X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחקר שנערך לאחרונה מגלה כי איתור רכב משומש שאינו מליסינג/השכרה או מסוחר מפוקפק הינו משימה בלתי אפשרית. הצעת חוק חדשה של ח"כ גלעד ארדן מציעה גילוי של היסטוריית הרכב לכל רוכש פוטנציאלי. סוף לקומבינות?
▪  ▪  ▪

מעוניינים לרכוש רכב משומש? פרטי? רצוי עם קילומטראז' נמוך ואולי מרופא? מסתבר שזוהי משימה כמעט בלתי אפשרית. למעט רכבים הנמכרים על-ידי חברות, מגרשי רכב וסוחרים מורשים, רוב הרכבים נמכרים בדרכים אחרות - על-ידי 'חאפרים' או מתווכי רכב לא מורשים וזאת באמצעות מודעות בעיתונים, באתרי האינטרנט, במגרשים מפוקפקים ותוך הסתרת פרטי הרכב מהקונה.
מספר כלי הרכב המשומשים המחליפים ידיים במדינת ישראל גדל בכ-100 אלף כלי רכב, מדי שנה, באופן עקבי. על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-600 אלף (!) כלי רכב משומשים החליפו ידיים בשנה האחרונה, רובם כלי רכב פרטיים. במילים אחרות, כרבע מכלל המכוניות הנעות על כבישי מחליפות ידיים מדי שנה. להיקפה של תופעת הליסינג תרומה גדולה בעלייה זו.
האם ניתן למצוא רכב משומש מאדם פרטי?
מחקר שנערך לאחרונה על-ידי פורום ארגוני הרכב בישראל, מצביעה על כך כי 75% ממודעות המכירה בלוחות ובאתרי האינטרנט הינם של סוחרי רכב. מרביתם מתווכים לא מורשים. הם כמובן אינן מזדהים ככאלו ויעשו הכל כדי להסתיר את עובדה זו ואת מצבו האמיתי של הרכב.
עיון בלוחות הרכב ובמספר אתרי אינטרנט לתחום זה, דוגמת: yad2, winwin, focusnet, ואחרים, מוביל למסקנה הפשוטה: כמעט בלתי אפשרי למצוא רכב פרטי מבעלות פרטית שאינו רכב ליסינג/השכרה או אדם פרטי המוכר את הרכב - ואינו סוחר במסווה.
מומחים בענף הרכב טוענים כי היחס בין סוחרי רכב מורשים לבין ה'חאפרים' עומד על 1:10. כלומר, על כ-120 הסוחרים המורשים במדינה קיימים כ-1,200 מתווכים לא חוקיים המוכרים מכוניות שאינן רשומות על שמם.
איך נזהה סוחר רכב שהולך למכור לנו גרוטאה?
  • בשיחת הטלפון הראשונה המוכר יקמץ בפרטים שהוא מספק על הרכב.
  • השאלה הראשונה שלנו צריכה להיות: מי הבעלים הנוכחי של הרכב ומי בעליו הקודמים (אם זה רכב בעל יותר מיד אחת)? אם זהו סוחר, הרכב אף פעם לא יהיה רשום על שמו (מכיוון שהרכב 'יאבד' יד אחת). כמעט תמיד הוא רק "עוזר" לאמא, האחות מלונדון, השכנה האילמת וכו'...
  • יש לחדד שוב ולשאול אם הרכב הינו רכב לשעבר מחברת ליסינג/השכרה/חברה פרטית? או שימש מורה נהיגה/את הצבא/ הממשלה/מינהל הרכב. המוכר לא יציין את העובדה הקטנה הזו (ששווה לכם הורדה משמעותית במחיר הרכב) מיוזמתו האישית או שיציין זאת כעובדה זניחה.
  • אם המוכר טוען שהרכב בבעלותו, שאלו אותו היכן טופל הרכב, שם המוסך? ואם יש לרכב ספר טיפולים מסודר.
  • במפגש ראשון עם המוכר בקשו תעודת זהות ורישיון רכב והשוו את הפרטים.
  • אם כבר לקחתם את הרכב לבדיקה - בחרו אתם את מכון הרישוי או לכו למוסך אותו אתם מכירים ועליו אתם סומכים שיבדוק את הרכב.
