|
הכותבת היא אסנת דור, ד"ר לחינוך, יועצת חינוכית בהכשרתה. מרצה וחוקרת במכללה האקדמית עמק יזרעאל, בחוג למדעי ההתנהגות.
|
|
|
תאריך:
|
23/07/2008
|
|
|
עודכן:
|
23/07/2008
|
|
1 |
![](https://www.news1.co.il/img/spaceTalkback.gif) |
מה?! |
|
שושי | 23/07/08 16:43 |
|
|
לד"ר דור,
צר לי אבל צורת החשיבה שלך לגמרי לא ברורה לי,
המורים היום מפוקחים יותר והם לא רוצים ש"יעבדו עליהם"
הם גם לא רוצים לעסוק באוטוסוגסטיאה, כאילו המשכורת שלהם עלתה ראלית.
מדובר בתוספת עבודה! הן השעות הפרטניות - אם עושים אותן בצורה רצינית צריך להתכונן אליהן, והן שעות השהייה - האם מורה יוכל לעשות את העבודה שעושה בבית בשעות אלה?! האם יש לו פינת עבודה שקטה? מחשב? טלפון להתקשר להורים?
התשובה היא לא, וכל עוד היא תהיה כזו מדובר יהיה בתוספת עבודה נטו, ודחיית עבודות אלו לשעות מאוחרות יותר כאשר תהיה עייפה יותר.
ד"ר דור, המורים הם אנשים מקצועיים כדבריך, הם רוצים להשתכר בהתאם לאנשים מקצועיים אקדמאיים אחרים ושעליית השכר תהיה ריאלית, לא דרך חשיבה חדשה! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שושי |
|
|
2 |
|
|
לא לקחה בחשבון ששכרם של עובדי היי טק, מנהלים, רואי חשבון ואפילו עוזרות בית רחמנא ליצלן כפול, משולש ופי ארבע ויותר משכרו של הפרופסיונל המקצועי בתחום ההוראה הציבורית. לעג לרש. עוד נביבות של מרצים שמנותקים מהמציאות לחלוטין. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דוד איש-שלום |
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
אסנת דור, דוקטורית, האם את מוכנה להוסיף עוד 40% שעות משרד (לא הוראה חלילה) ותמורת זה לקבל עוד 20% תוספת למשכורת?
מה זה הדיבורים האלה "אז מה?"
כאן כבר הוכחת את הזלזול במורים - שיגידו תודה וישתקו.
המורים מוותרים על תוספת המשכורת תמורת תוספת השעות (ואני מדבר על תוספת שעות, רק חלק קטן מהתוספת יחליף את העבודה בבית) אז בשם העלאת מעמד המורה נכריח אותו?!
תני למורים את המשכורת של המרצה באקדמיה/רואה חשבון/היי-טק והוא ישמח להשקיע מזמנו הרבה מאוד על מנת להצדיק את משכורתו.
אבל במשכורת שמציעים למורים את מצפה שהם ישקיעו עוד שעות הוראה ועוד שעות הכנה?!
ועוד שאלהקטנה לי לדוקטורית: כמה שעות את מלמדת בפועל בשבוע?
הםא את מסוגלת להכפיל את מספר שעות ההרצאה שלך (ועדיין זה יהיה פחות ממספר השעות שמצפים ממורה).
ועל זה נאמר: אל תשפוט את האדם עד שתגיע למקומו.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
זיו1 |
|
|
5 |
|
|
ד"ר אסנת דור. לא ברורים לי המניעים שלך בכתיבת הכתבה. אבל ברור לי מאוד שאת לא מכירה לעומקה את עבודת המורה, לא מדובר רק בשעות של הכנה בבית אלה בעבודה קשה ומתישה בכל יום מחדש - נכון שהמורים בחרו בעבודה זו אך לא בחרו בעבודה ללא תנאים נאותים, ללא מזגנים וללא מחשבים, ללא פינות עבודה שקטות שמאפשרות תכנון שיעורים ופגישות עם הורים. אך משום מה את נדבקת לשכר לשעה כאילו זה אבן הנגף של הרפורמה ואילו היית בודקת היית מגלה שלמתנגדי הרפורמה אין בעיה עם עבודה קשה אלא עם היחס המשפיל עם תנאי ההסכם הלא ראויים. אני מזמינה אותך להכיר את ההסכם ולהכיר את טענות המתנגדים ואז שוב להגיב באתר. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
סיגל אור |
|
|
6 |
|
|
משרת מחנכת שהיא גם אם הינה המשרה הנפוצה ביותר במשרד החינוך .זו משרה של 24 ש"ש בדרך כלל עובדים עד השעה 13.00 ,ומורות עם10-20 שנות נסיון מרויחות סביב 6000 שח נטו .לפי האופק החדש הן ילכו הביתה בשעה 15.00 וירויחו כ6-700 שח נטו נוספים .השאלה אם הכותבת של מאמר זה סבורה שניתן יהיה למצא מטפלת לילדי המורה לשעתיים יומיות עבור תוספת עלובה זו .או אולי היא חושבת שהמורה המלינית הזו בכלל צריכה לספוג את הנזק ולשתוק . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
זיזי |
|
|
7 |
|
|
לכבוד אסנת דור, ד"ר לחינוך, יועצת חינוכית בהכשרתך, מרצה וחוקרת במכללה האקדמית עמק יזרעאל, בחוג למדעי ההתנהגות.
