אחת ההכרעות המשמעותיות ביותר בנושא סל התרופות השנה הייתה ההכרעה לתת משקל משמעותי לתרופות נגד כאבים עצביים. אין מדובר בכאב ראש או בכאבים במפרקים - מדובר בכאבי תופת עמוקים מהם סובלים חולים רבים, בין כשיש מחלה מזוהה מסוימת (סרטן לסוגיו) ובין כאשר המחלה לא זוהתה. אלה הסובלים מכך אינם מסוגלים לתפקד, לעתים ממש מבקשים למות מרוב כאבים, ואין ביכולתם לבטא את צלם אלוהים שבהם. הוועדה החליטה להכניס לסל התרופות סוגים שונים של תרופות נגד כאבים אלה, בהיקף של 50,000,000 שקל, שהם למעלה מעשרה אחוזים של התקציב שנועד לסל!
הכרעה זו מזמנת אפשרות לבירור הלכתי מקיף בנושא זה. המחשבה הראשונית היא שאין מקום למדיניות כזו, שכן היא מעדיפה איכות חיים על פני הצלת חיים. הסובלים מכאב - יחיו עם כאביהם הנוראים, אולם אלה שבשל כך לא יקבלו תרופות להארכת חייהם - עלולים למות. לפיכך דומה כי פיקוח נפש דוחה כל עניין אחר, ואם כן יש להכניס לסל תרופות המצילות חיים או אפילו מאריכות חיים ולא להכניס כלל וכלל תרופות נגד כאב.
ברם, עיון עמוק יותר חושף עניינים רבים אחרים המופיעים בתורת ישראל. מצד אחד של הדיון נמצאת החובה למנוע כאב, ההכרה כי כאב עלול להתפתח חס ושלום לאיבוד רצון החיים וכוח הסבל, הזכות של הסובלים מכאב לפתור את מצוקתם קודם להצלת חיי אחרים, ועוד עניינים רבים אחרים בעולמה של ההלכה הנובעים מכבוד הבריות. מהצד השני אנו נזקקים לבירור הלכתי שעיקרו הוא גבולות המאבק על החיים. בד-בבד עם ההלכות החד-משמעיות המדברות בחובת ההתייחסות לכל שניית חיים כיקרה מפז ישנן סוגיות המלמדות כי גם כאן מוטל על היחיד ועל הציבור לשאול את שאלת המחיר. הסוגיה היסודית היא כמובן "אין פודין את השבויים יותר על כדי דמיהן", בעיקר אם הנימוק לדין זה הוא "דוחקא דציבורא", והדין מדבר גם על מצב של פיקוח נפש. יש מקורות נוספים הדנים בשאלה הממונית הקשורה למציאות כואבת זו.
בירור הלכתי זה צריך להיעשות בזהירות לשני הכיוונים. מחד-גיסא, הוא חושף את עמדת חכמי ישראל ופוסקיו לתחום בו עסקנו פחות - איכות החיים. אין מדובר חס ושלום בשאלות של פינוק ושל חומרנות, אלא במצבים שהכאב משתלט על התודעה ואינו מאפשר מיצוי החיים כלל וכלל, ועל כן יש צורך לברר את עמדת חכמים על כך. מאידך-גיסא, טמונים בו זרעי פורענות של מדרון חלקלק, בו היחס לחיים עצמם ישתנה, והדגשת איכות החיים גם במצבים קריטיים עלולה להביא להתפתחות של המתה פעילה של אנשים - בין על-ידי עצמם ובין על-ידי אחרים.
מתוך זהירות זו נברר היטב את הסוגייה הרגישה והעדינה הזו, ועולמה של תורה יהווה מקור ממנו אנו שואבים את התפישות היסודיות שלנו בשאלות הקשות ביותר.