X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש הבדל מהותי בין הרשעה פלילית לבין הרשעה ציבורית באמצעות התקשורת. נשיאים ורוח - וגשם אין
▪  ▪  ▪
אולמרט. לא צדיק

נכון שזה עדיין לא סופי, כי הפרקליטות צריכה להחליט, אבל המלצת המשטרה, כפי שגובשה ע"י הצוות הבכיר ביותר באגף החקירות, להעביר את התיק לפרקליטות תוך ציון שאין תשתית ראייתית מספקת לעבירות פליליות, לא צריכה להפתיע מבחינה מקצועית.
למען הגילוי הנאות וההגינות המקצועית ציבורית, ברצוני לציין, שמתחילת הפרשה כשהתפרסמו עיקרי העובדות והחשדות נגד אולמרט בפרשת בנק לאומי, הייתי בין קבוצה קטנה ואיכותית של משפטנים ואנשי ציבור ומספר עיתונאים שטענו שיש בפרשה הרבה רוח אבל גשם לא יהיה.
חבל שבעלי טורים בעיתונות הכתובה והאלקטרונית, לא שלטו בעצמם ונכנסו לאובססיה בלתי נשלטת עם הישמע השם אולמרט ופרשת בל"ל, הבית ברח' כרמיה ויתר הפרשיות ואיבדו מעצמאות מחשבתם והאובייקטיביות המקצועית שלהם.
כדי למנוע ספקות בנושא - כאשר מוגשת תלונה ע"י החשב הכללי במשרד האוצר, מר זליכה ומועברת למבקר המדינה, המוצא שיש בה ממש ומועברת ליועץ המשפטי לממשלה ומשם למשטרה, החקירה במקומה - ואי אפשר להימנע ממנה גם אם מדובר בראש ממשלה מכהן.
גם ביתר הפרשיות - החקירות במקומן, אבל הפרשנות הנלווית אליהן, הכותרות שמכסות את העמודים הראשונים בכל העיתונים, הדיונים בטלוויזיה, תוך מתן הרגשה ויצירת אווירה ציבורית, שהוא אשם, מושחת, מניפולאטור, רודף בצע, מלקק לעשירים ולחברים בעלי ממון והון, האבחנות הנ"ל, במיוחד כשמדובר בראש ממשלה, ללא ביסוס משפטי מקצועי, עוד לפני שהיועץ המשפטי לממשלה, או פרקליט המדינה או בית משפט, פסקו את דברם והחליטו, גובל בחוסר אחריות ופגיעה חמורה באדם במפלגתו, משפחתו, פרטיותו, זכויותיו ובעקרון שנשכח לאחרונה במקומותנו של "חזקת החפות".
לפי העובדות שפורסמו בעיתונות ומהראיון שנתנו ע"י המקורבים לפרשה ואפילו מתוך דבריו הבוטים של מר זליכה עצמו, ניתן היה להבין ולהתרשם, שלא כל מה שנראה בעיניו, מושחת, שחור, נגוע, הוא אכן כזה.
אין בדעתי לטעון - שאולמרט התגלה בפרשה זו (של בנק לאומי) כצדיק בדורותיו ויתכן שטוב היה עושה אילו היה מתרחק מהפרשה הזו מתחילתה, אך משנכנס לעניין וטען שרצה להביא משקיע אסטרטגי ולחץ על שינוי תנאי המכר שממנו יכולים ליהנות כל הגופים שנגשו למכרז, הנושא קיבל תפנית שונה.
כאשר התעורר ד"ר זליכה, לפי דבריו שלו עצמו, וטען בפני אולמרט, שהתערבותו לא נראית לו ושלדעתו יש כאן נטייה לטובת מכריו ושהוא לא יתן למכרז לעבור בתנאים אלה, ואולמרט נסוג מכל העניין, ופרנק לואי המיליארדר והחבר של אולמרט, נסוג מהמכרז, הרוח הרעה שנשבה במכרז למעשה החלה להתפוגג.
צריך להבין, כאשר יועץ מקצועי נוסח החשב הכללי, או יועץ משפטי, אומרים לראש ממשלה או שר או אישיות ציבורית, שהתערבותו לא מקובלת, לא רצויה או שגויה מטעמים שונים כמו: חשש לניגודי אינטרסים, הכרות מוקדמת, חשש להעדפת מקורבים, חברים והוא נסוג מהעניין, הכוונה הפלילית, אם היתה כזו מלכתחילה, נמוגה גם היא. יתירה מכך - זה תפקידו של יועץ ושל איש מקצוע במשרד.
