X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלפי ישראלים נפגעים בכל שנה מתאונות ומעטים מהם מודעים לכך שאפילו פציעה קלה בתאונה סתמית עלולה לעורר בגופם מחלות קשות כמו זאבת ופיברומאלגיה
▪  ▪  ▪

מעטים יודעים זאת אך מחלת הלופוס (זאבת) יכולה להיגרם על-ידי תאונת דרכים, וכך גם מחלת הפיברומיאלגיה. מחלת לב עלולה להיגרם על-ידי כעס ועצבנות רגעית, נכות נפשית יכולה להיגרם על-ידי חשיפה חד פעמית לאירוע טראומטי, ונכות אורטופדית עלולה להיגרם על-ידי עבודה שגרתית רוטינית.
כל האירועים הללו נחשבים כתאונות, ועשויים להוות סיבה לפיצוי ביטוחי לקורבנותיהם. אין הדבר אומר כי מחלות אלה אינן נוטות להיגרם ולהתפתח בדרך הדרגתית ויומיומית. אך לחילופין, אותן מחלות בדיוק עלולות להתפרץ באחת, באופן פתאומי ובלתי צפוי - כתוצאה מאירוע תאונתי חד-פעמי.
כיצד תאונה משפיעה על התפרצות מחלות?
הדבר אינו ברור דיו, אך הקשר הזה מוכר דיו על-מנת שבחלק גדול מהתאונות הללו המגיעות לבית המשפט - מכיר בית המשפט בקשר בינן לבין המחלות שהתפתחו בגוף התובעים, ופוסק לזכותם אחוזי נכות ופיצויים גבוהים.
לופוס, או בשמה העברי הזאבת, היא מחלה אוטואימונית, או במילים אחרות, מחלה בה הגוף מפתח נוגדנים נגד עצמו. המחלה פוגעת באיברים שונים ובעיקר בכליות ובכלי דם קטנים. מחלת הלופוס עלולה להתפתח כתוצאה מטראומה וגם במקרה הזה הכיר כבר בית המשפט בתאונת דרכים שהיוותה את הגורם (הטריגר) למחלה ופסק פיצוי כספי לטובת הנפגע.
פיברומיאלגיה היא מחלה המאופיינת בכאב מפושט בכל הגוף מלווה בהפרעות שינה ולעיתים הפרעות נפשיות ותשישות ניכרת. אחד הגורמים העלולים להביא להתפרצות המחלה היא תאונת דרכים המלווה בפגיעה בצוואר בצליפת שוט. המנגנון המדויק אינו ידוע, על אף שיש הסוברים שבעת התאונה כתוצאה מהמכה האופיינית לצליפת השוט נוצרים דימומים קטנטנים בחלק התחתון של המוח, דימומים אלו אינם ניתנים כלל לאיתור באמצעי ההדמיה הקיימים כיום והם אילו שמהווים את הגורם למחלה ולכאב הבלתי נסבל מהם סובלים החולים. גם במקרים של התפרצות פיברומאלגיה כתוצאה מתאונת דרכים, עשוי בית המשפט לקבוע פיצויים לטובת הקורבן.
למחלת לב, אחת המחלות השכיחות באוכלוסיה, ישנם גורמי סיכון רבים וביניהם: עודף משקל, יתר לחץ דם, סוכרת, חוסר פעילות גופנית רמות שומנים גבוהות בדם, עישון ובעיקר מבנה גנטי של האדם.
זוהי מחלה "קונבנציונלית" שמתפתחת באיטיות במשך שנים רבות בגופו של החולה, כאשר שקיעה של רובדי כולסטרול על דפנות כלי הדם והרס רקמת התאים הפנימית המצפה את כלי הדם מביאה בסופו של דבר להתקף. אך גם במחלה זו ניתן לעיתים להצביע על אירוע תאונתי שמהווה זרז לתהליך ההדרגתי, המביא למעשה להתקף לב חריף באופן פתאומי אצל החולה. גם במקרה זה הכיר בית המשפט באירוע תאונתי, למשל מקרה בו אדם נאלץ להתמודד עם כעס והתפרצות פתאומית של הממונה עליו, והאירוע הוכר כתאונת עבודה, וכמובן נפסקו לטובת החולה אחוזי נכות ופיצויים.
