הסופר א.ב. יהושע פרסם מאמר שעניינו פינוי המאחזים הבלתי חוקיים ביהודה ושומרון. המאמר, משום מה, פורסם דווקא בעיתון... איטלקי. אומנם לא קראתי את המאמר, אבל יצא לי לשמוע כמה מדבריו ואמונותיו של הסופר המשובח בריאיון שהעניק לאיילה חסון ב"קול ישראל" (רשת ב').
הסופר יהושע הוא איש כלבבי, שהשקפת עולמו קרובה אלי מאוד ואף משיקה לזו שלי בהרבה נקודות. גם דבריו בגנות המאחזים הלא חוקיים, ודרישתו שממשלת ישראל תפנה אותם מקובלת עלי. אבל, וכאן ההסתייגות שלי.
מאחזים בלתי חוקיים הם מאחזים בלתי חוקיים כמו כל דבר לא חוקי, ולכן צריך להסיר אותם. וככל שנקדים כך ייטב, אחרת מאחז לא חוקי יהפוך להתנחלות של תימהוניים, שתהפוך "להתיישבות" כלשון המתנחלים, ומשם הדרך "ליישוב קבע" בלב לבה של אוכלוסיה ערבית (ולרוב עוינת) מאוד קצרה. וכן הלאה וכן הלאה.
אלא מה, נשגב מבינתי מדוע הסופר יהושע, שסופסוף קיבל במה תקשורתית אירופית-ים תיכונית להביע את דעתו, מצא לנכון, מכל הנושאים בעולם, לכתוב דווקא על המאחזים הבלתי חוקיים בישראל? וכי חסרים נושאים? האם לא יכול היה לכתוב על העדר תנועות כמו "שלום עכשיו" במדינות ערב? ומה רע בלכתוב על החרם התרבותי המוטל עלינו ע"י מדינות ערביות עמן יש לנו הסכמי שלום (מצרים וירדן)? והאם העובדה שמנהיגים ערביים מתעלמים מדיפלומטים ישראלים, למשל בפגישות אקראיות במסדרונות האו"ם, או מסרבים להתראיין לתקשורת בארץ - איננה עילה למאמר? ואני כבר לא מדבר על כתיבת מאמרים בגנות סירובם של ערבים ללחוץ ידי פוליטיקאים ישראלים, מה שמעיד על שנאה תהומית מחד ועל רצון לקבל "חלק" את מה שלא הצליחו להשיג בכוח. גם לא על תנאים מוקדמים (נסיגה לגבולות 67', החזרת כל רמת הגולן, חלוקת ירושלים וכו') שהם מציבים לפני כל ועידת שלום ופתיחת מו"מ לשלום.
אז זהו, שאני בטוח שיהושע היה "מת" לכתוב מאמר על אחד הנושאים שהזכרתי לעיל, שהרי הוא איננו מזוכיסט או עוכר ישראל או בעל שנאה עצמית בשל יהדותו וישראליותו. אבל מה לעשות שבעולם הנאור והליברלי נותנים לישראלים וליהודים במה ופתחון פה רק בתנאי שהם יכתבו נגד עם ישראל, מדינת ישראל וממשלת ישראל. גם אם קוראים לאותם ישראלים א.ב. יהושע והם לא רק הומניסטים, אלא גם מציאותיים המכירים את נפש האויב. למה? כי זה בונטון שנמשך כבר למעלה משישים שנים, אפילו הרבה לפני מלחמת ששת הימים הזכורה לדיראון עולם. לכן היה על יהושע לסרב לכתוב את המאמר! בהסכמתו שיחק יהושע לידי אותם אנטי ישראלים, שלא לומר אנטישמים, והעניק להם עוד כלים וחומר נגד ישראל.
כמה חבל, כמה עצוב, כמה תמוה.