X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בנייר-עמדה של מכון ירושלים לחקר-שווקים מוסברים הגורמים לרעב ולמהומות הפוליטיות שהציתו את האש עקב מדיניות מוטעית של המדינות העשירות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

מדיניות מוטעית של המדינות העשירות במערב היא אחד הגורמים לרעב ולמהומות הפוליטיות במדינות העולם השלישי - כך קובע בועז ארד, יו"ר מכון ירושלים לחקר שווקים, בנייר-עמדה שפורסם היום (ג', 1.2.11).
מנייר העמדה עולה, כי עידוד הדלקים הביולוגיים תורם לעליית מחירי מזון, המשפיעה באופן חריף במיוחד על האוכלוסיות העניות בעולם. בהקשר לכך מזכיר ארד את שנת 2007, שבה אימצו שרי האנרגיה של האיחוד האירופי יעד שאפתני, לפיו 10% מכלל תצרוכת הדלק לתחבורה עד שנת 2020 תהיה מביו-דלק. יעד זה אושרר שוב בשנת 2009.
נייר העמדה קובע כי המחקרים השונים, שבחנו את השפעת ההשקעות בביו-דלק על מחרי הסחורות בעולם הראו עליית-מחירים בטווחים משתנים, כשהמחירים נעו, על-פי סוג הסחורות, בטווח בין 43-16 אחוזים במקרה הטוב, ובין 76-30 אחוזים במקרים הקיצוניים.כ-75% מהעלייה במחירי המזון נגרמה על-ידי שימוש בביו-דלק, בתור תוסף לבנזין וסולר לתחבורה וכתוצאה מכך נדחפו כ-100 מיליון איש ברחבי העולם אל מתחת לקו העוני.
אי-יציבות
על-פי נייר העמדה, נגרמת העלייה החדה במחירי המזון כתגובה להזרמת טריליוני הדולרים שמודפסים על-ידי הבנקים המרכזיים בעולם זו השנה השלישית. מסתבר שכספים אלה מוזרמים לשוק על-ידי בנקים מרכזיים במסגרת תוכניות "הצלה" שונות, כשהשווקים המודרניים לא ממתינים עד שהכסף המודפס באמריקה ובאירופה מגיע לאינדונזיה. מתברר כי בורסות המזון והסחורות בעולם חוזות מראש את אחריתו של תהליך הדפסת הכסף ומקצרות את לוחות הזמנים של ההתייקרויות הצפויות.
על-פי הממצאים האלה קובע המכון כי ההפיכה בטוניסיה ונפילת המשטר בה והמהומות במצרים הן מהומות-מזון שהתפרצו בסמיכות בטוניסיה, בבנגלדש, בירדן ובאלג'יריה, בעקבות עליות חריפות במחירי המזון. המכון חוזה כי אי-יציבות זו אף צפויה להתגבר.

מחירי מזון, אינפלציה וערעור היציבות העולמית
בימים אלו אנו עדים לסדרת משברים המזעזעים את המדינות הערביות השכנות לישראל. משברים אלו צפויים לערער את הסדר האיזורי ואת סדרי העולם. קשה להפריז בחשיבות היכולת לחזות את אירועי המשבר ועוצמתם ולזהות את הגורמים המדוייקים להם. העובדה כי האירועים האחרונים הפתיעו רבים מן הפרשנים רק מחזקת את הצורך בשימוש במדד יעיל המאפשר לנו לחזות את התגברות הסיכונים. הפרשנות הנוכחית מסבירה כי השילוב של כלי הטכנולוגיה (אינטרנט וכלי המדיה החברתית), התקשורת הסלולרית, החשיפה באמצעות רשתות הלווין, המסר המנותק אותו משדר שלטון אובמה כלפי בנות הברית הוותיקות של ארה"ב ואזרחיהם בצירוף מכלול נסיבות מקומיות הוא, כך מוסבר, הגורם המוביל להתפרצות המהפכות להן אנו עדים בתוניסיה ובמצרים. יחד עם נכונות הערכות אלו כמכלול, קשה להצביע על גורם שמעקב אחריו יכול היה להצביע על האירועים העומדים להתרחש מראש. נייר זה יציע מפתח המייצג את עליית מחירי המזון בעולם, הנובעת מתוכניות ה"ביו- דלק" והאינפלציה כגורם נכבד וכסמן לערעור היציבות. זיהוי זה במידה וייבחן משקלו בכובד ראש, ייתכן וימנע התערבויות מסוכנות וערעור השווקים על ידי חקיקה והזרמת אמצעי תשלום במדינות המפותחות באופן בלתי אחראי ויאפשר להתוות מדיניות טובה יותר לקידום החופש והשגשוג בעולם.
תאריך:  01/02/2011   |   עודכן:  02/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשל המערב גרם לבעיות במצרים ובעולם השלישי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
במילה אחת: שיעור ילודה
s34  |  2/02/11 07:09
2
הרעב בעולם השלישי-לא רק ממערב
ראספוטין בן מדביד  |  2/02/11 10:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת אתר ערוץ הספורט
הקבוצה של אברהמי גברה 82:85 על עירוני רמת גן
מערכת אתר ערוץ הספורט
צמד של אקסברד ועוד אחד לגורדנה העיפו את הצהובים מגביע המדינה
עופר וולפסון
לדברי סמנכ"ל רגולציה בבזק, הסיבה לתקלה שהשביתה את שירותי הטלפוניה של החברה בשבוע שעבר למשך שעות, מקורה ב"באג" במערכת    יו"ר הוועדה לפניות הציבור: "רצף התקלות במערך הכיבוי, ברכבת, בסלקום ובבזק, מערער את תחושת הביטחון בעמידות המערכות המרכזיות"
יואב יצחק
ראש הממשלה ושר הביטחון קיימו שיחה עם גלנט והסבירו לו כי קיים קושי משמעותי להשלים את המינוי לתפקידו כרמטכ"ל    השניים מסרו לגלנט את הערכתם הרבה כלפיו    נתניהו וברק החליטו למנות את יאיר נווה לרמטכ"ל בפועל ל-60 יום    בתקופה זו יבוצע הליך מלא של מינוי רמטכ"ל חדש
עופר וולפסון
"המחויבות לביטחון ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית היא חלק מאחריות המדינה שלי", אמרה מרקל בטקס הענקת התואר    קראה לחידוש תהליך השלום בין ישראל לפלשתינים, "המחייב ויתורים כואבים משני הצדדים", תוך שהיא מבטיחה את התמיכה האירופית בתהליך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il