באופן דומה, אירוע כגון טראומה או חשיפה לתאונה קשה או מראה מזוויע, עשויים להוות טריגר או גורם מסייע להתפתחות של מחלת נפש. התיאור הקלאסי למצב מסוג זה הוא "הלם קרב" בשמה הישן או תסמונת פוסט טראומתית בשמה המודרני, אולם גם חשיפה לתאונת דרכים קשה, כצופה מהצד, ולאו דווקא כמי שהיה חלק מהתאונה, עלול להוות טריגר להתפתחות בעיה נפשית קשה. מעטים יודעים כי לכל האירועים הללו קיימת תשובה ביטוחית, ואם יפנו הקורבנות למומחים המתאימים הם עשויים לזכות באחוזי נכות ובפיצוי כספי.
כמו-כן, רוב הציבור אינו יודע כלל כי לא כל תאונה חייבת להיות אירוע בודד אחד. בית המשפט הכיר גם באירוע תאונתי שהוא אירוע מתמשך. כלומר, אדם שפועל במשך זמן ממושך פעולה מונוטונית ואחידה, ובכל פעם נגרם נזק במקום קבוע ומסוים בגופו, עד אשר נגרמת לו נכות או מגבלה. במקרים אלה עשוי קורבן הנכות להיחשב על-ידי בית המשפט כמי שעבר אירוע תאונתי, ולהיות זכאי לאחוזי נכות ופיצוי כספי.
לדוגמא: נהג משאית שסובל באופן קבוע מזעזועים בגבו בזמן הנסיעה יוכר בנפגע תאונת עבודה, והפגיעה בגבו תוכר כתאונה אפילו שלא ניתן לזהות אירוע תאונתי חד-פעמי בנקודה מסוימת בזמן.
חשוב לזכור, אירוע תאונתי לא חייב להיות אירוע סטנדרטי של מכה, חבלה או נפילה כפי שרובנו נוטים לחשוב, וכפי שחברות הביטוח מבקשות שנחשוב. אירוע תאונתי יכול להיות גם מורכב יותר, רב שלבי, ולא חד-פעמי כמקובל. בכל המקרים הללו ניתן בהחלט להפעיל הן את הכיסוי על-פי תנאי הפוליסות לאובדן כושר עבודה, והן את הכיסוי של הפוליסות המכסות נכות, או לפחות לבחון את הזכאות על-פיהן.

מחבר המאמר הינו רופא מומחה המשמש יועץ ללשכת סוכני הביטוח, סמנכ"ל בית חולים אסותא ומנהל אגף הביטוח הרפואי בהפניקס לשעבר, מנכ"ל פרש קונספט, מנהל את הפורום בנושא ביטוח בריאות וביטוחים משלימים ב-Ynet
תאריך:  04/11/2007   |   עודכן:  04/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחלות כרוניות לאחר תאונה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
דר. פרישמן - תוריד במשקל
שומרי משקל  |  4/11/07 18:42
2
מדוע המחלה לא מאובחנת בזמן ?
חולת פיברומיאלגי  |  5/11/07 12:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מה שקורה בישראל של נובמבר 2007, במיוחד סביב יגאל עמיר ובנו, מעלה הרהורים נוגים לגבי מידת עוצמתה של הדמוקרטיה הישראלית
אביתר בן-צדף
"מפקדות הצבא שלנו התנפחו", אמר האלוף (מיל.) בבאר-שבע    "אלמלא מלחמת לבנון השנייה, חצי מצבא היבשה היה מבוטל"    "קשה לחיות עם העובדה שהתרגלנו לקסאמים על שדרות ויישובי עוטף עזה"
עו"ד יצחק גאגולה
במאמרנו הקודם הרחבנו בעניין האדם האם יש ביד האדם את הכוח לשנות את גורלו? כמו כן הרחבנו בעניין הדעות השונות בתלמוד (מסכת שבת דף קנ"ו, ע"ב), האם יש מזל לישראל, אם לאו. במאמרנו זה, נרחיב מעט, נביא ציטוטים מדברי חז"ל , וננסה להגיע לעומקם של דברים
יוסף דוריאל
מה שזכור לי מרבין מלפני הרצח אקטואלי גם להיום
אביב ירון
"קומנדו" ערוץ 10 בפעולה, כתב ערוץ 10 רן ליאור לא בוחל בשום דרך להשיג חומר לכתבה, חדירה לגן ילדים מעל שער נעול כאשר שוהים בו 22 ילדים חבטות על הדלתות והחלונות תוך הפחדת הילדים והצוות זו דרך עבודתו של הכתב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il