X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאן המקום להזכיר, חזור והזכר, את תום הלב והיושר הייקי. בשעותיה הקשות של המדינה, בתקופת הצנע, שבה השתולל, כמעט בכל פינה, "השוק השחור" - לא העז הייקה המצוי להמרות את פי השלטונות ולהזדקק לשירותיו המפתים, שהרי טובת המדינה קודמת לכל
▪  ▪  ▪
ייקים עולים באונייה מגרמניה [צילום ארכיון: לע"מ]

הם פעלו הרחק מאור הזרקורים, ביושר ובתום-לב מאין כמוהו, בצניעות בלתי מעושה, בחריצות, בדייקנות ובקפדנות-יתר. על שבחם של ה"ייקים", ההולכים ופסים מן העולם שלנו, כבר נשפכו, אמנם, מילים למכביר, אך עדיין לא הוגדשה הסאה.
העלייה הגרמנית התנחלה בארץ בשנות ה-30 של המאה הקודמת, ערב מלחמת העולם השנייה, ללא כל תמיכה מוסדית. היא הותירה אחריה, בגרמניה את כל השפע שהיה בה, אבל גם את הסחי והמאוס של משטר אפל, שאיים לכלות לא רק אותה, אלא גם את האנושות כולה.
בני העלייה הזאת לא היססו להניח מאחוריהם קריירה ומעמד ולהתחיל הכל מבראשית - ובלבד להגשים את החלום הציוני של עלייה לארץ ישראל. בשל קשיי-קליטה והסתגלות, בשל אי ידיעת שפת-עבר, ובשל מצב כלכלי רעוע - הם נאלצו להתחיל כאן מאפס, ובלבד כדי שיצליחו לפרנס את משפחתם. הם לא קיבלו, וגם לא העזו לבקש, עזרה כלשהי מן השלטונות, גם לא חס-ושלום פרוטקציה, נחושים מתמיד ליצור יש-מאיין במו-ידיהם ובכוחות עצמם בלבד.
יסודות איתנים
על יושרם וחריצותם, צניעותם, עמידתם ברשות עצמם והצלחתם - הם ראויים לכל שבח; אבל מעל לכל - על תרומתם הבלתי-מעורערת להנחתם של יסודות איתנים למדינה החדשה. הם הנהיגו את הסדר, הניקיון והמשמעת, שלא שלטו עד אז בארץ הזאת; לימדו אותנו שאת הלחם אין עוטפים בנייר-עיתון, שאת הריבה אפשר - וצריך - לעשות מפירות אמיתיים ולא מתמציות, גם אם המחיר הכרוך בכך הוא רווח נמוך יותר, ושגם הרחובות האחרים של תל אביב יכולים להיות כמו "בן-יהודה שטראסה".
אין כמעט תחום שלא הצטיינו בו ושלא הותירו אחריהם את עקבותיהם: במערכת החינוך היו אלה ד"ר ארתור בירם, מייסד בית-הספר הריאלי בחיפה, שהפך ברבות הימים למוסד החינוכי מספר אחת בארץ; הפרופסורים מרטין בובר, גדול הוגי הדיעות, והוגו ברגמן, גדול הפילוסופים; במערכת המשפטית היה זה פנחס רוזן, שר המשפטים הראשון, שהניח את היסודות למשפט מתוקן של מדינה מודרנית, והחרו החזיקו אחריו שופטי בית המשפט העליון, חיים כהן ובנימין הלוי; במערכת ביקורת המדינה היה זה ד"ר זיגפריד מוזס, שהניח את היסודות הראשוניים לבדיקת משק הכספים של המדינה וטוהר המידות של מוסדותיה; של הבנקאים יפת ואלרן, שהפכו את הבנקאות הארץ-ישראלית החובבנית למקצועית לשמה; של השותפים מוריץ וטוכלר, שלימדו אותנו איך מתעסקים עם הבורסה בדרך של הגינות; של העיתונאים גרשם שוקן (הארץ), עזריאל קרליבך , (מעריב) ואורי אבנרי (|העולם הזה"), שיצרו כאן, לראשונה, עיתונות מקצועית ברמה בינלאומית.
של שחקני התיאטרון המובילים, חנה מרון היהודיה ואורנה פורת המתגיירת; וכמעט שכחנו את ראשי מערכת הביטחון - אולי אנשי המדים המקצועיים היחידים עד היום במחוזותינו - ראובן שילוח, שהניח את היסודות ל"מוסד" ולשב"כ של היום; של תת-אלוף אורי בן-ארי, ממקימי החי"ר בצה"ל, שלא אחת הוצע לו להיות הרמטכ"ל, ורק בשל נסיבות טראגיות לא הגיע לכך; ושל ארנסט ברגמן, אבי האטום הישראלי ומייסד הוועדה לאנרגיה אטומית, שבן-גוריון לא העז לזוז ללא עצותיו.