על פי תארייך הרבים ומקום עבודתך את אמורה להכיר היטב את המורים,
שאם לא כך הדבר אזי אין לך זכות להלעיז על המורים.
מאחר ואני חושבת שאת אכן מכירה את המורים, אני ממליצה לך לקרוא את הסכמי העבודה שנכפים על המורים ונקראים "אופק חדש"
1. הסכם קיבוצי 10.9.2007
http:/
2. ועדות ההיגוי
http:
לאחר הקריאה תוכלי לחוות את דעתך כאוות נפשך.
כמו כן תוכלי למצוא את השווה/השונה בין "אופק חדש" ל"ועדת דברת" שפורסם לפני כ- ארבע שנים.
אולי גם תתענייני במשמעות "ההסכם הקיבוצי" המוזכר בהסכם ומה אומר החוק על כך?
וגם משמעות פיצול הפנסיה של המורים לשתי תקופות – דבר שלא קיים בשום מקום בעולם.
ואם סבלנותך תעמוד לך, תוכלי למצוא עוד ועוד נקודות למחשבה.
ננה |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ננה |
|
|
8 |
|
|
רואים שלא קראת את הסכם אופק חדש, ושאינך בקיאה כלל בפרטיו.
למעשה עיקר ההסכם הינו ברובו תוספת עבודה, ומיעוטו העברת שעות עבודה מהבית לבית הספר, כך שסה"כ היקף עבודתו של מורה, הנגזר בהכרח מהיקף השעות הפרונטליות/פרטניות שלו, גדל בצורה שתשחק אותו יותר מהר, וזאת בתמורה יחסית קטנה יותר בשכר, מהיקף העבודה הנוספת.
לפי דברייך, אפשר גם להגדיל את מספר התלמידים בכיתה ל-200, נניח, בלי להוסיף שעות עבודה. המורה יעביר בבית ספר הרצאה לתלמידים כמו לסטודנטים - למה לא? למה לעשות חישוב?
ועוד דבר. כשאת מוסיפה שעות הרצאה למשרתך, אני מניח שאת מתוגמלת בהתאם, וביחס לערך שעת הרצאה שלך. יחד עם זאת לא גדל עומס העבודה שלך הכולל באותו יחס, כי את יכולה להכין את אותה הרצאה לשני קורסים. אבל בניגוד למורים בבית ספר - לרוב את לא נדרשת לבדיקת עבודות ומבחנים פר-תלמיד. יש לך צוות בודקים שיעשה את העבודה. גם לא יתקשרו אלייך הבייתה הורים של יותר ילדים.
ודבר אחרון, יש עוד היבטים גרועים בהסכם, שקצרה היריעה מלפרט אותם כאן, וראוי שתקראי מה כתוב שם, יחד עם רואה חשבון, אקטואר, ומישהו שמבין ביחסי עובד מעביד...
אח"כ תכתבי שוב, בלי חישוב, רק מה שחשוב:
כבודם של מורים נרמס כשמאלצים אותם באיומים להצטרף להסכם שלדעתם מרע את תנאי עבודתם ומעמדם, וזאת תוך התעלמות מצד שרת החינוך ה"סוציאל דמוקרטית", ומצידה של הסתדרות המורים - אירגון שאמור להגן על העובדים המשלמים לו מס, אך עושה יד אחת עם השרה לכפיית ההסכם על המורים.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מוטי. |
|
|
9 |
|
|
לכבוד אסנת דור, ד"ר לחינוך, יועצת חינוכית בהכשרתך, מרצה וחוקרת במכללה האקדמית עמק יזרעאל, בחוג למדעי ההתנהגות.
על פי תארייך הרבים ומקום עבודתך את אמורה להכיר היטב את המורים,
שאם לא כך הדבר אזי אין לך זכות להלעיז על המורים.
מאחר ואני חושבת שאת אכן מכירה את המורים, אני ממליצה לך לקרוא את הסכמי העבודה שנכפים על המורים ונקראים "אופק חדש"
1. הסכם קיבוצי 10.9.2007
http:/
2. ועדות ההיגוי
http:
לאחר הקריאה תוכלי לחוות את דעתך כאוות נפשך.
כמו כן תוכלי למצוא את השווה/השונה בין "אופק חדש" ל"ועדת דברת" שפורסם לפני כ- ארבע שנים.
