X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדינת ישראל איננה זקוקה להנצחת המחטף לפיו שופטי העליון גם ממנים את עצמם, וגם אחראים לדמותה האידאולוגית של המדינה, מצב שאיננו קיים בשום מקום בעולם
▪  ▪  ▪

רה"מ הודיע בפתיחת מושב הכנסת, כי בכוונתו להביא לחקיקת חוקה. גם יושב-ראש ועדת חוקה, הפרופ' מנחם בן-ששון, הודיע כי יניח על שולחן הכנסת בתוך כשנה הצעה לחוקה בהסכמה.
חוקה בהסכמה הנה רעיון מבורך ויש מקום להסדיר את יחסי הרשויות שהתערערו בשנים האחרונות. אולם, אין ישראל זקוקה לאירוע מכונן וכל העקרונות הבסיסיים לאורם הוקמה המדינה מופיעים כבר במגילת העצמאות - מסמך מכונן שזכה להסכמה טוטאלית בקרב נציגי הציבור היהודי דאז - ימין ושמאל כאחד, דתיים וחילוניים, ציונים ואנטי-ציונים, חרדים וקומוניסטים.
אין עם ישראל זכאי לאירוע מכונן לאחר שלושת אלפים שנות קיום, גם יחסיו עם המיעוטים הוגדרו כבר במגילת העצמאות שהבטיחה את עקרון השיוויון. דא עקא, שהמהלך החוקתי מובל לפחות בחלקו על-ידי גופים שעיקר עניינם הנצחת המחטף בכנסת בשנת 1992 עת שנחקק 'חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו' בהשתתפות מיעוט חברי הכנסת (31 בעד 21 נגד).
מחטף זה העצים את כוחו של ביהמ"ש על חשבונם של הרשויות האחרות באופן שהעביר את המחלוקות האידאולוגיות והערכיות המשסעות את החברה הישראלית להכרעת העליון. האחרון החל תוך אקטיביזם שיפוטי חסר תקדים, ליחס לעצמו את תפקיד קביעת "דמות המדינה וערכיה" לרבות שאלת זהותה היהודית של המדינה. בעקבות זאת נאמר למשל בפסה"ד 'קעדאן' (אותו כינה הנשיא לנדוי - פס"ד "פוסט ציוני") כי המוסדות הציונים "סיימו את תפקידם" ולא ניתן יותר להקים ישוב יהודי בתחומי מדינת ישראל.
קביעות פוליטיות מאין אלו בצירוף מלחמת חורמה של ראשי מערכת המשפט בכל שינוי מוצע בסמכויות שנטלו לעצמם, כמו גם ההתנגדות הגורפת לכל שינוי בדרך בחירת השופטים, גרמו למשבר אמון במערכת המשפט ולעימות קשה עם הכנסת. ראה למשל מאמרו של השופט (בדימ.) זמיר "הזמנה לשרירות שלטונית" (מעריב 14.11.2007) - שם מלין השופט על פרידמן כי לא קיים דיון ציבורי טרם שהציע לתקן מעט את האנומליה שנוצרה. אפשר לחשוב שהמחטף בשנת 1992 היה מלווה בדיון ציבורי כלשהו, רחמנא ליצלן...
דומה כי הצעות לחוקה ברוח הצעת המכון הישראלי לדמוקרטיה, למשל, עיקרן לגיטימציה למחטף של 1992 שבו הפכה מדינת ישראל ללא כל אירוע מכונן ממדינה יהודית שמשטרה דמוקרטי, כמפורט במגילת העצמאות למדינה "יהודית ודמוקרטית", כאשר העליון נוטל לעצמו את הזכות לישב את ה-"סתירה" בין ערכים אלו. בכך דימה העליון את ישראל הדמוקרטית בשנות ה-90 של המאה העשרים, לארה"ב בשנת 1803 - אומה חקלאית של כ-4 מיליון תושבים כרבע מהם עבדים משוללי כל זכויות, בקרב השאר כמחצית נשים משוללות זכויות והיתרה גברים לבנים, מהם רק בעלי הרכוש בעלי זכות הצבעה.
מהלך של 'חוקה בהסכמה' חייב לתקן את העיוותים שיצר המחטף של 1992 ומחייב דיון ציבורי עמוק הן בדרך מינוי השופטים והן בסמכויות בית המשפט העליון, לרבות הזכות לחזור ולדון בהחלטות בג"צ בכנסת (override) כפי שמציע השר פרידמן.
מדינת ישראל איננה זקוקה להנצחת המחטף לפיו שופטי העליון גם ממנים את עצמם, וגם אחראים לדמותה האידאולוגית של המדינה, מצב שאיננו קיים בשום מקום בעולם. אם זו כל מטרת הדיון החוקתי, עדיף לדחות אותו למועד אחר ולא להסתפק באחיזת עיניים. מאז הקמתה התקיימה ישראל ללא חוקה ועמדה בהצלחה במבחנים קשים ביותר כפי שאף דמוקרטיה לא עמדה בהם, ואין מה להתבייש בכך.

הכותב הוא חבר הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  17/12/2007   |   עודכן:  17/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
די במחטף אחד
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
חוק שימור הגילדה
ע. סובול  |  17/12/07 11:50
 
- אפשר לחשוב שאם אתה היית
פ.צ.  |  18/12/07 11:51
2
בית המשפט ברח מהציבור והצדק..
הצדק האבוד  |  17/12/07 17:07
3
בריל -כמו תמיד דברי טעם של
עו"דיראון פסטינגר  |  17/12/07 18:25
4
הפחתה של דמי חבר בשני אחוז ???
גיארון הקשקשן  |  18/12/07 12:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד דב אבן-אור
על כל אזרח יהודי החש חיבור לעם היהודי ולמורשתו - להחליט כי הוא יוצא מתוך הקונכייה בה חי עד כה!קרי - הקדשת זמן למפגני התנגדות לשלטון
גרשון אקשטיין
ייתכן שהממשלה תגיע בעתיד הקרוב להסדר קבע גורלי עם הפלשתינים. מקרה כזה יחייב משאל עם, שיש להיערך אליו כבר כעת
חיים בן חיים
כל מערכת החיים היום יומית מושפעת ונקבעת ע"י נבחרי הציבור והעומד בראשם, ראש העיריה! מכך, שאין צורך להוסיף למידת החשיבות והרצינות של בחירות מוניציפאליות
מרינה שולמן
הסינים מתייחסים אל הגורל כאל מסע לשדרוג הנשמה. כדי לשדרג, צריך לעבור שלבים וללמוד מהם לקחים, ללמוד מכל מצב ולהחכים ממנו
אפרי הלפרין
סוף סוף שם ערוץ 10 קץ לתוכנית הנמוכה והנבובה, "מועצת החכמים" - הזדמנות פז לשיקום מעמדה של העיתונות בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il