  • כאשר הבוחן מסביר לכם על תוצאות הבדיקה, שאלו שאלות לגבי משמעות הליקויים בכל סעיף בטופס הבדיקה. זהו טופס אחיד המונפק על-ידי משרד התחבורה וקיים בכל מכון בדיקה חוקי. שימו לב במיוחד למשפטים לא ברורים כמו: "המנוע יחזיק עוד שנה-שנתיים" (המנוע גמור) או קיימת פגיעה שולית בקצה השילדה ( פגיעה בשילדה המשפיע על ערך ובטיחות הרכב).
  • גם אם הבדיקה יוצאת "מצויינת" ומכיוון שאינכם אנשי מקצוע, טרם קניית הרכב - גשו עם טופס הבדיקה למוסך לווידוא נוסף וקבלת הצעת מחיר על תיקון ליקויים שתמיד קיימים ברכב משומש (מה שבדר"כ במוסך הקבוע שלכם לא יעלה כסף).
  • בכל שלב שהוא אם לא קיבלתם תשובות ברורות או מתחמקות - ותרו על העסקה ללא היסוס.
יש תקווה?
לאחרונה נערך דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת החוק של ח"כ גלעד ארדן, בנושא הגילוי הנאות בעסקות מכר רכב. בבסיסה, חובת גילוי של היסטוריית הרכב, לרבות תאונות קשות, קילומטראז' והיסטוריית הטיפולים של הרכב. אלו, עד כה, אינם זמינים לרוכשי רכב פוטנציאליים, אך בדיעבד זמינים לחלוטין, וללא כל עלות, לחברות הביטוח, המסתמכות עליו בקביעת תעריפי פרמיית הביטוח של לקוחותיהן (באדיבות משרד התחבורה).
בניגוד לחברות הביטוח, הרי האזרח ה-"קטן" נאלץ להסתמך, כאשר הוא בא לרכוש רכב, אך ורק על נכונות מוכר הרכב לחשוף בפניו את עברו של הרכב ו/או על בדיקות במכוני רישוי, אשר גם ביחס אליהן רבים התוהו והיעדר המקצועיות.
לנו נותר לקוות כי הצעה זו, אם תעבור את התנגדותם העיקשת (והתמוהה) של משרד התחבורה ואת זו (הלא תמוהה בכלל) של חברות הליסינג, תסייע בהסדרת השוק הפרוע של עסקות מכר הרכב.

הכותב הינו דובר פורום ארגוני הרכב בישראל.
תאריך:  21/01/2008   |   עודכן:  01/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יד ראשונה מרופא
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד
יניב בכר  |  21/01/08 11:50
2
רכב מיש ראשונה
MAJER  |  29/01/08 17:28
3
רכב מרופא
לוי יעקב  |  7/02/08 22:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארז בן ארי
אם ספקי האינטרנט לא יגדילו את ההשקעות המתוכננות בהרחבת תשתיות, אנו צפויים לעמוד בפניו של פקק תנועה בינלאומי
יבשם עזגד
עוזי כהן 2008-1952
אביתר בן-צדף
דניאל ברנבוים קיבל דרכון פלשתיני, כדי להמשיך להציק למדינת ישראל    הוא משרת שנים רבות את התעמולה הפלשתינית - כמו הרבה ישראלים והרבה יורדים    "ברית שלום" ניצחה לבסוף    העלית הישראלית איבדה את האמונה בקיום מדינה יהודית בארץ-ישראל. היא עושה לביתה מתוך שכנוע, כי אין עתיד למדינה, ואפילו משתפת פעולה עם האויב בזמן מלחמה    בגולת אירופה קראו היהודים למתרפסים כמו ברנבוים, "יהודי 'מה-יפית'"
ד"ר יובל ברנדשטטר
ראש ממשלת ישראל איננו יודע מה לעשות חוץ מלסמוך על חסדי שמיים. לראש ממשלת ישראל אין צבא, אין עוצמה, אין חיל אוויר, אין אונים, אין עצה, אין תבונה, אין עצה, אין תושייה, והוא איננו מוכן לספק את הסחורה היחידה שיש לו למכור כראש ממשלה של מדינה ריבונית: ביטחון
יוסי עבדי
הפלשתינים מנסים להחדיר לשטחים חומרי נפץ במסווה של "ציוד הומאניטארי"    ישראל עולה על 'התרגיל' - וחושפת את היוזמה    ומה אנחנו עושים עם זה? כלום. שום דבר    בצה"ל ובמשרד החוץ בחרו לשתוק    שוב: הכישלון ההסברתי המוכר    מבולבלים? גם אנחנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il