X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זרקור על הפזמונים האסורים: בין אלה של אז והיום יש כאלה שנפסלו להשמעה מעל גלי האתר, או שהם מושמעים כיום במשורה, כמעט במחתרת. ויש גם שירי צבא וילדים שהס מלהשמיעם ברבים
▪  ▪  ▪
אולפן רדיו

בין להיטי הזמר הישראלים יש לא מעט שסבלו, או שסובלים עדיין, מלהט חרב הצנזורה המתהפכת. במקרה הרע הטילה רשות השידור על השירים האלה חרם טוטאלי, בהוראת השלטונות, ובמקרה הטוב הם מושמעים, במשורה, אי-שם, בתחנת-רדיו נידחת. סיבות הפסילה והחרם נעות מפגיעה בבטחון המדינה ועד לניבול פה.
אולי המפורסם שבין השירים, שנפסלו, פוליטית, להשמעה פומבית מעל גלי האתר, הוא "הסלע האדום". השיר, שהפך ל"להיט-מחתרת" מאחורי הקלעים, נכתב בשנות ה-50 של המאה הקודמת על-ידי חיים חפר, הולחן בידי יוחנן זראי, והושר בפי אריק לביא. בשיר מתוארים יופיים של פטרה והמקדש אשר נחצב באבני החול של הרי אדום ומסעם של צעירים ישראלים אליו בחשאי.
פסילה פוליטית
הסלע האדום ממוקם בדרום-ירדן, כ-100 ק"מ צפונית לאילת. בשל הקירבה ויופיו המיוחד של המקום, החל משתרש במחצית המאה החולפת מנהג הרפתקני בקרב צעירים נועזים מישראל לחצות את הגבול לשטח האויב הירדני של אותם ימים, כדי לראות במו-עיניהם את סוד קסמה של פטרה. המסע היה כרוך בסיכון רב והוא מתואר היטב בשיר. רבים מאלה שהגיעו - נתפסו, רבים אחרים כלל לא הצליחו להגיע, ומרביתם של אלו שנתפסו - לא חזרו בחיים לארץ.
ראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן-גוריון, החליט כי השיר יחדל מלהיות משודר ב"קול ישראל", באשר הוא מעודד הליכה לפטרה. החלטה על כך נתקבלה ב-30 ביולי 1958. באותה החלטה נאסר גם להשמיע את השיר "אנקש", אף הוא בביצועו של אריק לביא, ובעקבות האיסור לא הושמעו שני השירים במשך עשרות שנים.
בגלל זונה
"אנקש" הוא שיר על זונה ועל האכזריות המתלווה אליה, שחיבר נתן אלתרמן והלחין סשה ארגוב. מילות השיר אומרות: "מעיל אפור, סוודר צהוב, עיניים ים קודר, לא בית לו, אם רק שיער לרוב, שחור וצונח, ירוד ושטוף והתפזר, זאת הייתה אנקש עוללי המתוק, ג'נטלמנים קיבלוה בזול, אם היה בה דבר שאיננו כחוק, אלוהים חטאותיה ימחול, היא ניקתה מיין-ג'ין כוסות-ויסקי והוק, את עצמה לא ניקתה מעולם, אבל יש לשער עוללי המתוק, שהייתה נקיה מכולן, היא הרכינה הראש והראש לא נסוג, הוא נופץ באגרוף הגדול, זו הייתה אנקש עוללי המתוק, אלוהים חטאותיה ימחול".
וא-פרופו זנות: שירו הנועז של אריק אינשטיין (לחן: מיכה שטרית), "פרנצ'סקה פוליטיקה", על הזנות הפוליטית הצרפתית, שיש לה מקבילה בארץ, מושמע כיום ב"רדיו ללא הפסקה" בלבד, מדי יום שני בצהריים, בתוכניתו של השדר נתן זהבי.
ואלה מילות השיר, המוחרם על-ידי תחנות הרדיו האחרות: "פרנצ'סקה פוליטיקה, את זונה לא קטנה, פותחת רגליים ללא הבחנה, אומרת שלום ועושה מלחמה, אין מה לומר, את זונה לא קטנה, הו אלוקים, זאת הייתה אהבה, היינו כמו זוג משמיים, אהבנו עד כלות, עד כלות הנשמה, אהבתי אותך, כי היית רק שלי, הסתכלת לי ישר בעיניים, אמרת לעולם תישאר אהובי, ואז בלי בושה פתחת ת'רגליים".
הכל חרא
ומעניין לעניין, באותו עניין: החיים המזופתים בארץ באים לידי ביטוי ב"שיר החרא" של הפונדקאים, המושמע אף הוא, בלעדית, מדי יום ראשון, ב"רדיו ללא הפסקה", בתוכנית "זהבי עצבני": "יום ראשון חרא, יום שני חרא, גם שלישי הוא חרא, יום ד', יום ה', יום ו' הם חרא, רדיו חרא, וידיאו חרא, טלוויזיה חרא, עיתונים, מה יש בפנים? יש, תסלח לי, חרא".
וההמנון הלא-רשמי של חיילי צה"ל, המושמע בעת תרגילי-שדה ביחידות הצבאיות: "החובשת נקיה, ממש כמו כובסת, כל שני וחמישי היא מקבלת ו..." או שיר הילדים הפופולרי של המאה החולפת: "זלמן יש לו מכנסיים, מגיעות עד הברכיים, אם יפלו המכנסיים, אז יראו לו את ה...זלמן יש לו" וגו'.
ושיר-ילדים פופולרי אחר, המושמע בחג הפורים: "ושתי המטורללת רחצה במקלחת, ויבוא ויזתא וישק לה ב...תחנה שלנו יש קמח לרוב". ויש גם: "הגברת דינה בים השתי...קה ילדים", או שיר הילדים הידוע, שבו חבויות גסויות בחיבורי המלים: "פה צלם גר, שמו קילינסקי, איזו נערה יפה מנגנת לפניו, זו בתו של הצלם". והמבין יבין.

תאריך:  20/07/2008   |   עודכן:  20/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צנזורה על שירים ישראלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ברטולד ברכט
אומברטה  |  1/08/08 16:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדמונד חסין
עכשיו ברור, במסמך כוונות מוצהר, כי המנהיגות הערבית אינה מחפשת שוויון אלא שלטון. הם אינם רוצים לחיות לצד הרוב היהודי, אלא למוסס את הרוב היהודי ב'מדינת כל אזרחיה'
נועה נצר
ישנם ארבעה סוגי אימון גופני למבוגרים הרוצים לשמור על בריאותם ועצמאותם: שיפור הכוח, היציבה, הגמישות והסיבולת
יואב יצחק
עדותו המלאה של אולמרט המובאת כאן נחשפה לראשונה בעיתון מעריב    המסמך אינו מעלה גילויים חדשים    עם זאת, הוא מציג את דמותו של אולמרט: שקרן, מניפולטור, מאחז עיניים    זו עדותו הראשונה של אולמרט מתוך שתיים בפרשת מעטפות הכסף
דודו אלהרר
מבלי משים, נתן גדעון לוי בדבריו גושפנקא לאבחנה חדה כתער בין הדם היהודי לבין הדם הערבי. הוא קבע באורח שאינו משתמע לשתי פנים שדמו של היהודי סמוּק יותר ויקר יותר מדמו של כל ערבי
אריק באך
חרפת טלנסקי היא אות קין במצח בית המשפט המתיר לבזות אותו, להטריד אותו, לסחוט אותו ולהפוך את שיתוף הפעולה שלו עם המשטרה לסיוט וטעות חייו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il