כדאי להבין ולהפנים - עבירה פלילית בנויה מכמה רבדים - ולא כל מעשה שנראה כלפי חוץ או מבחינה ציבורית כעבירה או סטייה נורמטיבית הוא בהכרח גם עבירה פלילית, אם לא נתמלאו יסודות העבירה: כמו כוונה פלילית, עובדות חד-משמעיות, מחשבה תחילה, רצון להשיג את המטרה הפסולה, אדישות לתוצאות אין עבירה פלילית - הכל בהתאם לסעיפי החוק והדרישות הספציפיות של סעיפי החוק הפלילי.
בפרשה הנוכחית של בנק בל"ל, גם אם אולמרט, רצה או התכוון בעקיפין, להיטיב עם חברו/חבריו - אבל נסוג כאשר המומחים, היועצים, העירו לו, הפנו תשומת לבו והוא נסוג, ויתר, על הרעיון המקורי - דיינו, אין עבירה פלילית מושלמת. כלומר: המעשה או תחילתו לא הבשיל כדי עבירה פלילית ולכן אין תשתית ראייתית מספקת, ואם נוסיף לכך גם את גרסתו של אולמרט, שלא נסתרה בדבר רצונו לקדם ולשפר את תנאי המכרז, לטובת המדינה, הבסיס להאשמות נופל, והתיק מיועד לסגירה.
חבל, חבל מאוד, שכל המומחים והרבה מהפרשנים שלקחו לעצמם אחריות לנתח את הסוגייה, קבעו בפסקנות שיש כאן עבירה, ניסיון לשחיתות, קשר הון ושלטון שרידות שלטונית ויתר הקלישאות, ולא הבינו ואולי לא רצו להבין את ההבדל בין מצג פוליטי ציבורי לבין מצג משפטי.
להזכיר לציבור את מסלול הייסורים שעברו ראשי ממשלות קודמים, שרים וח"כים, שהתקשורת, הפרשנים והפוליטיקאים, הרשיעו אותם על דפי העיתון והטלוויזיה ולבסוף אפילו לא מצאו עוז והגינות, לבקש סליחה, להגיד טעינו כמו בפרשת נתניהו, שרון, אולמרט (בסיבוב הקודם, שעמד לדין ויצא זכאי), כמו ח"כ צחי הנגבי, בפרשת העמותות "דרך-ארץ" שהוקע ציבורית וזוכה משפטית, פרופ' נאמן - שר המשפטים, רפול ז"ל והרשימה עוד ארוכה.
גם הטיפול בפרשת הנשיא קצב היתה שערורייתית, לא הוגנת, לא מאוזנת והתוצאות בהתאם. ניתן להוסיף לקטגוריה זו גם את הטיפול המשטרתי הכוחני הלא הוגן בפרשת שר המשפטים רמון.
כפי שאמרתי לעיל, הייתי בין אלה שטענו כתבו ופרשנו - שפרשת בנק לאומי לא תבשיל לכתב אישום, למרות האמביציה והאובססיה הבלתי נשלטת של מר זליכה תומכיו ופרשניו - והדברים נמצאים בכתובים במאמרים שכתבתי בנושא באתרי האינטרנט.
יחד עם זאת, למען ההגינות המקצועית יש לציין ששני התיקים האחרים של אולמרט כמו המינויים הפוליטיים, ופרשת הרשות לעסקים הקטנים, הרבה יותר בעייתיים ועם יותר בשר מתיק בל"ל.
לגבי התיק הבית ברח' כרמיה, להערכתי, מהחומרים שפורסמו בעיתונות, יהיה קשה מאוד להוכיח עבירה פלילית או התנהגות פלילית.
המסקנה שניתן להוציא עד כה - "חזקת החפות", חלה גם על ראשי ממשלה וצריך להיזהר מאוד לפני שמוציאים פסק דין מרשיע שהרי יש הבדל, כפי שאמרתי, בין הרשעה משפטית לציבורית. יש הבדל, למרות כל הרצון הטוב, והשוויון בין האזרחים ועקרון "בוזגלו" הישן בין פגיעה בראש ממשלה, שר או איש ציבור, לבין שאר האזרחים, ומכאן שהזהירות והרגישות רצויים ביותר.
הערות לסיום
1. החלטת בג"צ לבקש מהפרקליטות ומערכת הביטחון להציג תוכנית ונתונים נוספים על צמצום החשמל לעזה, היא חריגה מסמכותה מעצבנת וחוצפנית.
