X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאור הרחבת הנושאים באחריות במסגרת דיני החברות, על מבקרי הפנים להקדיש את שימת לבם למהות וגבולות תפקידם, לברר את שדורש בירורם ולשאול את כלל השאלות, בעזרתן ידעו את המבוקש והמצופה מהם, ולזכור כי, נושא משרה אשר פועל בתום לב ובזהירות, גם אם שיקול דעתו העסקי הוביל לכדי נזק, לא ישא ולא תוטל עליו אחריות אישית
▪  ▪  ▪
שלומית ארליך

חשש לעבירה פלילית - ביקורת פנים
מאת , ה
בשנים האחרונות, קיימת מגמה בדיני החברות להרחבת מעגל הגורמים האחראים בפעילותם עבור ובשם החברה שבה הם פועלים. הרחבת החובות החלים על מבקרי הפנים, הינה חלק ממגמה זו.
שתיים הן החובות העיקריות בהן חב מבקר הפנים:
חובת האמונים - שמשמעה החובה לנהוג בתום לב ולטובת האינטרסים של החברה. בכלל זאת כוללת חובה זו את החובה להימנע מפעולה שיש בה ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו כנושא משרה לבין כל עניין אחר, פעולה שיש בה תחרות עם עסקי החברה, ניצול הזדמנות עסקית של החברה במטרה להשיג טובת הנאה לעצמו או לאחר, וגילוי כל מידע שהגיע אליו בתוקף תפקידו בחברה.
חובת הזהירות - אשר על פיה על מבקר הפנים החובה לנהוג שלא ברשלנות. החובה הינה לנקיטת אמצעים סבירים לקבלת מידע בדבר הכדאיות העסקית של הפעולה המובאת לאישורו או של פעולה הנעשית על ידו בתוקף תפקידו, ולקבלת כל מידע אחר שיש לו חשיבות לעניין פעולות כאמור.
לאור הרחבת הנושאים באחריות במסגרת דיני החברות, על מבקרי הפנים להקדיש את שימת לבם למהות וגבולות תפקידם, לברר את שדורש בירורם ולשאול את כלל השאלות, בעזרתן ידעו את המבוקש והמצופה מהם, ולזכור כי, נושא משרה אשר פועל בתום לב ובזהירות, גם אם שיקול דעתו העסקי הוביל לכדי נזק, לא ישא ולא תוטל עליו אחריות אישית.
דוגמא מעשית להטלת חבויות אלו, הינה פרשת המעילה בבנק למסחר, שם הוגש על-ידי כונס הנכסים הרשמי בתפקידו כמפרק הבנק למסחר, כתב תביעה בין היתר נגד מבקרי הפנים של הבנק למסחר בתקפה הרלוונטית.
בין טענות התביעה הבולטות, נגד מבקרי הפנים, ניתן היה למצוא טענות הנוגעות בעיקרן להיקף האחריות המוטל על מבקרי פנים, התעלמות ואי בדיקתם של חשדות שהתעוררו בעקבות פעולות חריגות בחשבונות לקוחות הבנק וכן הסתפקות בהתרעות מבלי לבדוק האם המלצותיהם של מבקרי הפנים אכן יושמו בפועל ומה תוצאותיהן.
יצוין, כי במסגרת ההנחיות והתקנים שהוציאה לשכת מבקרי הפנים בישראל נכללים תקנים והנחיות העוסקים באחריות לגילוי הונאות, מעילות ומניעתן.
כלים מחייבים
עמדת הח"מ היא, כי אף-על-פי שאין מדובר בדבר חקיקה, ואף-על-פי שלשכת המבקשים הפנימיים אינה גוף סטטוטורי, הרי יש בהנחיות האמורות משום כלים מחייבים או למצער, כלים באמצעותם תיבחן סבירות התנהלותם של מבקרי הפנים, ואפילו אינם חברים בלשכת המבקשים הפנימיים.
על אף האמור לעיל, יש לציין, כי ככל שמבקר הפנים נקט באמצעים סבירים, גם אם שיקול דעתו היה מוטעה, לא יחויב כלפי החברה בשל תוצאות החלטתו. מנגד יצוין, כי ניתן יהא לראות הפרה של חובת אמונים אצל מבקר פנים, גם אם בהתנהגותו לא נגרם נזק לחברה. במקביל, נראה את חובת הזהירות של מבקר הפנים כמופרת, גם אם נושא המשרה לא ניצל את כוחו לרעה.
מנגנוני ההגנה העומדים למבקרי הפנים, הם פטור, שיפוי וביטוח. עם זאת, על-מנת שמנגנוני ההגנה, הסדרי הביטוח הפטור והשיפוי, לא ירוקנו מתוכן את אחריות מבקרי הפנים, קבע חוק החברות סיטואציות, בהן לא ניתן יהיה להגן על נושאי המשרה במנגנונים אלו, ביניהן, הפרת חובת האמונים כלפי החברה, למעט מצב בו שמבקר הפנים פעל בתום לב והיה לו יסוד סביר להניח שהפעולה לא תפגע בטובת החברה, הפרת חובת הזהירות שנעשתה בכוונה או בפזיזות, פעולה מתוך כוונה להפיק רווח אישי שלא כדין, וכן קנס או כופר שהוטל על נושא המשרה.

הכותבת היא שותפה מנהלת, מומחית לתביעות בנושא אחריות נושאי משרה, משרד עורכי הדין ארליך רוזן ושות'.
תאריך:  29/06/2008   |   עודכן:  29/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
עסקות השבויים שעל הפרק יעודדו חטיפות נוספות - אבל לא של חיילים אלא של שוטרים ואזרחים. מה ההבדל בין דרישה לשחרר מחבלים לבין דרישה לשחרר רוצחים כמו יגאל עמיר?
צבי גיל
תפקידה של מועצה דתית בישראל הוא ללוות את האדם מהיוולדו ועד מותו    גם על אחזקת בתי הקברות אחראית המועצה, שעבור תפקיד זה המקבלת אלפי שקלים מכל אזרח המשלם כביכול עבור חלקת קבר    אבל מסתבר שדווקא כאן, אלה האמורים לעמוד בחזית שומרי המסורות והדת, הם המזניחים הגדולים של סמליה
חיים קליר
מן הראוי שבבסיס גישתו של בית המשפט העליון תהיה יותר חמלה לנפגעים הקשים. הגישה העכשווית מעודדת את חברות הביטוח לטחון עד דק את הנפגעים הקשים והכול בעזרתן של טחנות הצדק
אריה דרוקמן
הלחץ הציבורי לשחרור גלעד שליט עושה בדיוק את מה שהאויב רוצה: מפעיל לחץ רגשי שיגרום למקבלי ההחלטות המותשים להחליט החלטות שגויות
יואב יצחק
הפריימריז בקדימה לא יוכלו להתקיים בספטמבר    הסיבה: בדיקת מיפקד החברים הנדרשת עתה וחקירה משטרתית הנדרשת נוכח הזיופים החמורים שנחשפו על-ידי מעריב וערוץ 10    מי שירוויח הוא אולמרט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il