יבואניות הרכב ייפגשו השבוע לפגישה עם נציגי רשות המיסים על העידכון לנוסחת המיסוי הירוק. במסמכים שנשלחו ליבואנים מופיעה הנוסחה החדשה, לצד סולם דרגות המיסוי הירוק המחמיר יותר. אם לא יהיו הפתעות מיוחדות, החל בינואר 2013 יזכו המכוניות להנחות מיסוי קטנות יותר במסגרת המיסוי הירוק, והתוצאה - התייקרות של מרבית המכוניות הפופולריות בישראל. כך, למשל, צפויה פורד פוקוס להתייקר ב-5,000 שקל, טויוטה קורולה ב-4,250 שקל, וקיה פיקנטו ב-1,250 שקל.
המיסוי הירוק מופעל בישראל מאז אוגוסט 2009. לפי נוסחה ייחודית לישראל, משוקללות הפליטות השונות של המכונית, ובהן פליטות המזיקות לבריאות האדם (כמו תחמוצות חנקן), וגזי חממה (כמו פחמן דו-חמצני), לכדי "ציון ירוק". ככל שציון זה נמוך יותר, המכונית מזהמת פחות. המכונית נכללת באחת מ 15 קבוצות זיהום, וככל שהקבוצה ממוקמת נמוך יותר בסולם, כך זוכה המכונית להנחת מס גדולה יותר, עד ל-15 אלף שקל.
כעת, מוקשחים הקריטריונים ומשתנה הדירוג, ולכן הנחת המס קטנה. בסקירה כללית, מכוניות מיני ידניות, שעולות כיום כ-62 אלף שקל, יתייקרו בעד 3,000 שקל; מכוניות משפחתיות, שמחיריהן כיום כ-124 אלף שקל, יתייקרו בכ-5,000 שקל; ומחירן של מכוניות עם מנוע דיזל יעלה ב-5,000-9,000 שקל.
המסמכים שנשלחו ליבואנים כוללים גם התייחסות חדשה למכוניות חשמליות ולהיברידיות נטענות, וכוללים נוהל לפיו שווי השימוש למכוניות אלה לא יכלול את מחירו של המצבר היקר. מכוניות עם הנעה אלטרנטיבית, ובהן חשמליות, היברידיות והיברידיות נטענות, זוכות להנחות מיסוי מיוחדות בישראל. שיעור המיסוי על מכוניות חשמליות הוא 8%, על מכוניות היברידיות מוטל מס של 30%, והיברידיות נטענות, שיכולות לנוע עשרות קילומטרים על מנוע חשמלי הנטען מהשקע עד שנכנס לפעולה מנוע בנזין, זוכות למיסוי של 20%. כל זאת, בהשוואה לשיעור מיסוי של 83% על מכונית בנזין או דיזל.
כעת, מבקשים ברשות המיסים להעניק להן הטבה נוספת. שווי השימוש של מכוניות אלה, שהוא נגזרת של מחיר המחירון שלהן (2.48% מסכום זה בכל חודש), יתבסס על מחיר שלא יכלול את המצבר. כך, המכוניות הללו יוכלו להיות זולות יותר, ושווי השימוש נמוך
יותר. דרך החישוב הזו משמשת כבר את הדגמים שמשווקת בטר פלייס, שם ניתן לנתק את הסוללה מהמכונית, אך ברשות המיסים מבקשים להחיל אותה גם על מכוניות עם סוללה קבועה.
הרשות קובעת כמה תנאים למחיר המכונית ללא הסוללה, ובהם שהמכונית תימכר במחיר זה לצרכן, על הסוללה ישולם בתשלום חודשי קבוע ומחיר המכונית ללא הסוללה לא יפחת
ממחירו של דגם מקביל עם מנוע בנזין. מכוניות היברידיות שאינן נטענות זוכות להטבה אחרת, הפחתה של 540 שקל משווי השימוש. בבטר פלייס מנסים כעת להביא לכך שגם המכוניות שלהן יזכו להטבה דומה.
כדי לרכך העלייה במס - הטבה לכלי רכב בטיחותיים
עליית המיסוי מצטרפת לעלייה האחרונה במע"מ ולפיחות בשקל, ויביאו להתייקרות ניכרת של מחירי המכוניות בינואר. בקרב יבואני הרכב רווחת ההערכה כי מחירן של מכוניות משפחתיות יהיה כ 130 אלף שקל, לצד הקטנת ההנחות לציי הרכב.
כדי לרכך במעט את המכה של העלאת המסים, יתחילו ברשות המיסים להעניק הטבת מס גם על בטיחות המכוניות. לצד הציון הירוק, יהיה לכל מכונית ציון בטיחות שיופיע ברישיון הרכב ובמודעות הפרסומת שלו. ציון זה יתבסס על שורה של מערכות בטיחות, שלכל אחת ניקוד שונה, והניקוד הכולל, שינוע מ 0 עד 10 וידרג את המכונית לאחת משמונה קבוצות בטיחות.
קבוצת הבטיחות תזכה את המכונית בהטבת מיסוי. המערכות שיזכו לניקוד הן כריות אוויר (7 ומעלה), בקרת סטייה מנתיב, מערכת המזהה אי שמירת מרחק מלפנים, זיהוי מכוניות בשטח המת במראות הצד, מערכת עזר לבלימת חירום, מערכת לזיהוי הולכי רגל במסלול הנסיעה, מצלמת נסיעה לאחור, חיישני לחץ אוויר בצמיגים וגם מערכות המתריעות על אי חגירת חגורות, הדלקת אורות יום, בלימת חירום אוטומטית ומערכת לזיהוי תמרורי תנועה.
הרשימה המוצגת ארוכה ומרשימה, אך מרבית המערכות הללו קיימות רק בדגמי יוקרה מאובזרים מאוד, שבמחיריהם עולים על 300 אלף שקל. ככל הנראה הטבת המס שיקבלו דגמים אלה תהיה שולית לעומת מחירן הגבוה, אך דגמים עממיים לא ייהנו מהטבות מס ניכרות, עד שמערכות כאלה יוצעו גם בהם. כך, ייתכן שייווצרו מצבים אבסורדיים שבהם עבור מכוניות הפאר היקרות, כמו מרצדס S300, מס הקנייה לא יעלה, אף שכיום הן מדורגות בקבוצות הזיהום הגבוהות, אך הן יקבלו הטבות מס בשל היותן מצוידות במערכות בטיחות רבות. כך, מחירן של המכוניות הזולות יעלה, אך דווקא המיסוי על מכוניות יוקרה עשוי לרדת.
ההטבות על מערכות בטיחות ולמכוניות עם הנעה אלטרנטיבית יטיבו עם הנהג, אך רק בטווח הארוך. בשנה הבאה תורגש בעיקר עליית המסים בשל הקשחת הקריטריונים של המיסוי הירוק. אחת הסיבות לשינוי ברגולוציה היא הרצון לסגור את הגירעון התקציבי, ואכן, שינוי הנוסחה יזרים לקופת האוצר 400 מיליון שקל בשנה.