אולי גם תתענייני במשמעות "ההסכם הקיבוצי" המוזכר בהסכם ומה אומר החוק על כך?
וגם משמעות פיצול הפנסיה של המורים לשתי תקופות – דבר שלא קיים בשום מקום בעולם.
אם סבלנותך תעמוד לך, תוכלי למצוא עוד ועוד נקודות לחשיבה.
ננה
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ננה |
|
|
10 |
![](https://www.news1.co.il/img/spaceTalkback.gif) |
שאלה |
|
אחת ללא תואר | 24/07/08 00:29 |
|
|
אם אני עובדת היום 24 ש"ש ויש לי תינוקת חמודה בבית אליה אני מעדיפה לחזור.
איני מבקשת תוספת במשכורת. אני מבקשת להמשיך ולהשתכר כמו היום. ולעבוד את אותן שעות.
האם פשעתי וחטאתי שעלי לקבל קנס ?!
אחרי הרפורמה אחוז משרתי יפגע - וכן דר' אני ארויח פחות מהיום !!! החישוב הוא לא כללי כמו שנדמה לך אלא כמותי.
אם את הדגם לאקדמיזציה אותה השרה רוצה להנחיל במערכת החינוך. אבוי לנו.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אחת ללא תואר |
|
|
11 |
|
|
ד"ר דור,
אינני מכירה אותך אישית, אינני יודעת מתי נכנסת לכיתה "רגילה" בביה"ס וראית את התנאים הפיזיים, ה"אתגרים" שהמורים צריכים להתמודד עימם (ורצוי תוך כדי שמירה על שקט, בלי לנער את ה"מערכת"), הכשלים של מערכת החינוך שאינה עוד מחנכת כי אם עוסקת בהוראה למיצ"בים ובכסתו"ח (שחלילה לא יאמרו שבביה"ס שלנו יש אלימות, או שהחלילה שלא ידעו שיש לנו בעיות כאלה ואחרות - במקום להודות בקיום הבעיה ולטפל בה נקודתית). על אופיו של חדר המורים והדינמיקה שנוצרת סביב המנהל/ת.
אני הייתי שם.
את יודעת מה? אפילו נחשבתי למורה מצויינת. אהובה ומוערכת ע"י תלמידי והוריהם, הגעתי עם כיתותי להשגים מרשימים.
ועבדתי.
עבדתי יותר מ24 הש"ש עליהן תוגמלתי בשכר.
עוד לפני שהמציאו את השעה הפרטנית - הייתי מוציאה תלמידים (בהסכמה של מוריהם, הוריהם ושלהם עצמם) מכיתות כדי לשוחח עימם, לתמוך בהם רגשית, להקדיש להם זמן.
קראנו לשעת החסד הזו "שעת כיף". כל ילד המתין לתורו.
ערכתי ביקורי בית באופן קבוע בתחילת כל שנת לימודים (להערכתי השקעתי לפחות 20 שעות, לא כולל ביטול זמן ודלק)
בדקתי חוברות ומחברות ובסוף כל חוברת כתבתי לתלמידי הערכה אישית.
הגעתי לישיבות. כתבתי תכניות. בניתי מערכי שיעור. ערכתי בחנים. ערכתי פעילויות גיבוש. עניתי לטלפונים.
הרגשתי שאני עושה עבודה חשובה. לא חשבתי כלל על השכר ועל התגמול הלא ראוי לעבודתי.
לדבר על שינוי ורפורמה ולעסוק בתנאי שכר זה קצת מעליב.
מבחינתי - שלא יבצעו כל שינוי, שרק יקטינו כיתות, ישקיעו במבנים ובתשתיות (גם לזה צריך כסף).
העבודה לא השתנתה, ההתיחסות אל המורות כציבור שקוף החריפה, מקוממת אותי מאוד.
אם היה משהו ששבר אותי בשנות עבודתי בכיתה - לא היו אלה ה"אתגרים" אלא ההתיחסות של המערכת.
אני מאמינה שתלמידי והוריהם יזכרו אותי תמיד. אני מקווה שאת העוול הגדול שמערכת החינוך עושה לתלמידיה ועובדיה אצליח לשכוח. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מורה לשעבר |
|
|
12 |
|
|
המשכורת של המורים נמוכה מאד כבר היום וזה למרות שהם עובדים במשרה מלאה מאד, ולא רק 24 שעות פרונטליות. אז, אינך מבינה שאין להם עניין להוסיף עוד שעות בביהס (ולפיכך עוד יותר שעות בבית)? השכר הנמוך יתר לשעה הוא רק המחשה של הנבזות של הרפורמה. עובדים במדינות מתוקנות מקבלים על שעות נוספות שכר גבוה יותר לשעה ולא שכר נמוך יותר לשעה.
בכלל , מנקודת הראות שלך, מדוע בעצם את מורה במכללה ולא בבי"ס?
