סגירתו של נמל התעופה בן-גוריון לפני כחודש, למשך יום וחצי כתוצאה מזיהום שהתגלה בדלק המטוסים ועתירות של אזרחים מערי המרכז לבג"ץ נגד מפגעי רעש של נתב"ג בשעות הלילה, הביא את ראש הממשלה "לדפוק על השולחן" ולהאיץ בשר התחבורה לקבל החלטה סופית לגבי מיקום שדה התעופה הבינלאומי המשלים לנתב"ג - כך טוענים ראשי המאבק נגד הקמת השדה הבינלאומי במגידו, שלהערכתם ההחלטה עומדת להתקבל בתוך מספר שבועות.
לאחר בדיקות של
משרד התחבורה, נותרו שתי חלופות להחלטה: שדה נבטים בדרום או מנחת מגידו בעמק יזרעאל.
בעקבות הערכה זו, ערך מטה המאבק מפגש ציבורי פתוח בקיבוץ משמר העמק, בהשתתפות עשרות מתושבי האזור, והתקבלה ההחלטה להגביר את המאבק הציבורי נגד הקמת שדה התעופה הבינ"ל באזור מגידו.
בין השאר התקיים הבוקר (יום ו', 8.7.11), מסע מחאה מוטורי: כ-130 מכוניות משולטות כנגד תוכנית מגידו יצאו ממנחת מגידו דרך עפולה, צומת עדשים, נהלל, יקנעם וחזרה למגידו.
המטה קרא לכל תושבי העמק "להציף" את משרדי ראש הממשלה ושר התחבורה במכתבי התנגדות. כמו-כן נתלו שלטים בכניסה ליישובים ונשלחו ציורי ילדים לראש הממשלה ולשר הביטחון.
ב-28 ביוני, בקיבוץ עין השופט, התקיים חבר-דיון בנושא שדה התעופה נתב"ג 2 בהשתתפות אלוף (מיל.) גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית וראשי מטה המאבק. מסקירת בעלי העניין בחבר הדיון עולה התמונה הבאה:
- רשויות התכנון האזרחי ושר התחבורה מעדיפים את החלופה הדרומית ואף נתנו לכך פרסום פומבי. שר התחבורה מציין בנימוקיו להעדפת החלופה הדרומית את היתרונות הכלכליים של פיתוח הפריפריה בדרום, שימוש באדמות שוליות ואת ההתנגדות הנמרצת של תושבי עמק יזרעאל להקמת שדה נוסף באזורם.
- הצבא מתנגד לחלופה הדרומית בכל תוקף ועוצר בינתיים קבלת החלטה הסופית בכיוון זה.
- המועצות האזוריות יזרעאל ומגידו מתנגדות להקמת השדה ופועלות מול המערכת הפוליטית.
- בדרום מתארגנים ראשי רשויות לתבוע את הקמת השדה בנבטים.
- ארגונים ירוקים תומכים גם הם בחלופה זו ופועלים מול הממשלה בערוצים משלהם.
המאבק נגד הקמת שדה התעופה הבינ"ל במגידו, החל לפני כשנתיים וחצי, לאחר שנודע כי "ועדת בודינגר", בראשות האלוף הרצל בודינגר, מפקד חיל האוויר לשעבר, שהוקמה בשנת 2008 ע"י שר התחבורה דאז,
שאול מופז, המליצה להקים שדה תעופה בינ"ל משלים לנמל התעופה בן-גוריון באזור מנחת מגידו, נוכח הערכה כי תנועת הנוסעים צפויה להכפיל עצמה ב-20 השנה הקרובות. הוקם מטה מאבק, בראשו עומדים: ניצב (בדימוס) אליק רון מתל עדשים, גדעון פורת יו"ר מפלגת הירוקים בעפולה ומיקי ליפשיץ, מנהל בעבר בחברה להגנת הטבע ובמשרד להגנת הסביבה.
נערכו ברחבי האזור כינוסי הסברה שבהם הוצגו חוות דעת מעמיקות של אנשי מקצוע, לפיהם הקמת השדה והתשתית הנלווית אליו ובה כבישים רחבים, מחלפים, מחסני-ענק, האנגרים וכמובן רעש המטוסים, יפגעו קשה באיכות החיים של תושבי האזור וגם בטבע ובנוף, שכן רעש המטוסים, התאורה הנרחבת, הבינוי והפיתוח המסיבי סביב שדה התעופה יבריחו בעלי-חיים ויפגעו בצמחיה, כמו-כן תהיה פגיעה בלתי הפיכה בעתודות קרקע חקלאית מהטובות במדינה ופגיעה במורשת ההיסטורית המפוארת הקשורה לעמק יזרעאל.
בקרוב כנראה נדע אם העמק הוא חלום או יהפוך לאסון.