X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נועם בדין פובליציסט מרכז תקשורת חברתית שדרות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בעודי יושב בשדרות, כותב ונזכר בחוויות מטיבט ומהודו, אני מעריך את העובדה שאנו היהודים חיים באופן חופשי על אדמתנו שלנו אני חושב גם על החודשים האחרונים שעברו, ועל עיר מגוריי, אשר היוותה מטרה עבור יותר מ-600 טילים ופגזי מרגמה בתוך טווח הזמן הקצר הזה.
▪  ▪  ▪
להאסה [צילום: נועם בדין]
[צילום: נועם בדין]

הדבר הכי פשוט לעשות הוא להירגע, לשבת בנחת, ולצפות באולימפיאדת בייג'ין במרפסת שלי בשדרות. אך עדיין, קשה לשכוח את הפלאשבקים מלפני שלוש שנים בדיוק, מאותו הטיול שלי ברחבי טיבט; אומה קסומה המתנשאת לגובה העצום ביותר בעולם, אשר מתקיימת תחת זרוע הברזל של ממשלת סין.
"לראשונה בחיי, חוויתי את המהות של לא להיות חופשי"
אני נחשפתי לראשונה לטיבט כשביקרתי בנפאל, במסגרת טראק של שלושה שבועות ברחבי אנפורנה. ראיתי את הרי ההימלאיה, תוך כדי שהמדריך שלנו הקרין בפנינו את הסרט 'שבע שנים בטיבט', בכיכובו של בראד פיט. הסרט מציג את מדיניות הדיכוי הסינית בטיבט, שכללה את סילוקו הברוטאלי של הדלאי לאמה ואנשיו הטיבטים שוחרי השלום לצפון הודו. כשיצאתי מאולם הקולנוע הקטן, נדהמתי מהנוף ההררי שראיתי בסרט - רק מצידו השני. באותו רגע החלטתי לנסוע לטיבט.
דרך העפר שהובילה מנפאל לטיבט, במסע ג'יפים בן חמישה ימים ללהאסה, בירת טיבט, הייתה עמוסה בפועלים; גברים, נשים, וילדים, שעסקו בסלילת כבישים סיניים, בגובה העצום ביותר בעולם.
טיילתי ברחבי טיבט במשך חודש, ובפעם הראשונה בחיי חוויתי את המהות של לא להיות חופשי; לא להיות חופשי כעם, לא להיות חופשי כאומה, ולא להיות חופשי להתפלל לאל שלך ולהאמין באמונותיך האישיות. על הטיבטים נאסר להחזיק בכל תמונה, פורטרט או פסל של הדלאי לאמה, אשר נחשב עבורם לדמות אלוהית. כאשר עצרנו בכפרים הטיבטיים בדרכנו ללהאסה, חברי הקבוצה שלנו, שהגיעו מארצות שונות, חילקו לכפריים תמונות קטנות של הדלאי לאמה (ששוכפלו מתוך מדריך ה- 'Lonely Planet'). קשה לשכוח את מראה האישה בת ה-70 שזכתה לראות תמונה של הדלאי לאמה בפעם הראשונה ב-50 השנים האחרונות. ראינו כמה היא התרגשה; דמעות החלו לזלוג במורד פניה.
סירבנו לשלם את דמי הכניסה היקרים לממשלת סין, והתגנבנו לתוך ארמון פוטאלה, שהיה בעבר משכנו של הדלאי לאמה. הבחנו בגבר ואישה טיבטיים שעסקו במלאכת בנייה על הגג, וקיימו טקס וריקוד מיוחדים בעודם מתקנים את המקום הקדוש. בכל אותו הזמן התנוסס ברקע דגל סין ענקי, למקרה שהנוכחים שכחו מי הבוס שם.
נזירים בטיבט
כשחצינו את המדינה, הבחנו בעובדה שלכל דבר שתרצה לעשות, לראות או לחוות - כל ריטואל או מסורת טיבטית כלשהי - יש מחיר שניתן לשלמו לממשלה הסינית. בכדי לבקר בכל מסגד, טראק או אגם כלשהו, תאלץ לבקר בסוכנות נסיעות, והאטרקציה התיירותית היקרה ביותר היא נסיעה לעבר מחנה הבסיס של הר האוורסט. נדמה שהסינים הפכו את טיבט לפארק השעשועים הפרטי שלהם, בעודם גובים כסף עבור כל נסיעה ונסיעה.
