X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יסודות ההסכם המוצע, כפי שמשתקפים, רק ינציחו את מעמדו המושפל והנרמס של המורה בישראל, וכתוצאה ידרדר עוד יותר את מערכת החינוך המדורדרת ממילא
▪  ▪  ▪

על-רקע הידיעות שדלפו - הודלפו - לתקשורת על ההסכם המתגבש בין המורים לאוצר, תחושת התסכול של המורים רק הולכת וגואה. כולם כאחד שואלים את שאלת מיליון הדולר: לשם מה שבתנו והשבתנו שש מאות אלף מילדי ישראל מלימודיהם במשך חודשיים תמימים? האם חמשת האחוזים שיקבלו מורי ישראל (ושממילא הובטחו למשק כולו) בפריסה לשנתיים, הם שיביאו את השינוי הגואל במעמדו של המורה? אם יש לעג לרש, הרי אלו הם חמשת האחוזים העלובים, המשפילים, שהסכים האוצר להעניק לנו בטובו כדי לשפר את שכרינו ומעמדנו. היש בושה גדולה מזו? האם כקבצנים נהיה? האם הפרוטות הללו ישנו ולו במעט את מעמד המורים ויותר מכך, את הסטאטוס הנמוך של המערכת כולה.
כיצד נוכל להביט בפניהם של תלמידינו בעת כניסתנו לכיתות? מה נענה לבנינו ובנותינו? האם לשם כך הפגנו בכיכרות, כתבנו עצומות, התאספנו, מחינו, זעקנו, הפסדנו שתי משכורות ופדינו חסכונות כדי להתפרנס?
יסודות ההסכם המוצע, כפי שמשתקפים, רק ינציחו את מעמדו המושפל והנרמס של המורה בישראל, וכתוצאה ידרדר עוד יותר את מערכת החינוך המדורדרת ממילא.
ממשלת ישראל מתגלה במשבר החינוך במלוא אטימותה. אין ספק שהמחיר הפוליטי בוא יבוא. המורים שחשים מושפלים, מבוזים ורמוסים עד עפר, יבואו חשבון עם הגורמים הפוליטיים, האחראים, לתפיסתם, לתחושות הללו - אישים ומפלגות.
מדובר בעשרות אלפי מורים, בני זוגם, ילדיהם, הוריהם וחלק ניכר ממקורביהם. תוסיפו לכך עשרות אלפי חברי תנועות נוער, סטודנטים, הורים מתוסכלים וחלק נרחב בציבוריות הישראלית שדעתו אינה נוחה, מלשון המעטה, מהשקעת הממשלה בהשכלה ובחינוך ומטיפולה הכושל במשבר החינוך על כל רבדיו והיבטיו.
אלו יתקשו מאוד, מצפונית, להצביע שוב עבור קואליציה שכשלה בטיפול במשבר ובמורים. ממשלה שגילתה ניכור כלפיהם, והעדר מוחלט של רגישות ותבונה ציבורית. שלא השכילה להבין שמאבקם של המורים לא נסוב רק על שכרם, אלא, בראש ובראשונה, על דרישה להכרה ציבורית, הערכה וכבוד מקצועי. המאבק הוא בראש ובראשונה, להצלת כבודו האבוד והנרמס מזה שנים של המורה, החוליה החלשה במערכת החינוך. את זה, לא השכילו האנשים בצמרת להבין. עובדה זו מוכיחה עד כמה מנותקים מנהיגינו מהלכי הרוח בציבור ואינם קוראים אל נכון את השטח. המעגלים הללו הכוללים בתוכם מאות אלפי אנשים, עשויים להוות זרז לשינוי המפה הפוליטית בישראל.
הסכסוך במערכת החינוך, כדרכם של סכסוכים, יסתיים אל נכון בפשרה זו או אחרת, אבל תוצאותיו יהדהדו עוד שנים רבות בציבוריות הישראלית. תוצאותיו יקרינו לתחומים רבים: ערכיים, חברתיים ופוליטיים.
התובנות שחלחלו לתודעת המורים והציבור יחוללו שינוי משמעותי.
ראשית, המשבר העלה לראש סדר היום הציבורי נושא שנחשב שולי וזניח, ודי בהישג זה כדי להצדיק את המשבר הקשה. לא ניתן עוד להתעלם ולכסות בהסברים של עלי תאנה את המחדלים לאורך שנים בחינוך וההזנחה המתמשכת בהקצאת משאבים, קיצוץ בשעות ופשרת הרדידות. "ניעור השמיכה" המסיבי שאנחנו עדים לו במערכת החינוך - פותח פתח לתקווה של שינוי אמיתי, בסיסי ביחסה של המדינה והציבור להשכלה ולחינוך במדינה.
העובדה שסקטור מקצועי (המהווה במידה רבה פלח חברתי) קם וזועק, שובת ומפגין, ומעמיד את החברה הישראלית מול מראה - היא ייחודית ובשל כך מהווה אירוע מכונן.
הגיע הזמן לומר את האמת. מתקבל הרושם שהמשבר בחינוך אינו נובע רק מהתעקשותם של "נערי האוצר" על תוספות השכר למורים ולמרצים. נערי האוצר הם רק עושי דברם של בעלי העניין, האינטרסנטים, אלו המבקשים לשמר את הרדידות והבינוניות כדי שלא יאיימו עליהם. כדי שיוכלו להמשיך ולצבור כוח פוליטי וכלכלי. ייתכן מאד ומשהו עמוק הרבה יותר מסתתר מאחורי גיבובי הסיסמאות היפות והמליצות בדבר העצמת החינוך.
שמעתי לא מעט אנשים הסבורים שאין מקריות במסר הכפול. שזהו תהליך שיטתי המתנהל בעקביות ומטרתו לשמר במצב נחות את מובילי ההשכלה והרוח במדינת ישראל.
נשמע מופרך? לא בטוח. השכלה מביאה לחשיבה ביקורתית, לערעור ולהרהור אחר מהלכים של פוליטיקאים ואנשי שררה. החלשת הגורמים הביקורתיים, מביאה בהכרח לחיזוק בעלי השררה הפוליטיים ובעלי ההון.
אנשי רוח הפועלים על-פי צו מצפונם, אינם מהססים לבקר את המנהיגות הקיימת ובכך מסכנים את מעמדה ויציבותה. לעתים הם נתפסים כמערערים על הסדר החברתי הקיים ועל השלטון ההגמוני- המבקש לעשות במדינה כבתוך שלו.
ממשלת ישראל עשתה את כל הטעויות האפשריות בניהול המשא-ומתן עם המורים. מודל של שיתוף פעולה עדיף תמיד על הכתבה מלמעלה כלפי מטה. הוא מבוסס על ערכי שוויון, מביא לשיתוף פעולה מרבי מצד שני הצדדים, ומאפשר מתן ביטוי לכל הדעות. הוא יוצר מחויבות הדדית ואחריות ומונע תופעות של "ראש קטן" ובריחה מאחריות. הממשלה ניסתה להכתיב משנה סדורה, ערוכה ומוכנה בשם "הרפורמה בחינוך" לעשרות אלפים של מורים בחינוך העל יסודי. הדרך הדוגמטית והבלתי גמישה שבה ניהלה את המשא-ומתן, לצד האטימות וההתנשאות כלפי ציבור המורים, צריכה להדאיג כל אזרח במדינת ישראל. אם בדרך זו, חסרת תבונה מדינית ורגישות פוליטית מתנהלים ענייניה של מדינת ישראל - אבוי לנו.
אנחנו נמצאים ברגע האמת, בצומת מכוננת בתולדות מדינת ישראל. על הממשלה לגלות מנהיגות אמיתית ולרומם את מעמד המורה משפלותו. הביטוי הפיזי הוא בראש ובראשונה בתיקון היסטורי של שכרו. זהו צעד ראשון בונה אמון, מעורר מוטיבציה, שיאפשר לו לזקוף קומה וליטול חלק משמעותי בתהליך המתגבש. אני קוראת לממשלה לא למסמס את ההזדמנות ההיסטורית. תנו למורים את האפשרות לזקוף את גבם. העניקו להם שכר הולם וכבוד, וכך תרתמו אותם לאתגר - שיפור מערכת החינוך, העצמתה והעצמת החברה כולה.

