X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"על-פי בית המשפט העליון יכול בהחלט שידבק ויוטבע קלון בעבירה מסויימת שנעברה על-ידי אדם אחד, ובו בזמן יכול שלא יוטבע קלון באותה עבירה עצמה - גם אם היא זהה לחלוטין בכל פרטיה - אם היא נעברה על-ידי אדם אחר"
▪  ▪  ▪
קצב. ישא קלון?

עתה, משאושרה בבג"צ עיסקת הטיעון עם הנשיא לשעבר משה קצב, עוברים הצדדים להתגושש סביב הסוגיה אם להטיל או שלא להטיל קלון במעשיו של קצב.
הנשיאה ביניש אמרה כזכור במהלך הדיונים בבג"צ, שכתב האישום על-פי עיסקת הטיעון הוא פחות חמור מכתב האישום שהוגש בזמנו נגד חיים רמון.
ואם נזכור שבית המשפט החליט בזמנו שלא להטיל קלון במעשיו של חיים רמון, כי אז מתבקשת, לכאורה, המסקנה שאין להטיל קלון גם במעשיו של הנשיא לשעבר.
נשאלת השאלה אם החלטת בית המשפט להטיל, או שלא להטיל, קלון במעשיו של עבריין תלוייה אך ורק במעשה עצמו, או שמא על בית המשפט להתחשב גם בזהות העבריין.
תשובה אינטואיטיבית לשאלה הנזכרת לעיל, אומרת כי זהות העבריין אינה רלוונטית לשאלת הקלון, וכי מה שקובע לעניין הטלת הקלון הוא המעשה עצמו - ללא קשר לזהות העושה. יתרה מכך, הרי החוק עצמו מגלה דעתו לעניין זה אין ספור פעמים, באשר הוא מדבר על "עבירות שיש עימן קלון", כלומר שהקלון הוא דבר המוטבע בעבירה עצמה - ללא קשר לזהותו של העבריין שעבר את אותה עבירה.
אבל מסתבר שבית המשפט העליון איננו רואה הדברים כך. הקלון, על-פי בית המשפט העליון, הוא מין יצור שקיומו או העדרו תלויים לא רק בפרטי העבירה, אלא גם בזהותו של העבריין.
במילים אחרות, על-פי בית המשפט העליון יכול בהחלט שידבק ויוטבע קלון בעבירה מסויימת שנעברה על-ידי אדם אחד, ובו בזמן יכול שלא יוטבע קלון באותה עבירה עצמה - גם אם היא זהה לחלוטין בכל פרטיה - אם היא נעברה על-ידי אדם אחר.
בית המשפט העליון (השופט זמיר) קובע בפסק דין מנחה לעניין סוגיית הקלון, שבהחלטה אם להטיל או שלא להטיל קלון יש להתחשב, בין היתר, בשאלה אם המדובר הוא בנבחר ציבור או שמא בפקיד ממונה שאיננו נבחר ציבור.
וכאן הפתעה מסויימת: בית המשפט העליון קובע שכאשר המדובר בעבריין שהוא נבחר ציבור - יש לקפוץ את היד ולצמצם באפשרות להטביע קלון בעבירה שעבר.
כלומר, שיכול ובית המשפט יטיל קלון בעבירה שבוצעה על-ידי עבריין שהוא פקיד, ובאותה עת יימנע מלהטיל קלון בעבירה - אותה עבירה עצמה - שבוצעה על-ידי עבריין שהוא נבחר ציבור.
והנימוק להבדל הזה נעוץ בעובדה, שהטלת קלון על עבריין שהוא נבחר ציבור - הגוררת אחריה, בדרך כלל, פסילתו מהמשך מילוי התפקיד - מעוותת את רצון הבוחר.
ובלשונו של השופט זמיר: "במקרה של בחירה לכהונה ציבורית, אין להתעלם מכך שאותו אדם נבחר על-ידי הציבור לייצג אותו, אולי אפילו תוך מודעות לעבירה בה הורשע. פסילתו, לאחר שנבחר, יש בה משום פגיעה בזכות לבחור, נוסף לפגיעה קשה בזכות להיבחר. זוהי תוצאה חדה וחמורה. לכן היא מחייבת זהירות יתירה. על בית המשפט לתת דעתו, בין השאר, גם למציאות החיים, הגורמת לכך שלעתים הציבור מבקש להיות מיוצג על-ידי אדם שאינו מופת להליכות נאות".
ואם נחזור לענייננו: ההבדל בין חיים רמון לבין משה קצב, בהקשר לדברי זמיר לעיל, הוא בכך שחיים רמון עדיין מכהן בתפקידו, ואילו משה קצב כבר סיים כידוע את כהונתו. נוסף לכך -חיים רמון, כשר בממשלה, הוא לכל הדעות נבחר ציבור, ואילו משה קצב, כנשיא המדינה, נבחר על-ידי הכנסת ולא על-ידי הציבור.
כנראה שאנחנו עדיין רק בתחילת הדרך.

המאמר פורסם בבלוג של עו"ד יוסי דר (קישור: [קישור]/)
תאריך:  26/02/2008   |   עודכן:  26/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משה קצב ושאלת הקלון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
למה שאלה?? איפה פה השאלה?? ל"ת
עמי שראל  |  26/02/08 16:07
2
היטיב להציג את האבסורד
משה, עורך-דין  |  26/02/08 18:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתן פריידין
מה אומרת ההחלטה בפרשת קצב על הכיוון העתידי של בג"צ? ומדוע חשוב לביניש להתנגד לאישור עסקת הטיעון?
ראובן לייב
התעלמות מן הגדול שבאויבינו רק משחקת לידיו, בדיוק כפי שהיה המצב עם אש"ף, שבמקום להוציא לו את הרוח מן המפרשים - הוא רק מתעצם
עופרה בנג'ו
גליה לינדנשטראוס
בעוד שהתומכים בהכרה דיפלומטית בעצמאות קוסובו טוענים שאין בכך משום יצירת תקדים, הרי שבפועל חששות הנשמעים באזורים אחרים עם בעיות דומות, מראים שיש מי שעוקב בעניין רב אחר הנעשה בקוסובו
עו"ד יוסי דר
"הנשיאה ביניש, ובג"צ בכלל, צריכים איפוא להיות מוטרדים מאוד מהחלוקה המגדרית הזו בקרב השופטים. יהיו רבים בציבור, שיפרשו את החלוקה הזו כמצדיקה את הדרישה לייצוגיות סקטוריאלית בבג"צ - משל היה פרלמנט"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il