X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עדר התקשורת חשף השבוע את ערוותו ואת נטייתו הפוליטית, המשרתת את האתרוג התורן, וכיום - את האתרוגית, ציפורת החוץ
▪  ▪  ▪
ציפורת החוץ

תופעת העדר המאפיינת את התקשורת הישראלית, האלקטרונית אך גם הכתובה, מוסיפה לעצמה דוגמאות כמעט מדי יום. מי שהאזין לרשת ב' של תחנת הרדיו "הממלכתית" ביום חמישי, 21.08.08, במסגרת התוכנית "הכל דיבורים", יכול היה להתרשם כיצד העדר עובד. בגילוי-לב וכמעט בלי להסתיר, כאילו אין מאזינים לרדיו באותה שעה, חשפו המשתתפים את ערוותם ואת נטייתם הפוליטית המשרתת את האתרוג התורן, וכיום - את האתרוגית, ציפורת החוץ.
המגישה, איילה חסון, והפרשן הפוליטי הנצחי, חנן קריסטל, אירחו תחילה את מור לביא, מנכ"ל חברת "סיקור", המתמחה במתן שירותי מחקר תקשורתיים לגופים, חברות ואישים אשר מעוניינים לשפר את התנהלותם מול אמצעי התקשורת ולייעל את המעקב השוטף אחר תדמיתם התקשורתית. בהמשך התארחו שני עמיתיהם, חנוך דאום מידיעות אחרונות ואטילה שומפלבי מ-Ynet.
לבקשת חסון הציג לביא את נתוני חברתו לגבי חשיפתם התקשורתית של 4 מועמדי קדימה ב-5 העיתונים היומיים המובילים בימים שבין 31.07.08 ל-19.08.08. מסתבר שמתוך כלל הידיעות החדשותיות שבהן נזכרו המועמדים, ב-40% מהמקרים הופיעה לבני, ב-35% מופז, ב-13% דיכטר וב-13% שטרית. המארחים חסון וקריסטל לא הצליחו להסתיר את התרשמותם מן המתאם שבין כמות האזכורים של לבני ומופז לבין יחסי הכוחות ביניהם בסקרים. הם אפילו תהו האם מדובר ביחסי ביצה ותרנגולת בין החשיפה (המגמתית) בתקשורת לבין הממצאים בסקרים.
לבקשת חסון הציג לביא את נתוני חברתו גם לגבי איכות חשיפתם התקשורתית של המועמדים. מסתבר שב-67% מכלל האזכורים שלה, אופי האזכור של לבני היה חיובי. הנתון המקביל לגבי מופז הוא 33% בלבד. כלומר, לבני מקבלת בתקשורת יותר אזכורים ובאיכות גבוהה יותר בהשוואה למתחרה העיקרי שלה, מופז.
בהמשך הציג לביא נתונים על שווי החשיפה, כלומר הערך הכספי של כתבות אוהדות, אילו על אותו מקום ואותו שטח בעיתון היו מתפרסמות מודעות בתשלום. מסתבר שכל אחד מן המועמדים לבני ומופז קיבלו שווי חשיפה של למעלה מ-5 מיליון ש"ח (חמישה מיליון ש"ח!) חינם אין כסף מ-5 העיתונים היומיים המובילים. מעניין מה חושב על כך מבקר המדינה?! מובן ששווי החשיפה ועוצמת החשיפה לה זכו 2 המועמדים הנותרים היו נמוכים בהרבה, וכך נראה מצבם בסקרים.
לביא בחן גם את המסרים של ביטחון, ניקיון וניסיון כפי שהם מיוחסים בתקשורת למועמדים השונים, ומסתבר ש-3 מאפיינים אלה נקשרים בהתאמה למופז, לבני ושטרית. בעקבות הנתון לפיו שטרית מזוהה עם ניסיון, הודה חנן קריסטל: "התקשורת אוהבת את שטרית מאז שהוא התגלה כסמן השמאלי של הליכוד, מאז שהוא נמנע בהצבעה על אוסלו, יש הרבה סימפתיה אליו, ובצדק". חסון החרתה-החזיקה אחריו.
המאותרגת החדשה
ההכללה לגבי התקשורת איננה שלי אלא של הפרשן הפוליטי הנצחי של רשות השידור "הממלכתית". במילים שלי: עדר התקשורת ממשיך גם 15 שנים אחרי אסון אוסלו לתמוך ללא כל בושה או בחינה מחדש בכל מי שקידם את הונאת אוסלו ובהמשך את מלחמת אוסלו. כך לגבי שמעון פרס, שבאותו יום עצמו כל התקשורת יצאה מגידרה לציין את יום ההולדת של הנשיא "האהוב", בסגנון המתאים למדינות טוטליטריות, תוך התעלמות מכך שמדובר בנשיא של חצי העם בלבד; כך לגבי יוסי ביילין הממשיך לככב מול כל מיקרופון, במקום להסתגר בביתו ולהמתין לזימון לחקירה תחת אזהרה בפני ועדת החקירה הממלכתית שקום תקום בעניין מחדל אוסלו; כך לגבי שטרית ש"יש הרבה סימפתיה אליו, ובצדק", כי לא התנגד למחדל; וכך לגבי לבני, השותפה הבכירה למחדל המלחמה השנייה בלבנון (החלטה 1701) ולפשע הגירוש מרצועת עזה ומצפון השומרון. למרות שקריסטל אינו מחמיץ הזדמנות להכתירה כ"מרת ניקיון", הניסיון הזה איתה מעיד שאינה כזאת, ופוסל אותה מלהיבחר לתפקיד שאליו היא חותרת, בגיבוי תקשורת שאינה חוקרת ואינה בוחנת.
בהמשך התוכנית הופיע חנוך דאום מידיעות אחרונות, שאישר שלבני היא המאותרגת החדשה, שיש התגייסות למענה, ושיש מגמה להציג את מופז כטיפש. אטילה שומפלבי מ-Ynet הוסיף שבגלל נטיית התקשורת לשטחיות ולנוחיות, היא ממסגרת את מופז, לבני ושטרית תחת הכותרות ביטחון, ניקיון וניסיון, בהתאמה, בלי לבחון באיזו מידה יש בסיס לכך.
למרבה הפלא, אילה חסון לא התביישה להודות שרק מעטים מבין העיתונאים יעזו לחרוג מהתדמיות שהוסכמו בתוך קבוצת ההתייחסות של העיתונאים לגבי המועמדים הנ"ל, ואישרה שלא מדובר רק במאמרי דעות אלא גם בכתבות חדשותיות.
חנוך דאום אף העריך שמופז לא יצליח להתגבר על הרוח הגבית העצומה שלבני מקבלת, ושאם יתגבר - התקשורת לא תסלח לו על כך. קריסטל הודה שהתקשורת (שוב, עדר התקשורת) מעדיפה את לבני בהשוואה לנתניהו, ובמידה פחותה את מופז בהשוואה לנתניהו.
בשלב זה נדמה היה שמשתתפי הדיון שכחו שיש להם מאזינים אחדים: חסון הפתיעה באומרה שצריך שהעיתונות תהיה פחות עדר ופחות קלישאתית ויותר מקורית ויותר פועלת באופן עצמאי. שומפלבי הביא את המהפך בהתייחסות התקשורת לאהוד ברק כדוגמא לאופי העדרי של התקשורת הישראלית. דאום אישר שברק קיבל בעבר רוח גבית אדירה מהתקשורת, אבל הוא חיבל בכך עקב בעיות האישיות שלו. במלים שלי: ברק התנהג כחלבן שנהנה מעטיניה של התקשורת, אבל בהתנשאותו בעט לבסוף בדלי החלב שהיא העניקה לו. קריסטל סיכם בכך שפעם בסיס העיתונות המודפסת היה אבחנה בין מידע לבין ספקולציות, בעוד שהיום הבסיס הוא הרבה יותר ספקולציות.
הצרה של ישראל היא שהספקולנטים באמצעי התקשורת עלולים לשגות בבחירת ראש הממשלה הבא ולהמיט על ישראל אסון נוסף, במקום להשאיר את הבחירה הדמוקרטית בידי העם.

יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2001-2005.
תאריך:  24/08/2008   |   עודכן:  24/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עדר התקשורת ללא בושה
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
ציפי לבני מעולה לנו בשמאל
ע.ג1  |  24/08/08 10:19
2
אתרוגית המאותגרת שכלית ל"ת
נה  |  24/08/08 10:20
3
תקשורת אוייבת
אסתר שניאורסון גר  |  24/08/08 10:42
4
התקשורת איננה עצמאית
דר יובל ברנדשטטר  |  24/08/08 12:02
5
ומה עם משתמשי התקשורת?
ע.ב.  |  24/08/08 12:14
 
- מגיע לעדר,אבל למה זה מגיע
נתין סדום ועמורה  |  24/08/08 15:14
6
האתרוגית החדשה
ד"ר שמואל גבעון  |  24/08/08 12:18
7
לבני - המאותרגת החדשה
שרון הראל  |  24/08/08 12:20
8
עדר התקשורת ללא בושה
גרשון אקשטיין  |  24/08/08 13:00
9
אתרוגים
נמי  |  24/08/08 19:13
10
ה"תקשורת" היא חלק אינטגרלי
ספי סגל  |  24/08/08 19:53
11
כך לגבי שמעון פרס
ציונה  |  24/08/08 20:23
12
השלטון בישראל הוא בידי התקשורת
אלון בן קדוש  |  25/08/08 09:46
13
"ללא כל בושה או בחינה מחדש"
הניה  |  25/08/08 21:28
14
תקשורת? מי הם אם לא אספסוף!!!
עדר קרנפים   |  21/10/08 20:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
בועז אוקון התגייס לפגוע בראשי התביעה בפרשת אולמרט-טלנסקי    עתה הוא מגויס כדי ליירט את אהוד ברק    ידיעות אחרונות פרסם מסמך מזויף באופן זדוני ופלילי    ארנון מוזס שוב מנצל לרעה את עוצמת העיתון
עו"ד משה גולדבלט
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה, קובע פתגם ידוע. אמרי לנו השרה לבני מי הם מנהלי הקמפיין שלך ונוכל לומר לך במידה סבירה של דיוק מי את
אסתר שניאורסון גרי
הבג"צ כידוע, ידו בכל. אם כך מדוע שלא יורה לממשלה שאין לה כל זכות לחון טרוריסטים שנשפטו ונידונו כחוק בבית משפט? ובכלל, איזו זכות יש לצבא לשלוח ולסכן מדי לילה את חיילי צה"ל במרדף אחר מחבלים כשהממשלה משחררת אותם לאחר זמן?
אריה אבנרי
אל תיפול במלכודת של אולמרט. הוא מצפה שאחרי שהודיע בפומבי כי הוא עומד לפרוש מתפקידו, תניח לו ולא תגיש נגדו כתב אישום. אני רוצה לקוות שלא תירתע ברגע האחרון    מכתב פומבי אל היועץ המשפטי לממשלה
יחיאל (חיליק) רוזמן
כאשר חברה מסוימת תשמור ותשמר יחסים תרבותיים וחברתיים עם חברה אחרת עשויים להתפתח "יחסים טבעיים" של התקרבות ואף הטמעה של שתי חברות זו בזו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il