אני למשל עוזבת, כי ההשפלה נמאסה עלי, אז התפנה מקום ואת בהחלט מוזמנת למלא אותו. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שרה |
|
|
13 |
|
|
גברת דוקטור יקרה.
מי עוד מוכן לעבוד בחינם חוץ ממורות שמשקיעות את נשמתן עבור מערכת שאינה מעריכה, מתגמלת או מתייחסת להשקעה ללא גבול וללא שעות?
את צודקת באומרך כי אנו משקיעות שעות רבות ללא תגמול גם כך, אך אופק חדש הוא פגיעה בכבודנו, במשכורתנו, באינטלגנציה שלנו בזכות לפנסיה מכובדת. אין לי כל בעיה לתת משעותי בחינם, על חשבון זמני הפנוי עם ילדי, אך כאשר מנסים לרמות אותי, להשפיל אותי ולעבוד עלי, אז עד כאן!
וגברת דוקטור נכבדה, אני בטוחה שאת שעותייך אינך נותנת חינם, אז אל תצפי לזאת ממני התבונני פנימה ורק אז תעיזי להעביר ביקורת!
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מורה כועסת |
|
|
14 |
|
|
הקיבוצי שנכפה על המורים.
היא לא מבינה שנוספו למורים שעות עבודה מרובות בפועל מול תלמידים. ובנוסף לשעות העבודה המרובות, נוספו עוד 5 שעות שהייה מיותרות בבית הספר( במקום שתיים שהיו נהוגות עד כה). בשעות השהייה המורה נפגש עם צוותים, משתלם או יושב בישיבות, זמנו מוכתב - לכן שעות השעות נחשבות לשעות עבודה לכל דבר ועניין!
ומה קיבלו המורים בתמורה, תוספת עלובה ומבזה!
המורה לא יוכל להשלים מטלותיו בבית הספר, הוא יצטרך להקדיש זמן בביתו, על חשבון זמנו הפרטי.
מתי ילמד וישתלם על מנת שיוכל לשפר את שכרו? לאחר שנקבעה מערכת קידום דרקונית!
מעבר לכך,
ההסכם פוגע, משפיל ומבזה!
כדאי שהכותבת תצא ותלמד אותו היטב!
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
המורה שלומי |
|
|
15 |
|
|
או שאינה מבינה את ההסכם.
ההסכם אינו כולל תוספת שכר!
התוספת היא עבור עבודה נוספת!!!!
אולי אפילו כותבת מטעם!
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מורה שעוזבת! |
|
|
16 |
|
|
ד"ר דור הנכבדה
אני מניחה שתמכת בשביתת המרצים באוניברסיטאות , ניסו לעשות שינוי מבני ורפורמה כוללת בתנאי העבודה שלהם. הם נלחמו גם במחיר ביטול סימסטר שלם!
אם היית קוראת את ההסכם או לפחות מתעניינת עם מורים המתנגדים ל"רפורמה" המוצעת, היית מבינה שהבעיה אינה רק ערך השעה. קוראים לשינוי תנאי תעסוקה- רפורמה מהפכנית.
בשביל להוסיף שעות פרטניות - לא צריך לשנות תנאי תעסוקה ולקרוא לזה רפרומה.
אם המטרה באמת לתגבר תלמידים, מדוע לא מוסיפים שעות או אפילו מורים נוספים שיוציאו תלמידים מאותו שיעור .
כלומר משיעור אנגלית תגיע מורה נוספת לאנגלית לתגבר תלמידים. בפועל מה שיהיה משיעור אנגלית תוציא את התלמיד שזקוק לעזרה המורה למתמטיקה !
רפורמה נפלאה!!!!!!! איך לא חשבו על כך עד היום ??!
לא אפרט עוד מ"נפלאות הרפורמה" חלק מהדברים כבר נכתבו בתגובות קודמות. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דורה |
|
|
17 |
|
|
עבודת מורה אינה עבודת הייטק, או ראיית חשבון, אבל אם רוצים להשוות, בואו ניתן למורה שכר כמו בהייטק ואז נדבר, לא?, שהרי מדובר כאן על שכר של 5300 ש" שכנראה המורה יתקע איתו לנצח. וזה לא שכר של הייטק.
ולנקודה השניה, עבודת המורה בשום אופן אינה עבודה משרדית כמו בהייטק או בראיית חשבון, ההשקעה הנפשית בתלמידים אינה "פרוייקט" מחשבים, היא עבודה קשה וסוחטת המחייבת השקעה בשעות רבות ולא תמיד מקובלות, וגם בהוספת השעות ברפורמה לא מכסים את כול השעות, ואז עובדים עוד שעות רבות ללא תגמול.
אני לא מכירה מקצועות רבים הבם , מעבר לשיחות טלפוניןת בשעות לא שעות עם הורים הסטריים ותובעניים, יש ביקןרי בית, ביקורים בבתי חולים, "בילויים" עם תלמידים בפעילויות מעבר ללימודים ועוד רבות.
