בואן הקרוב של המכוניות החשמליות לישראל, שכבר זכו להצלחה רבה במספר מדינות, דירבן נער ישראלי מהרצליה לייצר בעצמו מכונית כזו. כאות-הוקרה על יוזמתו ושקידתו, הוענקה לנער, בן ה-16 מהרצליה, מילגת-לימודים לסמסטר אחד בטכניון.
הנער, אבי בהיר, בנו של מהנדס-מכונות, הוא, לפי שעה, תלמיד כיתה י"ב של בית-הספר המקצועי "אורט". את מכוניתו (1.5 על 2.5 מטר) הוא בנה בפרק-זמן קצר ביותר. למכונית יש שלושה כוחות-סוס, מנוע חשמלי ושני מצברים, בני 12 וולט.
בשיחה עמי סיפר לי אבי, כי בימים אלה קיבל מכתב-הערכה מהמכון הטכנולוגי של הטכניון בחיפה על יוזמתו. למכתב צורף אישור הזכאות למילגת שכר-לימוד בטכניון, למשך סמסטר אחד, כאשר, בבוא העת, יצטרף ללומדים בין כותלי המוסד. במכתב גם מובעת תקווה, שבבוא העת אכן יממש אבי את כישוריו ויצטרף לקהל הסטודנטים בטכניון.
ידיים ברוכות
אף כי מפאת גילו הצעיר, אין, אמנם, עדיין, לאבי רישיון-נהיגה - הוא מצטיין בידיים ברוכות ובראש פתוח בתחום הטכנולוגי. מסתבר שכבר בעבר הצליח אבי, הלומד במגמת מכניקה, לשפץ שני טילונים ושני אופנועים, שהיו ממש גרוטאות, שעה שרכש אותם - והכשירם לתנועה.
לפני מספר חודשים רכש אבי מכונית ישנה בכספים שקיבל מהוריו, פירק אותה בסדנתו וכבר החל בשיפוצה. בשלב זה הוא אינו מתכוון להפעילה, אלא כשיגיע לגיל שבו יוכל להוציא רשיון-נהיגה.
ובינתיים הוא מסתפק במכונית שהרכיב והנוסעת בעזרת מצבר חשמלי בלבד, ללא דלק. את מלאכת הרכבת המכונית עשה על סמך קריאה עצמית של חומר מדעי-מקצועי ובעזרת מוריו בבית הספר "אורט".
האצה בפיתוח
יצויין כי הזיהום ההולך וגובר באטמוספרה, שכלי הרכב המונעים בבנזין ובסולר תורמים לו חלק נכבד, הוא שהביא להאצה בפיתוח המכונית החשמלית, שאמורה לענות על הדרישות הצרכניות של היום. עד להתעוררות העניין, בלטו שני חסרונותיה של המכונית החשמלית: מהירות מוגבלת וטווח-נסיעה קצר. אלא שהיצרנים נערכו אל מול שני החסרונות האלה, והמכוניות החשמליות של היום מסוגלות להגיע למהירות של 120 קמ"ש וטווח-נסיעה של 100-150 ק"מ. עם זאת, אבני הנגף העיקריות בשימוש במכונית החמלית הן הטענתו האיטית של המצבר (נדרשות שש שעות כדי למלאו) ומחיר תפעולה של המכונית, הכפול, יחסית למכונית המונעת בבנזין.