X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגיע העת שהיועץ ישנה את הנחייתו ויפתח פתח רחב יותר להתדיינויות של המדינה בבוררות, תוך התניית הסכמת המדינה להליך בוררות בהסרת אותם כשלים שעומדים כיום בבסיס הנחיית היועץ שלא לאפשר את השתתפות המדינה בבוררות
▪  ▪  ▪

בשיחה עם כתבים גילה שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן, כי היועץ המשפטי לממשלה החל לפעול לשינוי הנחייתו לפיה המדינה אינה מתדיינת במסגרת של בוררות אלא רק בפני בתי המשפט.
בכל הליך אזרחי שהמדינה היא צד לו, היועץ המשפטי לממשלה או מי מטעמו, הוא שמייצג את המדינה. על-פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה "ככלל, על סכסוך שהמדינה צד לו להתברר בפני ערכאה שיפוטית והמדינה לא תפנה ליישוב סכסוך בדרך של בוררות". הנימוק לגישה זו, כך על-פי הנחיית היועץ, הינו שהליך שיפוטי בפני בית המשפט - הליך בו הצדדים כפופים לסדרי הדין ודיני הראיות, יאפשר למדינה למצות טוב יותר את זכויותיה הדיוניות. נימוק נוסף העומד בבסיס הנחיית היועץ, הינו שפסקי הדין של בתי המשפט ניתנים לערעור, בעוד שפסקי בוררות אינם ניתנים לערעור אלא רק לביטול בעילות מאד מצומצמות.
יש לברך על שינוי הכיוון המסתמן מצד היועץ ביחסה של המדינה למוסד הבוררות. במיוחד כך, לנוכח זאת שזרוע אחרת של המדינה - בתי המשפט - מעודדת ואף דוחקת במתדיינים להפנות את הסכסוך ביניהם לבוררות.
להליך בבוררות ישנם יתרונות רבים. כך, בעוד שהליך בפני בית המשפט עלול להימשך שנים רבות בשל העומס המוטל על מערכת בתי המשפט, הליך בוררות, ככל שהדבר תלוי בצדדים, יסתיים מהר יותר; בעוד שהליך בפני בית המשפט הינו פומבי (למעט חריגים) הליך בוררות מבטיח לצדדים חשאיות; בעוד שבהליך בפני בית המשפט אין לצדדים שליטה על בחירת המותב שידון בתיק, בבוררות הצדדים הם שבוחרים את הבורר או לכל הפחות מסכימים על אופן בחירתו; בעוד שהליך בפני בית המשפט מחייב תשלום אגרה הנגזרת מסכום התביעה, בבוררות אין תשלום אגרה; בעוד שבהליך בבית המשפט מגבילים השופטים את זכות הטיעון של הצדדים בשל קוצר הזמן והעומס הרב, הליך בוררות הינו נינוח יותר ומאפשר לצדדים להציג את עמדתם בצורה טובה יותר.
אין משמעות הדבר שהליך הבוררות בישראל חף מחסרונות. כך למשל, החיסרון הבולט ביותר שמרתיע מתדיינים רבים הוא העדר האפשרות לערער על פסק הבוררות. כמו כן, הבורר אינו כפוף לדין המהותי, לסדרי הדין ולדיני הראיות - עניין שעשוי להשפיע על התוצאה הסופית של הפסק. בנוסף, להליך הבוררות יש עלות כספית בדמות של תשלום שכר טירחה לבורר - שכר שעשוי להגיע בתיקים מורכבים לעשרות אלפי דולרים.
על חלק ניכר מהחסרונות בהליך הבוררות ניתן להתגבר בדרך של הסכמה בין הצדדים. הצדדים יכולים להסכים שהבורר יהיה כפוף לדין המהותי, לסדרי הדין ולדיני הראיות. הצדדים יכולים להסכים על יצירת מעין ערכאת בוררות-על שתאפשר ערעור על פסק הבוררות. כמו כן, נכון להיום מונחות הצעות חוק פרטיות שעניינם פתרון לבעיה לפיה לא ניתן לערער על פסק הבוררות.
אין להמתין לשינויי החקיקה. הגיע העת שהיועץ ישנה את הנחייתו ויפתח פתח רחב יותר להתדיינויות של המדינה בבוררות, תוך התניית הסכמת המדינה להליך בוררות בהסרת אותם כשלים שעומדים כיום בבסיס הנחיית היועץ שלא לאפשר את השתתפות המדינה בבוררות.

הכותב מתמחה במשפט מסחרי ומשמש גם כבורר.
תאריך:  24/07/2008   |   עודכן:  24/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
פסק הדין שנתנו שופטי בג"צ נגד נשיאת בית משפט השלום בתל אביב, שכמותו לא יכל להינתן אך לפני שנים בודדות, מראה כי רוחות חדשות נושבות בבג"צ, עליהן יש לברך
רן ברץ
למרות הימצאותה במשבר ביטחוני וקיומי גדול, מהווה ישראל כוח חלוץ עולמי בכפיית ערכי זכויות-אדם מוקצנים, אשר עומדים לעתים בניגוד גמור לדעתו ולערכיו של הציבור, הנותר יותר ויותר חסר-אונים ויכולת השפעה
ד"ר שלמה ברק
רוב האנשים נזקקים בשלב זה או אחר של חייהם לעבור טיפול שיניים    אולם, כ-25% מכלל האוכלוסיה בארץ ובעולם סובלים מחרדה קשה הכרוכה בטיפולים אלו ומגיעים לרופא השיניים רק כשהסבל הופך חריף ובלתי נסבל    אז איך נמנעים מחרדה מטיפולי שיניים ומהם הפתרונות לה?
עו"ד משה גולדבלט
פוליטיקאי בר מזל הוא מי שיכול להרשות לעצמו שלא לעבור על החוק ותמיד יש לבדוק בקפדנות מהם כל המקורות העומדים לרשותו, מי העניק לו אותם ומה הוא חייב למעניקים
ד"ר רונן מנדי
יותר מ-25% מהבנות ו-17% מהבנים עוסקים פחות משעתיים בשבוע בפעילות גופנית    ילדים צריכים לעבור בדיקה שדרתית למציאת תת תזוזות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il