X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משפטנים יוצרים מצבים שממלכדים את האזרח. איך מתמודדים עם זה? מקימים קליניקות משפטיות, ובקיצור, במקום לתקן את הגשר, בונים בתי חולים. עתה אפשר לנהל סטטיסטיקות לגבי מספר המטופלים ולכתוב מאמרים על חשיבות עורכי הדין בשינויים חברתיים. הם הרי המומחים להיחלצות מהתאונות המשפטיות
▪  ▪  ▪

ביום 28.01.08, הופיעה באתר מחלקה ראשונה סדרת מאמרים בסגנון אקדמי על קליניקות משפטיות, שהופיעו גם ב"שערי משפט", כתב עת חדש למשפט ותיקון חברתי היוצא מטעם תוכנית 'המשפט בשירות הקהילה' בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. כתב עת זה אף קיבל במה באתר מחלקה ראשונה.
לא הופתעתי. כחודש לפני כן, ביום 27.12.08 קיבלתי מייל ובו הודעה על כינוס "עריכת דין ציבורית-חברתית בישראל: הלכה ומעשה", שיתקיים ביום 21.01.08 באירגונה של עו"ד טל קורמן.
שוחחתי עם קורמן ושאלתי מי מהדוברים בכנס מייצג את הציבור עם הבעיות החברתיות שבשמו הכנס מתקיים? הבהרתי לה שאיני עורך דין ואולי זה מה שאיפשר לי להצליח לבצע מספר מהפכים חברתיים. ביניהם רפורמה במיסוי נדל"ן, שינוי מעמד המשפחות החד-הוריות בישראל וכיוצ"ב. הבעתי תמיהה ואף תרעומת, מדוע אנשים שפעלו או פועלים למען הציבור ומבינים בשינויים חברתיים, אינם מוזמנים להשתתף בכינוס מסוג זה כדוברים.
תשובתה שהדהימה אותי היתה שמדובר בכנס לעורכי דין שעוסקים בתחום. כלומר הציבור הרחב, הנפגעים החברתיים, אנשי מקצוע (סוציולוגים) ואף פעילים חברתיים ואף ראשי עמותות העוסקים בעשייה ציבורית-חברתית, כלל אינם מוזמנים להביע דיעה ולשאת דברים. "מכסימום, תוכל לשבת כשומע חופשי", אמרה. "תודה אך לא" השבתי.
זה המקום לציין שד"ר נטע זיו, כותבת המאמר "עריכת דין ככלי לשינוי חברתי בישראל" שהתפרסם באתר מחלקה ראשונה ביום 28.01.08, אף כתבה מאמר על המאבק "שלי". "מיסוי המיעוט - המאבק לביטול מס רכוש כהכרה בשונות התרבותית של פלשתינים בישראל", עיוני משפט, כרך כ"ו, יולי 2002.
במאמר עלי שלא הוזכר על ידה במאמרה האחרון, היא כתבה בפרק ג' (ע' 236): "עוד נטען כי ההתמקדות בפעילות בתחום המשפט באה על חשבון ניעות קהילתית וציבורית שבה טמונה אפשרות השינוי האמיתית, כי יש בה כדי ליצור אשליה שזכויות הן חזות הכל וכי מומחים (בעיקר משפטנים) נוטים להשתלט על תנועות חברתיות תוך כדי המאבק לכינון זכויות. יחד עם זאת, על ביקורת "קלסית" זו כבר קמו עוררים לא מעטים..."
ובכן, כדי להמחיש עד כמה אמירה זו נכונה, ועד כמה המשפטנים בנויים להושיט עזרה לפרט, אך מתעלמים מהסיבות שהביאו לכך, מוזמן ציבור הקוראים לעיין במאמרי "מה מסתיר משרד המשפטים?". מתוארים שם ליקויים בלתי אפשריים, שנוצרו בעיקר בידי משפטנים. ליקויים אלה מביאים את האזרח למצבים קיצוניים של עימותים עם מערכות משפטיות, ולכך הוא נזקק לקליניקות.
