X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צה"ל הוא גורם מלכד, אך סביב קונצנזוס מפלג שאינו אמת: הקבוצות בישראל מתחלקות לנאמנות ושאינן נאמנות למדינה ובהתאם - מופלות לטובה או לרעה כל עוד נתון הקונצנזוס האמור, כיצד נעשה שלום?
▪  ▪  ▪
הנאמנים למדינה - מופלים לטובה [צילום: AP]
[צילום: חן ליאופולד]

מן המוסכמות המוזכרות תדיר היא כי לצבא הגנה לישראל שליחות נוספת פרט מאשר להגן על ישראל, והיא להוות גורם מלכד בחברה הישראלית. מן הגלויות אך אינן מוזכרות כמעט לעולם היא כי האפקט המעשי של צבא הגנה לישראל על החברה הישראלית הוא ההפך מכך. מדוע כך קורה? כלומר: מהו שורש הרע? כיצד ניתן לתקן את המעוות? גם על כך אין מדברים. הבה ונדבר על כך עתה.
אך קודם אולי אסביר את כוונתי. החברה הישראלית הינה אולי החברה המרובדת והמפולגת ביותר בקרב המדינות הדמוקרטיות בעולם כולו. את הקבוצות השונות בה ניתן לחלק לפי קריטריונים שונים, לפי העניין. הקריטריונים הרלוונטיים כאן הם שניים: הנאמנות שהמדינה מייחסת לקבוצה כלשהי כלפיה, מחד; והפלייתו של ציבור זה על-ידי המדינה לטובה או לרעה, מאידך. קריטריונים אלו מחלקים את החברה הישראלית באורח גס לשלוש קבוצות: הנאמנים המופלים לטובה (היהודים); הנאמנים המופלים לרעה (הדרוזים והבדווים); והלא נאמנים המופלים לרעה (הנוצרים והמוסלמים).
בכל אחת מן הקבוצות הללו יש חלוקת משנה. חברי הקבוצה הראשונה, הנאמנים המופלים לטובה, מתחלקים ביניהם למופלים לטובה הרגילים ("החילוניים"), ולמופלים לטובה במיוחד ("הדתיים"). בני הקבוצה השנייה, הנאמנים המופלים לרעה, מתחלקים אף הם למופלים לרעה הרגילים (הדרוזים), ולמופלים לרעה במיוחד (הבדווים). ובני הקבוצה השלישית, הלא נאמנים המופלים לרעה, מתחלקים אף הם ללא נאמנים המופלים לרעה השייכים לאומה האויבת לישראל, היא האומה-דת-שפה הערבית (המוסלמים), והלא נאמנים המופלים לרעה אשר שייכותם הלאומית אינה ברורה (הנוצרים).
אין עוד גוף מדיני בישראל שבו חלוקה זו ממוסדת בצורה חדה וברורה ובוטה יותר מאשר צבא ההגנה לישראל. יתרה מכך: אין עוד גוף מדיני בישראל שמשפיע על מיסוד החלוקה האמורה בחברה הישראלית בכללה, יותר מאשר צבא ההגנה לישראל.
הסיפור הנ"ל הוא מוזר ושערורייתי ברמות רבות. אני מניח לגבי הקורא שאין הוא זקוק לפירוט או להבהרה בעניין זה. אתעכב רק על מוזרות אחת זו, שיש נאמנים שמופלים לרעה. הכוונה לקבוצה האמצעית, כמובן, זו של הדרוזים והבדווים. ההסבר פשוט: הבדווים והדרוזים נחשבים נאמנים, אך נאמנותם נחשבת נאמנות של אינטרס, לא של השתייכות, היות שהם אינם שייכים לאומה, ועל כן מוצדק להפלותם לרעה; שלא ירגישו, חס וחלילה, שישראל היא מדינתם באותה מידה ובאותו אופן שהיא מדינת היהודים.
במילים פשוטות, שלא ירגישו "יותר מדי בבית". ההבדל בינם לבין "הערבים" הוא זה, ש"הערבים" לא רק שאינם שייכים לאומה אלא אף שייכים לאומת האויב, ועל כן לא רק שאינם נאמנים, אלא אף יש להם נאמנות הפוכה, שאמנם הם מצליחים רוב הזמן להסתירה. אלא שבשורה התחתונה המדיניות היא לדאוג לגבי כל אזרחי ישראל שאינם יהודים שלא ירגישו, כאמור, יותר מדי בבית.
