X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היועץ המשפטי לממשלה כשל בראייה האסטרטגית ולכן, בצער רב, עליו להתפטר לאלתר יועץ משפטי אחר יוכל לשקול מחדש את כל הראיות ולגבש עמדה שתהיה נקייה מכל מראית עין של נקמה
▪  ▪  ▪
מני מזוז, הגש את התפטרותך [צילום: פלאש 90]

אם שלטון החוק יקר ליועץ המשפטי לממשלה, ואין כל סיבה לחשוש שלא, על היועץ המשפטי לממשלה לפנות את מקומו בעקבות התפנית הלא כה מפתיעה של נשיא המדינה לשעבר, מר משה קצב. הגענו לנקודה ממנה ואילך היועץ המשפטי לממשלה אינו יכול להמשיך בתפקידו.
יובהר כבר מלכתחילה, שהיועץ המשפטי לממשלה הוא אדם שלא דבק בו רבב, ישר דרך ומקצוען, אך האסטרטגיה בה הוא בחר "לצאת למלחמה" נגד הנשיא לשעבר, התבררה כאסטרטגיה שגויה לחלוטין העלולה לקעקע את האמת ואת הצדק. מי שנושא באחריות לבחירה שנעשתה הוא היועץ המשפטי לממשלה ולא מישהו אחר. לכן, עליו לפנות את משרתו הרמה.
בתחילת הפרשה, למן הרגע שהיא התפוצצה ועד לחזרתו מעסקת הטעון של הנאשם, היינו נשיא המדינה לשעבר, התנהלות מערכת האכיפה הייתה בעייתית, בלשון המעטה. במקום להתמקד בעיקר ולהימנע מכל מגע עם התקשורת או גורמים אינטרסנטיים אחרים, היועץ המשפטי לממשלה נגרר, שלא בטובתו, לויכוח ציבורי שהתנהל בחוצות העיר ומסכי הפלאזמה. זו הייתה טעותו הראשונה של היועץ המשפטי לממשלה. דבריו של היועץ לתקשורת, הערכות משפטיות שייתכן והיו מובנות למשפטנים ועורכי דין מנוסים, לא היו ברורות לכלל הציבור ויצרו בלבול רב מאוד.
היועץ המשפטי לממשלה יצא, ביוזמתו, לציבור להסביר שהמדובר בחשדות כבדים ביותר שנשיא המדינה עבר עבירות חמורות של אונס, הטרדה מינית וכד'. הזמן חלף והיועץ המשפטי לממשלה נשאר איתן בדעתו שחשדות אלה עשויים להוליד כתב אישום מן החמורים שיש.
פרקליטי הנשיא המנוסים ידעו לבחור באסטרטגיה הנכונה. באמצעות התקשורת ומיני מניפולציות שונות, הצליחו הפרקליטים להעמיד את היועץ המשפטי לממשלה במצב של חובת בחירה בין להגיב ובין אם לאו. היועץ המשפטי בחר להגיב לפני שנפלה החלטה סופית של הפרקליטות איזה כתב אישום להגיש, ואם בכלל. זאת הייתה טעות חמורה להגיב משום שהיועץ המשפטי לממשלה, בהיסח הדעת, גילה חלק מן הקלפים שהיו בידו. הפרקליטים של הנשיא הבינו זאת בהיותם "שחקני פוקר" מן השורה הראשונה. מכאן הם משכו את היועץ המשפטי לממשלה בדיוק לכיוון שהם רצו בו.
מסע הדה-לגיטימציה של היועץ המשפטי לממשלה החל מיד במתקפה רבתי בתקשורת. יועצי תקשורת מן השורה הראשונה יצאו אל "החזית הציבורית" וטענו, חזור וטען, שלנשיא המדינה נעשה רצח אופי ושבידי הפרקליטות אין כל חומר ממשי כדי להרשיעו באותן העבירות עליהן דיבר היועץ המשפטי לממשלה.
שוב פעם, בצורה רשלנית למדי, היועץ המשפטי לממשלה הגיב וגילה קלפים נוספים, עד לאותו היום המר הנמהר שבו החליט להגיע לעסקת הטיעון הבעייתית. כאשר פרקליטי הנשיא הבינו שהחתימה על עסקת טיעון היא בלית ברירה, ולאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הסביר בקולו מדוע אין אפשרות אחרת וזהו הרע במיעוטו, כל אשר היה על הפרקליטים לעשות הוא להמתין לחותמת ה"כשרות" של בג"צ. הם ידעו על נקלה שארגונים פמיניסטיים ואחרים, לא יסתפקו בעסקת הטיעון וירצו להעמיד אותה במבחן בג"צ.
הערכות פרקליטי הנשיא התאמתו. בג"צ, ברוב דעות אמנם, הכשיר את ה"שרץ" מתוך התחשבות במוסד הפרקליטות וחשיבות שלטון החוק. נציגי היועץ המשפטי לממשלה הסבירו לבג"צ ארוכות מדוע לא ניתן היה להגיע לתוצאה טובה יותר מאשר עסקת הטיעון: חוסר ראיות ממשיות וחזקות כדי להעמיד את הנשיא למשפט, ללא עסקת טיעון. ההסברים המפורטים לא גרמו לפרקליטי הנשיא לנשום לרווחה, משום שהם הבינו שעסקת הטיעון היא המרב והמיטב שהיועץ המשפטי לממשלה יכול להגיע אליו.
במצב הזה, כשבידי היועץ המשפטי לממשלה תחמושת כה דלה מול ארסנל ענק שיש לפרקליטי הנשיא, לא חייבים להיות אסטרטגים גדולים כדי להבין שהדרך הטובה ביותר של הנאשם היא לחזור בו מעסקת הטיעון ולהותיר בפה פעור את היועץ המשפטי לממשלה.
אם יוגש כתב אישום שהוא חמור יותר מעסקת הטיעון, הרי יהיה בו כדי לסתור את טענות היועץ המשפטי לממשלה בפני הציבור ובפני בג"צ. אם כתב האישום יהיה זהה לעסקת הטיעון, יש סיכוי לכאורה, שהנשיא יצא טוב יותר מן הסבך בעזרת פרקליטיו הכה מנוסים. אם יכשלו מאמצי הפרקליטים, ממילא העונש יהיה דומה מאוד למה שעשוי היה להיות בעקבות עסקת הטיעון. אין לנאשם מה להפסיד אלא להפך.
היועץ המשפטי לממשלה כשל בראייה האסטרטגית ולכן, בצער רב, עליו להתפטר לאלתר. יועץ משפטי אחר יוכל לשקול מחדש את כל הראיות ולגבש עמדה שתהיה נקייה מכל מראית עין של נקמה בלבד.

