X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתי עובד יכול לתבוע את מעבידו לשעבר על תשלום בגין שעות נוספות?
▪  ▪  ▪

תשלום בגין שעות נוספות הוא אחד הנושאים הרגישים עבור עובדים ומעסיקים כאחד. עובדים רבים אינם מודעים לזכויותיהם. רבים מאיתנו תוהים מתי, אם בכלל, אנו זכאים לתשלום בגין שעות נוספות.
חוק שעות העבודה והמנוחה (להלן- "החוק") קובע כי עובד שהועבד בשעות נוספות, ישלם לו המעביד בעד 2 השעות הנוספות הראשונות שבאותו יום 125% מהשכר הרגיל, ובעד כל שעה נוספות שאחריהן לא פחות מ-150% מהשכר הרגיל.
החוק והתקנות מגבילים את שעות העבודה על בסיס חלוקה יומית של 8 שעות ביום כאשר מדובר בשבוע עבודה של 6 ימים, ו-9 שעות ביום לפי 5 ימי עבודה בשבוע.
יצוין, כי קיימים מגזרי עבודה מסוימים הזוכים לפטור מהוראות החוק כגון מלונאות, שמירה וכיו"ב (זאת לפי האמור בסעיף 30 לחוק).
מעסיקים רבים משתמשים בתחבולות שונות כדי להתחמק מתשלום שכר על שעות נוספות, זאת בעיקר על-ידי הכתרת כל עובד כבא בגדר סעיף 30(א)(5) היינו: "עובדים בתפקידי הנהלה או בתפקידים הדורשים מידה מיוחדת של אמון אישי".
ברם, כדי לבוא בגדר סעיף 30 (א)(5) לחוק שעות עבודה, צריכים להתקיים אצל העובד, חלק מהתנאים הבאים: סמכויות לארגן את פעולות המפעל/החברה/העסק, מתן הוראות לעובדים אחרים ופיקוח על עבודתם, חופש פעולה ועצמאות, מעמד בכיר במפעל/בחברה/בעסק, קביעת מדיניות ההנהלה, שיקול דעת עצמאי בקביעת וביצוע מדיניות ההנהלה, משכורת גבוהה, עבודה מחוץ לחצרים של המעביד.
דרך נוספת לשכנע עובד שהוא אינו זכאי לגמול שעות נוספות היא קביעה, בחוזה העבודה האישי שלו, שהשכר שנקבע לעובד כולל גם תשלום בעד שעות נוספות. אולם, סעיף 5 לחוק הגנת השכר אוסר על מעביד לכלול בתשלום המשכורת הבסיסית את התשלום בגין השעות הנוספות, וגם אם קיים סעיף בחוזה שקובע זאת, הרי שהוא בטל נוכח הוראות החוק. כך, אם לא מופיע בתלוש המשכורת כל אזכור לתשלום השעות נוספות (בסעיף נפרד), הרי שבית הדין נוטה במקרים מסוג זה להתייחס לשכר כולו כשכר בסיס בלבד אשר אינו כולל תמורה בגין השעות נוספות, והמעסיק יחוייב בתשלום השעות הנוספות בנפרד.
יחד עם זאת, חשוב לשים לב, כי שונים הם פני הדברים כשבתלוש המשכורת מצוין שכר הבסיס אשר אינו פוחת משכר המינימום, ובנוסף אליו מצוין סכום נוסף המשולם בגין רכיב השעות הנוספות. במקרה מסוג זה סביר להניח, כי בית הדין יטה לקבל את הטענה, כי התשלום בגין השעות הנוספות אכן שולם לעובד כנדרש.
החוק למעשה, מתיר עבודה בשעות נוספות בתנאים המפורטים בו, תוך הטלת חובה לתשלום שכר גבוה יותר על-מנת לפצות את העובד בגין עבודתו. מדובר בזכות מגן, המתגבשת עפ"י ההלכה הפסוקה בשני תנאים מצטברים: הראשון, קיום דרישת המעביד מהעובד לעבוד שעות נוספות ואישורו לביצוען. השני, הוכחת מספר השעות הנוספות ע"י העובד.