זוהי צורת דיבור נלוזה, וצורת חשיבה נלוזה, אך היא מהווה את הקונצנזוס הישראלי אשר כל הקבוצות המוזכרות לעיל שותפות מלאות לו, כולל כל הקבוצות הנחשבות לא נאמנות, או לא שייכות, והמופלות משום כך לרעה. הקונצנזוס הישראלי הוא כי ישראל אינה שייכת לאומה הישראלית, היות שהאומה הישראלית אינה בנמצא. שעל כן אזרחי ישראל שייכים לקבוצות לאומיות שונות. מכיוון שההגמוניה נמצאת בידי אחת מאותן קבוצה לאומית - ממילא טבעי שהיא תהיה המועדפת והאחרות תסבולנה מהפלייה לרעה.
אמנם יש הקוראים לשוויון, אך כוונתם חשודה מראש שכן הם גם קוראים להטבות מיוחדות לקבוצה הלאומית שלהם. בראש אלה נמצאים המשייכים את עצמם לאומה-שפה-דת הערבית, הדוגלים בדעה כי יש להמשיך ולפטור את כל בני קבוצתם משרות לאומי. הם מנמקים דרישתם זו בטענה כי בני קבוצתם שייכים לאומה האויבת לישראל. בכך הם מחזקים הן את הטענה נגדם כי הם אינם נאמנים וממילא גם את הטענה שיש להפלותם לרעה. כמו כן הם מחזקים בכך את החשד כי כוונתם האמתית היא להתאחד עם כל בני אומתם ולהשמיד את ישראל, ולכונן במקומה מדינה שתהא שייכת לאומה-שפה-דת הערבית ושבה היהודים יהוו מיעוט מופלה לרעה, או גרוע יותר, שבה יונהג חוק האיסלאם.
בפסקה האחרונה ישנו תיאור של התנגשויות קשות בין קבוצות אתניות הרואות את עצמן כקבוצות לאומיות. אלא שיש לראות כי התנגשויות אלו לא רק שאינן סותרות את הטענה כי ישנו בישראל קונצנזוס אשר כולם מסכימים עליו, אלא הן אף מחזקות טענה זו: בלב ליבו של הקונצנזוס הישראלי נמצא הזיהוי בין קהילה אתנית או דתית, מזה, לבין לאום, מזה. לאמור: קהילה (או דת) היא לאום, ולאום הוא קהילה (או דת). על כך כולם מסכימים. שעל כן כולם מסכימים גם שמאחר שההגמוניה נמצאת בידי הקבוצה האתנית-לאומית היהודית, אך טבעי הוא שזו תנקוט הפליה נגד כל האחרות, ובמיוחד אותן המזוהות עם אומת אויביה.
שעל כן צדקו הנלוזים רחבעם זאבי ומאיר כהנא, וצודקים אפי איתם והשייך ראיד סלאח, באמרם כי דברי ההסתה שהם משמיעים עומדים על הקונצנזוס. הנוהג הוא לראות באנשים אלו ובהשפעתם את שורש הרע. זוהי טעות: הם אינם השורש כי אם פרי הבאושים. שורש הרע הוא הקונצנזוס שהם מתיימרים בצדק לעמוד עליו. כל מי שרואה בהם רעה חולה - כפי שאכן יש לראות בהם - אם
רק אוהב אמת הוא, חייב להודות כי יומרתם אמת: הם אכן עומדים על הקונצנזוס. שעל כן הקונצנזוס הוא שורש הרע.
קונצנזוס הוא במהותו גורם מלכד. צבא הגנה לישראל, כפי שראינו, עומד כל כולו על הקונצנזוס: כל האפליות שהוא נוקט, לטוב ולרע, וכל ייחוסי הנאמנות או אי הנאמנות שהוא מייחס, כל אלה גזורים ישירות מן הקונצנזוס, כפי שניסיתי להראות. מכאן שהשכל הישר מחייב שצבא הגנה לישראל הוא אכן גורם מלכד.
