X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זה עתה הסתיים הדיון המתוח בסוגיית עסקת הטיעון שנכרתה בין נשיא המדינה הקודם משה קצב ליועץ המשפטי לממשלה. הכול ממתינים במתח רב לקראת החלטת בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪

בתחילת כהונתו הציב היועץ המשפטי אקדח טעון על במת המחזה. בהחלטתו שלא להגיש כתב אישום ב"פרשת האי היווני" הוא לא נמנע מלמתוח ביקורת חריפה על פרקליטת המדינה, דאז, עדנה ארבל שמונתה בינתיים לבית המשפט העליון. פרשנים שדשו בנושא הרחיבו את הדיבור על הקרע בין האישים ועל היותה של השופט ארבל מקורבת מאד לשופטת ביניש, שעתידה היתה להתמנות לנשיאת העליון. אותם הפרשנים סברו כי עימות בין בית המשפט העליון ליועץ המשפטי לממשלה בתקופת כהונת הנשיאה ביניש הוא בלתי נמנע.
זה עתה הסתיים הדיון המתוח בסוגיית עסקת הטיעון שנכרתה בין נשיא המדינה הקודם משה קצב ליועץ המשפטי לממשלה. הכול ממתינים במתח רב לקראת החלטת בית המשפט העליון. למרבה הפליאה אלו המצויים בתחום המשפט המנהלי משוכנעים כי מבחינה עניינית דין העתירות להידחות וזאת על-פי כללי המשפט המנהלי כפי שעוצבו בישראל על-ידי בית המשפט העליון ובמיוחד הכללים הנוגעים להקף ההתערבות בהחלטות היועץ המשפטי.
גם אם טעו אנשי הפרקליטות בכך שגיבשו טיוטת כתב אישום מפליגה וגם אם עסקת הטיעון אינה עומדת בשום יחס לאותה טיוטא, עדיין השאלות הרלוונטיות הן: האם שקלו היועץ וצמרת הפרקליטות את השיקולים הראויים? האם פעלו בתום לב בעת ששאלו את עצמם מה הסיכוי הסביר להרשעה? האם החלטתם התקבלה על בסיס בחינה מדוקדקת של חומר הראיות? אין שמץ של ראיה שתוכיח כי בכל הנוגע לעסקה לא פעלו היועץ המשפטי וצמרת פרקליטות המדינה בתום לב ובמקצועיות.
האם משהו יכול לטעון ברצינות, ללא שבדק את הראיות, כי החלטת היועץ וצמרת הפרקליטות שגויה? זאת ועוד, נניח שאכן ההחלטה שגויה האם החלטה המתקבלת על-ידי צמרת הדרג המקצועי בפרקליטות, לאחר בחינה מדוקדקת של הראיות, היא החלטה כה בלתי סבירה אשר בית המשפט העליון שלא ראה ובחן את הראיות זכאי לפסול?
התשובה העניינית באופן חד-משמעי היא שלילית - קבלת העתירות משמעה שבג"צ מרחיב באופן דרמטי את סמכויותיו ובעצם מאמץ הלכה לפיה הוא רשאי להורות ליועץ להגיש כתב אישום, כאשר קיים סיכוי כלשהו להרשעה. אם תרצו מדובר בעוד אקט מובהק של אקטיביזם שיפוטי הצפוי להתרחש בקרוב.
שאלתי חבר המצוי היטב במשפט המנהלי מה להערכתו יהיו תוצאות העתירות. חברי השיב כי קשה לו לצפות את עמדת חברי ההרכב הדנים בה, אך בכל הנוגע לנשיאת בית המשפט העליון הוא משוכנע כי תקבל את העתירות על-מנת להוכיח את כוחה ולהפגין שרירים. אי אפשר גם להתעלם שבכך היא צפויה לסגור חשבון נושן עם מר מזוז. הגענו למערכה השלישית והאקדח צפוי לירות לכיוונו של היועץ המשפטי.
משמעות קבלת העתירות לביטול עסקת הטיעון היא מרחיקת לכת. היא תפגע אנושות במעמד היועץ המשפטי לממשלה שיהיה כפוף בכל דבר ועניין לשיקולי בית המשפט העליון. גם אם יסבור היועץ המשפטי לממשלה כי חומר ראיות שנוגע לאישיות ציבורית אינו יוצר סיכוי סביר להרשעה הוא יעמידו לדין בטענה כי אין לו כל שיקול דעת ממשי בנושא.
קיימת טענה שעל התביעה להימנע לחלוטין מלשקול את סיכויי ההרשעה בטרם היא מגישה כתב אישום - אני חולק על גישה זו וסבור שאינה מתאימה כלל לשיטת המשפט בישראל. גם אלו הסוברים שיש מקום לשקול רפורמה בתחום זה בוודאי לא יסכימו שרפורמה כזו תתבצע ללא כל בדיקה והכנה, רק בשל רצונו של בית המשפט העליון לחמוס לעצמו סמכויות נוספות, שעד כה העניק המחוקק ליועץ המשפטי לממשלה. בנושא זה כבנושאים נוספים, חייבים לרסן את האקטיביזם השיפוטי המופרז, גם אם הוא נישא על גבי גל האכזבה המובן מעסקת הטיעון שנכרתה עם מר קצב.
כשלמדתי לפני כ-25 שנה בפקולטה למשפטים בירושלים הורוני מורי כי למעשה אין שמץ סיכוי שבית המשפט העליון יתערב בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה, אלא אם ניתנה בחוסר תום לב. בג"צ שאף לחזק את מעמד היועץ המשפטי ולבסס עצמאות מעמדו ביחס לממשלה שמינתה אותו לתפקיד. מאז כרסם בג"צ בסמכויות אלו על-מנת להעצים את כוחו שלו וסביר להניח כי הכרסום בהן יימשך בעתיד. בסופו של יום אכן יהפוך היועץ המשפטי לעוד פקיד מן המניין של הממשלה - האם לכך חותרת נשיאת בית המשפט העליון?