תקצר היריעה מלספר על כול הנדבכים של עבודת המורה, אך הפשוט ביותר הוא להזמין את כול היועצים והמומחים למינייהם לבלות כמה ימים בכיתה, עם ילדים משולבים מחינוך מיוחד, עם התנאים בבתי הספר בארץ ועוד , ואח"כ לשמוע מה דעתם.
אמר לי פעם פרופ' ידיד שישראלי הוא אחד שתמיד מבין יותר טוב, במיוחד כשזה לא המקצוע שלו! והנה ההוכחה.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מפוקחת |
|
|
18 |
|
|
סליחה על החוצפה ועל כך שאני מגיבה כאן כבר 3 פעמים.
המרצה הנכבדה, פגעה בשלוות רוחי, גם כך איני רגועה מהעוול המתמשך הנעשה למורי ומחנכי ישראל.
היא מזמינה את המורים לדמיין, "כאילו" מוצעים להם תנאים שאי אפשר לסרב להם.
אני מקווה מאוד בשבילה, שתלמידיה אינם קוראים את המאמר הבלתי מבוסס שכתבה.
מה היא אומרת לנו בעצם, מה איכפת לכם להיות שבויי מערכת, עבדים בשכר זעום, ממילא אתם עושים זאת...
תלמידיך צריכים ללמוד לחשב היטב את שכרם, שום חשיבה אחרת, או אפילו דמיון מודרך לא יעזור להם לפרנס את משפחתם.
בעוד שנה או שנתיים, לא יבינו כיצד קורה שחסרים כל כך הרבה מורים במערכת.
מדוע כבר עכשיו, מורים מצביעים ברגליים!
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אותה מורה שעוזבת. |
|
|
19 |
|
|
|
|
20 |
|
|
משרה מלאה בעבודתך היא 16 שעות, 8 חודשים בשנה - האם תהיי מוכנה באותו שכר "לדפוק שעון" במכללה כל יום מ-12 עד 16 (מחוץ לשיעורייך) כדי להיות זמינה לסטודנטים שלך לייעוץ ועזרה?
אני גם מורה בתיכון ( 2/3 משרה)וגם מרצה באוניברסיטה. האמיני לי, ההבדל בתגמול הוא עצום ! ללא כל פרופורציה |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דנית גורן |
|
|
21 |
|
|
ד"ר דור- את צודקת בהחלט, ואני מסכימה עם כל מה שאמרת. חייבים להתחיל לחשוב בצורה שונה ברוח התקופה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מורה |
|
|
22 |
|
|
לדעתי זה נכון שצריך לחשוב אחרת. ד"ר דור- אני מסכימה איתך ועם דעותייך. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מורה בתיכון |
|
|
23 |
|
|
סוף סוף דברי טעם! המורים צריכים לראות עצמם כמקצוענים לכל דבר, היוזמים ויוצרים ומנסים לראות קדימה כל הזמן. זוהי אינה עבודה לפי שעות. הרפורמה היא רק התחלה של הבראת מערכת החינוך ובהמשך יהיו חייבים להעלות את שכר המורים עוד ועוד וליעל את המערכת, עד שמקצוע ההוראה יחזור להיות מקצוע "קדוש" שבו עוסקים רק אנשים שיכולים להיות מחנכים ומורי דרך לחיים, את זה לא כל אחד יכול לעשות! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
נורית -מורה לשעבר |
|
|
24 |
|
|
תגובות 19, 21 ו- 22 יש להם אותה כתובת אי-פי , כלומר כתב אותו אותו בן אדם.
פעם הוא מורה בתיכון, פעם הוא מורה לשעבר ופעם הוא סתם מורה.
לפחות היה אומר דברים עם טעם ולא כל שעה להרביץ טובקים כדי להראות לכאורה שיש טעם בדברים.
רדידות של עסקנים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
זיו1 |
|
|
25 |
|
|
את כותבת דברי טעם יקירתי! בתקווה שזוהי רק תחילה של רפורמה ויעול וניקוי של מערכת החינוך, אשר יביאו בסופו של דבר להעלאה נוספת משמעותית מאוד בשכרם של המורים הטובים ויותר חשוב וחלק בלתי נפרד מכך הוא החזרת מעמד המורה לראש רשימת המקצועות החשובים בחברה, רק למען הצלחה ושיגשוג חברתי ותרבותי. ולפני שיהיה מאוחר... |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
נורית -מורה לשעבר |
|
|
26 |
|
|
לגב' אוסנת דור,
רציתי לשתף את הקוראים ואותך במחשבות וברגשות מנקודת מבט של מי שעד לאחרונה היוותה חלק ממערכת החינוך וכעת בפרישה מוקדמת.
