X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשיה אפלה: כך פרח שוק הבשר היהודי בין מזרח-אירופה לדרום-אמריקה שלושה ספרים אותנטיים מגוללים את סיפורן העגום של רבבות נשים יהודיות שמצאו את עצמן עוסקות בזנות
▪  ▪  ▪

במשך כמאה שנים תמימות - ממחצית המאה ה-19 עד אמצע המאה ה-20 - הוגלו, בחשאי, עשרות-אלפי נשים יהודיות, ממזרח-אירופה לארגנטינה, כדי לעסוק שם בזנות. על סחר הנשים הזה פרס את חסותו ארגון הסרסורים היהודים, שנשא את השם "צבי מגדל".
מצבן הכלכלי הירוד של הקהילות היהודיות במזרח-אירופה הוא שהפך את הנערה היהודיה לטרף קל לסוחרים, שהבטיחו לצעירות מוצא מחיי העוני של השטעטעל, באמתלה של שידוך כשר ליהודי אמיד בבואנוס-איירס, או עבודה כמטפלת במשפחה יהודית בבירת-ארגנטינה.
הפולניה
את סיפור הנוכלות והרמייה הזה מגולל, לראשונה, הספר "הפולניה", בשפה הספרדית, פרי-עטה של הסופרת היהודיה-ארגנטינאית, מירטה שלום. זמן קצר לאחר פירסומו, הפך הספר האותנטי והמרתק על העולם התחתון של בואנוס איירס, שבין שתי מלחמות העולם, לרב-מכר ברחבי ארגנטינה כולה.
מאחורי כינוייה של "הפולניה" מסתתר שמה המלא של גיבורת הספר, רחל ליברמן, המגוללת את סיפורה של חבורת הגנגסטרים היהודים, שהבריחו נשים יהודיות מפולין לבואנוס איירס, באמתלה שידאגו להן לפרנסה מכובדת, כשלמעשה הן נשלחו היישר לשוק הזנות.
הספר, שעדיין לא תורגם לעברית, הפך במהרה לרב-מכר גם בקרב האוכלוסיה הלא-יהודית בארגנטינה. מתוארות בו, לפרטי-פרטים, דמויותיהן הססגוניות של הנשים, המופיעות בכינוייהן המקצועיים ובשיטות עבודתן, ויחד עימן מתפרסמים גם שמותיהם המפורשים של הסרסורים שניהלו את שוק הבשר הזה.
מעשה בטבעת
ואריאציה על אותו נושא הוא ספרו של הסופר הישראלי, אילן שיינפלד, "מעשה בטבעת", שראה אור מאוחר יותר. בספר הזה, שמקורו בעברית, חושפת אספרנסה גנץ בפני בתה סוד נוראי: היא, אמה וסבתה היו זונות יהודיות! חייהן נכרכו בטבעת-כשפים, שהועברה מדור לדור, מאם לבתה, ושהתגלגלה מדנציג שבפולין ועד לבואנוס איירס. הטבעת נוצקה בידי צורף בעל סוד, כסגולה לריפוי מחלת הנפילה, והפכה למוקד של עימות מר בין שתי משפחות, כשהיא בולעת לתוכה חיים שלמים.
מאגיה יהודית, תשוקה ואובססיה, נמזגו כאן לספר עשיר וסוחף, כשתוך כך מתגלה שחברי ארגון הסרסורים "צבי מגדל" אספו אלפי צעירות יהודיות ממרכז-אירופה, סחרו בהן במכירות פומביות, וכלאו אותן בבתי-בושת לשארית חייהן. בשיא-פעילותו שלט הארגון במאות "בתים", ואף הקים בית-קברות ובית-כנסת, תוך שהוא צובר עוצמה כלכלית ופוליטית אדירה. מסתבר שהקהילה היהודית נבוכה מקיומם של בתי הזונות בקירבה, הפנתה עורף לצעירות האומללות, ועשתה הכל כדי למחוק את הפרשה האומללה מן הזיכרון הסלקטיבי.
בגופן ובנפשן
בספר השלישי, "בגופן ובנפשם", פרי-עטה של איזבל וינסנט (תורגם לעברית על-ידי חנה עמית), מובא סיפורן הטרגי של שלוש נשים יהודיות, שנמכרו לזנות בבואנוס איירס. הספר מתחקה אחר הצד האפל של גל ההגירה הגדול ששטף את מזרח-אירופה, דרך סיפורן של שלוש נשים: סופיה חאמיס, שנישאה בגיל 13 לסרסור אייזיק בורובסקי, ונאלצה לעבוד עבורו בזנות, גם בשעה שהיתה בהריון; רבקה פרידמן, שעמדה בראש אגודה שייסדו הזונות היהודיות של בואנוס-איירס, ושביקשה להבטיח להן קבורה יהודית נאותה; ורחל ליברמן, שבעקבות דיווחיה עצרה המשטרה מאות מאנשי הארגון והחישה את התמוטטותו.
העדויות שמביאה המחברת על אטימות הסוחרים לסבלן של הנערות, האדישות ושיתוף הפעולה של הקהילות היהודיות במזרח-אירופה ובארגנטינה, והעובדה שהתופעה של הסחר בנשים קיימת גם היום - מטרידות ומצמררות.
ואולי סימבולי הדבר שבשנות ה-50 של המאה הקודמת חיבר המלחין הברזילאי, מוריירה דה-סילווה, סמבה מיוחדת לכבודה של הזונה אסתרה גלדקוביצר, שהתאבדה לאחר שנים של עבודה בזנות. בשיר מופיעה שורה ביידיש: "איך בין משוגענע פאר דיר" ("אני משוגע עלייך"). וכמו הסטריאוטיפ של הזונה הרוסיה בתודעה הישראלית, כך נהפכו הזונות היהודיות בדרום-אמריקה לחלק מהפולקלור, בעוד שהן עצמן נותרו שקופות.

תאריך:  25/01/2008   |   עודכן:  27/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פריחת שוק הבשר היהודי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
"חלאה" מאת יצחק בשביץ-זינגר
בועז מושקוביץ  |  26/01/08 19:39
2
החי מרווחי נשים סופו סקילה
רומני  |  20/08/08 11:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמית ברק
קשה להאשים את אולמרט. הוא לעולם לא יבין לליבה של אשת מילואימניק, לליבה של אם לוחם, ללב מילואימניק שמוכן לשים הכל בצד ולהקריב את הכל
אברהם (פריצי) פריד
על קוקאין לטיני ונשים בחורף. על חוכמת המינוי הזמני והכסף של טובה שטרסברג. על ח"כים בפאניקה ועולם הישיבות, וגם על אברום בורג שזוכר, ועוד
נסים ישעיהו
אנשים חייבים במצוות עשה התלויות בזמן כגון ציצית ותפילין, ונשים פטורות, כי האנשים, כדי להגיע לגובה הרוחני השייך למצוות אלו, חייבים לעשות את המצווה. נשים פטורות כי בכוחן להגיע בלא עשייה של המצווה
חגי סרי לוי
"מה למדת בגן היום?". "הייתי שם שעתיים, לא נתנו לי לצאת", סיפר פואד, "השאלה האחרונה ששאלו אותי היתה איזה תלמיד הייתי, אז עניתי להם שהייתי שובב"
יעל לוטן
"כיום כבר ידוע לכל, שמערך מקצועי של יחסי ציבור הינו חלק בלתי נפרד מהעסק. בדיוק כפי שלא ניתן לפתוח עסק ללא תוכנית עסקית, כך לא ניתן להתקדם להשגת המטרות ללא יחסי ציבור"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il