2. צמצום החשמל לעזה - הוא נושא עקרוני שיפוטי שבג"צ יכול להיזקק לו, מאחר שהוא נופל בתחום המשפט הבינלאומי, בנושא של זכויות אזרחיות, ענישה קולקטיבית ואינטרס הציבור, אבל לדרוש נתונים פירוט, תוכנית פעולה והפעלה הם תחומים שמחוץ לסמכות בג"צ.
3. החלטה ברוח של פגיעה "מידתית" והימנעות מפגיעה הומניטארית, כמו בתי ספר, בתי חולים, בתי אבות - במקומה כל היתה - מיותר.
4. ברוח זו - לא אתפלא אם בג"צ יבקש פירוט ותוכנית פעולה על כל מבצע צבאי בעזה בים, ביבשה ובאוויר - בקיצור להפוך למטכ"ל משפטי ומבצעי של צה"ל.
5. צודק שר המשפטים שהוא מביע מורת רוח מחריגות ופסיקות אלה של בג"צ, לרבות התערבות יתר של היועץ המשפטי לממשלה בנושאים ובשטחים לא משפטיים מובהקים.
6. בהזדמנות זו - רצוי לרסן את המשטרה הפרקליטות והתקשורת, בהתלהמות בהתנפלות הלא מבוקרת, לא מידתית והמוקדמת מדי, על כל חקירה של אנשי ציבור, וכאשר התוצאה הסופית רחוקה מכותרות הענק, ההדלפות המגמתיות שמלוות כל תלונה וחקירה, והדוגמאות בשנים האחרונות רבות ומגוונות.
7. הגיעה העת, ליתר רצינות, בגרות, התאפקות ברגישות ציבורית ואישית מכל מוסדות החקירה והשפיטה, לרבות התקשורת התוססת - לטובת שלטון החוק וחברה דמוקרטית ונאורה.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  04/12/2007   |   עודכן:  04/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אולמרט וחזקת החפות
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
מה דינו של שופט שמכר משפט?
ע. סובול  |  4/12/07 12:43
 
- לא די לך בכך שהתובע הלך לעולמו
לקי  |  4/12/07 15:46
2
אולמרט ושיטת "מצליח"
א.ל. רמת-גן  |  4/12/07 13:51
 
- אם זליכה היה עוצם עין...
אשרי המאמין  |  4/12/07 20:09
3
ומה עם הכוונה.?
T N T ת"א  |  4/12/07 14:04
4
פחטר וההצתה המאוחרת
מקשה הקושיות  |  4/12/07 14:45
5
חשין וחזקת החפות, או:
ע. סובול  |  4/12/07 16:40
 
- אני חייב להודות שלא ידעתי שהוא
פ.צ.  |  5/12/07 00:15
6
אפילו כלי פריצה היו בידו .
מרק טווין  |  4/12/07 17:08
7
אולמרט צריך להגיד תודה לזליכה
מייק  |  4/12/07 18:41
8
פכטר מבלבל הליך פלילי עם צדק>
א מ רול  |  4/12/07 19:35
9
פכטר כתמיד,חד כתער. ל"ת
מביט מהצד  |  4/12/07 21:15
10
"קבוצה איכותית"
אפרי הלפרין  |  4/12/07 21:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
מחשבות, הרהורים והשגות על התקנה החדשה ל"שכר פחות ממינימום" עבור אנשים הסובלים ממגבלה
איתמר לוין
התנועה הציונית החילונית, שחרתה על דגלה את העצמאות הלאומית ושללה את הדת, הפכה את המכבים לגיבורים לאומיים ולנושאי הנס הראשונים של השאיפה לאותה עצמאות. העובדה שמניעי המכבים היו דתיים לחלוטין, לא התאימה לתפישת העולם הזו
ראובן לייב
בנוף-קדומים, ליד מודיעין העתיקה, הצליח הגיאוגרף זוהר ברעם לשחזר אתר, שבו ניתן לחוות את משק כנפי ההיסטוריה מאותם ימים הירואיים
ראובן לייב
מאחורי תענוגות הבשרים של מסעדה קטנה בכפר סבא עומד שף גדול, המייבא אותם היישר מארגנטינה
ד"ר יובל ברנדשטטר
הארגון בראשותו של עמי אילון לא חזה ולא הכין את ממשלת ישראל לאינתיפאדה שפרצה זמן קצר לאחר שפרש, ואשר יאסר ערפאת הכין מתחת לאפו של ראש השב"כ. יתר על כן, אילון האשים את אהוד ברק בכישלון ועידת קמפ-דייויד ובפרוץ האינתיפאדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il