X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלו המצדדים ב'ירושלים המאוחדת' מסרבים להכיר במורכבות הבעיה: גודל התסבוכת שבשליטה על רבע מיליון פלשתינים החיים בתנאים סוציו-אקונומיים מן הגרועים שבמדינת ישראל, ונושמים אווירה של אי-צדק מייאש
▪  ▪  ▪
בפועל ירושלים כבר מחולקת. גדר ההפרדה במזרח ירושלים [צילום: AP]

השנה חגגנו ארבעים שנים לאיחודה מחדש של ירושלים. האיחוד התרגש עלינו בעיצומה של מלחמת ששת הימים, עת פרצו הצנחנים דרך שער האריות והגיעו אל הר הבית. מוטה גור דיווח בקשר" "הר הבית בידינו!", רבין, דיין ונרקיס צעדו אל הכותל והצנחן הבלונדיני נשא את עיניו מעלה אל עבר השכינה. מאז, ביום ירושלים, אנו חוגגים את האיחוד המחודש של בירת העם היהודי לנצח נצחים.
עתה למבחן קצר. אם נשאל את מר ישראל ישראלי מהי אותה 'ירושלים המאוחדת', הוא ישיב כי הכוונה לאיחודה מחדש של העיר העתיקה לחיקה של מדינת ישראל, או ליתר דיוק של הכותל המערבי והר הבית עם הריבונות הישראלית. עד כאן הכול טוב ויפה. אבל כמה ישראלים יודעים כי בתוך 'ירושלים המאוחדת' חיים מעל לרבע מיליון ערבים פלשתינים, שמעולם לא הכירו באיחוד שלנו והם אינם אזרחי מדינת ישראל? כמה מאיתנו שמעו על "המקומות הקדושים": וולאג'ה, צור באהר, ג'בל מוכבר, א-ראם, בית חנינא, כפר עקב, עיסאוויה ומחנה הפליטים שועפאט?
המושג 'ירושלים המאוחדת' הפך ממושג הבא לתאר תמונת מצב לאומית, בה העם היהודי שב לבירתו המטה-פיזית ולכור מחצבתו, הר הבית, למושג לאומי קדוש העומד בפני עצמו והמותאם לגבולותיה המוניציפאליים המודרניים של העיר. האחרונים שורטטו על-ידי הגנרלים גנדי ודיין, רק שבועות מספר לאחר תום הקרבות. השיקול העיקרי בשרטוטו של הגבול המוניציפאלי החדש היה, כמו בהרבה מן המקרים בתולדות הציונות, 'מקסימום שטחים ומינימום ערבים'. נכון לשנת 1967, היו רק 55,000 פלשתינים ירושלמים בגבולותיה של 'ירושלים המאוחדת' והעתיד נראה ורוד. גם לפלשתינים.
עד מהרה הבין הממשל הישראלי כי הפלשתינים לא מוכנים להיות הגרסה השנייה של ערביי הנגב והגליל, ואלו מצדם הבינו כי לישראלים אין תוכניות שייטיבו עמם מכל בחינה שהיא. כך, התפצלה לה בחזרה העיר הכאילו מאוחדת למזרח ולמערב, לחלק הערבי ולחלק היהודי. לתהליך זה נלווה לאורך השנים סיפור הצלחה ששמו ההתיישבות היהודית במזרח העיר. ניתן היום לקבוע כי מדינת ישראל הצליחה במפעל ההתיישבות הגדול בירושלים, היכן שנכשלה ביהודה ושומרון.
כ-11 שכונות יהודיות מודרניות נבנו החל משנת 1968 ועד היום: גבעת המבתר, רמת אשכול, הגבעה הצרפתית, תלפיות מזרח, רמות, גילה, נווה יעקב, פסגת זאב, הר חומה, רמת שלמה. רובן ככולן נבנו על קרקעות ערביות במזרח העיר, והן מכילות נכון להיום כ-165,000 מתיישבים יהודים. בעוד נבנות שכונות חדשות אלו לתפארת, הוזנחו תושבי מזרח העיר והופלו לרעה בכל תחומי החיים האזרחיים.
