X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנחנו עלולים להיות מותקפים על-ידי מגיפות קטלניות נוספות, מהסוג שהפתיע אותנו עד-כה, כמו איידס, סארס או אבולה
▪  ▪  ▪

"ב-30 השנים האחרונות התגלו 39 מחלות חדשות ובחמש השנים האחרונות בלבד, נרשמו קרוב ל-1,100 מגפות ברחבי העולם". כך עולה מדוח מיוחד שפרסם לאחרונה ארגון הבריאות העולמי.
על-פני מאות עמודים מגוללים מחברי הדוח את התחלואים הרבים שפוקדים ועוד עתידים לפקוד את החברה האנושית. ומה יש לרפואה המודרנית לומר בעניין? למען האמת, לא הרבה. מחברי הדוח ניסו אומנם לשדר אופטימיות בכך שקראו לו "עתיד בטוח יותר", אך עיון קצר בדוח יגלה שהעתיד שלנו אינו בטוח כלל ועיקר, להיפך. לצד התגברותן של מחלות קיימות כמו סוכרת, לב ודיכאון, מזהירים מחברי הדוח, "אנחנו עלולים להיות מותקפים על-ידי מגיפות קטלניות נוספות, מהסוג שהפתיע אותנו עד-כה, כמו איידס, סארס או אבולה".

מה זה קשור אלינו?

על-פי המקובלים, גם אנחנו, בני האדם, מהווים חלק אינטגראלי ממערכת הטבע, בדיוק כמו הדומם, הצומח והחי. ולכן גם עליו חלים כל הכללים שחלים על המערכת כולה. ובדיוק כאן, אומרים המקובלים, טמונים הסיבה והפתרון לבעיותינו.
מדי שנה מתגבר האגואיזם בחברה האנושית. האדם מנצל את הזולת, ניהנה מסבלו של האחר ובונה את עצמו על חורבנם של אחרים. ביחסו האגואיסטי, האדם סוטה מהמסלול של הטבע, מפר בשיטתיות את חוק האיזון וההדדיות ולכן "זוכה" לתגובה כואבת מצד הטבע עצמו. הרי הטבע, כדרכו, מנסה לאזן את מה שמתגלה כלא מאוזן.
על-פי הקבלה, המחלות החדשות שמתפרצות כיום הן רק אחת מצורות הביטוי לחוסר האיזון המתגבר שלנו עם הטבע. לא לחינם קבע משרד הבריאות העולמי כי המחלות הנפשיות, ובראשן דיכאון וחרדה, יתגברו ככל שהחברה שלנו תהפוך מנוכרת יותר. היחס האגואיסטי שפשה בחברה המודרנית עם השנים, חוזר אלינו כמו בומרנג מצד הטבע בדמותן של מחלות "פנימיות", רוחניות יותר.
נראה שכמות המשאבים והטכנולוגיה שנשקיע במערכות הבריאות השונות לא תפתור את בעיותינו, כפי שמעידים טובי הרופאים שכתבו את הדוח. במקום לנסות לספק פתרון לגילויים השונים של מחלותינו, הגיע הזמן להתמודד עם שורש הבעיה, עם האגו האנושי.
אין בכך כדי לומר, שממחר אנו מפסיקים לבקר אצל הרופא, אלא לצד זה, עלינו להתחיל ב"טיפול שורש". כשנבין ש"כולנו חלקים מהשלם" ונשכיל להתחבר יחד, נתאזן שוב עם הטבע וייעלמו מרבית המחלות, כי נסיר את הגורם המרכזי להן. אחדות בינינו, היא התרופה העיקרית למכותינו. כך לפחות, סוברים המקובלים.

מה עושים?

