X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי שהיתה לו הרגשה כי מערכת הבחירות בארה"ב נכנסה להילוך גבוה, מוקדם מאוד, לא טעה. מצב זה נגרם בגלל התחושה הכללית שממשל בוש כבר סיים את תפקידו
▪  ▪  ▪
קלינטון. רוח רעננה

בשלישי בינואר מתחילים הפריימריז בארה"ב, הסיבוב הראשון יערך במדינת איווה. לאחר מכן שתי המפלגות יערכו סיבובי הצבעה ברחבי ארה"ב, בכדי לבחור את מועמדם אשר יוביל אותם בבחירות בנובמבר 2008 ,לתפקיד נשיא ארה"ב. הנשיא הנבחר יושבע ויכנס לתפקידו רק בינואר 2009.
מי שהיתה לו הרגשה כי מערכת הבחירות בארה"ב נכנסה להילוך גבוה, מוקדם מאוד, לא טעה. מצב זה נגרם בגלל התחושה הכללית שממשל בוש כבר סיים את תפקידו. רבים מרגישים כי הממשל הפך ל"ברווז צולע" לאחר התבוסה בבחירות לקונגרס ב-2006. ברקע יש הרגשה קשה בכל הקשור להתנהלות המערכה בעירק. הדברים הללו כמובן מצטרפים לעובדה שהנשיא בוש לא יכול להתמודד בשלישית.
אם נחבר את כל הגורמים הללו יחדיו, נבין את אשר אמריקה אומרת: "ממשל בוש סיים את תפקידו". את זאת הבינו גם המפלגות והמאבק על הנשיאות הבאה יצא לדרך מוקדם מהצפוי.
בדרך כלל תהליך בחירת המועמדים של המפלגות אינו הקרב המרכזי. נראה שהפעם הדרך לנשיאות תעביר את המועמדים דרך הוויה דה לה רוזה. הקרב המפלגתי המוקדם מבטיח (לפי מה שנראה כרגע) להיות חם, גועש ומלא ביצרים. השאלה הגדולה היא: האם המועמדים שינצחו במפלגות יצאו "חבולים ומדממים"? או האם ההתמודדות תעניק למי מהם עוצמה ומנהיגות אשר תכריע גם את המערכה ברמה הלאומית לנשיאות?
המפלגה הדמוקרטית מציגה רעננות וחדשנות, לראשונה אישה, הסנטורית הילרי קלינטון, כמועמדת מובילה. מולה מתייצב מועמד ממוצא אפרו-אמריקני הסנטור ברק אובמה. זו אינה הפעם הראשונה שמועמד אפרו-אמריקני מתמודד. אלא שהפעם הוא נראה כבעל סיכוי אמיתי ומכניס רוח צעירה וחדשנית לקמפיין הדמוקרטי.
מתמודד מוביל שלישי במפלגה הוא הסנטור לשעבר ג'ון אדווארס, מי שהיה מועמד לתפקיד סגן הנשיא בבחירות הקודמות, וזכה לשבחים ואהדה רבה בכלל הציבור האמריקני.
הקרב מתחיל אם כן באיווה, ועל התפקיד מסתערים תשעה מועמדים. בסקרים ברמה הארצית נראה כי הסנטורית קלינטון מובילה בהפרשים גדולים של כ-18 אחוז בממוצע, על הסנטור אובמה. בפועל לא הסקרים ברמה הארצית הם אשר יקבעו את גורל הפריימריז, אלא הבחירות הפנימיות בכל מדינה בפני עצמה. באיווה שיטת הבחירות היא על-ידי ועידות מפלגה מקומיות (caucus) אשר עורכות דיונים ולאחר מכן, הצבעות על המועמדים. זהו תהליך שלוקח זמן, לכן יש חשיבות מכרעת בכל הקשור לארגון והבאת בעלי זכות ההצבעה ביום זה. לסנטורית קלינטון יש יתרון בצד הזה שכן היא נהנית מתמיכה בעיקר אצל המבוגרים. הללו בעלי מודעות פוליטית גבוהה יותר מהצעירים ושיעור ההשתתפות שלהם בתהליך הזה גבוהה יחסית. לעומתה, אובמה מקבל את מרבית תמיכתו מקרב הצעירים, אולם, הבעיה המרכזית היא שאחוז ההצבעה שלהם נמוך ולכן בכדי להצליח ארגון יום הבחירות הוא קריטי עבורו.
