X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם ברצוננו לפתור את המשבר שאליו נקלענו, עלינו ללמוד כיצד מתפקדת מערכת הטבע וליישם את אותם עקרונות גם במערכות החברתיות
▪  ▪  ▪

"זהו כבוד גדול עבורי", אמר אל גור, סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, בתגובה לזכייתו בפרס נובל לשלום על פעילותו ותרומתו למען איכות הסביבה. "אנו עומדים בפני מצב חירום עולמי. זהו אתגר מוסרי ורוחני לאנושות כולה", סיכם בדרמטיות מול הבזקי המצלמות. לאחר שירד המסך על טקס הפרסים הנוצץ, עולה השאלה, האם הגברת המודעות לאיכות הסביבה היא שתציל אותנו מהמשבר האקולוגי?
כדי להבין מה גורם למשבר האקולוגי ולנסות להתגבר עליו, עלינו לעצור לרגע ולהתבונן בחוקיות שעל פיה הטבע עצמו מתנהל. מבט מעמיק במערכת הטבע יגלה כי מתקיים בה איזון מתמיד בין כל חלקיה. כל הפרטים קשורים זה לזה ותלויים זה בזה, עד כדי כך שפגיעה בפרט אחד קטן מוציאה את כל המערכת מאיזון וגורמת לנזקים בלתי הפיכים. העיקרון שעומד בבסיסו של איזון זה הוא הדאגה לטובת הזולת, והוא בא לידי ביטוי בעיקר בממלכת החי; החל ביצורים פשוטים כמו חיידקים, דרך נמלים ודבורים וכלה בקופים ובפילים.
ג'יין גודול, שהקדישה את חייה לחקר השימפנזים וחיה בחברתם, סיפרה כי לאחר שנים ארוכות של חיים בטבע, גילתה עד כמה הקופים מבינים את הטבע וחיים את חוק האהבה המניע אותו. "הרגשתי שאין כוח רע, אלא רק מחשבה של אהבה", היא סיכמה.
האדם, לעומת זאת, מפר בעקביות את האיזון ההדדי שבטבע. הוא הפרט היחיד שמנצל את הסובבים אותו, נהנה מסבלם של האחרים ובונה את עצמו על חורבנם. לא תמיד אנו עושים זאת במודע, אבל כידוע "אי ידיעת החוק אינה פותרת מהעונש". גם אם איננו מכירים בכך, אנו מהווים חלקים אינטגרליים ממערכת הטבע, ולכן כשאנו מתייחסים לסביבה בצורה אגואיסטית ונצלנית, אנו מוציאים מאיזון את המערכת כולה. על כך כבר הצביע הגיאוכימאי הרוסי הנודע וילדימיר ורנדצקי (1945-1863), כשכתב שהתודעה האנושית הפכה לכוח גיאולוגי המעצב את עתיד כדור הארץ כשם שנהרות ורעידות אדמה עיצבו אותו בעבר.
כשאנו מפירים את האיזון, הטבע עושה מצדו כל שניתן כדי להחזיר את האיזון למערכת. דוגמה פשוטה לכך ברמת הדומם היא הדרך שבה מתמודד הטבע עם מצבים שבהם הלחץ הפנימי במעמקי האדמה הולך וגובר. כשהקליפה החיצונית של כדור הארץ כבר אינה מסוגלת לאזן אותו - הר געש מתפרץ. זוהי דרך הטבע לפתור את חוסר האיזון.
עם זאת ולמרות כל האמור, חשוב לציין כי הטבע הדומם, הצומח והחי שומרים על האיזון מתוך דחף טבעי, אינסטינקטיבי. האדם, לעומת זאת, הוא הפרט היחיד שצריך להתאזן עם המערכת מבחירתו החופשית. ודווקא בנקודת הבחירה הזו טמונה הייחודיות שלו. לכך כבר התייחס הוגה הדעות היהודי הרב יהודה אשלג (1884-1954), במאמרים שהותיר על שולחן עבודתו בערוב ימיו. במאמרים אלה כתב כי לו רק יבחר האדם להצטרף במודע לאיזון שבטבע, הוא יוכל להתעלות לדרגת קיום חדשה ולהרגיש את השלמות העליונה שקיימת במערכת כולה.