לעת עתה, הרופאים מתקשים לספק תשובה ברורה. דבר אחד בטוח, "רוב האיומים על בריאות הציבור נובעים דווקא מההתנהגות האנושית", מסכמים מחברי הדוח.
מפתיע ככל שהדבר יישמע, גם המקובלים התייחסו בחיבוריהם לתחלואים שעתידים לפקוד את האנושות במאה ה-21. בדומה לרופאים, הם קבעו כי יש לאדם תפקיד מכריע בכך, אלא שהם גם הסבירו מדוע ואף הציעו פתרון לאיום הרפואי המרחף עלינו כיום.
מחלה מוגדרת כ"הפרה של תהליך ההומיאוסטאזיס - האיזון בגופנו. כשתפקודו של תא או איבר נפגע, האיזון בגופנו מופר ולכן אנו חולים. כדי לרפא את המחלה, נוקט הגוף בכל האמצעים העומדים לרשותו על-מנת להשיב את המערכות לאיזון.
אולם פעולת השוואת הלחצים אינה מסתכמת רק בתהליכים המתרחשים בגופנו. המדע המודרני וגם המקובלים מסבירים שבטבע כולו קיים תהליך כולל של הומיאוסטאזיס. למה הכוונה?
כבר בכתבים הקדומים, מתארים המקובלים את הטבע כמערכת סגורה ואינטגראלית שכל חלקיה מצויים באיזון ובהרמוניה הדדית זה עם זה. מה שמאפשר את האיזון הקסום הזה, הם קשרי הדאגה לזולת המתקיימים בין הפרטים השונים בטבע.
פרופ' גונתר בלובל, חתן פרס נובל לפיזיולוגיה ורפואה על מחקרו בתחום התרבות התאים, התראיין לאחרונה לעיתון "קבלה לעם" וציין שגם המדע סובר שעקרון ההדדיות הוא המפתח לקיומה של כל מערכת בטבע. "הדוגמא הטובה ביותר לכך", אמר בלובל, "הם תאים בגוף חי. התאים מתחברים זה לזה על-ידי נתינה הדדית למען הגוף כולו. כל תא מקבל את הדרוש לקיומו, ובכל יתר כוחותיו דואג לכללוּת הגוף".
למעשה, בכל הדרגות בטבע פועל הפרט לטובת הכלל שאליו הוא שייך, ובכך הוא מוצא את שלמותו. האיזון ההדדי העדין, הוא זה שמאפשר את החיים ועליו מושתתות כל המערכות בטבע. לעומת זאת, כאשר פרט מסוים מפר את האיזון שבטבע, מיד מתגייס הטבע כולו כדי להשוות את הלחצים ולהשיב את האיזון שהופר. כך קורה למשל, כשהלחץ הפנימי במעמקי האדמה הולך וגובר והקליפה החיצונית של כדור הארץ כבר איננה מסוגלת לאזן אותו. במקרה כזה, הר הגעש מתפרץ.

אתר האינטרנט קבלה לעם
מחבר המאמר הינו עורך המשנה של העיתון והמגזין "קבלה לעם", עמית מחקר במכון למחקר ע"ש הרב אשלג, דוקטורנט במדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב - תחום התמחות: קבלת המאה ה-20
תאריך:  25/12/2007   |   עודכן:  25/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
האם הענקת הרשאה לשימוש במקרקעין כבר רשות הינה עסקה החייבת לצורך חוק מיסוי מקרקעין? כאשר מדובר במקרקעי מינהל, התשובה הינה חיובית מכח החוק. לאחרונה ניתן פסק דין בו הוכרה זכות במקרקעין גם בהרשאה אחרת
אבינועם מגן
לקראת סיום חקיקת הרפורמה בשוק הגז אשר תובא בימים הקרובים לקריאה שנייה ושלישית, מרענן אבינועם מגן, פעיל צרכני ומי שהנהיג במשך שנים את "מרד צרכני הגז", את הטיפים והעצות לצרכן - כיצד ניתן לשלם פחות - בעקבות הרפורמה
עו"ד משה גולדבלט
העובדה שכל צעד צבאי או אפילו מדיני אופרטיבי עלול להיבחן בבג"צ, עוד בטרם בוצע, יוצרת מציאות שאי אפשר לתפקד עמה ואסור להשלים אתה
יוסי אחימאיר
הננו-טכנולוגיה מזכירה לכל, כי ישראל היא לא רק שביתות. ישראל היא לא רק אלימות. ישראל היא לא רק טרור פלשתיני. ישראל היא לא רק עוני ואבטלה, קיטורים ודאגות. ישראל היא גם מדינה עם פוטנציאל עצום, שלפחות בתחום המדעי, המתנהל בחדרי חדרים של מעבדות ומוסדות נעלמים, היא בין מובילות הקידמה האנושית ומצדיקה את היותה אור לגויים
יאיר תיבון
ביהמ"ש העליון העביר מסר תומך לשופטת רבקה מקייס: המשיכי להתעלל באבות!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il