בסקרים פנימיים במדינת איווה רואים כי הקרב הוא תלת ראשי, אובמה, קלינטון ואדוורדס. הילרי שהובילה עד לפני חודש, כעת בפיגור של כשלושה אחוזים ועומדת על 26%, מאובמה (29%), אדוורדס (21%). כרגע המירוץ באיווה פתוח לחלוטין. המנצח כאן יזכה במומנטום חשוב ביותר לקראת ההתמודדות הבאה שתהיה בשמיני לינואר בניו-המפשייר.
במידה וקלינטון תנצח בהתמודדויות הראשונות הסיפור יהיה גמור די מהר גם בשאר המדינה. אולם במידה ואובמה או אדוורדס יפתיעו וינצחו בהתמודדויות הראשונות, אז כמו שאמריקה אוהבת, יתחיל כאן סיפור סינדרלה והמומנטום יכריע בסופו של דבר מי ינצח.
שלושת המועמדים הללו מכניסים רוח רעננה והתלהבות גדולה למפלגה למודת הסבל בשנים האחרונות. ההצלחה בבחירות האחרונות לקונגרס (2006) סימנו את לידתה מחדש של המפלגה ואת חזרתה למרכז הבמה הפוליטית בארה"ב. המשבר הפנימי שפקד אותם לאחר ממשל קלינטון עבר, כעת הם מפלגה עם חיוניות ואופטימיות לקראת המערכה המכריעה בנובמבר הקרוב. הדמוקרטים מאמינים כי יש להם יותר ממועמד אחד, המסוגל לנצח את יריביהם הרפובליקנים. אבל אליה וקוץ בה, הם עלולים לגלות שדווקא זה עלול להיות בעוכריהם ולנפץ את התקוות הגדולות. בכדאי לנצח את הרפובליקנים הם יצטרכו לבחור מנהיג אחד, אשר כולם יוכלו להתלכד סביבו.

הכותב הוא יועצו הפוליטי של ח"כ ד"ר יובל שטייניץ.
תאריך:  18/12/2007   |   עודכן:  18/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ברק אובמה / Barack Obama
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המפלגה הדמוקרטית מתחדשת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה לכתבה
החד צדדית  |  18/12/07 23:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גדי גולן
אותם אלו אשר עם פרוץ המלחמה, התייצבו ביחידותיהם ונטלו חלק פעיל במערכה על כל מוראותיה. הם אלו אשר בזכותם, כולנו חיים כאן היום ויש לנו הן כפרטים והן כאומה את כל הנכסים והממון אשר צברנו. אלו אשר התיצבו ראשונים אז, זכאים על-פי כל קנה מידה לקבל מאיתנו ראשונים את כל העזרה היום
ד"ר אודי פרישמן
ההוראות החדשות אותן הוציא המפקח על הביטוח באוצר ידין ענתבי מסדירות את מימון התרופות בפוליסות הבריאות הפרטיות וסוגרות כמה "חורים" מהם נהגו חברות הביטוח לחמוק עד עתה ללא פגע. להלן הסבר להנחיות החדשות של המפקח על הביטוח אשר מנסות להבטיח שאם וכאשר תזדקקו חלילה לתרופה שלא בסל הבריאות אכן תקבלו אותה
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
רשויות המס, בגישה מקלה מבחינתן, הוציאו הוראת ביצוע, לפיה במכירת הזכויות במקרקעין יותר כניכוי גם שווי הדיירות המוגנת ליום רכישת זכויות הבעלות בניכוי המס החל עליה
דניאל בלוך
ימים שחורים עוברים עלינו בכמה מישורים
יוני בן מנחם
המנהרות הפכו ל"צינור החמצן" של הטרור ברצועת עזה ולסכנה גדולה לביטחון ישראל. על-פי דיווחי השב"כ, מדי חודש מוברחים לרצועה דרך המנהרות עשרות טונות של חומרי נפץ, טילי גראד, טילי נ"ט מתקדמים, כלי נשק שונים תחמושת ועוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il