X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנים האחרונות, עקב התפתחויות חברתיות שונות, החלו גם הנשים לפתח קריירה משלהן, דבר שהביא לשינוי חלוקת התפקידים בתא המשפחתי, ולהתפתחותה של תפישה שוויונית יותר בכל הנוגע לאחריות ולזכויות ההורים לטיפול בילדיהם
▪  ▪  ▪

חזקת הגיל הרך מעוגנת בסעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 (להלן: "החוק"), הקובע כדלקמן: "... רשאי בית המשפט לקבוע את העניינים האמורים בסעיף 24 כפי שייראה לו לטובת הקטין, ובלבד שילדים עד גיל 6 יהיו אצל אמם אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת".
חזקה זו נקבעה על-ידי המחוקק לפני כ-45 שנה, אז ברוב המקרים היתה האם האחראית העיקרית לטיפול בילדים, ואילו האב, תפקידו היה בעיקר לדאוג לפרנסת המשפחה. ברם, בשנים האחרונות, עקב התפתחויות חברתיות שונות, החלו גם הנשים לפתח קריירה משלהן, דבר שהביא לשינוי חלוקת התפקידים בתא המשפחתי, ולהתפתחותה של תפישה שוויונית יותר בכל הנוגע לאחריות ולזכויות ההורים לטיפול בילדיהם.
ביטוי להתפתחויות אלו ניתן למצוא גם בפסיקת בתי המשפט. לאחרונה, נדרש בית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא בתמ"ש 9892/01 פלונית נ' פלוני להכריע בסכסוך משמורת. הצדדים באותו עניין היו נשואים ונולדו להם שני ילדים (בני 5 ו-3). לאחר שהתגרשו עקב משברים בחיי הנישואין, התעוררה סוגיית קבלת המשמורת על הילדים.
הצדדים הופנו לבדיקת מסוגלות הורית, בסיכומה קבע המומחה כי התרשם כי יכולותיו ההוריות של האב עולות על יכולותיה של האם. בחוות דעתו ציין המומחה, כי נראה שהאם, המנהלת עסק עצמאי, משקיעה את המינימום בטיפול בילדיה, אשר נאלצים לשהות עם מטפלות שונות תקופות ממושכות, וכן כי האם אינה מצטיינת בכינונן של מערכות יחסים תקינות, אשר מגיעות לעיתים עד לכדי אובדן שליטה מצד האם, התפרצויות חסרות שליטה ועוד.
כן נמצא, כי האם עושה שימוש בילדיה בכל הקשור למערכת היחסים העכורה שלה עם אביהם. לעומת זאת, התרשם המומחה עד מאוד מתפקודו ההורי של אבי הילדים, אשר מתאפיין, לטענתו, בסבלנות, מעורבות בענייני הילדים, הפגנת אכפתיות ועוד.
לאור האמור, המליץ המומחה על מסירת המשמורת על הילדים לאביהם, וזאת בניגוד לחזקת הגיל הרך, כאמור לעיל. כב' השופט יעקב כהן קבע, כי חזקת הגיל הרך, הגם שמהווה שיקול בהכרעה בענייני משמורת, אין זה השיקול היחידי, שכן, "אמת-המידה המנחה בעת דיון בענייני משמורת ילדים היא טובת הילדים".
בקביעת המשמורת, על בית המשפט לשמור על אינטרס הילדים למסגרת חיים יציבה אצל ההורה המשמורן, תוך שמירה על קשר עם שני ההורים גם יחד. בקביעתו, על בית המשפט להתבסס על התשתית העובדתית שהונחה בפניו, תוך מתן חשיבות לחוות דעת מומחים, שכן להם ישנה המקצועיות המתאימה, והם מהווים גורם נייטרלי. הוסיף כב' השופט וקבע, כי על אף שינויי העיתים, "עדיין בדרך-כלל הקשר בין ילדים רכים בשנים לבין אמם חזק מהקשר בינם לבין אביהם", כפי שעולה אף ממחקרים בנושא.
כלומר, מכיוון שטובתם של הילדים עומדת מעל הכל, השימוש בחזקה ייעשה מקום בו ישנו ספק האם טובת הילדים תושג על-ידי מסירת המשמורת לאם או שמא מסירתה דווקא לאב. כמו-כן, במקום בו עולה מהעובדות, כי טובתם של הילדים דורשת את מסירתם למשמורת האב, חזקת הגיל הרך לא תהווה מכשול גם כאשר מדובר בילדים רכים בשנים.
לסיכום, לאור קביעותיו של המומחה, כי יש למסור את המשמורת על הילדים לאב תוך שמירה על קשר אינטנסיבי בין האם לילדים, ועל אף שהמלצותיו נוגדות את חזקת הגיל הרך, הוחלט, כאמור, כי הילדים יימסרו למשמורתו של אביהם!

דורון טיקוצקי עמיר מזרחי עורכי דין ונוטריון הינו משרד העוסק בין השאר בדיני מעמד אישי, משפחה וירושה.
תאריך:  08/10/2007   |   עודכן:  08/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסירת משמורת הילדים לאב
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מענין וחדש
גד טרלו  |  8/10/07 13:39
2
מקרה ההתעללות האחרון
תמר הר-פז  |  8/10/07 16:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנה בית הלחמי
אם אתם/ן ADD, ADHD וכו', יש סיכוי סביר שתקופת החגים לא היתה "משהו" עבורכם/ן.
נרי אבנרי
אין צרכן תקשורת בישראל שאינו יודע שבר רפאלי חמקה משירות בצה"ל באמצעות מעשה רמייה. מאז, היא חוגגת את פירות רמאותה. זה חוסר צדק. והזקן שהתחתן איתה היה שותף מלא למעשה רמייה, שהרי ידע בטרם הסכים לשאת את הילדה לאישה, שתכלית הנישואין האלה היא התחמקות מהחוק. לא מאוחר לנקנק את שניהם...
יוני בן מנחם
לפני כשבועיים ימים קרא איימן אל-זוואהירי, סגנו של אוסאמה בן-לאדן, ל"היפטר" מנוכחות האזרחים הצרפתים והספרדים באלג'יריה. התוצאה הישירה לכך היתה התקפת טרור על שיירה של עובדים זרים, בהם גם אזרחים צרפתים, העוסקים בבניית סכר מזרחית לבירה
עו"ד אברהם פכטר
החסינות של נשיא צרפת מחקירות משטרה בזמן כהונה, טובה לצרפתים - "המודל הצרפתי" - לא מתאים לישראל. אבל השיטה הישראלית הקיימת - לא טובה למדינת ישראל. לפי "חוק יסוד" הנשיא - יש לו חסינות מפני משפט בכל תקופת הקדנציה. אי לכך - יש מקום לשינויים, אך לא בנוסח המוצע ע"י אינטרסנטים פוליטיים או מתנגדי אולמרט
יוסי אחימאיר
הציבור מתחיל "לגלות" סוף-סוף את שמיר האמיתי, הצנוע, שאינו מחפש לעצמו כותרות-סרק - שמיר שבימים אלה מלאו לו 93 שנה! הציבור מתגעגע למנהיגותו קרת-הרוח והאחראית, כי גברה ההכרה הכללית בהישגים שהיו בתקופתו, וגם עקב הניסיון המר שהיה לעם עם ראשי הממשלה שבאו לאחריו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il