X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נמלי חיפה ואשדוד החלו לשבות ב-6 בבוקר; בין היתר, דורשים העובדים תוספות שכר וביטול חלוקת דיבידנדים לקופת המדינה האוצר: "עובדי הנמלים מנסים לקדם אינטרסים אישיים ולסחוט תוספות שכר תוך פגיעה בפעילות המשק"
▪  ▪  ▪
הדרישות: פרמיות פנסיה וסטייקים [צילום: AP]

ברקע ההשבתות החוזרות ונשנות ברכבת ישראל, יפתחו הבוקר גם עובדי נמלי הים בשביתה כוללת. זאת, בגין שלל דרישות שנעות בין הקמת קופה מרכזית לפנסיה, ועד הגדלת שוברי "הסטייקים" שיובטחו לעובדים. הלילה התכנסו נציגי משרדי האוצר והתחבורה, וכן ראשי ההסתדרות וועדי העובדים לדיון נוסף במטרה למנוע את השביתה, אך זה נכשל.
בממשלה טענו במהלך השבוע האחרון כי בניגוד לפעמים עברו, הסיבה להכרזה על שביתה בנמלים כעת לא נהירה, וכי לא ברור עדיין מדוע בחרו הוועדים דווקא בעיתוי זה. במשרדי הממשלה לא נקטו באחרונה בצעדים חד-צדדים המהווים עילה לכאורה לנקיטה בעיצומים. ואולם, הממשלה אימצה באחרונה את המלצות ועדת טרכטנברג להגברת התחרות בענף הנמלים, באמצעות הקמת מסופים פרטיים לצד אלה הקיימים. זאת, לאחר שקיבלה החלטה דומה כבר לפני חמש שנים - אך לא פעלה עד כה ליישמה. בהסתדרות ובוועדים לא הגיבו רשמית לאימוץ ההמלצות. ואולם לפני שלושה שבועות הכריזו ההסתדרות ועובדי הנמלים על סכסוך עבודה בגין שלל דרישות - שחלקן הוגדרו בממשלה "מופרכות".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ההסתדרות וועדי הנמלים שוב משתמשים בשביתה לקידום אינטרסים אישיים וסחיטת תוספות שכר על חשבון ציבור משלמי המסים תוך פגיעה בפעילות המשק. זאת, לאחר שלפני פחות משבועיים נחתם הסכם שכר עם עובדי הנמלים, שבמסגרתו ניתנה העלאה של 3% לשכרם הממוצע, שעומד על כ-30 אלף שקל בחודש. הצגת השביתה כמאבק על הפנסיה הינה הטעיה שנועדה להסתיר את העובדה שהם מנסים לסחוט, שוב, תוספת שכר".
תוספת שכר של אלפי שקלים באשדוד
בעוד עובדי הרכבת נוקטים בעיצומים בעקבות הרפורמה המתוכננת בחברת רכבת ישראל, עובדי הנמלים וההסתדרות כלל לא מיישמים אל הרפורמה שהתחייבו לבצע ב-2005, כאשר הנפקת חברות הנמלים שאמורה הייתה לצאת לדרך כבר לפני שנתיים הוקפאה. תחת זאת, העלו באחרונה ועדי הנמלים שורת דרישות, בטענה כי אלה מחויבות מתוקף אותה רפורמה מסוכמת.