רוול לדוגמא
ולהבדיל, אלף-אלפי-הבדלות, הייקים הם אלה שהקימו את בתי הקפה הראשונים בארץ ברמה אירופאית, שהידוע שבהם היה קפה "רוול" ז"ל, ברחוב דיזנגוף בתל אביב, שבו נמכרו העוגות הראשונות ללא תמציות וצבעי-מאכל מנקרי-עיניים, אך תפלים לחלוטין; הם שהנהיגו את ה"שלאפשטונדה" - שעת הפסקת הצהריים ומנוחה מהעבודה; את חוק כנוביץ, למניעת רעש וזיהום אוויר, ששב עכשיו לתחייה, לאחר אינסוף-ניסיונות-כושלים.
במשך שנים התקבצה האינטליגנציה הייקית בארץ סביב ארגון הסטודנטים הציוניים לשעבר מגרמניה, "ק.י.פ"., גם כשכבר הפכו מזמן לאקדמאים לכל דבר ולמכהני משרות בכירות. בארגון הזה, שנישא על כנפי הנוסטלגיה, זכה כל חבר בו לכינוי "בונדסברודר" ("אח בארגון"), והמפגשים השבועיים בישראל התנהלו תמיד בשפת האם הגרמנית. השיחות התנהלו בגוף שני, שלא כמקובל בשפה הגרמנית, שבה פונה מי שאינו בן-משפחה, או חבר בלב ונפש אל הזולת, בגוף שלישי.
ולבסוף, כאן המקום להזכיר, חזור והזכר, את תום הלב והיושר הייקי. בשעותיה הקשות של המדינה, בתקופת הצנע, שבה השתולל, כמעט בכל פינה, "השוק השחור" - לא העז הייקה המצוי להמרות את פי השלטונות ולהזדקק לשירותיו המפתים, שהרי טובת המדינה קודמת לכל. הייקה גם לא השתמט מהצבא, לא העז למעול ולא נזקק לחסדי הפרוטקציוניזם. עד כדי כך הגיעו הדברים, שגם מי שניחן במטען-השכלה נכבד של תואר שלישי - לא זו בלבד שלא בחל לשמש, במשך שנים, כפועל-בניין מן השורה - הוא היה אפילו גאה בתרומתו לבניין הארץ.. אז איפה הם הבחורים ההם, והיכן יש עוד אנשים כאלה בארץ הזאת?

תאריך:  31/10/2007   |   עודכן:  31/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
געגועי ל"ייקים"
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
הייקים מעם מיוחד
"הייקה הצעיר"  |  31/10/07 10:53
2
GERMAN JEWS
DIDI  |  31/10/07 13:30
3
ואללה פיספסת המון
אבי1  |  31/10/07 13:51
4
למה שכחתם את "היקים" שהגיעו
צאצאית של "יקים"  |  31/10/07 13:57
5
ועכשו אנו מדינת מרוקאים
בוזגלו וסויסה  |  31/10/07 15:13
6
ומה עם ארתור רופין ופנחס רוזן
WQr52353  |  31/10/07 16:45
7
בגדול אולי אתה צודק ראובן לייב
טהורת המידות  |  31/10/07 18:44
8
יפת?בנקאי מקצועי או גנב מקצועי
AVIVA1  |  4/11/07 14:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ויקי ניצן, שרי גל
מה המשותף לרפורמה בחינוך לאידיאולוגיה כלכלית? ויקי ניצן ושרי גל, מורות ותיקות בתיכון אחד העם בפתח תקוה, במאמר מרתק על מגמת ההפרטה של מערכת החינוך
עו"ד חיים קליר
נערה נפצעה תוך כדי נהיגה במכונית קרטינג בפארק שעשועים. האם הקרטינג מהווה כלי רכב מנועי כמשמעותו בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים? האם הנפגעת זכאית לפיצויים מכוח אחריות מוחלטת שיש לבטחה בביטוח חובה? את התשובה נותן השופט ד"ר אחיקם סטולר, מבית משפט השלום בתל אביב
יוני בן מנחם
הנשיא הפלשתיני בוחר להתקיף את ישראל כי היא מנהלת מגעים עם החמאס כדי להראות שהיא מתנתקת כביכול משותפה היחיד והחוקי לתהליך השלום שהוא אש"ף
אביתר בן-צדף
כמו בכל רפובליקת בננות, מכה משטרת ישראל את האזרחים, שמשלמים את משכורתה    אתמול - ביאנגון, בירת מינימאר    הפעם - בפקיעין    מחר - אצלך בבית
קובי לירז
הימצאותם של אמצעי לחימה בידי בני מיעוטים בתוך מדינת ישראל, היא האקדח שמופיע במערכה הראשונה. כעת נותר לראות באיזו מערכה הוא יירה ועל מי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il