ד"ר צלו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי, וסטודנט למשפטים באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  12/04/2008   |   עודכן:  12/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על היועץ המשפטי לממשלה להתפטר
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
וכבר וצאת הכוכב, ??:
עוד סתם אזרח  |  12/04/08 20:04
2
האחות האשה והמשפחה השלטת
כוכבית  |  13/04/08 01:30
3
האחות האשה והמשפחה השלטת
כוכבית  |  13/04/08 01:38
4
מזוז הכניס לקצב אצבע לתחת..
הרועץ הנועץ.  |  13/04/08 16:48
 
- ללא כל הערצה
העורץ הקורץ  |  13/04/08 20:38
5
מסקנות ועדת חקירה: מזוז נכשל! ל"ת
חץ  |  13/04/08 18:33
 
- אז תן נשיקה למזוז-ה ל"ת
חץ לחץ  |  13/04/08 20:46
 
- אהבתי הברקתך.אבל המזוזה פסולה ל"ת
חץ  |  13/04/08 22:05
6
מזוז
אהרונוביץ  |  14/04/08 00:13
7
אם מזוז נבחר בדרך
pini-1  |  14/04/08 06:52
8
מר-זוז ל"ת
זוז מזוז  |  14/04/08 09:39
9
דרישה טיפשה
מאיריקו  |  15/04/08 15:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
שיעור גניבות הרכב מושפע בעיקר מהביקוש לחלקי חילוף משומשים, ואת הביקוש קובעות חברות הביטוח    בכ"ז חברות הביטוח ממשיכות להתנות תשלום תגמולי ביטוח בהפעלת אמצעי מיגון, פשוט משום ששופטים רבים מדי נופלים בפח זה
עו"ד יוסי דר
ההתנהלות של שופטי בית המשפט העליון סביב פרשת נילי כהן, ודורית ביניש בראשם, היא אך דוגמה אחת בתוך שיטה נפסדת הגובלת בשחיתות של ממש. וכשזה המצב, יש לפעול במרץ ובדחיפות להקטין עד למינימום את כוחם של שופטי בית המשפט העליון בוועדה למינוי שופטים
עו"ד יוסף פנדריך
בתקופת ברק היה מסלול הקידום של פרקליטים בשירות הציבורי ברור מאוד. הם מונו בהמוניהם לבתי המשפט. התופעה זכתה לבקורת.
יואב יצחק
נשיא הפוליטיקאים החופשיים בישראל הסתבך במלכודת הדבש שיצר    הוא האיש שדחף למינוי ביניש וארבל לבית המשפט העליון, ועכשיו הוא מקונן    הוא האיש שגרם לאובדן אמון הציבור, ועתה הוא מפנה אצבע מאשימה כלפי השר פרידמן
אלכס פז
אנה דוקלסקי חיה במציאות חוקתית של ישראל הנשלטת על-ידי ארגוני נשים ועל כן הריגתו של בעלה, עיוור בשתי עיניו וקטוע רגל, אינה נחשבת למעשה פסול כלל ועיקר כאן מן הראוי להרחיב מעט בעניין החוק
רשימות נוספות
א' מבית הנשיא מנסה לחזור לכתב האישום  /  איציק וולף
מזוז: נגיש כתב אישום חמור  /  רותי אברהם
קצב הודיע: שופכים את דמי; אני חוזר בי מעסקת הטיעון  /  רותי אברהם
הנשיא קצב - מוביל 1:0 במחצית  /  עו"ד אברהם פכטר
גילה  /  אברהם שרון
ההימור המסוכן של קצב  /  עו"ד יוסי דר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il