרד מהמדינה בניהול קרקעותיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il