תאריך:  03/11/2007   |   עודכן:  03/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם המערכה האחרונה?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
עו"ד גולדבלט צודק בהחלט
משה, עורך-דין  |  3/11/07 13:28
2
משפטנים אמפוטנטים ואטנטרסנטים
efE T4  |  3/11/07 22:55
3
הבג"צ התקלקל
אפרי הלפרין  |  4/11/07 01:21
 
- בג"צ - חיזוי של חמישים אחוז
איצטגנין בכיר  |  4/11/07 13:36
4
ענייני פרוצדורה-מפלטו של הנבל.
דורון ט  |  4/11/07 14:21
5
האם המערכה האחרונה?
רחמים עו"ד  |  4/11/07 14:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד כהן-צמח
מערכת החינוך נמצאת בתהליך ברור של קריסה. כל הפרמטרים הידועים לנו מצביעים על כך. ההתפרקות נראית בעיניים ממש. ומה מטריד את אדון בר און וגברת תמיר? בגרויות החורף! כאילו זהו התנאי לקיומה של המדינה
יוני בן מנחם
המבוקשים בעיר שכם אינם ממהרים לשתף פעולה עם התוכניות של ממשלת פיאד, אומנם כ-180 מהם הסכימו רשמית למסור את נשקם למנגנוני הביטחון הפלשתינים בתמורה לחנינה מישראל אך רובם ממשיכים להחזיק בנשקם בחשאי
עו"ד חיים קליר
הדירה נפגעה משטפון מים. חברת הביטוח שלחה אל הדירה מומחים ובעלי מקצוע מטעמה אולם אלה ביצעו רק תיקונים חלקיים ונזקי הרטיבות חזרו. לבסוף המבוטחים התייאשו, ביצעו את התיקונים באמצעות בעלי מקצוע מטעמם והגישו תביעה כספית נגד חברת הביטוח. או אז טענה חברת הביטוח כי התביעה התיישנה משום שחלפו שלוש שנים ממקרה הביטוח. האם התביעה אומנם התיישנה?
מוטי פלד
זה לא סוד שיש הבדלים בין חשיבה ועשייה נשית לבין אחותה הגברית, כל חשיבה עם היתרונות והחסרונות שלה. מלי פולישוק מאמינה באיזון, היא לקחה את החשיבה הנשית שלה צעד אחד קדימה, והחליטה לעשות מעשה, להקים ולהוביל תנועה בחשיבה אחרת
שוש ויג
"באמצעות כתיבתי אני מעוררת את "אוצרות האנרגיה שבתוכי"...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il