הפסיקה קבעה, כי "יש להגמיש את נטל הראיה החל על העובד עת הוא טוען לגמול שעות נוספות. לא מעטים המקרים בם קשה הוכחה מדוייקת של השעות הנוספות. על בית הדין להשתכנע, כי הטוען לשעות נוספות אכן עבד בן גם אם יקרה והוא לא יכול להראות בדיוק את השעות" (עע 1351/04 מראט זרצקי - ש.א.ש שירותי אבטחה ושמירה, תק-אר 2006 74).
במילים אחרות, היות ומדובר בתביעת ממון מוגדרת, על התובע הנטל להוכיח את מספר השעות הנוספות שעבד על-מנת שבית הדין יוכל לפסוק לטובתו סכום קצוב.
במקרה בו העובד בחר לעצמו "שעות עבודה גמישות" אשר עולות על שמונה שעות עבודה ליום - או להפך, פחות מ-8 שעות עבודה ליום - הדין יהיה שונה לגביו. שכן, מדובר ברב המקרים בהסדר אשר לוקח בחשבון את נוחיות העובד ולפיכך ביה"ד יתקשה לעיתים לפסוק לעובד גמול שעות נוספות, אשר תמורתן פיצה עצמו בימים אחרים.
על-מנת להכריע בשאלה בגין תשלום שעות נוספות, בית הדין יערוך את מבחן הסבירות- היינו, האם סביר שעובד יעבוד היקף שעות כטענתו, ללא הפסקות - ולאו דווקא הפסקות העולות מעצם מהות מקום העבודה, והאם זקוק המעסיק לעבודתו של העובד כפי שהוא טוען (דב"ע נה/ 21-2 אזידור עבו נ. יעקוב הרוש מיום 12.03.96).
ניתן לסכם ולומר, כי התובע גמול שעות נוספות חייב להוכיח לא רק את העובדה שעבד שעות נוספות, אלא גם את מספר השעות שעבד, זאת על-מנת שבית הדין יוכל לפסוק סכום קצוב. בית הדין אינו פוסק סכומים בגין שעות נוספות לפי הערכות העובד. מקום בו קיימת מסגרת שעות קבועה הכוללת שעות נוספות, קיימת הנחה שהעובד עבד את אותן שעות.
כאמור לעיל ההלכה היא, כי העובד לא זכאי לקבל גמול עבור שעות נוספות, אלא אם כן נדרש לעבוד אותן כשהיוזמה והסמכות להעסקה בשעות נוספות, נתונה בידי המעביד.

תאריך:  21/11/2007   |   עודכן:  21/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתי מגיע שכר על שעות נוספות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תשלום גלובלי עבור שעות נוספות
יונתן לוי  |  21/11/07 14:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
חשין מפתיע שוב, והפעם - בדברים שאמר בכינוס בקיסריה    חשין הביע בקול רם את כמיהתו להסתלקותם של שניים ממבקריו - העיתונאים בן-דרור ימיני ומשה גורלי, מעבודתם במעריב
עו"ד ערן סורוקר, עו"ד מתן שוק
ההגנה על המוניטין מחזקת שני אינטרסים שראוי להגן עליהם: הגנה על הסוחר אשר יצר במאמצים בידול בין מוצריו או שירותיו למוצרים או שירותים של אחרים; הגנה על הצרכנים אשר מזהים נכסים או שירותים מסוימים עם מקור מסוים
קובי לירז
בכל העולם עובדים מהבית ומעסיקים גם אמהות על בסיס חלקי. בארץ לא אכפת למעסיקים שהעובד מבזבז שעות בפקקים בכניסה להרצלייה פיתוח ותל אביב כי ממילא הם לא משלמים על זמנו של העובד
אלי וינוקור
אם ברצוננו לפתור את המשבר שאליו נקלענו, עלינו ללמוד כיצד מתפקדת מערכת הטבע וליישם את אותם עקרונות גם במערכות החברתיות
בועז מושקוביץ
אני מברך את בן-דרור ימיני בברכת בוקר טוב לרגל רשימתו. אינני מבקש ממנו לשנות השקפת עולמו, אבל אני קורא לו לחשוף ולומר את כל מה שהוא מוכרח לדעת על אחורי הקלעים של "התהליך המדיני", לא רק חלקים נבחרים וללא עיגולי פינות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il