מה דורשי עובדי הנמלים
כך למשל, מתנגד ועד נמל חיפה לכוונת המשרד להגנת הסביבה לאסור שינוע מיכליות ברום לנמל חיפה וממנו. זאת, בטענה כי השימוש במיכליות כביש להולכת החומר המסוכן מאזור רמת חובב למשל ועד לנמל הצפוני חושף את הישובים שלאורך קו החוף לסיכון בטיחותי. בכוונת המשרד להורות על שינוע הברום דרך נמל אשדוד בלבד. ואולם מהלך שכזה עשוי לפגוע בהכנסות נמל חיפה, ולכן טוענים עובדיו כי מדובר בפגיעה לכאורה באיתנותה הפיננסית של החברה. בנימוק זהה של פגיעה באיתנות הפיננסית מתנגדים גם עובדי נמל אשדוד לדיבידנד שהעבירה באחרונה חברת הנמל לקופת המדינה בסך 330 מיליון שקל. הדיבידנד, בשיעור של כ-50% מרווחי הנמל בשנים 2008-2010, אושר לחלוקה בידי דירקטוריון הנמל בהתאם לחוק החברות הממשלתיות. זאת, כאשר עובדי הנמל זכו לבונוסים בסך 10% ממנו (33 מיליון שקל). יחד עם זאת, מתנגד ועד הנמל לאישור הדיבידנד בטענה כי זה יפגע במאזן החברה לקראת הנפקתה - ואף איים על רשות החברות בתביעה משפטית.
סוגייה נוספת בגינה מבקשים עובדי הנמלים לשבות הינה בקשת הממונה על השכר לפקח על מועצות הייצור בנמלים. מדובר בוועדות פריטטיות שמאוישות בידי שני חברי הנהלה ושני חברי ועד - ואלה קובעים בין היתר את דרגות השכר של העובדים ואת מנגנון חלוקת הפרמיות. היות ששיעור הפרמיות בשכר עובד תפעול בנמל מגיע לעתים ל-40%-50% - הפכו מועצות הייצור כר להענקת תוספות שכר חריגות. כך למשל, מבקשים בנמל אשדוד בימים אלה לאשר לעובדי דור א' בבתי המלאכה שבנמל תוספות שכר בהיקף של עד 7,500 שקל לעובד. באחרונה פנה הממונה על השכר אל חברות הנמלים בבקשה לקבלת מידע אודות הדיונים במועצות - ודי היה בפנייה זו כדי לגרור את זעמם של העובדים.
עובדי הנמלים טענו כי הממונה על השכר "מסכל כל ניסיון משותף שלהם ושל הנהלות הנמל לקבוע הסכמי מועצות ייצור בנמל, וכי זהו בראש ובראשונה אינטרס של חברות הנמל שמעוניינות להגביר את התפוקה של העובדים". באשר לבתי המלאכה טענו בהסתדרות, כי העובדים הסכימו במקביל להתייעלות במספר התקנים ולגמישות בשעות המשמרות.
אם לא די בכך, דורש ועד נמל חיפה להגדיל את היקף הפרמיה שזכתה לכינוי "שוברי הסטייקים". מדובר בבונוס שאותו מחלקת הנהלת החברה לעובדי משמרת אשר עברו רף מסוים של פעילות (260 פעולות לצוות במשמרת), באמצעות שוברים חינמיים לארוחה במסעדה. נוהג זה בוטל באחרונה בנמל אשדוד לאחר שהתברר כי הנהלת החברה מימנה שוברים אלה בהיקף מיליוני שקלים בשנה, והנוהג הומר בתוספת ישירה לשכר העובדים. בנמל חיפה לעומת זאת לא בוטל ההסדר, אשר נוצל עד כה בהיקפים נמוכים יחסית. כעת מבקש ועד העובדים בנמל להנמיך את הרף הנדרש לקבלת השובר ל-250 פעולות בשעה - כדי להגדיל את חוג הזכאים להטבה.
חריגה של 300 מיליון שקל בפנסיות של נמל חיפה
לצד דרישות אלה, מעלים עובדי הנמלים כעילות שביתה שתי סוגיות הקשורות במנגנון הפנסיה שלהם. מדובר במהלך להוצאת כספי הפנסיה של עובדי שלושת הנמלים וחברת נמלי ישראל (חנ"י) לארבע קופות פנסיה מרכזיות, בדומה לזו של חברת החשמל, ובהעברתן לניהול בידי חברת ניהול תיקים חיצונית. על מהלך זה סוכם עם הוועדים הגדולים במשק עוד לפני כעשור, ואולם מורכבות הקמתן של הקופות עיכבה את יישום ההחלטה שנים. לפני כשנה וחצי התכנסו הממשלה והעובדים לדון במתווה מוסכם לכינון הקופות, ולכן התקשו במשרדי הממשלה להבין מדוע נכלל סעיף זה בעילות השביתה, וטענו כי "אם מתכנסים למתווה - לא ברור מדוע בכלל צריך לשבות".