אז מה עושים?
אם ברצוננו לפתור את המשבר שאליו נקלענו, עלינו ללמוד כיצד מתפקדת מערכת הטבע וליישם את אותם עקרונות גם במערכות החברתיות. כלומר, עלינו ליישם את החוק הכללי של הטבע - את עקרון ההדדיות והדאגה לטובת הזולת. כשנתחיל לעשות כן, אומר הרב אשלג, לא רק שנמנע את האסון האקולוגי הבא, אלא גם נתעלה לדרגת קיום חדשה ונצטרף לשלמות שקיימת בטבע.
קריאתו הכֵּנה של אל גור לעולם להתעורר ולהתמודד עם האתגר הסביבתי חשובה מאין כמוה. אך את מרב תשומת הלב יש למקד בתיקון היחסים בינינו, בני האדם. תיקון שכיום, במאה העשרים ואחת, הופך להכרח קיומי עבורנו.

הכותב הוא עורך המשנה של העיתון והמגזין "קבלה לעם", עמית מחקר במכון למחקר ע"ש הרב אשלג, דוקטורנט במדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב – תחום התמחות: קבלת המאה העשרים.
תאריך:  20/11/2007   |   עודכן:  20/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החוליה החלשה
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
זווית ראייה מעניינת, אך....
מוטי י  |  20/11/07 14:54
2
בטבע החזק שולט בדיוק כמו פה
מאיר דרום  |  20/11/07 16:18
3
איך מממשים אוטופיה?
ל רפי  |  20/11/07 22:47
4
מה לדת ולטבע?
גור123  |  21/11/07 11:27
5
ממה שאני מבחינה מסביבי כולם ..
טובה אמסלם  |  21/11/07 11:57
6
המסקנה שלי מהמאמר הזה היא
שרה  |  21/11/07 12:46
7
זה שכולם מודעים למשבר זה....
איציק13  |  21/11/07 18:04
8
לא כל כך ברור לאמיתו של דבר מה
ג'קי  |  21/11/07 18:14
9
כיצד יוכל האדם לבחור להצטרף
האוהב  |  21/11/07 21:43
10
מעולה !!! ל"ת
mootzmaker  |  27/11/07 00:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז מושקוביץ
אני מברך את בן-דרור ימיני בברכת בוקר טוב לרגל רשימתו. אינני מבקש ממנו לשנות השקפת עולמו, אבל אני קורא לו לחשוף ולומר את כל מה שהוא מוכרח לדעת על אחורי הקלעים של "התהליך המדיני", לא רק חלקים נבחרים וללא עיגולי פינות
נרי אבנרי
אני בז לחנפנים שמתקוטטים על הזכות להתפלש בעפר רגליו. במיוחד שר המשפטים לשעבר טומי לפיד. סלידתו מנישוק זקנים, לא ממש מפריעה לו לנשק (במובן המטפורי) את הנעליים של אהרן ברק
יוני בן מנחם
הוועידה באנאפוליס סובלת מבעיה תדמיתית קשה. ועידה שהוכנה בחופזה ללא הכנות מספיקות, ועידה שבה תימסר בסך-הכל "הודעה משותפת" לעיתונות הממחזרת עקרונות שעליהם סוכם בעבר או הצהרות נפרדות של הצדדים
ד"ר צלו רוזנברג
מבקר המדינה הוציא תחת ידיו דוח לא מחמיא במיוחד כלפי צה"ל, מאז שנת 2000 ועד מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. אחת הטענות המרכזיות של מבקרי מלחמת לבנון השנייה היא אי-גיוס המילואים וכניסה קרקעית מסיבית ללבנון
יהונתן דחוח-הלוי
אנאפוליס היא מעשה מחשבת של כישלון ידוע מראש    יסוד הכישלון טמון בקונספט אשר הציב את העגלה לפני הסוסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il