זהו שכל ישר, כאמור, אלא שהוא אינו אמת: אומנם אמת היא כי קונצנזוס הוא במהותו גורם מלכד, אך אין פירושו שהוא מלכד בפועל. כאשר הקונצנזוס הוא על השקפה מפלה, פולשנית, מפלגת ועוינת, כי אז ההתלכדות הינה סביב הפליה, פולשנות, פילוג ועוינות. ממילא, כל מוסד חברתי שעומד על אותו קונצנזוס ושסביבו ישנה התלכדות נוספת - הצבא הוא הפרדיגמה - רק מחזק עוד יותר את ההפליה, הפולשנות, הפילוג והעוינות.
עד כאן ההסבר. מובן כי המצב גרוע גם ללא הצבא: כל קריאה לאחדות או להתלכדות שאין עימה פירוט באשר למהות הדבר שיש להתאחד או להתלכד סביבו, מתפרשת באופן טבעי כקריאה להתאחד או להתלכד סביב הקונצנזוס. בהינתן הקונצנזוס הקיים, כל קריאה לאחדות או להתלכדות בישראל מביאה מיידית - עוד בטרם נעשה דבר בעניינה - לחיזוק ההפליה, הפולשנות, הפילוג והעוינות. על כן הדרך היחידה להביא לידי אחדות או התלכדות של אמת היא להחליף את הקונצנזוס.
הצרה היא, שמשום שהקונצנזוס הוא במהותו, כזכור, גורם מאחד ומלכד, ממילא כל מי שקורא להחליף את הקונצנזוס, נתפס כקורא לפילוג. שעל כן יש לנו כאן מעגל קסמים. כיצד, אם בכלל, נשכיל להיחלץ ממנו? איני יודע. איני יודע אף זאת, אם לא איחרנו את המועד. יש אומרים: נתפנה לתקן כל זאת כשיהיה שלום. אך אבוי: כל עוד נתון הקונצנזוס האמור, כיצד נעשה שלום?

תאריך:  17/03/2008   |   עודכן:  17/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צבא הפלייה לישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אהה הבנו, קונצנזוס הוא רע >>
א מ רול  |  18/03/08 04:00
2
אז מה הקונצנזוס? לא הבנתי ל"ת
נב  |  18/03/08 07:00
3
דזבין שטויותא...
מאיריקו  |  5/04/08 13:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דר' דיאנה דולב
קיימות פרקטיקות אדריכליות שונות ליצירת הדרה של אוכלוסיות 'בלתי רצויות'    מבט על מבנים בישראל המשתמשים בטכניקות שכאלו
דר' שאול רוזנפלד
שינוי הנורמות והערכים בצה"ל נובע לא רק מתמורות בחברה הישראלית, אלא גם מקבוצות לחץ כמו אליטות ועיתונות, שבתורן, התעצבו גם הן מתוך התמורות שפעלו לקידומן
ראובן לייב
לקירחים מבטיחים הצמחת שיער ולנמוכים - הגבהת קומתם. לבעלי פין קצר מובטחת הארכה ולשמנים - מאכלים ומשקאות דיאטטיים להרזיה    מיתוסים "רפואיים" שאין בהם שום אחיזה במציאות
עודד יפה
כמויות הגשמים המעטות שירדו בחורף האחרון יחייבו את הרשויות לנקוט בצעדי חירום לחיסכון במים וייתכן שיותקנו מגבלות על השימוש בהם    טיפים מהמומחה, כיצד לחסוך מעכשיו בצריכת המים בעשרות אחוזים
עו"ד יוסי דר
טענת הכותבים שלמצב עניינים של חוסר היכולת להעריך מסוכנות, יש פתרון תקף גם במצב החוק היום - טענה זו אינה נכונה - באשר אין בפתרון זה התייחסות למצב שבו ראובן אינו מסוגל להעריך את מסוכנות הפורץ וגם אינו מניח הנחה כלשהי אם מסוכן הוא אם לאו
רשימות נוספות
חינוך  /  אריה ברנע
המדרש כדיאלוג  /  נאה אלחנן
שלום  /  ליאור חורב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il