לאורך ארבעים שנות 'ירושלים המאוחדת' רק כ-8%, בממוצע, מן התקציבים העירוניים והממשלתיים של ירושלים הושקעו בערביי מזרח העיר, זאת בהשוואה ל-92% שהושקעו ביהודי העיר. דהיינו, האפליה של ערביי מזרח העיר נהפכה עד מהרה למגמתית ושיטתית לאורך השנים.
נשוב למבחן הזיכרון. האם יודע מר ישראל ישראלי כי אותם מתיישבים יהודיים בירושלים נחשבים על-פי החוק הבינלאומי למתנחלים? ספק רב. בתת המודע שלו, אין התנחלות בירושלים, אלא רק התיישבות. כאן טמונה ההצלחה הכפולה הישראלית של ההתיישבות בירושלים. ראשית, העובדה כי ככל הנראה לא יהיה פינוי שכונות בירושלים וכי עתיד 11 השכונות אינו נתון למשא-ומתן כלל.
ללא ספק זהו הישג גדול. שנית, מחצית מן המתנחלים בגדה המערבית יושבים בירושלים המזרחית, והעניין מתקבל בהבנה מוחלטת מצד אומות העולם, ואף מצד הפלשתינים. זהו סיפור ההצלחה האמיתי של 'ירושלים המאוחדת'. כאן הצליחה ההתיישבות המאסיבית להשפיע על פתרון עתידי בירושלים. אך במקום להסתפק בהצלחה זו, התיאבון שלנו אינו יודע שובע.
לא מספיק לנו כי התיישבנו על 60% מן השטחים הריקים במזרח העיר ירושלים, אנו רוצים עוד. רוצים להתיישב בעוד מקומות ריקים, על שטחי E1, בתוך הקרביים של השכונות הערביות, כי הרי ירושלים כולה שייכת לנו.
המושג 'ירושלים המאוחדת' כבר נהפך לגרוטסקי למתבונן על חומת ההפרדה בעיר. חומת בטון מכוערת בגובה שמונה מטרים נבנתה על גבולה המוניציפאלי של העיר וקבעה כי אחדות היא מונח סובייקטיבי לחלוטין, תלוי באיזה צד של החומה נמצאים. נכון, המכשול הוא אפקטיבי נגד הטרור, אך את תוצאות ביתורה והחלשתה של החברה הירושלמית הפלשתינית אנו נראה בעתיד הלא רחוק.
לו ישראלי היה מגיע לביקור במזרח ירושלים, כבר למחרת היה דורש לחלקה
מכיוון שלא הרבה ישראלים פוקדים את ירושלים ועוד פחות מסתובבים במזרח העיר, לא הרבה רואים במו עיניהם את שכונות הקצה הירושלמיות שנראות כמו שכונות בערי הגדה המערבית. את גודל התסבוכת שבשליטה על רבע מיליון פלשתינים החיים בתנאים סוציו-אקונומיים מן הגרועים שבמדינת ישראל, את אווירת הייאוש ואי-הצדק שחשים תושביה הערבים של העיר, שאיש לא שועה לרצונותיהם ומאווייהם. לו היו יודעים את המצב לאשורו, לו היו מבקרים במחנה הפליטים שועפאט, הם היו הולכים למחרת הבוקר למנהל מקרקעי ישראל ודורשים לחלק את ירושלים.
עדיף כמה שיותר מהר לפני שיהיה מאוחר מדי. בשבוע שבו התכנסה ועידת אנאפוליס, הפגינו כמה רבבות של יהודים בעיר דוד נגד חלוקתה של ירושלים. ישראל ישראלי ישב אז בביתו אל מול הטלוויזיה וחשב לעצמו שהחבר'ה האלה צודקים. מה פתאום לחלק את ירושלים? לתת לערבים את הכותל ואת הר הבית? בחיים לא!