הייתי מחנכת כיתה בבי"ס יסודי שנים רבות. בחרתי בהוראה לא כבררת מחדל אלא כמקצוע מועדף על ידי . אהבתי את מלאכת ההוראה והקדשתי שעות אין ספור מזמני הפרטי לעשייה החינוכית הרב גונית והתובענית. לרגע לא היססתי , לא עלו אצלי הרהורי חרטה או רגשות של תסכול על השעות המרובות שחלקן היו בלילות הארוכים בביה"ס ובביתי. נהניתי בעבודה וראיתי הישגים בתחום הלימודי והחינוכי , אולם בכל העבודה הקשה הזאת היה דבר אחד שהפריע לי יותר מכל ואף קומם אותי והוא חוסר הערכה מצד המנהלים, המפקחים ולפעמים גם מההורים שלא פסקו מלבקר ולשלול. מנהלים עשו יד אחת עם המנהל/ת וגרמו להורים להרים ראש ,לזלזל במורים ולכרסום מתמשך במעמדם . מורה "הורגל" למציאות שבה הוא נתון לביקורת בלתי פוסקת,ללחצים מכל כיוון אפשרי . הציפיות ממנו לפעמים אינן ריאליות לאור התנאים הפיסיים והמשאבים הדלים העומדים לרשות המערכת. הכרסום במעמד המורה הואץ לנוכח הדשדוש בשכר שנמשך שנים מה שקרוי בימינו שחיקה.
והנה באה הסתדרות המורים ומנחיתה מכה נוספת על ראשם של המורים בדמות הרפורמה אשר מורידה את שכרו של המורה והופכת אותו לפועל שחור עם דיפלומה. האם מעמד המורה יעלה בעקבות האופק? ברור שלא! הורדת שכר המורה לשעת עבודה רק מחזקת את התדמית השלילית שיש למורים בחברה. לפי העקרון הידוע שאומר שככל שמשלמים לך יותר עבור שעת עבודה כך אתה מקצועי יותר וברמה גבוהה יותר.האופק פוגע במעמד המורים ומעמיד אותם בשורה אחת עם עובדי הקבלן המשתכרים שכר מינימום המבייש את המדינה בשנות ה- 60 לקיומה. וכגימלאית עלי להוסיף שהאופק פגע בגימלאים אנושות והותיר אותם חשופים לחיי מצוקה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שקדנית |
|
|
27 |
|
|
משרד החינוך החליט שדי ב-5 שע' שהייה שבועיות בכדי לבצע את כל המטלות הנידרשות ממורה (הכנת מערכי שיעור, בדיקת מבחנים וכד').
אם בהסכם הקודם המורים ידעו שפעילויות אלו מבוצעות בהתאם לנידרש אחרי שע' הלימודים, בא משרד החינוך והחליט להוסיף 5 שע' ללימוד פרטני ועוד 5 שע' לכל השאר.
הסתדרות המורים ואוצר (מטעמים פוליטיים) קפצו על הרעיון - הוספת שכר למורים כתוצאה מתוספת שע' (אחרים במשק הצמודים לשכר המורים לא יוכלו לדרוש יותר), ובכך פגעו אנושות ביכולת המורים (המגיעים לביתם אחרי השעה 16:00 ) לבצע את כל המטלות הנידרשות ממורה מעבר לשעות הלימוד הפרונטאלי.
חבל שמשרד החינוך ושרת החינוך בראשו אינם מבינים שכל נושא הדרישה שמורים יחתימו שעון נוכחות ביה"ס וכל נושא תוספת שע' לימוד ללא הכנה מתאימה הם ברכה לבטלה וגרימת נזק בלתי הפיך לרצון המורים להשקיע ולאוירה בבתי הספר.
מציע שתיפני למשרד החינוך ותידרשי את השארת תוספות השכר אולם ללא תוספת שע' לימוד פרונטאלי או שע' שהייה בבי"ס ההולכות לאיבוד מהיעדר תשתיות מתאימות להכנת מערכי שיעור ואו בדיקת מבחנים. לא ניתן אפילו לנהל פגישות אינטימיות עם הורים תלמידים ולא ניתן לבצע עבודת צוות מורים של שכבה מסוימת.
חובה לעודד את כל המורים וכל ההורים ברי הדעת וכל אנשי החינוך הרציונאליים להתנגד לרפורמת "אופק חדש" אשר תכליתה חיסול החינוך הממלכתי.
הגורם למצבה של מערכת החינוך אין לו כל קשר עם מס' השעות של המורים בביה"ס ולכן כדאי שמשרד החינוך יפסיק להלעיט את הציבור במצגי שוא וחבל שאנשי חינוך כמוך מולכים שולל.
להזכירך שאנו דנים במורים. שכרו של מורה בעל תואר שני עם 30 שנות ותק ברפורמה "אופק חדש" בו מתפארת שרת החינוך הוא 13000 ש"ח לחודש שזהו פחות משכרו של בוגר טכניון בעל תואר ראשון.
