X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם אדם שאינו מקפיד על הלכות כשרות, חייב בשנת השמיטה הנוכחית, לשים לב ל"כשרות החברתית" של ירקות ופירות. מדריך מקוצר ל"עושה הקניות" המשפחתי
▪  ▪  ▪

עם פרוס שנת השמיטה וריקבונם המוחלט של ירקות השנה השישית, מוגש לקוראינו היקרים מדריך עדכני, היכן קונים ירקות ופירות כשרים לאכילה. גם אם אינך מקפיד כלל על כשרות ומסעדה כשרה היא בשבילך פספוס קולינארי, המשך לקרוא את השורות הבאות, אולי תוכל בכך להציל עוד חלקת אדמה של חקלאי ישראלי.
כשרות, אינה יכולה להיות רק מדיני שמיים; בדומה לחברי "מעגלי צדק" שהמציאו (או חידשו) את עיקרון תעודת ההכשר החברתית, כך יש לחשוב גם בנוגע לשאלת השמיטה. השאלה שצריכה להישאל היא: האם הירקות שאתה אוכל עזרו לעוד חקלאי ישראלי להביא פרנסה לביתו ולחזק את המדינה או שמא בקנייתך אתה מוריד אותו מנכסיו יחד עם נכסיה החקלאיים של האומה.
וכך עובדת בדיקת הכשרות האישית של כל אחד ואחת מאיתנו: בהגיעך לחנות בו הינך נוהג/ת לקנות פירות וירקות, שאל את הירקן מהיכן הם . אם בפיו יענה כי הם תוצרת הארץ והוכשרו לאכילה בשנת השמיטה ע"י אחת מן האופציות: "היתר מכירה", "אוצר בית דין", "גידולי ערבה", "מצעים מנותקים" וכדומה, הרי שקנה ותהנה.
לעומת זאת, אם הירקן עונה (כפי שבאחת מרשתות המזון החרדיות ענו הבוקר לאשתי) שהסחורה היא תוצרת יבוא, אזי השב לו בנימוס: "אני-רק תוצרת הארץ" ולך לך אל חנות אחרת.
לא שיש לי בעיה אישית עם הפלאח מירדן שמגדל עגבניות לפרנסתו, אלא שפשוט הוא, שקודם כל, עלינו לדאוג לפרנסת אזרחינו. זה לגיטימי ומקובל בכל מדינה נאורה, במיוחד כשמדובר על ענף החקלאות אשר לו השלכות רבות נוספות מעבר להיותו ענף כלכלי.
אין בדברים אלו כל חידוש. כמה עצומות וקריאות של רבנים מן הציונות הדתית כבר אמרו זאת. מי ששם לב ראה, שבקריאות אלה לא היתה עוד "סתם" רשימה של רבנים אלו או אחרים שתמכו במשהו. היתה כאן רשימה המורכבת מרבנים מכל, אבל ממש כל סוגי המגזרים הקיימים בכיפות הסרוגות. כפי שאמר לי הרב יהודה גלעד, מרבני הזרם המתון: "פעם ראשונה שאני באותה עצומה יחד עם הרב דב ליאור". למרות שמבחוץ, לעין חילונית, הסרוגים נראים כמקשה אחת, אחדות שכזו לא מתרחשת בכל יום.
אם נפרש את העצומות הללו, התומכות בקניית תוצרת ישראל, נבין שלמעשה הרבנים הסרוגים יצאו נגד הכשרי החרדים. במילים אחרות, אם לפניך שוכב קולורבי עם כשרות רגילה, הוא עדיף על פני קולורבי עם הכשר בד"ץ. אותו הכשר שכביכול תמיד מנסה להחמיר, הופך למקל מאוד כשמדובר על השלכות לטווח ארוך שיגרמו כתוצאה מיבוא תוצרת חקלאית. אם עד כה אנשים חרדים לא אכלו בביתי משום שאני לא מקפיד על קניית מוצרי בד"ץ בלבד, מהיום, גם אני לא יוכל לאכול אצלם, דווקא משום שהם כן מקפידים על כך. חבל.
הבוקר, כפי שסיפרתי, כבר לא קנינו ירקות בחנות בה אנו רגילים לקנותם. מדובר בחנות בבני ברק וכמי שגר בגבעת שמואל, הרי שבחציית גשר קצרה מביתי אל העיר החרדית, המחירים צונחים. צר לי שלא אוכל לקנות שם בשנה הקרובה. צר לי עוד יותר, שגם את ההזמנות היחידה שנותרה לי כדי לפגוש חרדים במרחק נגיעה, לא אוכל לממש השנה.
ולסיום שאלה: נניח שהירקן משפיל את מבטו ועונה: "האמת היא שאני רוצה למכור תוצרת הארץ אבל הרבנות המקומית אוסרת עלי ומחייבת אותי למכור תוצרת יבוא, אחרת אאבד את תעודת הכשרות". מה אז יש לעשות?
מצב זה מתרחש כעת בכמה ערים בארץ. הרבנות הראשית החליטה לאפשר לרבני ערים ל"החמיר" ולא להסתמך על תוצרת הארץ מהיתר מכירה. לא מעט ירקנים ימצאו מחויבים למכור תוצרת יבוא. כאן קיימת בעיה מערכתית. לצערי, אחד הפתרונות היחידים לכך, כפי שארגון "צהר", פרסם השבוע, הינו הקמת מערכת כשרות אלטרנטיבית. מנגנון זה שיקום לאחר הערמת קשיים פרלמנטרים, חרמות והכפשות, ינפיק תעודות כשרות באופן עצמאי לפי ההלכה ולפי הרוח שמאחוריה. אופציה אחרת, יותר "פשוטה" מבחינה לוגיסטית אך מורכבת מבחינה פוליטית, היא מסע ציבורי לסיום כהונת הרב הראשי, הרב יונה מצגר, האחראי על מערכת הכשרות.
הלוואי ולא נצטרך לכך והרבנות הראשית תתעשת ותמנע מכולנו את הביזיון.

המחבר, נשוי ואב לשניים, איש חינוך ומורה לתלמוד, בעל תואר שני במדיניות ציבורית, משמש כמנכ"ל תנועת "נאמני תורה ועבודה".
תאריך:  06/10/2007   |   עודכן:  06/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדריך הכשרות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שקר - אין שום יבוא !!!
קידי  |  6/10/07 19:02
2
שיכורים רבניך ישראל
אפרי הלפרין  |  7/10/07 00:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריק באך
חברה אמריקנית החליטה לממן סכום הנאמד בכמה מאות אלפי דולרים לטובת הפקת סדרת תחקירים אודות כמה מפעולות המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים בשנים האחרונות. הנושא בהחלט מעניין ומבוסס על הגיון כלכלי ועיתונאי בריא
בלפור חקק
אנא בכוח- הפיוט שחיבר את הישראלים ליהדותם
יוני בן מנחם
החמאס והפת"ח מנהלים למעשה מאבק כוחות על גבה של האוכלוסיה הפלשתינית ברצועה. שני הארגונים מנסים לחזק את אחיזתם בשטח תוך החלשת הצד השני
אליקים העצני
רבותי מושלי הארץ: אם החלטתם לקצץ את רגליכם לממדי ננס, חיסכו נא לפחות את ההוצאה המיותרת על נעליים לגדולים!
נסים ישעיהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il