המזל של אלו המצדדים ב'ירושלים המאוחדת' הוא כי ישראל ישראלי חושב בקלישאות כאשר הוא מגיע לדון על בירת ישראל, ומסרב, אינו רוצה להכיר או פשוט אדיש למורכבות הבעיה. מחנה הימין פורט על נימי הרגש ומשתמש היטב בקלישאה של 'ירושלים המאוחדת' על-מנת להפחיד את הישראלים ולספר להם כי חלוקתה של העיר היא סופה של המדינה היהודית. האמת היא הפוכה.
אם לא נתעורר בזמן, אנו עלולים למצוא את עצמנו מיעוט בתוך עירנו שלנו. כבר היום מהווים הפלשתינים כ-35% מתושבי העיר. תרחישים פוליטיים עתידיים מראים כי אם יקבלו הפלשתינים החלטה קולקטיבית להשתתף בפעם הראשונה בבחירות המוניציפאליות, אנו עלולים למצוא עצמנו עם רוב פלשתיני במועצת העיר, לא כל שכן עם ראש עיר פלשתיני.
אז נראה את מר ישראל ישראלי מצקצק בלשונו ואומר שחייבים לחלק את ירושלים, כי לא הגיוני שלראש עיר בירת היהודים קוראים אחמד. אבל אז יהיה כבר מאוחר מדי.
בקלישאות נבובות יש להילחם עם קלישאות חדשות. בשפה העברית, השורש ח.ל.ק. מרכיב את המילים לחלק - to divide ולחלוק - to share. מחנה השלום צריך לרענן את מסריו ולדבר על לחלוק את ירושלים, לא לחלק אותה. כי בעיר הזו ישנו מקום ליהודים ולערבים כאחד.
העיר אכן תישאר בירתו של העם היהודי לנצח נצחים, אך היא תהיה גם בירתו של העם הפלשתיני. אין מדובר פה על משחק סכום אפס. פה שני הצדדים יכולים להרוויח. אז אם המציאות השתנתה והביטוי נותר, כל שנשאר לנו הוא להוציאו מהלקסיקון העכשווי או לחילופין לציין אותו בהקשרו ההיסטורי, קרי: הר הבית.

תאריך:  06/02/2008   |   עודכן:  06/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דר' דניאל מישורי
שילוט ושליטה במרחב הציבורי: עתירת "פעולה ירוקה" נגד שלטי פרסום בנתיבי איילון כמאבק על נחלת הכלל ועל נופים פתוחים המשמשים מרגוע לנפש
רותי ברקן
דגנים מלאים שייכים למשפחת הצמחים העשבוניים    הם מכילים את כל חלקי הגרעין - את הסובין, הנבט והאנדו ספרם - מאגר העמילן לצמיחת הזרע    בתוך קבוצת הדגנים המלאים נמצאים החיטה, התירס, האורז, שיבולת השועל, השיפון, השעורה, הדוחן ודורה
רפאל רוזנסקי
יש להימנע משתיית מרקים משקיות ואכילת אוכל מהיר, להימנע ממאכלים מטוגנים ומשתיית אלכוהול
ד"ר יובל ברנדשטטר
תודה לך פרופסור דרור על שהארת את עינינו. נקווה שהעם למד משהו, ובהזדמנות הבאה שתקרה לידיו יבחר חברי כנסת שאינם חברי החונטה, אמיצים כמוך
דוידי הרמלין
אנו, תושבי-הצפון, מרגישים ששכחו אותנו פעמיים: בפעם הראשונה - במלחמה; ובפעם השנייה - כש"לא סופרים אותנו" בהסקת-המסקנות ובהפקת-הלקחים. לאף אחד "לא מזיז" שמיליון וחצי תושבים ישבו חודש וחצי מתחת לאדמה או הפכו פליטים בארצם שלהם. ואנו שואלים: אם על כך אין מפילים ממשלה - אז על מה?!
רשימות נוספות
זיהום תקשורתי  /  חן יחזקאלי
על ההבדל שבין "פלשתינאים" ל"פלסטינים"  /  מרזוק חלבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il