נא תקני את מאמרך ובקשי ממשרד החינוך לבטל מיד את תוספת השע' למורים והעזי ודרשי את השארת התוספות להם הם זכאים ללא קשר למס' שעות שהייתם בביה"ס. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
גיא123 |
|
|
28 |
|
|
אסנת יקירתי
אני חושב שחטפת מספיק מהתגובות באתר, אך כחבר אני מרגיש שאני חייב להגיב גם כן.
כמו שאמרתי לך בטלפון, אם את עושה את ההשוואה למקצועות אחרים ושעות העבודה הנדרשים מהם,
מורה שיציעו לו שכר בסיס של 14,000 ש"ח כמו עו"ד מתחיל, איש הייטק שנה 1, וכו'
לא תהיה לו שום בעיה לעבוד הרבה יותר שעות.
הבעיה שכאשר מגדירים את שכרו של המורה כאחד הנמוכים בארץ, זה מחייב את כולנו לעבוד ביותר ממשרה אחת, כך שאופק חדש בעצם לא מאפשר לנו להגיע לרמת השכר שאנו מגיעים אליה עתה, ביותר ממשרה אחת + שיעורים פרטיים בערב + הרצאות למבוגרים + חלטורות שונות בקיץ וכדומה.
חוץ מזה את מפספסת את כל העניין המרכזי כאן. מילא המורים, הרי התכנית נועדה על מנת לשפר את החינוך לא? לתת למורים זמן איכותי לשבת עם התלמידים בנפרד ולהסביר להם את החומר, להגיע אליהם ברמה אישית וכו'.
איפה בדיוק ומתי הם יכולים לעשות את זה?
בואי נעשה סימולציה קטנה - בי"ס יסודי קטן המכיל 70 מורים - מתאים ל 400 תלמידים:
כל מורה צריך לשבת 5 שעות בשבוע - כלומר שעה בכל יום עם תלמידים באופן פרטי.
זה אומר שבכל יום צריכים להיות בביה"ס 70 חדרים - אחד לכל מורה. יש? ברור שלא!!!!
זה אומר שבכל יום 70 תלמידים נפגשים עם מורם בשעה האחרונה לפגישה פרטית נכון? מה עושים 330 התלמידים האחרים באותו זמן? הולכים מכות?
בקיצור, אופק חדש בדיוק כמו קודמיו אינו נותן מענה אמיתי לכולם. בתי ספר מיוחדים במינם כמו זה שאני עובד בו צליחו ליישם את אופק חדש בזכות העובדה שגם לפניו הם עבדו מעל ומעבר לשעות הרגילות ובזכות תכניות יחודיות שאגב, לא מאושרות אקדמית במשרד החינוך כי הן "מסובכות להערכה".
לסיכום, כמו תמיד, הכוונה טובה אבל התכנית אינה יוצאת מבעיות השטח.
ולגביך באופן אישי, אני מציע לך לקרא את אופק חדש כולו לפני שאת מפרסמת מאמר שנראה כאילו יצא מהבטן ולא מהראש. את כועסת עלינו המורים? למה?
אולי תזכרי בימייך כיועצת בביה"ס כדי להבין את המצוקה האמיתית של המגזר הנפלא הזה, שבאמת נותן מעל ומעבר כדי להתמודד עם ילדים באינטגרציה מטורפת, עם הורים חסרי כבוד ומשכורת של סנדלר.
יוסי |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יוסי חברך מהצפון |
|
|
29 |
|
|
היא הכרחית וחשובה מאוד! הגיע הזמן שלמורים יהיו תנאים עמו שצריך, ושלא יתעלמו מהצורך ההולך וגובר של מורים איכותיים ואיתם חינוך נאות- יש מחיר לרפורמה נכון! אבל זה הרע במיעוטו! המגמה של השינוי שייעשה היא טובה ונחוצה, צריך סבלנות, ולהבין כי בסוף כולנו- מורים ותלמידים כאחד ירוויחו! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יערית גולד |
|
|
|
|
|
התלבטתי רבות אם 'אופק חדש' היא רפורמה שתהיה טובה לי או לא, אחרי שעשיתי את כל השקלולים, אני אומר - היא טובה.
אין ויכוח על כך שהתכנית לא מושלמת, אבל כמו כל דבר אחר בחיים - אין טוב בלי רע.
ברור לכולם שהשינוי הזה הוא הכרחי, ולכן אני אומר - בואו נקבל את השינוי בברכה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שחר, מורה צעיר |
|
|
30 |
|
|
במאמר עצמו אני מתייחסת רק לטיעון צר אחד המתייחס להתבוננות על שכרו של מורה לשעה.
במאמרי איני מתכוונת לתוכנית בכללותה, יש בה בעיות רבות, בעיקר כאלה שמונעות מחלקים רבים ממנה להתממש.
