X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדיניות חדשה במשרד מבקר המדינה: ביקורת בזמן אמת; פרסום שמות מבוקרים; הטלת אחריות אישית ודרישה למסקנות אישיות אחריות אישית חלה על עובדי ציבור נבחרים ועובדים מן השורה כאחד, ואין להפריד ביניהם
▪  ▪  ▪
לינדנשטראוס, מבקר המדינה [פלאש 90]

ביקורת המדינה בתקופה זו חייבת להיות מציאותית, אפקטיבית, כזו שרואה לנגד עיניה את המציאות המשתנה, אם לטובה: הטכנולוגיות החדשות, המיחשוב, המדע; ואם לרעה: השחיתות הציבורית, הגדלת הפער בין עניים לעשירים, סכנת ההשתלטות של ההון על השלטון, עקיפת שיטת המכרזים ("חבר מביא חבר") על-רקע מפלגתי או משפחתי ועוד.
כדי שהביקורת תהיה אפקטיבית נקבעה במשרד המבקר מדיניות חדשה שעיקריה: ביקורת בזמן אמת; פרסום שמות מבוקרים; הטלת אחריות אישית ודרישה למסקנות אישיות.
העיקרון האחרון מתמצה באמירה: "לא הש.ג. אשם, אשם מי שנמצא בראש הפירמידה", אליו צריכים להפנות את דרישות הביקורת ואת חיציה. והרי אם הביקורת התבצעה בזמן אמת, ובדוחות הביקורת צוינו שמותיהם המלאים של המבוקרים, איזו תועלת יש ביסודות אלה אם לא תצטרף אליהם דרישה להסקת מסקנות אישיות במקרים ראויים?
אחריות אישית משמעה שעובדי ציבור צפויים לסנקציה אישית אם הם מתנהגים בניגוד לדין, בזדון, באדישות מוחלטת, ברשלנות רבתי ובעצימת עיניים. לדוגמה: פגיעה בטוהר המידות היא פגיעה חמורה באינטרס הציבורי ואין להשלים עימה, גם אם לא נגרם נזק ממשי ומיידי לאינטרס זה.
שחיתות אישית של עובד ציבור יכולה להתבטא בקבלת החלטות במצב של ניגוד עניינים, לרבות עניינים של מקורביו או הפקת טובת הנאה אישית לעובד ולמקורביו, מעורבות במתן שוחד או בקבלתו, הטיית מכרזים או העברת משאבי ציבור למקורבים, זיוף מסמכי תאגיד ומרמה ועוד. עצימת עיניים, רשלנות, מדיניות של "ראש קטן" ובזבוזים משוועים בטיפול בתקציב המדינה גם הם יהיו עילה נכונה להטלת אחריות אישית.
ניתן להסכים כי בהטלת אחריות אישית במקרים יוצאי דופן, חריגים בחומרתם, יש אלמנט ענישתי משמעותי. עם זאת, היא גם בעלת ערך מרתיע ותורמת למינהל חוקי תקין, יעיל וחסכוני. זה רצונו של הציבור כיום.
עמדתי היא, כי חלה אחריות אישית על עובדי ציבור נבחרים ועובדים מן השורה כאחד, ואין להפריד ביניהם. כך גם פסקה ועדת החקירה בראשות השופט י. כהן (פרשת סברה ושתילה) בשנת 1983, באומרה: "לדעתנו, מבחינה עקרונית בנושא האחריות האישית, אין לעשות כל הבחנה בין חברי הממשלה ובין אנשים אחרים שלהם מיוחסת אחריות אישית למעשיהם או למחדליהם...".
"אחריות אישית" אינה חייבת לבוא דווקא בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה. יש מקרים שבהם עובד הציבור הבין בעצמו כי כשל, ומחליט להסיק מסקנות אישיות. יש בכך מסר חברתי ומוסרי מצד עובד הציבור, הנוטל את האחריות האישית על כתפיו ומשדר בכך הגינות והפקת לקחים ראויים. אמרנו כי אחריות אישית נמדדת בעוצמת המעשה נשוא הביקורת: ככל שעוצמת המעשה או המחדל של עובד הציבור רבה יותר, כך הדרישה להסקת מסקנות אישיות תהיה גדולה יותר.
אין חולק כי אין רבים שיסיקו מסקנות אישיות. מכאן חשיבותו הקובעת של דוח הביקורת החושף את עובדות הפגיעה בציבור. הקביעה כי קיימת אחריות אישית שנבחנה במקצועיות, בזהירות מרבית ועל-פי כללי הצדק הטבעי, היא חלק מתהליך הביקורת הנתון על-פי החוק בידי מבקר המדינה. בשימוש בה יש ערובה אמיתית למינהל תקין, הוגן וטהור מידות בשירות הציבורי.
נפנה את תשומת-הלב גם לקיומו של "חיוב אישי" לנושא משרה בשלטון המקומי. בהתאם לפקודת העיריות נוסח חדש, נושאי משרה בשלטון המקומי אחראים לכל חסר או הפסד כספי שנגרמו בשל "התרשלותם או התנהגותם הרעה".

תאריך:  02/07/2008   |   עודכן:  02/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחריות אישית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
איך בועז יונה קיבל עסקת טיעון
על המקום  |  2/07/08 18:56
 
- כל מילה יצוקה בדם נפגעי חפציבה ל"ת
מסעודה לייבוביץ  |  2/07/08 19:53
2
נאה דורש אבל ניכשל במימוש !
אזרחי.  |  2/07/08 23:19
3
או סתם אקדוחן ?
אתה ליצן ?  |  3/07/08 02:41
4
מה בעניין אחריות אישית של שופט
ע. סובול  |  3/07/08 09:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מתן וילנאי ואבי דיכטר מוכיחים שלשונם עובדת הרבה יותר מהר ממוחם, וששיקולים פוליטיים גוברים אצלם על השכל הישר. והשניים הללו היו ונותרו מהאחראים הבכירים לבטחון המדינה
נרי אבנרי
הסיטואציה שבה החוטפים לא מנדבים אפילו גרגיר מידע אודות החטופים, ובכל זאת ישראל מנהלת איתם מו"מ, היא חולנית והזויה. יותר מאשר זה מעיד על האכזריות של נסראללה, זה מעיד על הטמטום והחולשה של אולמרט. ההתנהלות מול חאלד משעל, לא יותר חכמה. אילו אני ראש ממשלה...
יוסף דוריאל
הניצחון של החיזבאללה בשחרור סמיר קונטאר יכול גם לשמש כבומרנג נגדם. מערך הסברה לאומי ראוי לשמו חייב לדעת איך לנצל את זה בחזית הלוחמה הפסיכולוגית
שושנה ויג
כמה מילים על ספרו של דודו בוסי, אמא מתגעגעת למילים, הוצ' כתר, 2006
יוסי מטלון
האדריכל הוא המנצח על הפרויקט מבחינה טכנית, פסיכולוג של "חברי התזמורת" ומגשר על פערים וציפיות בין כל המרכיבים האנושיים של הפרויקט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il