הכותבת היא מורה ומחנכת.
תאריך:  12/12/2007   |   עודכן:  12/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המורים רוצים לזקוף קומה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא הבנתי.כשמקבלים כסף נעשים ל"ת
מוכשרים?  |  12/12/07 11:12
 
- כן!
ערן ס  |  13/12/07 03:38
2
זקיפות קומה למורים
מיריש  |  13/12/07 00:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן מנחם
אין סימנים שהממשל האמריקני הנוכחי שינה את גישתו הבסיסית כלפי סוריה למרות השתתפותה בוועידת אנאפוליס. מבחינתו סוריה רק מנסה להרוויח זמן
ראובן לייב
המסעדה האיטלקית הוותיקה של הרצליה פיתוח היא העתק של המטבח הטוסקני במיטבו
שלמה אידן
במהלך אירועי קבר יוסף, התקשר שאול מופז לישראל חסון, וביקש ממנו לפנות לג'יבריל רג'וב ולתאם אתו פינוי שוטר משמר-הגבול הפצוע מדחאת יוסוף. חסון התפרץ על מופז - לא בעניין הפצוע, אלא על שאינו פועל "להורדת גובה הלהבות". לא ברור, אם בתום השיחה טרח חבר-הכנסת להתקשר לגיבריל רג'וב כדי לבקש ממנו לאפשר לפנות את הפצוע ממתחם הקבר - זאת הוא לא סיפר
אביבית שוויקי
בתרבויות קדומות נהגו לקיים בימים אלה חגיגות וטקסים לגירוש החושך באמצעות אבוקות ולפידים    הסיפור על האדם הראשון ופחדו מהאור מבטא יפה את התחושות הראשוניות ביותר שאותם חשו בני האדם עם רדת החשכה או בעונות התמעטות האור
אורית סופר
במהלך ההיסטוריה, בוץ ועלים היו החומרים הראשונים ששימשו לכיסוי הפצע ולעצירת הדימום    במאה הראשונה לספירה, הצבא הרומאי פיתח בתי חולים, שם טופלו פצועים מהקרבות בחבישות ספוגיות טבולות בחומץ    בתקופת הרנסאנס כבר השתמשו באבק שריפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il