ככלל, אני סבורה כי שכר המורים צריך להיות מכובד, כזה שיאפשר להם להתפרנס ממנו בכבוד. שכר המורים צריך אף להיות אטרקטיבי, כזה שיעלה את האטרקטיביות של העבודה החינוכית בעיני רבים. כך שיהיו מספר מועמדים המתחרים על כל משרה, שאליה יתקבלו הטובים ביותר. שכר כזה שלא יאלץ את המורה לעבוד במשרות נוספות על מנת לחיות בכבוד, ושיאפשר למורה להקדיש את מה שראוי לתלמידיו.
כמו כן, תשתיות שחסרות בבתי הספר אכן מהוות בעיה כאובה ומעלות שאלה לגבי האופן שבו ניתן למלא את המטרות של השעות הנוספות, המפורטות באופק חדש.
אין לי ויכוח על כל אלה.
התיחסותי במאמר היא לאופן ההתחשבנות, שנשמעת אף היא בפי המתנגדים, המתבוננת על שכר שעת עבודה, לפני ואחרי. התבוננות זו לדעתי דוקא מזיקה למורים, ומחלישה במידה מסוימת את טיעוניהם האחרים, המוצדקים.
רוח השעה אינה מאפשרת לבעלי מקצועות רציניים לעבוד תוך ספירה מתמדת של שעות. ברמות מקצועיות גבוהות, (ומורים הם לדעתי פרופסיה העונה על ההגדרה "רמה מקצועית גבוהה"), אדם פועל על פי הנדרש. ממילא, גם ברמת שכר גבוהה מאד, יהיו כאלה שישקיעו יותר ופחות, וכך, לא ניתן יהיה להשוות בין שכרם של אלה ואלה לפי שעת עבודה.
הויכוח צריך להיות, על דאגה לדרך אמיתית שתאפשר את יישום התוכנית, לצד עיקרון העלאת השכר (ובצורה משמעותית), לאור חשיבות המקצוע, והאחריות הבלתי מסויגת שהוא כולל.
אך העלאת הטיעון, בין יתר הטיעונים, של שכר לפי שעת עבודה, לדעתי אינו במקומו.
בברכה, אסנת
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אסנת דור |
|
|
31 |
|
|
אוסנת שלום,
כדי להבין את הבעיה בירידת ערך שעת עבודה. צריך לקחת בחשבון כמה עובדות בסיסיות.
1. מנהלת אינה מחוייבת למשרה מלאה.
2. למנהלת אין אינטרס לתת למורה שעות הוראה מרובות
3. מורות אמהות עם ילדים קטנים המסיימים את יום הלימודים כרגיל- (התוספת אינה לתלמיד) נאלצות למצוא פתרון לילדיהן בשעות העדרותן.
התוצאות :
מורה המועסקת לפי24 ש"ש ברפורמה תרויח פחות ממורה המועסקת 24 ש"ש לפני הרפורמה. כי אחוז המשרה ברפורמה יור, כי ערך השעה יורד.
מי מבטיח למורה חדשה משרה מלאה = אף אחד !
מי ישלם למורה אם, עבור בייביסיטר לילדיה בשעות הצהריים= אף אחד !
האם תוספת השכר למורה תכסה את עלות הבייביסיטר = בספק ?!
אני מקווה שעכשיו הנושא מובן.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
גליה |
|
|
אודי איתן
לאחר שהעיתון הנפוץ פרסם בשבוע שעבר מאמר של המועמד הדמוקרטי אובאמה, השבוע מנע מהיריב הרפובליקני מקק'יין לפרסם מאמר תגובה. המהלך נראה כמו סתימת פיות לא דמוקרטית, אולם אולי זה עדיף על התקשורת 'האובייקטיבית' שלנו?
|
|
|
|
|
|
עו"ד יוסי דר
האפשרות ששלוש נשים תעמודנה בראש שלוש הרשויות שלנו - אפשרות זו קורצת לעין וממלאת את לבנו גאווה. אבל אסור שהתופעה הייחודית הזו תסנוור אותנו
|
|
|
|
|
|
ד"ר צ'לו רוזנברג
היום זהו ראש הממשלה הזה ומחר זהו ראש ממשלה אחר. אך הפרשנים המשפטיים, שופטים (בדימ.), כולם מילאו את פיהם מים. בכך הם נותנים את ידם להרס מוחלט של שלטון החוק. זו כבר לא דמוקרטיה, עם כל הפגמים שבה, אלא זו אנרכיה המסכנת את אושיות המשטר במדינת ישראל
|
|
|
|
|
|
ראובן לייב
אמנם דוכסות זעירה, אבל עם איכות-חיים מעולה, מציעה למבקרים בה יופי שאין לו סוף
|
|
|
|
|
|
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
הבהלה לזהב בקרב אנשי עסקים משכיחה מדעתם את בדיקת תוצאות המס. אל תטעו - המשמעות מההתעלמות להיבטי המס הכרוכים בהקמת חברה ככלל ובגיוס הון לחברה החדשה בפרט, הינה להחטיא את כל העסקה עצמה
|
|
|