במהלך מסענו בלהאסה, התיידדנו עם מספר טיבטיים מקומיים שהגיעו במסע רגלי בן שישה ימים ממקומות שונים בטיבט. סייענו לאחד ממאמיניו של הלאמה ולמשלחתו לשלוח פקס. פגשנו מורה להיסטוריה טיבטי אשר גילה לנו ש- 90% מתיעוד ההיסטוריה של טיבט הושמד על-ידי הסינים. בלהאסה, הוא סיפר, מלמדים רק סינית. "נותרו בטיבט רק ארבעה מורים להיסטוריה" סיפר המורה. כשהגענו במקרה לכפר טאבו שבעמק ספיטי, הייתי נוכח בפסטיבל טיבטי אשר מתקיים פעם בשבע שנים.
החוויות הללו המחישו עבורי את חשיבותה של ארץ מולדת
כל החוויות הללו המחישו עבורי את חשיבותה של ארץ מולדת; מקום שבו כל אחד יכול להרגיש חופשי ובטוח, ורשאי לקיים מסורות ואמונות אשר התקיימו במשך אלפי שנים בעבר.
בעודי יושב בשדרות, כותב ונזכר בחוויות מטיבט ומהודו, אני מעריך את העובדה שאנו היהודים חיים באופן חופשי על אדמתנו שלנו. אני חושב גם על החודשים האחרונים שעברו, ועל עיר מגוריי, אשר היוותה מטרה עבור יותר מ-600 טילים ופגזי מרגמה בתוך טווח הזמן הקצר הזה.
נכון, בניגוד לאנשים בטיבט, אנחנו חיים בארץ מולדת חופשייה. אנחנו בני חורין. אולם, במקום בו אנו חיים, בשדרות, אפילו כשאנחנו יושבים לצפות בשידורי האולימפיאדה, קשה לנו להירגע. אנחנו מכירים את המציאות בשדרות, בה קוראים תיגר על חירותינו.
באותה מידה קשה לשכוח את המציאות בטיבט, בה בלתי אפשרי עבור הטיבטים להירגע, מכיוון שהחוק הסיני אוסר עליהם לחיות באופן חופשי.

[צילום: נועם בדין]
[צילום: נועם בדין]
תאריך:  08/08/2008   |   עודכן:  08/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מטיבט הכבושה לשדרות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מדוע הרחקת עד טיבט....
י.ש  |  9/08/08 07:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
הזעקות 'זאב, זאב' שבוקעות מבית רשות השידור ומחוצה לו עלולות יום אפור אחד לאמת עצמן    אם זה יקרה - זו תהיה מכה קשה מאוד לדמוקרטיה הרופפת שלנו    אם הרפורמה המוצעת תסתכם בהכנעת העובדים, זה יפעל כבומרנג
נסים ישעיהו
מעניין מה יקרה אם יעבירו את סמכות השפיטה למחשבים. סביר להניח שהם יעשו את זה די טוב, ואולי אפילו טוב יותר משופטי בשר ודם, כי מערכת החוקים והמערכת המשפטית הן טכניות בעיקרן והאנושיות מהן והלאה
מחלקה ראשונה
כיצד ניתן להימנע מכאבי ראש, סחרחורת, רגזנות וחולשה?    טיפים כיצד לעבור את צום תשעה באב בשלום
חגי סרי לוי
מבקר המדינה סבור שמאמרי מערכת בעיתונות החרדית הם תרומה אסורה למפלגות. אדוני המבקר, את התקשורת הישראלית - שמאלנית חילונית ליברלית אתה מכיר? כן זו שקוראת במשך כל השנה להצבעה בכיוון מאוד - מאוד מסוים, בין על-ידי האדרת שמו של מועמד מסוים וכיסוי על מחדליו ובין על-ידי הכפשת היריב שאיננו רצוי    אדוני המבקר איפה אתה חי?
משה ופניארסקי
מאמן הכדורסל משה ופניארסקי בטור מיוחד ל"קקטוס": על הרכז החדש קרלוס ארויו עם שכר המיליונים, הזרים, הישראלים והסיכויים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il