בכנסת יש הרבה שדולות, כמעט לכל עניין. לאחרונה נוספה שדולה חדשה למען הספנות הישראלית בראשות ח"כ משה כחלון, שאף טרח וערך ישיבה מיוחדת של ועדת הכלכלה לרגל 75 שנה ללשכת הספנות הישראלית במטרה לדון בבעיות של ענף הספנות בישראל.
את הישיבה פתח יו"ר לשכת הספנות, ראובן צוק, שהבהיר כי 95% מהיצוא והיבוא בישראל נעשה באמצעות חברות ספנות ישראליות דרך הים, כאשר למדינת ישראל אין אף אלטרנטיבה של שימוש בנמלים שכנים, עובדה שהופכת את הענף לקריטי ביותר עבור הכלכלה הישראלית, בייחוד שכל המטענים מגיעים בשל יזמות עסקית של יזמים ישראלים. "אין מצב", אמר יו"ר לשכת הספנות, "שיזם שרוצה לא יקבל מענה ספני לכל מקום ומכל מקום". לדבריו, הסחר הימי בישראל עולה בקצב של כ-7% מדי שנה וכך נוצר מצב ש"בכל עשר שנים צריכים להכפיל תשתיות כמו הגדלת רציפים ופיתוח הנמל". הוא ציין בצער שפיתוח הרציפים החדשים היה צריך להסתיים כבר מזמן.
לצד הבשורות היפות האלה עבר לדבר על נמל אילת. "יש החלטת ממשלה", אמר צוק, "שנמל אילת הוא נכס אסטרטגי, אבל בפועל לא השקיעו כמעט כלום. הנמל התכווץ וקיומו העתידי מוטל היום בספק". ככה זה הולך במדינה, מר צוק; הרי ידוע לכל שאם מכריזים על משהו כנכס יקר וחשוב סימן ואות הוא שלא יעשו איתו כלום, שאם לא כן היו משקיעים בו ומוציאים כסף בלי החלטות והצהרות, ואז לא היה צורך בהצהרות שתמיד מורות את ההפך. מיד לאחר מכן הגיע נשיא הלשכה לנושא הרגיש: "אנחנו רוצים לראות נמלים מופרטים!" אמר צוק, תוך שהוא מתייחס לשביתות הנמלים בתגובה לניסיונות ההפרטה בזמן כהונת נתניהו כשר אוצר, "אבל, וכאן מגיע אבל גדול מאד, אנחנו לא יכולים לעמוד בשביתות נוספות". מכאן ואילך נשמע יו"ר לשכת הספנות יותר מיילל ומתמסכן מאשר כיו"ר לשכת הספנות הישראלית. "אנחנו פשוט לא נעמוד בזה", המשיך צוק ואז התבהרה בכיינותו, "כל מהלך של הפרטה חייב להתבצע בהסכמה עם העובדים! את ההפרטה יש לבצע עם העובדים או שלא לבצע אותה בכלל!" מדהים, פשוט מדהים וכל מילה מיותרת.
אגב, במהלך הדיון כאשר הועלתה הדרישה לעבודה של שבעה ימים בשבוע בנמלים, אמר ראש עיריית אשדוד כי "נמל אשדוד הוא הנמל היחיד בעולם שאיננו עובד בשבת". ח"כ הלפרט הנרגש, שכנראה לא הבין שהדברים לא בדיוק נאמרו כדי לשבח את שמירת השבת בנמלים, התלהב ואמר: "נמל סלוניקי לא עבד בשבת בגלל היהודים הרבים שעבדו בו", ח"כ כחלון ענה לו: "לצערי הנמל הזה כבר עובד בשבת, אבל ותיקי הענף יאשרו את הערתך".
היבט מעניין נוסף שעלה בוועדה היה ענין כח האדם באניות של חברות הספנות הישראליות והקשיים באיתור מועמדים להכשרה מקצועית. "יש לנו חוסר בקציני מכונה", אמר יו"ר איגוד קציני הים, אבי לוי, "אבל לא בקציני סיפון, כנראה זה נחשב למקצוע קצת יותר אלגנטי". לוי הפנה אצבע מאשימה למשרד החינוך, "בשנים האחרונות בוטל החינוך הטכנולוגי... אנחנו מכתתים את רגלינו בכל המדינה ולא מוצאים ואנחנו עוד לא גובים שכר לימוד"; הוא עוד היה עדין כי לאחריו דיבר מנהל האגף להכשרה מקצועית, שלום בן משה, שאמר: "עוד שלוש שנים לא יהיו קצינים ישראלים", וסיפר כי המצב חמור כל כך וההכשרה כל כך לא יעילה עד ש"כבר כיום שמונה אניות מורכבות כולן מעובדים זרים". "חברות הספנות הן שמכשירות היום את העובדים שלהן", אמר בן משה, "הולכים להודו ומכשירים שם עובדים".