X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נזדמנתי לאירוע משפחתי בבירתה הקסומה של קולומביה, בוגוטה. למרות היותה כנראה המקום המסוכן ביותר בעולם, היא גם מהמרתקות בערים. כמעט כל רגע משבוע שם עבר בהנאה צרופה. אך לא בהדרכת טיולים עסקינן אלא בכלכלה פוליטית. מוגשים כאן רשמים מכרך ענק המקפל בתוכו שיגשוג מאובטח וייאוש פושע, זילות בחיי אדם, לבביות ותשוקה
▪  ▪  ▪
קולומביה

היכן לקנות?
המוצרים בבוגוטה ורשתות העסקים הבינ"ל מוכרים ברובם, ומה שלא – כנראה עשוי פוליאסטר או פלסטיק. אפילו הקפה הקולומביאני נמזג במקומות רבים תחת מותג בינ"ל. מחירי מותגי מזון ואופנה זהים למערב ואינם מיועדים לאוכלי דיאטת התירס הרבים, במדינה בה התוצר הלאומי לנפש הוא כרבע מבישראל.
העוני כמובן לא מורגש באופן בו הצעירים מתלבשים ומסתפרים. לא בפאבים, בדיסקוטקים ובמועדוני הופעות. בכנסיות מתפללים באדיקות, ברחוב המחשופים עמוקים והמכנסיים צמודים. מאבק הקיום קשה למפריח בועות הסבון ולמשכיר הסלולרים (הקשורים אליו). גם ללוליין בצומת ושומר המכוניות תמורת פרוטה ברחוב, קשה לכלבי התקיפה בפתח כל סניף בנק, לסוסים הפצועים ולעגלונים.
היכן לבלות?
משיחות עם מקומיים עולה שמערכת החינוך כושלת. תוצאות לימוד האנגלית גרועות אף יותר מהישגי תלמידינו בערבית. אף לא מילה, אפילו מסטודנטים, פקידי מלון ודיילות בשדה. את הסטודנטים אפשר לפגוש כבר בחצות היום במרתפי בירה, סוגרים את היום. באזור העתיק מגישים יין חם עם אננס ולימון בצהריים, ואם אתה זר אולי גם יקפוץ לביקור חברו של הברמן ויעביר לו במופגן שקית אבקה לבנה. אם הגרינגו מתעלם מהז'סטה, תבוא הצעה.
ברוני סמים חיים כאן באחוזות, בעיקר בהרים המשקיפים לכרך בן 10 מיליון התושבים. רגע לפני העלייה למטוס החוצה מקולומביה, בלש סמוי עלול לזמן לחיפוש מדוקדק הכולל שימוש במכשיר רנטגן, אפשר לסרב לצילום. גם בהגעה ליעד הביניים פוגשים בלשים כבר בקצה השרוול.
כיצד לנהוג?
זילות חיי אדם בבוגוטה ניכרת בדרכיה. חוק הדרך הוא ללחוץ על הגז למראה הולך רגל; דווקא לחוק זה כולם מצייתים. כל מי שידו משגת רוכש מכונית. באין רמזורי הולכי רגל רבים, מי שלא יכול לממן זאת (והתייר) משחק תדיר ברולטת כביש. תנאי הבריאות הירודים מתבטאים בספריי שהדיילות מרססות מעל ראשי הנוסעים במטוס לפני ההמראה.
רבות מהחנויות, והמלונות נעולים עם שומרים מאחורי הדלת. לפני משיכת מזומנים מכספומט נועלים את התא. בתים ועסקים רבים מעוטרים בתלתליות ושברי בקבוקים. מהמעמד הבינוני ומעלה מותקנים סורגים עד לגובה רב, ולרוב גם שומר ומצלמות. אם מכונית חונה ברחוב, כנראה שמישהו יושב בה, אך קשה לראות דרך חלונות מוצללים ולפעמים גם משוריינים.
ביטחון אישי
סיפורים על מעשי נוכלות, סימום ושוד שומעים בבוגוטה בשפע, אפילו נהגי מונית שודדים. שמעתי ממקור ראשון על חטיפת נהגת לצורך גניבת מכוניתה, החוטפים פחדו שהיא תזעיק משטרה; לאחר שלוש שעות שיחררוה במקום מרוחק. את קרוב משפחתי ניסו לכייס בתיחכום צמד נוכלים, ילד וזקנה. אנוכי לא עצרתי לעזור כשפיזרו במדרכה לפני חבילת סוכריות, נענתי את ראשי בשלילה לפליירים ובקשות סיוע, ולא נתקלתי בשום איום, אך בהרבה לבביות ושמחת חיים.
הדרכים מחוץ לעיר מסוכנות מחשש חטיפות ושוד. מחסומי ה"גרילה" מוקמים לאור היום, והבדיקות נעשות באופן כמעט רשמי. בעגה המקומית השיטה נקראת דייג-קסמים. הנופים בתוליים, הרים תלולים, צמחייה עבותה, מבנים ספרדים עתיקים, ופנינות טבע מקודשות. ביניהם חולפים על פני צל דמויות קרועות מכנסיים, וצבאות קוטפי תפו"א ברכינה, גם בימי ראשון.
כלכלת המדינה
'אל פרסידנטה' אוריבה הימני שולט ברפובליקה ביד רמה. חיילים חובשי רובי גליל ישראלים נראים בכל מקום, עטורים במיטב הסמלים והמשקפיים. לאן שלא מביטים נראים גם מקדשי הקפיטליזם: קניוני זכוכית ושיש, בנקים מגביהי רום ובתי קזינו נוצצים. ומי שלא מורשה להיכנס למקדשים, יסתפק אולי במאות דוכני כרטיסי הגרלה ובריאלטי רב חתיכות. מתקיים מאבק אידיאולוגי תעמולתי במחתרת הקומוניסטית וברגשות השמאליים שמציפים את המוני השכבות הנמוכות בדרום אמריקה, כפי שהוכח בבחירות האחרונות ביבשת.