אילו במקום קליניקות משפטיות לסייע לציבור, היו קמים אותם משפטנים מוכשרים לגרום לסדר באותן מערכות, יתכן שאפשר היה לוותר על כמה וכמה קליניקות.
במחשבה שנייה, אולי באמת רצוי שלא לשתף מהנדסים בשאלות חברתיות. חלילה, הם עוד עלולים לדרוש לתקן לא רק את הגשר הזה אלא עוד כמה, ואז מי היה צריך את המשפטנים ואת הקליניקות?
והערה לסיום: בדוח מבקר המדינה 46 צויין, שמס רכוש הוציא 120,000 שומות בשנה, ואלה גררו, אולי קשה להאמין... 50,000 השגות, כי כולם ידעו שהשומות היו פיקטיביות. לפי נתוני משרד המשפטים, התקיימו כ-5,000 עררים מדי שנה. יודגש שמרבית נישומי מס רכוש היו אנשים קשי יום, קשישים ואלמנות, ומספר גבוה של ערבים שלא שלטו בחומר והיוו טרף קל למעקלי מס רכוש. אין כל ספק שאילו היו קליניקות, בוודאי שהמספרים היו גבוהים יותר.
להערכתי, מאות מהם פנו לערער בבית משפט מחוזי וכמה עשרות אף הגיעו לבג"צ או לבית משפט עליון, ומיותר לציין שכל המערכת הזו פירנסה היטב מספר לא ידוע של עורכי דין ושמאי מקרקעין. עתה, צאו וחשבו, כמה קליניקות משפטיות נחסכו בגלל ביטול מס רכוש?! איזו גאווה מקצועית אדירה היתה יכולה להיות מנת חלקן?! כמה כנסים ומאמרים חשובים התנדפו לחלל?! מכה, פשוט מכה!

למאמר באתר של הכותב
הכותב הוא מהנדס תעשיה וניהול, לוביסט ויועץ לאסטרטגית הסברה ומאבקים ציבוריים, יו"ר נפגעי מס רכוש (נמ"ר).
תאריך:  29/01/2008   |   עודכן:  29/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
במקום לתקן את הגשר, בונים קליניקות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שבתאי, אתה ראוי לפרס ישראל
ממליץ  |  29/01/08 15:05
2
ברירה טבעית
ShaiLash  |  29/01/08 15:25
3
שבתאי צודק
לקוח קליניקה  |  29/01/08 17:04
4
מערכת המשפט מעוניינת בריקבון,
דורון ט  |  29/01/08 18:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
"כאן, ב"פי האתון", צמחו הכישרונות הגדולים, שמילאו אחר-כך את דפיה של העיתונות הישראלית בקשת-גווניה. כאן צמחו סופרים, משוררים ועיתונאים צעירים, ואפילו מבקרים ספרותיים. אין ספק כי "פי האתון" היה כור-היתוך מצויין לעלייתם של כוחות ספרותיים ועיתונאיים"
איתמר לוין
אם סכנות חיצוניות הן עילה לאי החלפתו של שלטון, אפשר לבטל לחלוטין את הבחירות בישראל
בצלאל לביא
אם ועדת חקירה נחקקת איכשהו בתודעת הציבור הישראלי זה באותם מקרים שהמלצותיה כללו גם עריפת ראשים. כך היה במקרה של ועדת בייסקי לויסות מניות הבנקים שהמליצה להדיח את כל המנהלים שידם היתה במעל הויסות ההרסני
יוסי אחימאיר
הרוב בקרב ערביי ישראל דווקא כן מרוצה מחיי היומיום שלו - בעיקר כשהוא משווה את רמתם לרמת החיים הירודה של אחיו במדינות הערביות. אם כן, מדוע בחרו לעצמם, כמייצגיהם, את אחמד טיבי, איבראהים צרצור, מוחמד ברכה, ג'מאל זחאלקה ושאר מסיתים חצופים - להיות דבריהם הקיצונים בכנסת, לייצגם בהפגנות ובעצרות?
דודו גוזלן
"אני שמח מר ליברמן, שלבסוף קמת על רגליך ועזבת את שולחן הממשלה ואת כיסא השר. לקח לך קצת זמן להתעורר, אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il