X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תיק יתרות המט"ח של ישראל היה מוגבל עד היום להשקעות סולידיות מאוד
▪  ▪  ▪
נגיד בנק ישראל סטנלי פישר [צילום: פלאש 90]

בנק ישראל שוקל להתחיל להשקיע את תיק יתרות המט"ח של ישראל גם במניות ובאג"ח של חברות בחו"ל. מדובר בשינוי מהותי במדיניות ההשקעות של תיק יתרות המט"ח, בסכום של 66 מיליארד דולר, שמושקע כיום רק בנכסים ממשלתיים ובנקאיים בחו"ל.
עד היום היה תיק יתרות המט"ח של ישראל מוגבל להשקעות סולידיות מאוד - השקעה אך ורק באיגרות חוב של מדינות או בפיקדונות של בנקים גדולים בחו"ל. חוק בנק ישראל החדש משנה זאת, ומאפשר לבנק ישראל לגוון את ההשקעות של תיק יתרות המט"ח. פירוש הדבר הוא שהחוק החדש מאפשר לבנק ישראל להפוך את תיק יתרות המט"ח - שהוא גם תיק רזרבות החירום של ישראל - לתיק השקעות אקטיבי.
עם זאת, השינוי בהרכב ההשקעות של תיק יתרות המט"ח צפוי להיות מדוד מאוד. בבנק ישראל בוחנים כיום את האפשרות של שינוי הרכב ההשקעות, אך עוד לא התקבלה החלטה סופית על כך. ההערכה היא כי אם תתקבל החלטה בעניין, השינוי בהרכב ההשקעות ייעשה רק באחוזים בודדים מהתיק.
ככל הנראה, בשלב ראשון ישקול הבנק להשקיע את תיק היתרות גם במניות - אבל לא במניות בודדות, אלא רק בסלי מניות (מדדי מניות גדולים בחו"ל). בגלל שיקולי נזילות ומכיוון שתיק השקעות של 66 מיליארד דולר הוא תיק גדול מאוד, ההערכה היא שבנק ישראל ישקיע רק במדדי המניות הגדולים והנזילים בשוקי העולם. בנוסף, מתוך שיקול של סיכון התיק יימנע בנק ישראל מהשקעה במניות בודדות. תיק הרזרבות אמור לשמש את ישראל במצבי חירום, ולכן בנק ישראל שואף להגדיל את רווחי התיק, אך מבלי לסכן את התיק.
ההשקעה במדדי מניות תיעשה בשלב ראשון על בסיס ניסויי. אם יצליח הניסוי, תורחב ההשקעה גם בהיקפה וגם בהשקעה נוספת באיגרות חוב של חברות (אג"ח קונצרניות). כאמור, בשל שיקולי נזילות וסיכון, בנק ישראל צפוי להגביל את עצמו אך ורק לאיגרות החוב של החברות הגדולות ביותר בעולם. בכל מקרה, היקף הההשקעה אינו מתוכנן לעלות על אחוזים בודדים מהיקף תיק היתרות. מאחר שמדובר בהשקעת יתרות המט"ח, ההשקעה תבוצע רק באגרות חוב ובמניות בחו"ל - ולא בישראל.
ב-2009 רשם תיק היתרות של בנק ישראל תשואה שקלית של 3.6%, והניב רווח של 2.1 מיליארד דולר - אף שהושקע ב-2009 בנכסים סולידיים במיוחד. בנק ישראל משך ב-2009 את השקעותיו בפיקדונות בנקאיים, בשל אי יציבות הבנקים בעולם בעקבות המשבר העולמי.
מהשוואה עולמית שערך בנק ישראל, עולה כי תיק יתרות המט"ח של ישראל גדול באופן יחסי למדינות OECD (ההשוואה נעשתה ביחס לתוצר, להיקף החוב ולהיקף היבוא לאותן מדינות), אך אינו חריג בהשוואה לגודל היתרות שמחזיקות מדינות שאינן ב-OECD. זאת, על-רקע מלחמת המטבעות המתחוללת כיום בעולם וצבירת רזרבות גדולות מאוד במדינות כמו ברזיל, תאילנד וסין.

תאריך:  01/11/2010   |   עודכן:  01/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
66 מיליארד דולר יושקעו באג"ח ובמניות בחו"ל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
החשב הכללי באוצר לשעבר מונה לפרופסור בישיבת המל"ג בשבוע שעבר    עומד בראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית בקריית אונו
יפעת גדות
כ-100 אמבולנסים ו-300 חובשים ופרמדיקים ישתתפו בתרגיל 'יסעור' שייערך בנתב"ג    התרגיל יבחן תרחיש של התרסקות מטוס ומטרתו לבחון את הפעילות בנהלי חירום של כל הגורמים המשתתפים
איציק וולף
שר הביטחון אמר שבצד שיתוף פעולה גלובלי ומודיעיני, לצד צעדים כלכליים, מדיניים ודיפלומטיים נדרשת גם מנהיגות פוליטית שאינה נכנעת לטרור    "לא נתגבר על הטרור ללא טיפול בשורשים החברתיים - עוני, נחשלות, שחיתות, בערות והפליית נשים"
אדריאן פילוט
גם הפעם לא הושגה התקדמות והפערים בין הצדדים נותרו על-כנם    מחר צפויים שוב נציגי שני הגופים להוועד ולנהל משא-ומתן שצפוי להמשך עד השעות הקטנות של הלילה
איציק וולף
פיקוד העורף ערך תרגיל של שירותי הדם בסמינר חרדי בבני ברק    אל המקום הגיעו מאות בני ישיבות ותירגלו התרמת דם המונית בשעת חירום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il