בטלוויזיה עשרות ערוצים וכולם אמריקנים ודומיהם, מפמפמים ללא הפסקה בידור נמוך ופרסומות. ברדיו - ראפ ורוק צרוד בספרדית. כאנטי לגלובליות הקומוניסטית מודגשת כאן הלאומיות, בדגלי ענק למשל, או בהפסקת הימנון דו-יומית בשעה שש בכל ערוצי הטלוויזיה והרדיו. משדרי החדשות מעטים וכנראה עוסקים פחות בדיווחים על מצבה הכלכלי-חברתי של מרבית האוכלוסיה, ויותר בדיברור משברים מלאכותיים עם שכנותיה השמאלניות של קולומביה.
הרכב אתני
כפי שמציין אביר השוק החופשי, הנובליסט מילטון פרידמן, התפתחות קפיטליסטית תגביר הגזענות ולכן על הממשל להגיב לכך ביד לא נעלמה. הגזענות בקולומביה מורגשת בין הלבנים צאצאי הספרדים, האינדיאנים וצאצי העבדים מאפריקה. רואים זאת בתווי פניהם ובגוונים של השכבות השונות בחברה ובעלי התפקידים הבכירים. טבעו של השוק החופשי מכל פיקוח להעצים כל יתרון תחרותי, גם כזה הבא מתוך נבכו האפל של האדם. בעל היתרון התחרותי גורף בדר"כ את כל הקופה. פרידמן, אגב, היה תומך נלהב של משטרו הרצחני של ימני אחר, פינושה בצ'ילה.
התמצאות ברחובות
מרצפות המדרכות נעות לפעמים ומאיימות לבלוע אל חורים פתאומיים, אך מלבד זיהום אגזוזים, לא מסריח בבוגוטה. פיח שחור רב עולה בתרועה מאוטובוסים ומשאיות ישנים הגודשים את הרחובות. מרבית הרכבים יוצרו בשנות השמונים דרומה, והם שורפים (בקושי) דלק אותו משליך כאן המערב מעודפיו התת-תקניים, יחד עם רכביו המשומשים. ככל שהמערב ירוק יותר, העולם המתפתח שחור יותר - עד שישקיע מיליארדי דולרים בבתי זיקוק מתקדמים. גם אנטנות הסלולר נמוכות יותר בבוגוטה.
איכות הרכבים והתשתית משתפרת ככל שמתקרבים לאזור הנכון, כרגיל צפון העיר. כך גם יופיין של העלמות, הגבוה ממילא. כבישראל, הקוקטייל האתני עלול לגרום לנשימה מואצת אך בבוגוטה אוויר ההרים דליל. רוב הגבירות ספגו לאישיותן ממיטב הפמיניזם אך אצל כמה מימוש אהבתן ממבט ראשון עשוי להיות מהיר ופרידתם בוכיה עד מאוד. כפי שמציין חברו של פרידמן, מארקס, התפתחות קפיטליסטית תגביר הגירה שלילית.
השורה התחתונה
כדאי לכלול את בוגוטה בטיול בדרום אמריקה אך לנקוט באמצעי זהירות קיצוניים. זוהי עיר מרתקת, במיוחד ביופיים היחודי של תושביה. מעבר לאוכל נפלא עם תבלינים לא מוכרים, אוצרות טבע וארכיאולוגיה, מוצע גם ללמוד שם על דרך השלילה את השיטה הכלכלית-חברתית.

קריאה נוספת: השושנה הלבנה - ב. טרוון (Traven).
תאריך:  07/08/2008   |   עודכן:  07/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
אין חתולים פה
גרשון אקשטיין
לאחר שהמחשב חדר לכל תחומי חיינו, הגיעה העת לקבוע כללים וקוד התנהגות בהעברה וקבלה של דוא"ל בין מכרים וידידים, אחרת חיי המשתמשים ילכו ויהיו קשים יותר ויותר וכל ההנאה מהעיסוק, תיפגם
אברהם שרון
שיטת חישוב העמלות בבנקים מקוממת, אין שום הצדקה לגביית שישה שקלים ואף יותר מפעולה פשוטה, מהירה, צ'יק-צ'קית, של פקיד או פקידה, אשר בהקלקה אחת או שתיים, מבצעים חיש קל את הפעולה המבוקשת    לשינוי מבנה העמלות עשוי להיות הסבר אחד הגיוני: תאוות ממון בלתי מרוסנת של ראשי הבנקים    אדם לעמלה יולד?
יוסי אגמון
לכל אות באלף-בית העברי יש משמעות אנרגטית, כפי שהמספר הוא אנרגיה כך גם האות. לכל אות בשם שלנו יש משמעות, מספרת לנו סיפור על עצמנו, וגם כאן אנו יכולים להביא את עצמנו למודעות גבוהה    כל אחד יכול לקחת את אותיות שמו ולבדוק מה מספרת לו כל אות על האני שלו
דוד שרן
במרוץ לראשות קדימה כעת מתמודדים ארבעה: לבני, מופז, דיכטר ושטרית. כל אחד מהם רואה עצמו מתאים לתפקיד ראש הממשלה ולהנהיג את מדינת ישראל. במידה וכך יהיו פני הדברים אנו צפויים לראות כי יידרש סיבוב בחירות שני, בכדי להכריע מי ייבחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il