בהסתדרות לעומת זאת דורשים להעביר את הכספים כבר כעת לחשבון נאמנות עד ליצירת הקופות, בדומה למודל שעליו סוכם לפני שנה עם עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת). יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר כי "כספי הפנסיה עלולים להיות בסכנה ממשית אם חלילה חברות הנמל יקלעו לקשיים כספיים. כל נושה יוכל לבוא להנהלות, לשים יד על החשבונות האלה, והעובדים ישלמו מחיר. בסך-הכל אנחנו רוצים להבטיח את מה שמגיע לעובדים ממילא".
המחלוקת הפנסיונית השנייה שנדונה היא החריגות לכאורה שהתגלו במנגנוני חישובי ההפרשה לפנסיה של עובדי נמלי אשדוד - ובעיקר חיפה. בחברת נמל חיפה התגלתה לפני חצי שנה הנחייה להמשיך ולחשב את הזכאות לפנסיה של כמה מהעובדים על בסיס הנחות פנסיה תקציבית - אף שאינם זכאים לה. הנחייה זו יצרה חריגה לכאורה של כ-300 מיליון שקל בהתחייבויות האקטואריות של הנמל, אך הוועד סירב להסכים לתיקונה. החשיפה הביאה את האוצר למנות רואה חשבון מבקר לבדיקת החריגה, ומינוי זה נענה בעצומים. לבסוף, סיכמו הצדדים על מנגנון בוררות, כאשר לטענת ההסתדרות יש לחשב את שיעור ההפרשות לפנסיה של העובדים על בסיס השכר הממוצע של השנים האחרונות.

תאריך:  26/02/2012   |   עודכן:  26/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רכבת ישראל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עובדי הנמלים פתחו בשביתה ללא הגבלה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ושוב תודה לעיני עופר
יהוידע  |  26/02/12 08:45
2
הגיע הזמן להפריט אותם, מה זה
בובובו  |  26/02/12 09:23
3
פושעי נמל פועלים בהידוד סינדי
ישע  |  26/02/12 10:46
4
עיני מכה חזרה על עלבון הרכבת.
פועה  |  26/02/12 12:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
פירות הדר נמצאו בעלי מרכיבים המורידים בצורה משמעותית את הסיכון לשבץ שמקורו בקרישי דם
איציק וולף
על-פי החוקה החדשה שהוצגה בפני העם הסורי יתקיימו בתוך שלושה חודשים בחירות חופשיות לפרלמנט הסורי    האופוזיציה: משאל העם הוא פארסה, על אסד למסור את השלטון מייד
עידן יוסף
המחלוקת בין הסתדרות העובדים למשרד האוצר לא נפתרה גם לאחר שעתיים של דיונים בין הצדדים    הדרישה המרכזית של ההסתדרות והעובדים: לאבטח את כספי הפנסיה, שנמצאים בחשבונות השוטפים של חברות הנמל, ע"י העברתם לחשבון נאמנות, בדומה למודל ברשות שדות התעופה
איציק וולף
מפכ"ל המשטרה הציב בפני יחידות החקירה יעדים חדשים: עלייה של 10% בהגשת כתבי אישום בתום חקירה ועלייה של 10% במעצר חשודים עד תום ההליכים    חשש לפגיעה מיותרת בזכויות חשודים בשל רצונם של שוטרים "לספק את הסחורה"    ראש אגף החקירות במחוז מרכז לשעבר: היעדים החדשים הם פיקציה
דניאל רוט
שחר צוברי רשם יום לא מוצלח והוא מדורג רק במקום ה-18 הכללי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il